"farlig" å spise

Bkno6545372

Betatt av forumet
Hvor nøye er dere med hva dere spiser under graviditeten? Jeg fikk helt sjokk, når jeg sjekket nei-maten etter jeg ble gravid... Ikke aspartam, gjennomstekt biff, ikke bløte oster.. Osv... Legen min sa det eneste han krevde var null alkohol og sigaretter, ikke spise for to, ikke type røkelaks og den slags fisk og begrense kaffe inntaket til 3-4kopper om dagen.
.

Jeg følger stort sett rådene fra helsetilsynet. Men gjennomstekt biff nekter jeg å spise ;)

Jeg følger rådene til helsetilsynet :) bedre og være helt på den sikre siden mener nå jeg:)

Syns det er krevende. Er svært glad i spekemat (salami, fenalår, forepølse) og er veldig glad i roastbiff også. Mye påsmurt kommer nettopp med noe av dette. Drikker lite brus da og holder kaffedrikkingen nede. Ellers er det mange oster jeg savner og syns det der med feta er vanskelig (kan kan ikke?). Høytider forrige gang var kjipt og kommer sikkert ikke til å bli bedre denne gangen heller. Jaja, det varer ikke evig og sist hadde jeg et roastbiff festmåltid med spekemat attåt etter barnet var født.

Syns det er krevende. Er svært glad i spekemat (salami, fenalår, forepølse) og er veldig glad i roastbiff også. Mye påsmurt kommer nettopp med noe av dette. Drikker lite brus da og holder kaffedrikkingen nede. Ellers er det mange oster jeg savner og syns det der med feta er vanskelig (kan kan ikke?). Høytider forrige gang var kjipt og kommer sikkert ikke til å bli bedre denne gangen heller. Jaja, det varer ikke evig og sist hadde jeg et roastbiff festmåltid med spekemat attåt etter barnet var født.

Helt enig... Jeg har spist brie som er pasteurisert.. Og det funket det.. Visste ikke at feta ikke er "lov"?

Helt enig... Jeg har spist brie som er pasteurisert.. Og det funket det.. Visste ikke at feta ikke er "lov"?

I forhold til fetaost står det at så lenge den er pasteurisert er det greit, men den bør være ferskest mulig. Det gjelder stort sett all ost (og kjøtt). Men mye av osten som kommer i salatbarer mm er jeg ikke sikker på at jeg kan stole på, og av den grunn unngår jeg dem. Kan jo selvfølgelig lage selv, men der er ikke alltid like lett når sulten nærmer seg og jeg ikke er hjemme :)

Og har møtt på folk som selger mat som ikke vet hva pasteurisert er fornoe, så har begynt å opparbeide meg en viss skepsis.

I forhold til fetaost står det at så lenge den er pasteurisert er det greit, men den bør være ferskest mulig. Det gjelder stort sett all ost (og kjøtt). Men mye av osten som kommer i salatbarer mm er jeg ikke sikker på at jeg kan stole på, og av den grunn unngår jeg dem. Kan jo selvfølgelig lage selv, men der er ikke alltid like lett når sulten nærmer seg og jeg ikke er hjemme :)

Åh, takk for svar:) var jeg virkelig ikke klar over;)

Hvor nøye er dere med hva dere spiser under graviditeten? Jeg fikk helt sjokk, når jeg sjekket nei-maten etter jeg ble gravid... Ikke aspartam, gjennomstekt biff, ikke bløte oster.. Osv... Legen min sa det eneste han krevde var null alkohol og sigaretter, ikke spise for to, ikke type røkelaks og den slags fisk og begrense kaffe inntaket til 3-4kopper om dagen.
.

Jeg kjøpte røkelaks i dag! Kan man ikke spise det?? Søren...

For meg er savnet etter spekemat verst! Jeg er veldig glad i salami og fårepølse på brødskiva. I forrige svangerskap puttet jeg den i fryseren først og spiste og koste meg, men nå er jeg blitt gjort oppmerksom på at den "andre" bakterien som vi kan få i oss ikke dør ved frysing. Så da holder jeg meg unna det også.

For min del tenker jeg at jeg forholder meg til de offisielle rådene for mat og drikke. Tenk om det skulle skje noe fordi jeg ikke gadd å følge rådene? Da ville jeg hatt problemer med meg selv etterpå!

Legen min sa at spekeskinke kan man ha av og til.. Det må bare ikke bli for mye av det gode.. Jeg MÅ nemlig ha 2 skiver spekeskinke til Risgrøt og klarer meg ikke uten noe av dette i jula.. Feta ost er det beste jeg vet, så det har jeg i salaten min:) salat pølse har jeg en sjelden gang på skiva.. Er ufattelig mye som er nei mat, men det lurest er å bruke sunn fornuft! Kan alltids ha litt, men hold ett viss inntak :)

.
Har skrevet dette i andre tråder, men jeg fikk boken Gravid av legen min, den går på helsedirektoratets anbefalinger. Legen ba meg følge denne, siden det er de nyeste rådene! Røyke/gravalaks kan spises om den er fersk. 1-2kopperkaffe, null spekemat (kan spises stekt) og null rått/rosa kjøtt! Så for meg blir det biffgryte fram til fødselen! Ingen Brie og ingen camembert. Alt nevnt over er selvfølgelig mine favoritter, så dette blir knallhardt.. Men er veldig veldig redd for den lille drua mi..

Back
Topp