Fare for senabort, alt er så usikkert

Hei! Jeg tenkte jeg skulle vente enda litt til med å gi en status, men siden noen har spurt her svarer jeg nå. Så langt har det utrolig nok gått bra. Livmorhalsen har vært stabil hele tiden, men er fremdeles kort og alt kan skje.

I morgen er jeg i uke 23 (ble satt litt tilbake på oul), den "magiske" grensen der de forsøker å redde barnet hvis noe skulle skje. Derfor har jeg nettopp blitt innlagt på sykehus og må trolig ligge her frem til fødsel faktisk. Jeg føder mest sannsynlig prematurt, men hvor mye prematurt vet ingen. Jeg håper jeg i alle fall kommer til ca uke 28. I magen vokser det en helt frisk og fin lita jente

Jeg er både glad og litt redd over å ha blitt lagt inn. Selv om noen barn blir reddet uke 23 og 24, er det skummelt tidlig og akkurat på grensa. Kanskje jeg klarer å puste litt hvis jeg bikker uke 25 og utover.

Håper og ber for at det vil gå bra, det har jo gått bra fram til nå og det er ikke lenge igjen til den magiske grensen er nådd hvis hun skulle komme. :Heartred Håper alikevell hun holder seg inne enda lenger, hver dag teller.:Heartred
 
Så godt at du har kommet så langt! Krysser fingrene for at hun får bli mange uker til i magen! <3
 
Hei! I dag er jeg i uke 25+0, ligger på sykehus og ingen tegn til fødsel enda (bank i bordet). Jenta vokser helt etter planen og har det som plommen i egget i magen :) Estimert 750-800g nå. Jeg bærer lavt og bevegelser laangt nede er litt ekkelt noen ganger, haha.

I følge legen er livmorhalsen veldig kort, men det er visstnok ikke så farlig så lenge cerclagen sitter på som den skal.

Jeg får mer og mer tro på at vi faktisk får med jenta vår hjem til slutt. Men jeg er ikke så rolig som jeg trodde jeg ville være. Det er fremdeles veldig tidlig. Men det er en liten trøst at statistikken blir bedre for hver dag som går :)
 
Hei! I dag er jeg i uke 25+0, ligger på sykehus og ingen tegn til fødsel enda (bank i bordet). Jenta vokser helt etter planen og har det som plommen i egget i magen :) Estimert 750-800g nå. Jeg bærer lavt og bevegelser laangt nede er litt ekkelt noen ganger, haha.

I følge legen er livmorhalsen veldig kort, men det er visstnok ikke så farlig så lenge cerclagen sitter på som den skal.

Jeg får mer og mer tro på at vi faktisk får med jenta vår hjem til slutt. Men jeg er ikke så rolig som jeg trodde jeg ville være. Det er fremdeles veldig tidlig. Men det er en liten trøst at statistikken blir bedre for hver dag som går :)
Så godt å høre at jenta di fortsatt har det bra inni magen <3
Jeg kjenner ei jente som ble født i uke 25. Hun fikk en usikker og litt skremmende start på livet, men i dag er hun en frisk og rask 7-åring og den høyeste jenta i klassen sin. Krysser fingrene for dere!
 
Hei! I dag er jeg i uke 25+0, ligger på sykehus og ingen tegn til fødsel enda (bank i bordet). Jenta vokser helt etter planen og har det som plommen i egget i magen :) Estimert 750-800g nå. Jeg bærer lavt og bevegelser laangt nede er litt ekkelt noen ganger, haha.

I følge legen er livmorhalsen veldig kort, men det er visstnok ikke så farlig så lenge cerclagen sitter på som den skal.

Jeg får mer og mer tro på at vi faktisk får med jenta vår hjem til slutt. Men jeg er ikke så rolig som jeg trodde jeg ville være. Det er fremdeles veldig tidlig. Men det er en liten trøst at statistikken blir bedre for hver dag som går :)

Åh, så godt å høre at alt er bra! Har tenkt på deg. Krysser fingrene for at alt fortsetter å gå like bra i lang tid enda. :)
 
Hurra for 25 uker ❤️

God vekst og oppfølging er jo ofte det som mangler på disse bittebitte små. Så klapp deg selv på skulderen for det :)
 
Jeg har kommet til uke 26! Jeg turte ikke å håpe at jeg skulle komme så "langt", jeg er så utrolig takknemlig.

Nå føles det nesten feil at denne tråden ligger på dette underforumet, for i dag kom legen inn og sa "Nå er du i uke 26. Det betyr at dette kommer til å gå bra, så lenge babyen er frisk". Jeg vil selvfølgelig at vesla holder seg inne mye lenger, men for første gang på lenge tør jeg å kikke litt på barnevogner osv. Jeg er så utrolig takknemlig for all hjelp jeg har fått så langt. Legen som tok beslutningen og opererte inn cerclage har sannsynligvis reddet livet til datteren min ❤
 
Gratulerer med 26 uker :Heartred Har fulgt tråden litt i det stille og det er så hyggelig å høre at du har kommet så langt! :D
 
Fantastisk! Hurra for deg og for legen og for cerglagen!
 
Hurra for 26 uker! Det må feires!

Min er jo født 27+2 og medisinsk har det gått rimelig knirkefritt :)
 
Så fantastisk! Er så glad på dine vegne! <3
 
Så godt å lese at du er 26 uker nå :love017
Gratulerer :Heartred
 
Jeg har kommet til uke 26! Jeg turte ikke å håpe at jeg skulle komme så "langt", jeg er så utrolig takknemlig.

Nå føles det nesten feil at denne tråden ligger på dette underforumet, for i dag kom legen inn og sa "Nå er du i uke 26. Det betyr at dette kommer til å gå bra, så lenge babyen er frisk". Jeg vil selvfølgelig at vesla holder seg inne mye lenger, men for første gang på lenge tør jeg å kikke litt på barnevogner osv. Jeg er så utrolig takknemlig for all hjelp jeg har fått så langt. Legen som tok beslutningen og opererte inn cerclage har sannsynligvis reddet livet til datteren min ❤
Håper det står bra til fremdeles ❤️
 
Håper det står bra til fremdeles ❤️

Hei!
Jeg har faktisk klart å komme helt til 28+3 i dag. Da jeg bikket 28 uker ble jeg overført fra et større sykehus til mitt lokalsykehus. Å ha kommet til uke 28 er virkelig en stor milepæl ❤️

MEN nå har dramaet begynt. I går fikk jeg blødning og vondt i korsryggen, som viste seg å være tidlige rier som økte noe utover kvelden. Ultralyd viste at det har begynt å åpne seg. Det er besluttet å ikke fjerne cerclagen før riene evt blir sterkere og "skikkelige fødselsrier" som legen sa.

Har fått riehemmende drypp, magnesium og lungemodning (og kateter, blæ!). I begynnelsen synes jeg riene bare ble sterkere og jeg var overbevist om at fødsel ville skje fort, men nå har de avtatt. Håpet er å ligge sånn i minst 24 timer til, slik at begge lungemodningssprøytene får tid til å virke. Riehemmende skal jeg i teorien være på i 48 timer. Når det er ferdig kan riene enten ha stoppet helt opp eller ta seg opp igjen, så det blir spennende å se. Vi har fått snakket med barnelegene på nyfødtintensiv og blitt litt forberedt da.
 
Hei!
Jeg har faktisk klart å komme helt til 28+3 i dag. Da jeg bikket 28 uker ble jeg overført fra et større sykehus til mitt lokalsykehus. Å ha kommet til uke 28 er virkelig en stor milepæl ❤️

MEN nå har dramaet begynt. I går fikk jeg blødning og vondt i korsryggen, som viste seg å være tidlige rier som økte noe utover kvelden. Ultralyd viste at det har begynt å åpne seg. Det er besluttet å ikke fjerne cerclagen før riene evt blir sterkere og "skikkelige fødselsrier" som legen sa.

Har fått riehemmende drypp, magnesium og lungemodning (og kateter, blæ!). I begynnelsen synes jeg riene bare ble sterkere og jeg var overbevist om at fødsel ville skje fort, men nå har de avtatt. Håpet er å ligge sånn i minst 24 timer til, slik at begge lungemodningssprøytene får tid til å virke. Riehemmende skal jeg i teorien være på i 48 timer. Når det er ferdig kan riene enten ha stoppet helt opp eller ta seg opp igjen, så det blir spennende å se. Vi har fått snakket med barnelegene på nyfødtintensiv og blitt litt forberedt da.

Hurra for 28 uker!

Jeg lå sånn som deg en uke før fødsel var faktum og hun ble hentet ut. En evig lang uke, men du har jo allerede vært gjennom det og mer :)
 
Hei!
Jeg har faktisk klart å komme helt til 28+3 i dag. Da jeg bikket 28 uker ble jeg overført fra et større sykehus til mitt lokalsykehus. Å ha kommet til uke 28 er virkelig en stor milepæl ❤️

MEN nå har dramaet begynt. I går fikk jeg blødning og vondt i korsryggen, som viste seg å være tidlige rier som økte noe utover kvelden. Ultralyd viste at det har begynt å åpne seg. Det er besluttet å ikke fjerne cerclagen før riene evt blir sterkere og "skikkelige fødselsrier" som legen sa.

Har fått riehemmende drypp, magnesium og lungemodning (og kateter, blæ!). I begynnelsen synes jeg riene bare ble sterkere og jeg var overbevist om at fødsel ville skje fort, men nå har de avtatt. Håpet er å ligge sånn i minst 24 timer til, slik at begge lungemodningssprøytene får tid til å virke. Riehemmende skal jeg i teorien være på i 48 timer. Når det er ferdig kan riene enten ha stoppet helt opp eller ta seg opp igjen, så det blir spennende å se. Vi har fått snakket med barnelegene på nyfødtintensiv og blitt litt forberedt da.
Masse lykke til. Du er nøyaktig to uker foran meg «i løypa», jeg kan bare forestille meg hvordan det skulle være å gå i fødsel nå. Men du har nådd en kjempeviktig milepæl i uke 28 :Heartred Jeg tenker en del på det, at nå jeg kommer dit blir det mye tryggere.
 
Masse lykke til. Du er nøyaktig to uker foran meg «i løypa», jeg kan bare forestille meg hvordan det skulle være å gå i fødsel nå. Men du har nådd en kjempeviktig milepæl i uke 28 :Heartred Jeg tenker en del på det, at nå jeg kommer dit blir det mye tryggere.
Ja, alle legene og jordmødrene jeg snakker med sier at uke 28 på mange måter er en magisk grense. Da er ikke lenger barnet ekstrem prematur. Og så lenge barnet er friskt ellers pleier det å gå veldig bra, selv om det betyr et lengre opphold på nyfødtintensiven. Jeg har også vært heldig og hatt tid til lungemodning og magnesium (for å forebygge bla. cp). Selvfølgelig håper jeg hun blir inne enda lenger, men nå har ting skjedd såpass fort at jeg bare må være forberedt Jeg har jo hele tiden forberedt meg på en prematur baby og lest mye om det. Sånn sett er jeg kanskje roligere enn hvis jeg plutselig skulle gå i fødsel nå uten å ha kunnskap om det.
 
Hurra for uke 28! Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at babyen får bli i magen enda litt til! :)
 
Back
Topp