Første svangerskapskontroll

Er det noen som vet: gjør det noe å vente til med første kontroll til 12+3? Det blir liksom enten 8+1 eller etter uke 12 pga ferie..:anyone
 
Jeg var hos legen min 5+0, og hun mente at det var sjukehuset hvor jeg søker fødeplass som skulle ta seg av TUL og KUB for oss over 38. Det visste jeg ikke, (og stemmer det alltid? Trodde jeg kunne gå til vanlig gynekolog), men hun søkte om begge deler for meg.

Derimot tok hun ikke blodprøver eller blodtrykk av meg, men det er kanskje ikke nødvendig? Jeg var fortsatt så perpleks av å faktisk være gravid at jeg glømte å spørre. Hun ga meg blodprøveskjema til å ta prøver i uke 11/12.
Ikke sikkert jeg helt skjønte hva du spurte om, men så vidt jeg vet er det bare utvalgte sykehus i landet som har lov til å tilby/utføre fosterdiagnostikk: Riksen, Haukeland, St Olavs, UNN og Stavanger universitetssykehus (litt usikker på de siste to der, men innbiller meg at det stemmer). Selv kvalifiserer jeg f.eks til fosterdiagnostikk denne gangen pga alder, og vil derfor bli henvist til Riksen av jordmor når jeg er hos henne i uke 9 siden jeg bor i Oslo-området. Ultralyd hos vanlig gynekolog anses ikke som «ordentlig» fosterdiagnostikk på linje med den du eventuelt kan få gjennom det offentlige så vidt jeg vet.

Håper det var til hjelp :)
 
Er det noen som vet: gjør det noe å vente til med første kontroll til 12+3? Det blir liksom enten 8+1 eller etter uke 12 pga ferie..:anyone
Jeg tenker at det kommer litt an på hvor du bor hen og hva du selv har behov for? Som førstegangsgravid var jeg på første kontroll i uke 12, men syntes selv at det var ganske sent fordi jeg hadde en del spørsmål osv. I tillegg syns jeg det er en fordel å komme tidlig til jordmor/fastlege fordi jeg bor i Oslo-området der man ikke er garantert å få den fødeplassen man har som førstevalg (kan velge mellom Riksen, Ullevål, Ahus, Bærum sykehus osv), så jeg syns det er en fordel å få søkt om fødeplass så tidlig som mulig.

Men dersom formen er fin, du ikke har noe særlig med spørsmål angående svangerskapet, og du bor et sted der alle føder på samme sykehus uansett, kan du fint vente til uke 12 med første kontroll tenker jeg.
 
Er det noen som vet: gjør det noe å vente til med første kontroll til 12+3? Det blir liksom enten 8+1 eller etter uke 12 pga ferie..:anyone
Var på første kontroll i uke 13 med første, ble sånn pga. ferie. Ingen som sa noe på det da hvertfall:)
 
Ikke sikkert jeg helt skjønte hva du spurte om, men så vidt jeg vet er det bare utvalgte sykehus i landet som har lov til å tilby/utføre fosterdiagnostikk: Riksen, Haukeland, St Olavs, UNN og Stavanger universitetssykehus (litt usikker på de siste to der, men innbiller meg at det stemmer). Selv kvalifiserer jeg f.eks til fosterdiagnostikk denne gangen pga alder, og vil derfor bli henvist til Riksen av jordmor når jeg er hos henne i uke 9 siden jeg bor i Oslo-området. Ultralyd hos vanlig gynekolog anses ikke som «ordentlig» fosterdiagnostikk på linje med den du eventuelt kan få gjennom det offentlige så vidt jeg vet.

Håper det var til hjelp :)

Takk for oppklaring, da skal jeg henvises til Riksen og fastlegen ordner det :)
 
Jeg tenker at det kommer litt an på hvor du bor hen og hva du selv har behov for? Som førstegangsgravid var jeg på første kontroll i uke 12, men syntes selv at det var ganske sent fordi jeg hadde en del spørsmål osv. I tillegg syns jeg det er en fordel å komme tidlig til jordmor/fastlege fordi jeg bor i Oslo-området der man ikke er garantert å få den fødeplassen man har som førstevalg (kan velge mellom Riksen, Ullevål, Ahus, Bærum sykehus osv), så jeg syns det er en fordel å få søkt om fødeplass så tidlig som mulig.

Men dersom formen er fin, du ikke har noe særlig med spørsmål angående svangerskapet, og du bor et sted der alle føder på samme sykehus uansett, kan du fint vente til uke 12 med første kontroll tenker jeg.


Takk for svar alle sammen! Jeg har vært igjennom alt dette før, så føler ikke at jeg trenger noe tidlig møte med helsevesenet. Har tenkt til å føde på Bærum og det må vel gå greit i februar!? Skal forøvrig både på tidlig ultralyd og ta NIPT test, så ja..uke 12 må være innafor:)
 
Jeg var hos fastlegen i uke 4, fordi vi har prøvd 3 år.
Hun sa at det ikke var noe vits med ny time for blodprøver osv før uke 12?
 
Jeg skal på TUL 13+0, så legen mente jeg kunne ta første kontroll etter det, som blir 13+5. Kanskje litt seint men er vel ikke så mye å få gjort før det. :)


Med første fant jeg ut at jeg var gravid i uke 17 på «tidlig» ultralyd, så ble første kontroll uke 18 og rett på OUL et par uker etterpå. Gikk fint det også. :p
 
Her får jeg ikke time hos legen før uke 12, men det er midt i ferien, så om jeg skal dit blir det ikke time før nærmere uke 15. Tviler på at det er noe ledig hos jordmor før ferien heller, så blir nok en sen kontroll. Ikke bestemt meg for lege + jordmor, eller bare en av dem. Må møte jordmor først, tenker jeg.
 
Skal til fastlegen i uke 11, og tidlig ultralyd hos privat gynekolog i uke 13
 
Kommer dere til å dra på første kontroll alene, eller skal partner også være med?
 
Kommer dere til å dra på første kontroll alene, eller skal partner også være med?
Jeg gikk alene både denne ganga og sist svangerskap. Han var med på to-tre kontroller til sammen sist gang, blir sikkert noe av det samme nå :)
 
Min lege ville ikkje ha meg inn før i veke 11. Har bestilt TUL i veke 10. Er 6+1 no og syns det er veeldig lenge å vente og skulle stole på egen kropp Føler eg trenger ein bekreftelse av eit slag....
 
Kommer dere til å dra på første kontroll alene, eller skal partner også være med?
Alene. Jeg har lyst til å kunne snakke litt fritt rundt tanker, følelser og bekymringer. Spesielt hos jordmor.
Vil nok ha han med en gang for å snakke litt om fødsel på slutten, men satser ellers på å gå alene.
 
Var på helsestasjonen idag for å ta vaksine, men istedenfor så fant jeg ut hos jordmor at jeg er gravid, ca 5 uker :) Så hadde første ‘’kontroll’’ idag, neste er om 6 uker, men hu skulle henvise meg til sykehuset for ekstra oppfølgning.
 
Var på helsestasjonen idag for å ta vaksine, men istedenfor så fant jeg ut hos jordmor at jeg er gravid, ca 5 uker :) Så hadde første ‘’kontroll’’ idag, neste er om 6 uker, men hu skulle henvise meg til sykehuset for ekstra oppfølgning.
Gratulerer ❤
 
Back
Topp