Første svangerskapskontroll

Ingeniørmamma

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Juliknøttene 2022
Når bestiller dere første time for svangerskapskontroll? Har ikke vært hos legen for å få bekreftet graviditeten, og lurer på om dette er nødvendig. Eller om man kan bestille første legesjekk til om noen uker. Er bare 4+5 i dag.

Anbefaler dere lege eller jordmor? Tenker å gå til legen først, og så få resten av oppfølgingen hos jordmor(hvis kommunen har kapasitet).
 
Jeg har bestilt allerede, er 7+3 når jeg skal dit :) Jeg går til jordmor ettersom fastlegen min har permisjon akkurat nå, kommer nok til å gå til begge tenker jeg :) Det gjorde jeg sist svangerskap også :) Jeg har ikke vært og bekreftet graviditeten på noen måte, det var jeg ikke sist heller.
 
Jeg var på onsdagen (5+4). Ble overrasket over at legen ville ha meg inn så tidlig. Tok blodtrykk og blodprøver, også fikk jeg det helseskjemaet :happy: Tenker å ringe jordmor etter jeg har vært på TUL og bestille time der, dersom alt ser bra ut.
 
Jeg tenker å bestille time til første kontroll etter at jeg har vært på tul på fredag:) da er jeg mellom uke 6 og 7
 
Nye retningslinjer sier at blodprøver skal taes mellom uke 6-12.

Jeg har bestilt time hos jordmor men pga ferieavvikling var første ledig time 25/07, da er jeg 10+5. Og har egentlig bedt om tidligere oppfølging fordi jeg føler jeg trenger det..

Har bytta lege som gjelder fra 01/07(7+2) så skal ringe i morgen og høre om jeg kan få satt opp en time tidsnok. Og helst så tidlig som mulig, må virkelig få snakket med noen.
 
Tror jeg blir å dra til lege først rundt uke 10..så tar jeg jordmor rundt uke 13-15 ish:)

Har ett familiemedlem (som jeg ikke har så mye til overs for) som jobber på kontoret til jordmor med å sette opp timer o.l....vet jo at hun har taushetsplikt, men tviler på at hun ikke sier det til mannen sin..og da er det jo lett at det plutselig glipper videre til enda fler:confused:
 
Har første legetime i morgen, er da 7+1. Jeg har en del problemer med urinveier, så jeg må mulig følges tett opp med urinprøver og greier. Har bestilt time til Jordmor også, fikk time 2.Juli er da ca 9+2 :)
 
Jeg hadde første kontroll når jeg var 5 uker.. det virker som de vil ha oss inn på første kontroll så fort man vet man er gravid, hvertfall i kommunen jeg bor i :) var hos jordmor på helsestasjonen. Tror det kan være lurt å gå til jordmor på første kontroll. De har ofte «litt mer tid» og er jo spesialist på graviditet og svangerskap. Hos legen blir det ofte «kjapt inn og kjapt ut». Skal til legen neste gang :)
 
Når jeg var i uke 5-6 bestilte jeg legetime, jordmortime og tul. Skal til jordmor om en uke, da er jeg 8+5. Skal på tul når jeg er 10+6 og lege når jeg er 12+4, de hadde ikke tid før 12+4 hos legen pga ferie, men det er helt greit for min del skal jo til jordmor først☺️
 
Har bestilt time hos fastlegen 6+1 pga få i gang ekstra oppfølging. Tul er bestilt privat 8+5 for å sjekke at alt er bra før ferien❤️
 
Jeg tenker jeg ringer legekontoret i slutten av uken for å bestille time. Så får jeg bare se når de har tid.:)
 
Når jeg var i uke 5-6 bestilte jeg legetime, jordmortime og tul. Skal til jordmor om en uke, da er jeg 8+5. Skal på tul når jeg er 10+6 og lege når jeg er 12+4, de hadde ikke tid før 12+4 hos legen pga ferie, men det er helt greit for min del skal jo til jordmor først☺️
Jeg skal i samme rekkefølge som deg, men hos jordmor er det vel kun en samtale og litt generelle opplysninger? Ingen sjekk? Altså første gangen man er der.
 
Samtale med jordmor til uken er da (6+4), TUL hos gynekolog og første svangerskapskontroll hos lege i juli, når jeg er nesten 11 uker. Her hadde de ingen ledige timer før pga ferie. Tror det er lurt å ta en telefon rimelig raskt siden det er ferietid. Hvis man vil ha en time før august.
 
Jeg skal i samme rekkefølge som deg, men hos jordmor er det vel kun en samtale og litt generelle opplysninger? Ingen sjekk? Altså første gangen man er der.
Husker ikke hvordan det var:p regner med de sjekker urin hvertfall. Sist var jeg ikke hos jordmor før etter legekontroll i uke 12, tror jeg var der en plass mellom uke 14 og 16.
 
Skal på første kontroll hos jordmor 1.7 når jeg er ca 9 uker på vei, veldig glad for at jeg får komme inn da slik at jeg får søkt om fødeplass tidlig og får henvisning til fosterdiagnostikk osv :)
 
Last edited:
Jeg var hos legen min 5+0, og hun mente at det var sjukehuset hvor jeg søker fødeplass som skulle ta seg av TUL og KUB for oss over 38. Det visste jeg ikke, (og stemmer det alltid? Trodde jeg kunne gå til vanlig gynekolog), men hun søkte om begge deler for meg.

Derimot tok hun ikke blodprøver eller blodtrykk av meg, men det er kanskje ikke nødvendig? Jeg var fortsatt så perpleks av å faktisk være gravid at jeg glømte å spørre. Hun ga meg blodprøveskjema til å ta prøver i uke 11/12.
 
Skal til jordmor i slutten av denne uken. Er i uke 7. Største grunnen er at jeg vil få fylt ut helsekortet fordi vi skal på ultralyd neste uke. :)
 
Jeg var hos jordmor på fredag, kommunejordmoren vil visst ha inn gravide tidlig her hos oss :) Så blir det hos legen 12. Juli, deretter jordmor igjen 19. Juli bare for å lytte med dopler :) Jeg har bestilt TUL og NIPT i Gøteborg 30. Juli og etter det blir jeg vel å følge vanlig løp hos jordmor :)
 
Back
Topp