Første legetime

Jeg hadde en tlf-samtale med fastlegen nå. Samtale pga medisiner jeg går på, men jeg sa at jeg er gravid. Hun ville ha meg inn i uke 12, men så ble det jammen meg litt før der igjen pga tidligere svangerskapsdiabetes. Fikk time allerede 20 sept :wacky: Da er jeg 8+0. Hun vet jeg skal til jordmor i morgen :shy:

Da blir det jordmor i morgen 6+0. Skal be om henvisning til tidlig ultralyd. Legetime 20. sept 8+0 og legetime 17. okt 11+6. Skal til privat gyn pga utredning for PMS 20. sept. Og til gyn på sykehuset 21. sept. Vet ikke om de gjør utredning når man er gravid.. men håper jeg kan snike til meg en ultralyd :hilarious: Er det håp for det, tror dere? Jeg skulle tatt livmorhalsprøve også. Fastlegen vil ikke gjøre det på gravide. Min forrige fastlege gjorde det på meg da jeg var gravid. Kanskje gyn har noen tanker :hungry:

Fått time hos fastlegen min 17.oktober (er 11+3 da) skal på TUL privat før det, men var innom legekontoret i dag for å høre om tilbudet om TUL gjaldt her i kommunen også, og det gjorde det - så skal til fastlegen 12.sep for å få henvisning til TUL, håper da at hun kan måle HCG og kanskje få en sniktitt (vet hun tidligere har hatt ultralyd utstyr)

Har legetime om noen dager for å ta blodprøver, da er jeg 6+0. Jordmortjenesten i mils omkrets tar ikke i mot flere, så jeg er litt spent på hva som skjer da.. fastlegen min tilbyr ikke ultralyd.

Jeg har første legetime i morgen! Skal vel ta prøver og få sendt henvisning på TUL og NIPT tenker jeg. Har tenkt til å be om å få det på Riksen og ikke lokalsykehus, håper hun godtar det.

Jeg kontaktet fastlege og helsestasjon i går. Fikk time til fastlegen dagen før fullgåtte 12 uker for første kontroll, og helstestasjonen har enda ikke satt opp time til andre kontroll/startsamtale. Men blir vel i november eller noe sånt det da. Skal til tidlig ultralyd i uke 11 hos privat gynekolog.

Her er inntrykket mitt at man sjeldent får time før man nærmer seg 12 uker. Har aldri fått time tidligere enn rundt uke 11-12, tror jeg. Hadde sikkert fått tidligere om det var noe spesielt, vil jeg tro.

Jeg kontaktet fastlege og helsestasjon i går. Fikk time til fastlegen dagen før fullgåtte 12 uker for første kontroll, og helstestasjonen har enda ikke satt opp time til andre kontroll/startsamtale. Men blir vel i november eller noe sånt det da. Skal til tidlig ultralyd i uke 11 hos privat gynekolog.

Her er inntrykket mitt at man sjeldent får time før man nærmer seg 12 uker. Har aldri fått time tidligere enn rundt uke 11-12, tror jeg. Hadde sikkert fått tidligere om det var noe spesielt, vil jeg tro.
Jordmortjenesten jeg snakket med sa uke 24 for første UL. Synes det var veldig seint, spesielt siden jeg er over 35 år. Trodde man hadde rett på tidlig ultralyd.

Jordmortjenesten jeg snakket med sa uke 24 for første UL. Synes det var veldig seint, spesielt siden jeg er over 35 år. Trodde man hadde rett på tidlig ultralyd.
Det var sent ja! Ordinær ultralyd skal helst være rundt uke 18-20 mens tidlig ultralyd skal taes rundt uke 11-13 i følge NHI :confused004

Jeg var hos min fastlege i går (for noe annet enn svangerskap) men nevnte at jeg var gravid og mener på han sendte henvisning til TUL allerede nå. Jeg er 5+2 og under 30 år, ingen form for risikosvangerskap. Har også fått første time hos jordmor 20 september, når jeg er 7+1.

Ja, det var sent - uansett alder! Det er vel nasjonale retningslinjer som sier at alle skal få tilbud om ordinær ultralyd mellom uke 17 og 20 (eller der omkring), så uke 24 er veldig sent.

Jeg ville snakket med fastlege eller ringt jordmor igjen og spurt.

Ja, det var sent - uansett alder! Det er vel nasjonale retningslinjer som sier at alle skal få tilbud om ordinær ultralyd mellom uke 17 og 20 (eller der omkring), så uke 24 er veldig sent.

Jeg ville snakket med fastlege eller ringt jordmor igjen og spurt.
Ja ikke sant..

Akkurat nå slipper jeg ikke til hos jordmor uansett, de har ikke kapasitet, så egentlig er det ikke snakk om noen ultralyd i det hele tatt :rolleyes: men får se hva fastlegen sier i morgen:)

Uke 24 er jo etter fristen for senabort (ved store avvik, ikke levedyktig foster etc) så det er jo altfor sent? Hvor i landet er du?

Jeg sendte forespørsel til fastlegen i dag og sa jeg var 3+6, og fikk time allerede om en uke! da er jeg vel 4+6..ganske tidlig? men går vel greit. er over 35.

jeg vet man får henvisning til TUL her hvor jeg bor. Legene vil som regel ha oss inn på første kontroll så nære 12 uker som mulig, så lurer på om de da rekker å henvise eller må man ha en time tidligere i tillegg for å få sendt henvisning før «fristen» på 14 uker går ut?

Var hos fastlege denne uken, av andre årsaker, men nevnte at jeg var gravid. Hun sa at ingenting ble gjort før etter uke 12. Sist jeg var gravid i 2015 tok jeg masse blodprøver, ordnet med svangerskapskort (?) Og satte opp timer fremover lenge før uke 12.. så har endret seg! Ringte jordmor i dag, fått time om 2 uker. Hun henviser og til TUL.. så får kanskje dato til det snart.

Jeg skal til legen på torsdag. Det er mest for å finne ut hvor risikabelt dette kan bli. Gruer meg!

jeg vet man får henvisning til TUL her hvor jeg bor. Legene vil som regel ha oss inn på første kontroll så nære 12 uker som mulig, så lurer på om de da rekker å henvise eller må man ha en time tidligere i tillegg for å få sendt henvisning før «fristen» på 14 uker går ut?
Jeg fikk time til TUL neste arbeidsdag etter henvisningen ble sendt (var hos legen på en fredag, fikk innkallingen på mandagen), vet ikke om det er vanlig overalt da, men det kan gå veldig fort altså

Har tidligere gått både til JM og lege. Denne gang tror nok jeg bare velger lege. Ble ganske uenig med jm sist og hun skjønte ikke greien. Så orker ikke det denne gangen og. Bestilt lege time i uke 9 for henne visning til nipt og tidlig ul

Jeg fikk time til TUL neste arbeidsdag etter henvisningen ble sendt (var hos legen på en fredag, fikk innkallingen på mandagen), vet ikke om det er vanlig overalt da, men det kan gå veldig fort altså
Takk for svar! Da trenger jeg ikke bekymre meg for om jeg rekker å få TUL hvertfall.

Har tidligere gått både til JM og lege. Denne gang tror nok jeg bare velger lege. Ble ganske uenig med jm sist og hun skjønte ikke greien. Så orker ikke det denne gangen og. Bestilt lege time i uke 9 for henne visning til nipt og tidlig ul
Hva var dere uenige i? Så leit å ikke ha kjemi med jordmor! Bra med gode leger som alternativ da!

Hva var dere uenige i? Så leit å ikke ha kjemi med jordmor! Bra med gode leger som alternativ da!
Ene var at hun ikke forsto mitt ønske om ikke ha epidural. Pga litt for høy bmi og svangerskapsdiabetes skal man liksom anses som risikosvangerskap. Og omtrent være en nålepute under fødsel noe jeg nekter siden både jeg og den lille var i toppform. Jeg ville ha en naturlig fødsels og ikke ha epidural. Hun mente det bare var å bli stukket så den lå klar hvist jeg trengte den. Mitt problem var at jeg har noe i mot å bli stukket i Ryggen. Får helt fnat av det men fikk snakket med en JM rådgivningssenteret åå sykehuset og innvilget alle mine ønsker. Hun bare fnøs av legene! Og da ble min JM stille.

Back
Topp