Første legetime

Toffifee

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2020
Februarbarna 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Når bestiller dere første legetime/time til jm?

Jeg skal til min fastlege om halvannen uke for noe annet, så kommer til å fortelle han at jeg er gravid da, er ca 5+1 da :) Skal til han på nytt 3 uker etter det igjen og vil være ca 8 uker da, regner med han kommer til å ta en sniktitt med UL på denne timen om jeg spør han om det :love017

Jeg har første kontroll i uke 13. Skal på tidlig ultralyd om et par uker, og til fosterdiagnostikk rett før legetime.

Første legetime 7+3. for å få fylt ut helsekortet (eller hva det heter) og kanskje ta blodprøvene, pluss bli henvist til NIPT og TUL. Første jm time i 10+4. privat TUL 8+3

Jeg kontaktet helsestasjonen på onsdag, da hadde jeg kommet meg forbi IKM. Kunne bestemme selv når jeg ville komme :) Jeg valgte 6. sept, da er jeg 6+0. Jeg fikk jordmoren som var med under fødselen til tredje barnet mitt :love017 Usikker på om jeg skal til fastlegen. Jeg har en tlf-avtale med fastlegen 5. sept. Jeg kan si til henne da at jeg er gravid, og spørre om hva hun tenker videre. Jeg har tidligere hatt risikosvangerskap og svangerskapsdiabetes. Nå går jeg på noen medisiner som muligens trenger litt oppfølging. Vet ikke helt enda :inpain:

Skal dere gå til både jm og fastlege eller velger dere én av de? Sist gikk jeg til begge og det var egentlig litt styrete.. Hadde jo lege/jm-timer hver andre uke omtrent hele svangerskapet :hilarious:

Har blitt sykemeldt relativt tidlig de andre svangerskapene pga blødninger og lavt blodtrykk (så lavt at jeg besvimte flere ganger daglig) så fastlege må jeg iallefall gå til. Men så er det jo litt koselig å gå til JM også :hilarious::shy:

Skal dere gå til både jm og fastlege eller velger dere én av de? Sist gikk jeg til begge og det var egentlig litt styrete.. Hadde jo lege/jm-timer hver andre uke omtrent hele svangerskapet :hilarious:

Har blitt sykemeldt relativt tidlig de andre svangerskapene pga blødninger og lavt blodtrykk (så lavt at jeg besvimte flere ganger daglig) så fastlege må jeg iallefall gå til. Men så er det jo litt koselig å gå til JM også :hilarious::shy:
Tar første time hos legen bare for å få tatt blodprøver og sånt. Resten blir nok hos jordmor. Har fastlege i en annen kommune enn der jeg bor, så enklere med jordmor. Liker legen min, men akkurat i dette gravid-prosjektet synes jeg hun har vært lite støttende. Ville ikke sjekke meg for progesteronsvikt, så måtte gå privat- og jaggu hadde jeg det. Hadde det vært opp til henne hadde jeg "venta og sett" ennå...

Tar første time hos legen bare for å få tatt blodprøver og sånt. Resten blir nok hos jordmor. Har fastlege i en annen kommune enn der jeg bor, så enklere med jordmor. Liker legen min, men akkurat i dette gravid-prosjektet synes jeg hun har vært lite støttende. Ville ikke sjekke meg for progesteronsvikt, så måtte gå privat- og jaggu hadde jeg det. Hadde det vært opp til henne hadde jeg "venta og sett" ennå...
Da skjønner jeg godt du heller vil til jm! Her er det en ny jm siden sist jeg var gravid, jeg elska ho forrige, så er veldig spent på hvordan ho nye er… Tar nok en avgjørelse på hvem jeg velger å gå til når jeg får hilst på den nye jordmora :laughing002 Skal på kontroll med et av de andre barna på torsdag på helsestasjonen, så titter nok innom kontoret hennes da og spør når de vil ha oss inn.

Da skjønner jeg godt du heller vil til jm! Her er det en ny jm siden sist jeg var gravid, jeg elska ho forrige, så er veldig spent på hvordan ho nye er… Tar nok en avgjørelse på hvem jeg velger å gå til når jeg får hilst på den nye jordmora :laughing002 Skal på kontroll med et av de andre barna på torsdag på helsestasjonen, så titter nok innom kontoret hennes da og spør når de vil ha oss inn.
Ja, får samme jm som sist og- det er deilig! Hun kjenner historikken min, så slipper å måtte forklare alt etc etc.

Ja, får samme jm som sist og- det er deilig! Hun kjenner historikken min, så slipper å måtte forklare alt etc etc.
Ja, det må jo være kjempegreit! Hadde ho første jordmora til begge mine og ho var super, men har desverre gått av med pensjon. Hører noen sier ho nye er litt spesiell, men det er klart at det er ikke alle man har kjemi med. Så ja, veldig spent :)

Ja, det må jo være kjempegreit! Hadde ho første jordmora til begge mine og ho var super, men har desverre gått av med pensjon. Hører noen sier ho nye er litt spesiell, men det er klart at det er ikke alle man har kjemi med. Så ja, veldig spent :)
Ja, men en må møte folk og gjøre opp sin egen mening. Ei venninne var skeptisk til den ene pedagogen i bhg vår (vi har barn i samme barnehage og avdeling). Men det bunnet bare i et dårlig førsteinntrykk fra da sønnen hennes gikk der, for nå liker vi henne kjempegodt begge to! Kunne sikkert hatt en annen jordmor også jeg altså, men følte jeg hadde god kjemi med hun sist. Ikke noe mas om vekt etc som jeg hører andre lett overvektige kan få. Ei venninne hadde ei som var skikkelig belærende, som var sånn: "Ja, og er du klar over at det kan være mye kalorier i saus...?" Hun bare: No shit , Sherlock! (Det var sammensatte grunner til at hun var litt overvektig i den perioden, og det var ikke på langt nær veldig overvektig heller liksom).

Jeg tenke kanskje jeg skulle gå litt til sånn lavterskel mental helse tilbud for gravide i min kommune, siden jeg hadde en så tøff fødselsopplevelse sist. Føler jeg har deala ganske bra med den, men kan ikke skade å lufte litt, og få litt hjelp til å sortere tanker.

Ja, men en må møte folk og gjøre opp sin egen mening. Ei venninne var skeptisk til den ene pedagogen i bhg vår (vi har barn i samme barnehage og avdeling). Men det bunnet bare i et dårlig førsteinntrykk fra da sønnen hennes gikk der, for nå liker vi henne kjempegodt begge to! Kunne sikkert hatt en annen jordmor også jeg altså, men følte jeg hadde god kjemi med hun sist. Ikke noe mas om vekt etc som jeg hører andre lett overvektige kan få. Ei venninne hadde ei som var skikkelig belærende, som var sånn: "Ja, og er du klar over at det kan være mye kalorier i saus...?" Hun bare: No shit , Sherlock! (Det var sammensatte grunner til at hun var litt overvektig i den perioden, og det var ikke på langt nær veldig overvektig heller liksom).

Jeg tenke kanskje jeg skulle gå litt til sånn lavterskel mental helse tilbud for gravide i min kommune, siden jeg hadde en så tøff fødselsopplevelse sist. Føler jeg har deala ganske bra med den, men kan ikke skade å lufte litt, og få litt hjelp til å sortere tanker.
Uff, ja. En treffer mange rare i helsevesenet (jobber der selv) og det nytter ikke å komme like godt overrens med alle :joyful: Noen er rett og slett ufine.

Så jeg får møte på denne nye jordmora og gjøre meg opp en mening etterpå.

Det hørtes lurt ut! Jeg var nede på helsestasjonen før vi begynte å prøve og fortalte at vi hadde lyst på en til, men da ønsker jeg samtaler med psykolog gjennom svangerskapet og det var ikke noe problem! Jeg fikk barseldepresjon sist, og det har jeg virkelig ikke lyst til å gå gjennom igjen :bag:

noen som har målt hcg? Og på hvilket grunnlag?
Jeg føler meg mindre og mindre gravid for hver dag, LITT ømme nippler er nok det eneste jeg kjenner på.
Har en «vanlig» test og en digital liggende, så frister litt å ta dem bare for å roe meg selv ned.
Føler jeg får sterkere strek på ettermiddagen enn morgenen, så kanskje det er det som må til for å slappe av.

Jeg føler meg mindre og mindre gravid for hver dag, LITT ømme nippler er nok det eneste jeg kjenner på.
Har en «vanlig» test og en digital liggende, så frister litt å ta dem bare for å roe meg selv ned.
Føler jeg får sterkere strek på ettermiddagen enn morgenen, så kanskje det er det som må til for å slappe av.
Jeg målte hcg for et par uker siden snart, og jeg fikk uten noe grunnlag. Sa bare at jeg ville se at det går oppover da man i teorien ikke kan se det med tester. kan være jeg bare er heldig med de jeg har vært hos, da jeg har forstått at det er mange leger som bafe sier nei eller uten en god grunn. Dersom du må ha en grunn kan du jo prøve deg med at du er veldig bekymret for at det ikke skal gå bra og at du vil sjekke for å roe nervene litt så du ikke går å stresser og bekymrer deg unødvendig.

Sist gikk jeg til jordmor på svangerskapskontrollene, og det vil jeg denne gangen også.
Men jeg var hos fastlegen et par ganger i tillegg, for blodprøve pga stoffskifte og sykmelding på slutten av svangerskapet.
Jeg synes samtalene med jordmor var så fine, trivdes godt der.

Jeg fikk ikke måle hcg. Snakka med en kollega av mi fastlege, og han sa at jeg kun fikk det dersom jeg trodde jeg hadde hatt SA.

På legesenteret her får man måle hcg om man vil, uavhengig om man mistenker abort men så lenge man er bekymret for om alt er som det skal :)

Så tror det er avhengig av hvor du bor og kapasiteten på legesenteret.

Jeg fikk målt hcg to ganger pga jeg begynte å blø. MA begge gangene da hcg hadde stagnert.

Har du en lege som er vrang kan du jo bare si du har småblødd litt og ønsker å sjekke om det fortsatt er en graviditet der

Har legetime i morgen, for noe annet, men kommer til å fortelle det da, siden jeg er nødt til å søke om svangerskapspenger i forhold til jobb. Jobber med kjemikalier og kan derfor ikke jobbe mer mens jeg er gravid.

Var innom legen i dag med sønnen min, nevnte jeg var gravid og legen mente jeg skulle bestille time til uke 12.

Da har jeg bestilt første time hos jordmor, blir om 2 uker til når jeg er 7+1 :)

Back
Topp