Første legetime/jordmortime?

olivia90

Gift med forumet
VIP
Septemberlykke 2015
Når drar dere til første sjekk? Og drar dere til legen eller jordmor? Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre nå?
Og jeg ser flere tar mange tester, jeg tok kun 1 som var positiv, burde jeg ta en på ny? :o

Jeg kommer til å bestille time hos lege i uke 12 og deretter gå annen hver gang hos lege og jordmor, gjorde det sist

Trenger ikke å ta flere tester :) noen ønsker å se at strekene blir tydeligere/strekere og noen bruker det for å sjekke at hcg ikke stopper opp/synker i forb blødninger.

Tror jeg skal ringe legen neste uke og høre, mye mulig jeg må om time for å få sykemelding da også. Sist fikk jeg time i uke 10 i følge helsekortet :)

Var hos legen i dag for å søke fødeplass og få henvisning til tidlig UL. Fikk ny time til første svangerskapskontroll i slutten av uke 10. Etter det kommer jeg til å gå til jordmor :)

Jeg skal nå den 21.1 til jordmor. Er 5+4 idag. I min kommune var det vanlig å gå til jordmor først. Deretter annenhver gang dersom ønskelig :-) regner med jeg bestiller tidlig ul når jeg er ca 10-12 uker.

Var hos legen i dag for å søke fødeplass og få henvisning til tidlig UL. Fikk ny time til første svangerskapskontroll i slutten av uke 10. Etter det kommer jeg til å gå til jordmor :)
Er det noen grunn til at du velger jordmor videre etter 1. Kontroll?
Og hva sjekker de egentlig på 1. Kontrollen? :p :)

Jeg skal nå den 21.1 til jordmor. Er 5+4 idag. I min kommune var det vanlig å gå til jordmor først. Deretter annenhver gang dersom ønskelig :-) regner med jeg bestiller tidlig ul når jeg er ca 10-12 uker.
Jeg vil også ha tidlig ul mellom uke 10 og 12, må man ha henvisning fra lege da? Eller ringer man en privatklinikk? Jeg er 5+5 idag

Når drar dere til første sjekk? Og drar dere til legen eller jordmor? Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå frem videre nå?
Og jeg ser flere tar mange tester, jeg tok kun 1 som var positiv, burde jeg ta en på ny? :eek:
Jeg tenkte meg til tidlig ul før jeg bestiller time til legen. Tenker rundt uke 8-10 engang :)
Og du trenger ikke å ta flere tester. Jeg er litt "gal" i hodet etter å ha opplevd to aborter, så derfor har jeg tatt flere tester for å sjekke at hcg stiger som det skal og for å prøve å ikke bekymre meg sånn. Men det er absolutt ikke nødvendig! :) Jeg har kastet mine tester nå :)

Jeg vil også ha tidlig ul mellom uke 10 og 12, må man ha henvisning fra lege da? Eller ringer man en privatklinikk? Jeg er 5+5 idag

Privat. Offentlig dekker i uke 18, men det er sååå lenge til :-) dersom det ikke er noe som skulle tilsi at en har behov for ul tidligere må en vente til uke 18 på det offentlige. Greit å kunne benytte seg av private tilbud :-)

Jeg har fått legetime I uke 12. Hadde kun kontroller hos lege i forrige svangerskap, bortsett fra de to siste gangene. Synes det var greit å ta fødselspraten med jordmor. Kommer nok til å gå mest til legen min nå også. Hun er flink og kjenner meg. Har bestilt tidlig ul samme uka som første legetime. Gleder meg. ;-)

Jeg var hos legen i dag, men kunne egentlig spart meg for den timen. vet ikke hvor langt jeg er på vei, men er vist noen nye regler. fikk beskjed om å bestille ny time i uke 12, ikke at jeg vet når jeg er ikke uke 12 da, men bestilte no i slutten av februar.

Er ekstremt trøtt, men noe blodprøve for å sjekke vitaminer og slikt kunne jeg ikke ta. legen sa jeg ikke kunne få noen blodprøve heller før uke 12.

Var hos legen i dag fordi jeg trengte noen legeerklæring. Skal tilbake til lege i uke 12. Egentlig ville jeg gå til jordmor sist, men måtte til lege annenhver uke nesten fordi jeg ble så dårlig. Er forberedt på det samme denne gangen også. :)

Er det noen grunn til at du velger jordmor videre etter 1. Kontroll?
Og hva sjekker de egentlig på 1. Kontrollen? :p :)

Hun har mer peiling og bedre tid :)

Jeg hadde tatt den første kontrollen også hos jordmor hadde jeg fått lov. Men pga kapasitet kan jordmor tidligst ta imot gravide i uke 24.
Første kontrollen går ut på å snakke litt om livsstil, generelt om svangerskapet, fylle ut helsekort for gravide og ta blodprøver. Ellers blir urinen kontrollert og vekten din tas, dette gjøres på hver kontroll. Samt. lytte etter fosterlyden og måling av symfyse-fundus mål følger etter uke 24. Mulig noen lytter før... :)

Måtte ringe legen min i dag for å høre ang sntibiotika jeg begynte på i går. Da sa hun at hun ønsket meg inn rundt uke 8-9 for første sjekk samt underskrive noen dokumenter sa hun :)

Jeg tenkte meg til tidlig ul før jeg bestiller time til legen. Tenker rundt uke 8-10 engang :)
Og du trenger ikke å ta flere tester. Jeg er litt "gal" i hodet etter å ha opplevd to aborter, så derfor har jeg tatt flere tester for å sjekke at hcg stiger som det skal og for å prøve å ikke bekymre meg sånn. Men det er absolutt ikke nødvendig! :) Jeg har kastet mine tester nå :)
Takk ♡ Begynte å få litt panikk her, om jeg hadde gjort noe galt :p
Men jeg er veldig redd for å miste, siden alle mister en gang? Har jeg hørt? Hmm.. er 5+6 nå, tiden går alt for sent :/ vil veldig gjerne på en tidlig ul snart slik at vi kan få se at alt er i orden :)

Jeg var hos legen i dag, men kunne egentlig spart meg for den timen. vet ikke hvor langt jeg er på vei, men er vist noen nye regler. fikk beskjed om å bestille ny time i uke 12, ikke at jeg vet når jeg er ikke uke 12 da, men bestilte no i slutten av februar.

Er ekstremt trøtt, men noe blodprøve for å sjekke vitaminer og slikt kunne jeg ikke ta. legen sa jeg ikke kunne få noen blodprøve heller før uke 12.
Hmm så rart, ser flere som skal inn til legen å sjekke vitaminer osv :/
Håper timen blir bedre for deg neste gang da ♡

Tenker dere å ta med mannen deres på den første svangerskapskontrollen? Usikker på om dette er vanlig.

Back
Topp