Første kontroll

ellim

Forelsket i forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Noen som har vært på første kontroll allerede?

Jeg var på tirsdag 22 juli :D
Allerede fått svar på blodprøver (som var fine)
Ble også bestilt tidlig ul, har fått time 22 august.

Jeg er 4+2 og fått time 25. august når jeg er 9+0. Syntes først dette var litt sent, men så har jeg forstått at det egentlig ikke er så mye å gjøre før dette.

Hvor langt var du kommet på timen din og ble det gjort noe annet enn blodprøver og bestilling av ultralyd? Ville du anbefalt time før eller synes du at det ble litt tidlig og lite å undersøke?

Da er vi like mange uker da, ifølge babyverden :smiley-bounce022

Synes det var greit å sjekke nivåene på foreksempel folat.
Var også koselig å fylle ut helsekortet.

Grunnen til at jeg fikk time så raskt var pga min siste mens var 20 mai... Men syklusen min er på bærtur, og jeg fikk positiv el test 10 juli... så legen tror jeg er lenger på veg en hva jeg faktisk er. Prøvde å si det til henne, men måtte vist gå ut fra siste mens...

Siden det er ferie skal jeg ikke ha første time før 12 august. Men vanligvis får man det ganske kjapt her når man tar kontakt - uansett hvor langt på vei man er. Jeg går bare til jordmor. Da er det å fylle ut helsekort, teste urin og blodtrykk :)

Må kanskje få bestilt etterhvert selv. Positiv test i dag, men testdag i morgen egentlig (assistert befruktning). Klinikken vil nok jeg tar ultralyd rundt uke 8, så skal snart bestille den uansett.

Jeg bestilte time i forrige uke, skal 13.08. Kunne fått uka før også men er bortreist da. Er ca 7+0 på kontrollen. Litt lenge å vente syns jeg også selv om man kanskje ikke får gjort så mye mer før , men slik blir det i ferietider:whacky011

Dere som har vært på første kontroll hos helsestasjon/jordmor, hvor lang tid fikk dere? Jeg har bestilt til legen og fikk som hun over her kun enkelttime på 20 minutter (som i praksis etter min erfaring pleier å bety 10), noe jeg syntes hørtes veldig lite ut for alt som skal gjennomgås med helsekort, urinprøve, spørsmål, råd og veiledning og så videre.

Vurderer nå å forsøke å bytte til helsestasjon da jeg har forstått det sånn at de har bedre tid og mer spisskompetanse. Hva ville dere anbefalt?

Dere som har vært på første kontroll hos helsestasjon/jordmor, hvor lang tid fikk dere? Jeg har bestilt til legen og fikk som hun over her kun enkelttime på 20 minutter (som i praksis etter min erfaring pleier å bety 10), noe jeg syntes hørtes veldig lite ut for alt som skal gjennomgås med helsekort, urinprøve, spørsmål, råd og veiledning og så videre.

Vurderer nå å forsøke å bytte til helsestasjon da jeg har forstått det sånn at de har bedre tid og mer spisskompetanse. Hva ville dere anbefalt?
Sniker fra mars, jeg har god erfaring med jordmor, hun pleier å iallefall ha en hel klokketime. :)

Synes legen hastet seg igjennom timen min ja, brukte nok ikke mer en 20 minutter. Har bestemt meg for å gå til jordmor resten av svangerskapet.

Synes legen hastet seg igjennom timen min ja, brukte nok ikke mer en 20 minutter. Har bestemt meg for å gå til jordmor resten av svangerskapet.
Lov å spørre hva legen gjorde på timen? :happy: Jeg glemte å spørre hva som skal skje da jeg bestilte timen, og er førstegangsgravid så aldri vært før. Har lest meg opp Helsenorge men må jo være forskjell på hva som skjer om noen har 20 min og andre har 80 :p

Lov å spørre hva legen gjorde på timen? :happy: Jeg glemte å spørre hva som skal skje da jeg bestilte timen, og er førstegangsgravid så aldri vært før. Har lest meg opp Helsenorge men må jo være forskjell på hva som skjer om noen har 20 min og andre har 80 :p
Jeg fylte ut helsekort for gravide, tok blodtrykk, blodprøver, urinprøve. Hun droppet praten om alkohol og rus under graviditet, mat man ikke bør spise og vitaminer man bør ta. Har 3 barn fra før, så er ganske drilla i det der.

Jeg fylte ut helsekort for gravide, tok blodtrykk, blodprøver, urinprøve. Hun droppet praten om alkohol og rus under graviditet, mat man ikke bør spise og vitaminer man bør ta. Har 3 barn fra før, så er ganske drilla i det der.
Takk for svar! min lege er på ferie så skal til noen andre. Går ut i fra at det blir ganske fort gjort, sånn som med deg også.

Prøvde få tak i jordmor som jeg har brukt i de tidligere svangerskap i går, men hun har ferie. Er uansett ikke stress, så får kontakte henne når hun er tilbake :)

Back
Topp