Første barn drømmen (Gravid)

10+6

Privat ultralyd & blodprøve til nipt overstått. Meget lettet over å se en sprellende nurk! Hjertet mitt er fylt. :love017
Like langt på vei som ut ifra mine beregninger, og alt så fint ut.
Kan med trygghet si at man kan ikke basere om det går bra i graviditet ut ifra symptomer. Føler meg ikke gravid, utenom litt mer trøtt/sliten.
Synes tiden går fort siste tiden også.. Plutselig er jeg i andre trimester om litt. :)

10+6.jpg

Last edited:
10+6

Privat ultralyd & blodprøve til nipt overstått. Meget lettet over å se en sprellende nurk! Hjertet mitt er fylt. :love017
Like langt fram som ut ifra mine beregninger, og alt så fint ut.
Kan med trygghet si at man kan ikke basere om det går bra i graviditet ut ifra symptomer. Føler meg ikke gravid, utenom litt mer trøtt/sliten.
Synes tiden går fort siste tiden også.. Plutselig er jeg i andre trimester om litt. :)

Vis vedlegget 437312
Se så fiiin!!! ❤️ Gratulerer med vellykket ultralyd! Så gøy med 3D så tidlig også :love017

12+6

Da er det ultralyd kl 13:50 i morgen, og kjenner at nervene er tilbake. Undres om min lille nervøsitet er kommet for å bli i ny og ne, også når barnet kommer til verden. Slapper for det meste av, heldigvis. :playful:
Har fått svar fra nipt-prøven, og alt stod bra til/lav risiko på alt! Så det var godt å høre.

Skuldrene mine ikke like høyt oppe som de første ukene i graviditeten og rett før tul 8+1. Tiden går definitivt fortere av den grunn. Det er litt deilig å føle at man ikke grubler like mye som før, og slapper av til tross for litt nerver nå som otul er i morgen.

13+1

Graviditetsuke:
14
Trimester: 1/(2?) noen sier 13+0 andre 14+0, chatgpt sier 13+0 :smiley-angelic006
Dager igjen:
191
Termin:
03.01.25
Prosent fullført: 32,5%

Tror jeg skal lage punkter som over teksten her framover når jeg skal oppdatere. Sett flere gjøre det på BV og ble inspirert :D
Status tidlig ultralyd igår: Alt gikk så bra! Synes det var så gøy å se lille sprelle og holde på. For en lettelse :Heartpink

13+0.jpg

Tror jeg kan trygt bestille gravidmassasje i august. Skal på skikkelig fenci' spahotell og leid oss en suite, og da må man slå på stortromma. Koselig at i den tiden har jeg mest sannsynlig litt mer tydelig gravidmage :love017 Det begynner smått å gå opp for meg at jeg og samboer skal bli foreldre. Føler meg utrolig heldig og takknemlig. Gleder meg til nye tilværelsen.

Ellers er formen tipp topp; er meget takknemlig over at graviditeten har vært snill mot meg. Håper det fortsetter slik både i andre og tredje trimester :Heartred (bank i bordet)

15+0

Preggers app frukt:
Avocado
Dager igjen: 178
Trimester: 2
Termin (enn så lenge): 3 Januar
Form:
Tipp topp, ikke like trøtt som første trimester! Eneste er at jeg synes at det kan gjøre vondt i korsryggen, spesielt ved mye aktivitet og hvis jeg bøyer meg mye på f eks jobb. Men heldigvis er det ikke ofte det er et problem, og prøver å forebygge det.

Ny uke, ny frukt som jeg pleier å si. Ordinær ultralyd blir 9 august, og jeg synes det er litt lenge til så jeg bestilte en privat ultralyd til (onsdag 17. Juli). Rett og slett fordi jeg er litt smånervøs enda. Men ikke like nervøs som før heldigvis og slapper mer av. :love2 En av grunnene til privat ultralyd er også for muligheten å få vite kjønn. Synes det er koselig å tenke på navn til lille om ikke alt for lenge. :)

Jeg ønsker å ta med svigerforeldrene mine denne gangen. De er så engasjert fra dag 1! Har spesielt sterk bånd med svigermor. Hun har vært veldig på å vite hvordan det har gått på ultralyd (gjerne så fort som mulig), og resultat fra NIPT test osv. Hun har handlet mer til lille, enn det vi har gjort. Trener styrke spesifikt for å kunne bære lille rundt komfortabelt har hun sagt også. :laughing002 Tviler ikke at hun blir verdens beste bestemor, og det samme gjelder svigerfar. Han elsker barn, og når min niese var på besøk hos dem var det bare å glemme å få kontakt med han - for han var opptatt med 2 åringen :love017

Føler meg heldig som har helt fantastiske svigerforeldre. Min mor var ikke snill med hverken meg eller søskene mine under oppveksten - og derfor kuttet kontakt for mange år siden for å beskytte meg selv både fysisk og psykisk. Føler svigerforeldrene har gitt meg den familiekjærlighet jeg ikke har opplevd som liten, og det betyr mye for meg. Samt betyr det mye for meg at de blir med på ultralydundersøkelsen neste uke.

16+1

Da var ultralyd overstått. Både jeg og svigerforeldre ble rørte på ultralyden idag. Ble så overassket! Omtrent alle jeg kjenner tippet gutt, men det var ifølge ultralydteknikkeren/jordmoren 100% ei lita jente som lurte seg i magen. Jeg gleder meg så innmari mye å møte lille jenta mi. :Heartpink Det føles på en måte mer ekte, og man ser for seg framtiden mer.

Alt var tipp topp med lille. Ble målt noen dager frem, men holder på min beregning inntil oul. Det bytter hver gang jeg er på ul; enten par dager før eller mange dager fram.

16uk.jpg
16uk4.jpg

Last edited:
16+1

Da var ultralyd overstått. Både jeg og svigerforeldre ble rørte på ultralyden idag. Ble så overassket! Omtrent alle jeg kjenner tippet gutt, men det var ifølge ultralydteknikkeren/jordmoren 100% ei lita jente som lurte seg i magen. Jeg gleder meg så innmari mye å møte lille jenta mi. :Heartpink Det føles på en måte mer ekte, og man ser for seg framtiden mer.

Alt var tipp topp med lille. Ble målt noen dager frem, men holder på min beregning inntil oul. Det bytter hver gang jeg er på ul; enten par dager før eller mange dager fram.

Vis vedlegget 439702Vis vedlegget 439703
Så herlig! Gratulerer med lille tulla i magen :Heartpink

18+2

Status andre trimester

I det siste har jeg kjent bevegelse. Noe jeg synes er veldig spennende, det er ikke tvil engang :love017 Det er fortsatt svakt, men merkbart, og spesielt når man ligger i ro. Ser frem til tiden går og kjenner mer tydelig.

Har smått begynt å tenke på utstyr og lagde en liste over ting man trenger. Heldigvis har jeg søster som har barn fra før som ønsker å låne bort babyutstyrene. Alt fra bedsidecrib, vippestol, bilstol og mer :D Kjekt at man får låne diverse utstyr en periode; babyer vokser så fort.

Synes tiden går både fort og sakte. Begynner smått å gå opp for meg at denne babyen mest sannsynelig kommer til denne verden. Merker også på samboer at det har gått mer opp for han nå som magen begynner å poppe litt. Ofte på kvelden begynner han å stryke magen og synge sanger til henne. Gjerne improviserte sanger der navnet hennes er referert. :Heartpink

Utenom det fikk jeg endelig time hos jordmor i august. Måtte dessverre kjempe for det da de ikke ønsket å ta meg imot i det hele tatt før uke 34 på grunn av manglende ressurser. Ble avvist to ganger på tlf, og prøvde derfor på å sende mail. Var egentlig forberedt på å bli avvist på mail også, men ønsket å dokumentere avvisningen skriftlig slik at man kan gi tilbakemelding til kommunen at det er ikke holdbart; kommunen må bruke mer ressurser på svangerskapsomsorgen.
Men til min store lettelse var hun på mail veldig behjelpelig og fikk avtalt time likevel.
Synes det ville vært trist hvis man ikke får oppfølging av jordmor når man spesielt har svangerskapstap bak seg, og generelt diverse spørsmål som førstegangsforelder. Glad det ordnet seg!

19+1

Status andre trimester; bekymringsfull opplevelse

Forrige uke på torsdag, opplevde jeg akutte smerter i livmorområdet sent på kvelden. Det startet med helt vanlige kramper, som jeg ikke tenkte mye over siden det kan være ligamentsmerter. Men plutselig økte smerten kraftig, fra nivå 1 til 10 på veldig kort tid. Smerten var mildt sagt uutholdelig, og uansett om jeg lå, stod eller gikk, hjalp ingenting. Dette varte kanskje rundt ett minutt, men det føltes mye lengre. Smerten forsvant, men etter fem minutter kom den tilbake med samme intensitet. Det var en smerte som kunne få meg til å hyle.

Min første tanke var om dette kunne være en abort eller rier. Slik smerte kan neppe bety noe positivt, og jeg var sikker på at noe galt hadde skjedd. Jeg dro til legevakten for å ta prøver og til legen dagen etter. Hos legen ble det gjort en ultralyd, og alt stod fint til. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg får slike smerter igjen, skal jeg bli sendt rett til sykehuset. Jeg føler meg godt ivaretatt og tatt på alvor. Det eneste som er leit, er at det er vanskelig å vite hva som forårsaket smertene. Det gjør meg litt bekymret for om alt står 100 % greit til der nede. Jeg skal på ordinær ultralyd om to dager, så da får jeg heldigvis en grundig sjekk snart.

Heldigvis er jeg mest optimistisk. Jeg kjenner liv hver dag og kjenner små, pokende spark mens jeg skriver dette.
Satser på at det går greit, og at sånn smerte ikke kommer tilbake med det første.

16+1

Vis vedlegget 439702Vis vedlegget 439703
Åå gratulerer med ei lita prinsesse!!

19+1

Forrige uke på torsdag, opplevde jeg akutte smerter i livmorområdet sent på kvelden. Det startet med helt vanlige kramper, som jeg ikke tenkte mye over siden det kan være ligamentsmerter. Men plutselig økte smerten kraftig, fra nivå 1 til 10 på veldig kort tid. Smerten var mildt sagt uutholdelig, og uansett om jeg lå, stod eller gikk, hjalp ingenting. Dette varte kanskje rundt ett minutt, men det føltes mye lengre. Smerten forsvant, men etter fem minutter kom den tilbake med samme intensitet. Det var en smerte som kunne få meg til å hyle.

Min første tanke var om dette kunne være en abort eller rier. Slik smerte kan neppe bety noe positivt, og jeg var sikker på at noe galt hadde skjedd. Jeg dro til legevakten for å ta prøver og til legen dagen etter. Hos legen ble det gjort en ultralyd, og alt stod fint til. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg får slike smerter igjen, skal jeg bli sendt rett til sykehuset. Jeg føler meg godt ivaretatt og tatt på alvor. Det eneste som er leit, er at det er vanskelig å vite hva som forårsaket smertene. Det gjør meg litt bekymret for om alt står 100 % greit til der nede. Jeg skal på ordinær ultralyd om to dager, så da får jeg heldigvis en grundig sjekk snart.

Heldigvis er jeg mest optimistisk. Jeg kjenner liv hver dag og kjenner små, pokende spark mens jeg skriver dette.
Satser på at det går greit, og at sånn smerte ikke kommer tilbake med det første.
Skjønner godt du blir bekymret, forhåpentligvis er det helt ufarlig, synes man får så mange ulike rare smerter i svangerskapet... Men veldig godt de tar deg på alvor. Håper du får tatt det med ro nå og blir tatt godt vare på av de rundt deg ❤️

19+1

Det kjennes veldig likt ut som det jeg har, jordmor kalte det kynnere (selv om ikke magen strammer seg). Jeg var veldig plaget med det første svangerskapet, gjorde at jeg ikke kunne jobbe, men alt stod bra til med gutten og hadde ingenting å si for hverken ham, meg eller fødsel. Har slike smerter denne gangen også, spesielt på natt. Nå har de blitt så vonde at jeg må puste meg gjennom, tar det som god øvelse før fødsel.
Men veldig bra du blir tatt på alvor! Og får sjekket det grundig! Det fikk ikke jeg tilbud om engang, så jeg lever bare i uvisshet om hva det faktisk er, så lenge alt går bra med baby.

Skjønner godt du blir bekymret, forhåpentligvis er det helt ufarlig, synes man får så mange ulike rare smerter i svangerskapet... Men veldig godt de tar deg på alvor. Håper du får tatt det med ro nå og blir tatt godt vare på av de rundt deg ❤️
Ja, får håpe på det. Er svært få med lignende erfaring når jeg har forsøkt å lese litt på nettet, men det har vært noen og de har ei funnet ut hva det er. Men heldigvis gikk alt fint og de har født friske barn. Akkurat den smerten forrige uke var ikke til å sammenligne med noe jeg har kjent før. Heldigvis var det kortvarig! Bra det blir undersøkt. Bedre en gang for mye, enn for lite.

Det kjennes veldig likt ut som det jeg har, jordmor kalte det kynnere (selv om ikke magen strammer seg). Jeg var veldig plaget med det første svangerskapet, gjorde at jeg ikke kunne jobbe, men alt stod bra til med gutten og hadde ingenting å si for hverken ham, meg eller fødsel. Har slike smerter denne gangen også, spesielt på natt. Nå har de blitt så vonde at jeg må puste meg gjennom, tar det som god øvelse før fødsel.
Men veldig bra du blir tatt på alvor! Og får sjekket det grundig! Det fikk ikke jeg tilbud om engang, så jeg lever bare i uvisshet om hva det faktisk er, så lenge alt går bra med baby.

Håper at det er tilfelle, men ut ifra hvordan det kjentes står det ikke helt i stil med slik kynnere er beskrevet både på nettet eller ifølge legen når jeg spurte. Hverken legen eller føden (som hun ringte til) har helt svar på hva det kunne ha vært. Men skal spørre jordmor, og forhør om hun har noe innspill. Når jeg spurte legevakten om dette er vanlig under svangerskap, fikk jeg til svar at det er ikke det. Ble kjempe bekymret fordi det var ingen undersøkelse av lille i magen hos legevakta (men heldigvis legen dagen etter). Hvis det er kynnere så gir det litt mer ro, spesielt hvis det blir å komme tilbake.
Godt å høre at det var uskyldig for deg, men høres ikke helt bra ut at det gjorde så vondt som det gjorde for deg? Står at kynnere er ubehagelig, men skal ikke være smertefulle.

Ja, får håpe på det. Er svært få med lignende erfaring når jeg har forsøkt å lese litt på nettet, men det har vært noen og de har ei funnet ut hva det er. Men heldigvis gikk alt fint og de har født friske barn. Akkurat den smerten forrige uke var ikke til å sammenligne med noe jeg har kjent før. Heldigvis var det kortvarig! Bra det blir undersøkt. Bedre en gang for mye, enn for lite.

Håper at det er tilfelle, men ut ifra hvordan det kjentes står det ikke helt i stil med slik kynnere er beskrevet både på nettet eller ifølge legen når jeg spurte. Hverken legen eller føden (som hun ringte til) har helt svar på hva det kunne ha vært. Men skal spørre jordmor, og forhør om hun har noe innspill. Når jeg spurte legevakten om dette er vanlig under svangerskap, fikk jeg til svar at det er ikke det. Ble kjempe bekymret fordi det var ingen undersøkelse av lille i magen hos legevakta (men heldigvis legen dagen etter). Hvis det er kynnere så gir det litt mer ro, spesielt hvis det blir å komme tilbake.
Godt å høre at det var uskyldig for deg, men høres ikke helt bra ut at det gjorde så vondt som det gjorde for deg? Står at kynnere er ubehagelig, men skal ikke være smertefulle.
Hyl ut hvis du får noen svar! Jeg stoler absolutt ikke på jordmora som påstod at dette bare var kynnere hos meg, men stoler veldig på kroppen min denne gangen fordi jeg opplevde det sist i verre grad og det gikk fint. Dette svangerskapet har jeg opplevd det jeg selv forstår som kynnere og de er ikke vonde, føles bare litt ubehagelig, så det støtter hypotesen om at det vonde ikke er kynnere… Håper du slipper å bli mer plaget :Heartpink

19+0

OUL overstått!
Alt var tipp topp med lille jenta og til min store glede; satt tilbake bittelitt og fikk endelig termin 6 januar! jo lenger inn i januar, jo bedre. Preferer å føde da, enn desember. Men hun får komme når hun kommer. :Heartpink

Snart halvveis i graviditeten, og må si at så langt har jeg elsket å gå gravid. Har hatt ingen store plager, og kjenner på så mye kjærlighet for hver uke som går. Spesielt nå som jeg kjenner litt liv :love017

Sees forhåpentligvis rundt 6 januar, lille bønnefrø!
19+0.jpg

Back
Topp