Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Blond Vampire Shrimp
nja, det spørs på personen...
Spørs på hva den har lest, og hvordan den er kursa....
Men nå mener jeg at det skulle vært krav om å ha jobba et par år i barnehage før man skulle hatt lov til å gå inn i en stilling som ped-leder eller førskolelærer... Man lærer mye på skolen, men praksissen er gull hvert...
Men nå mener jeg at det skulle vært krav om å ha jobba et par år i barnehage før man skulle hatt lov til å gå inn i en stilling som ped-leder eller førskolelærer... Man lærer mye på skolen, men praksissen er gull hvert...
ORIGINAL: Knottet2
tror ikke en assistent har lov til det...
var ikke det jeg mente, at en utdannet førskolelærer ikke skulle hatt lov til å gå inn i en lederstillign før de hadde noen år på rompa...
Men ellers, jo en assistent har lov til å gå som konstituert førskolelærer/ped leder... har gjort det selv...
ORIGINAL: Lujele
Regner med du sikter til mitt innlegg ang dagmamma?[;)]
For å svare på spørsmålet ditt : NEI selvfølgelig ikke, MEN ikke langt ifra [;)]
I MITT tilfelle har jeg måttet ha de pedagogiske ansvaret for avdelingen i perioder med sykdom/permisjon osv! Så jeg har jo god erfaring og mangen kurs [;)]
Så jeg vil si det kommer ann på personen og hvilke oppgaver/erfaring den har [;)]
ORIGINAL: tuppa86
ORIGINAL: Lujele
Regner med du sikter til mitt innlegg ang dagmamma?[;)]
For å svare på spørsmålet ditt : NEI selvfølgelig ikke, MEN ikke langt ifra [;)]
I MITT tilfelle har jeg måttet ha de pedagogiske ansvaret for avdelingen i perioder med sykdom/permisjon osv! Så jeg har jo god erfaring og mangen kurs [;)]
Så jeg vil si det kommer ann på personen og hvilke oppgaver/erfaring den har [;)]
va inspirert av ditt innlegg - men ikke meint som at du ikke va godt nok egna eiller nå sånt!![:)] bare så det e sagt..
ORIGINAL: Mr.Darcy
ORIGINAL: werana
NEI!
sign!
Man har jo masse erfaring, kanskje mer erfaring enn den som er førskolelærer, men EN ting vil aldri assistenten ha og det er den pedagigiske plattformen man får av å gå 3 år på skole!
ORIGINAL: **Bella**
En assistent kan ha mye erfaring med barna og være dyktigere på mange felt enn hva en førskolelærer er, men de har ikke den pedagogiske biten man får ved 3 års skolegang. Syntes selv flere av assistentene på avdelingen til sønnen min er dyktigere med barnet mitt enn hva førskolelæreren er, men selvfølgelig kan hun mer om andre ting og har et litt annet fokus og en litt annen jobb og mer ansvar.
For meg som er sykepleier blir det litt som om en hjelpepleier skulle tre inn i en sykepleierstilling. De kan være råflinke på sitt felt, men det er klart at man har ikke den kunnskapen man får ved 3 års skolegang. :) Sånn er det bare. :) Man må jobbe sammen og utnytte de ressursene man har som person og så må man bare innfinne seg med at noen har en annen utdannelse og andre kunnskaper enn seg selv.
ORIGINAL: Orkidè
Nei, ikke i det hele tatt. Kjenner jeg blir oppgitt når jeg møter slike holdninger. Under utdannelsen får man et grunnlag, en dannelse, som ufaglærte ikke kan opparbeide seg kun gjennom praksis. Evnen til didaktisk refleksjon på grunnlag av alt hva man kan av teorier om barn og barns utvikling f.eks, hvor mange ufaglærte har denne? Og hva med lederkunnskaper?
Det er en grunn til at man må ha høyskoleutdanning for å bli førskolelærere. Jeg synes det er trist for vår profesjon at det er så mange pedledere og styrere på dispensasjon rundt i barnehagene.