Førskolelærer vs. assistent *inspirert*

tuppa86

Forumet er livet
meine dokker at dersom man har jobba som assistent i mange år så har man lik kompetanse som ein førskolelærer??

NEI!

ORIGINAL: Blond Vampire Shrimp

nja, det spørs på personen...
Spørs på hva den har lest, og hvordan den er kursa....

Men nå mener jeg at det skulle vært krav om å ha jobba et par år i barnehage før man skulle hatt lov til å gå inn i en stilling som ped-leder eller førskolelærer... Man lærer mye på skolen, men praksissen er gull hvert...

tror ikke en assistent har lov til det...

Men nå mener jeg at det skulle vært krav om å ha jobba et par år i barnehage før man skulle hatt lov til å gå inn i en stilling som ped-leder eller førskolelærer... Man lærer mye på skolen, men praksissen er gull hvert...

så du meine man ska jobb som assistent i 2 år før man får gå inn i førskolelærerstillig? æ kainn forsåvidt vær enig i at man burde ha hatt litt praksis før man går inn i ped.leder stilling da..

ORIGINAL: werana

NEI!

sign!

Man har jo masse erfaring, kanskje mer erfaring enn den som er førskolelærer, men EN ting vil aldri assistenten ha og det er den pedagigiske plattformen man får av å gå 3 år på skole!

ORIGINAL: Mr.Darcy

NEI!

sign!

Man har jo masse erfaring, kanskje mer erfaring enn den som er førskolelærer, men EN ting vil aldri assistenten ha og det er den pedagigiske plattformen man får av å gå 3 år på skole!

Sign!

Regner med du sikter til mitt innlegg ang dagmamma?[;)]

For å svare på spørsmålet ditt : NEI selvfølgelig ikke, MEN ikke langt ifra [;)]

I MITT tilfelle har jeg måttet ha de pedagogiske ansvaret for avdelingen i perioder med sykdom/permisjon osv! Så jeg har jo god erfaring og mangen kurs [;)]

Så jeg vil si det kommer ann på personen og hvilke oppgaver/erfaring den har [;)]

Nei, for assistent har ikke pedagogikken mens det har en førskolelærer. Men at man kan sitte med utrolig mye kompetanse, det stemmer.

ORIGINAL: Knottet2

tror ikke en assistent har lov til det...

var ikke det jeg mente, at en utdannet førskolelærer ikke skulle hatt lov til å gå inn i en lederstillign før de hadde noen år på rompa...

Men ellers, jo en assistent har lov til å gå som konstituert førskolelærer/ped leder... har gjort det selv...

sant det at det går, men det er kun hvis man ikke får tak i førskolelærere eller andre med relevant utdannelse. Og det skal kun være for 1 år om gangen. Man må søke hvert år, og man må bevise at man har gjort alt man kan for å få tak i en førskolelærer

ORIGINAL: Lujele

For å svare på spørsmålet ditt : NEI selvfølgelig ikke, MEN ikke langt ifra [;)]

I MITT tilfelle har jeg måttet ha de pedagogiske ansvaret for avdelingen i perioder med sykdom/permisjon osv! Så jeg har jo god erfaring og mangen kurs [;)]

Så jeg vil si det kommer ann på personen og hvilke oppgaver/erfaring den har [;)]

va inspirert av ditt innlegg - men ikke meint som at du ikke va godt nok egna eiller nå sånt!![:)] bare så det e sagt..

Nei, ikke i det hele tatt. Kjenner jeg blir oppgitt når jeg møter slike holdninger. Under utdannelsen får man et grunnlag, en dannelse, som ufaglærte ikke kan opparbeide seg kun gjennom praksis. Evnen til didaktisk refleksjon på grunnlag av alt hva man kan av teorier om barn og barns utvikling f.eks, hvor mange ufaglærte har denne? Og hva med lederkunnskaper?

Det er en grunn til at man må ha høyskoleutdanning for å bli førskolelærere. Jeg synes det er trist for vår profesjon at det er så mange pedledere og styrere på dispensasjon rundt i barnehagene.

En assistent kan ha mye erfaring med barna og være dyktigere på mange felt enn hva en førskolelærer er, men de har ikke den pedagogiske biten man får ved 3 års skolegang. Syntes selv flere av assistentene på avdelingen til sønnen min er dyktigere med barnet mitt enn hva førskolelæreren er, men selvfølgelig kan hun mer om andre ting og har et litt annet fokus og en litt annen jobb og mer ansvar.

For meg som er sykepleier blir det litt som om en hjelpepleier skulle tre inn i en sykepleierstilling. De kan være råflinke på sitt felt, men det er klart at man har ikke den kunnskapen man får ved 3 års skolegang. :) Sånn er det bare. :) Man må jobbe sammen og utnytte de ressursene man har som person og så må man bare innfinne seg med at noen har en annen utdannelse og andre kunnskaper enn seg selv.

ORIGINAL: tuppa86

ORIGINAL: Lujele

va inspirert av ditt innlegg - men ikke meint som at du ikke va godt nok egna eiller nå sånt!![:)] bare så det e sagt..

Tok det ikke sånn heller [;)]

NEI!!!
En assistent kan ha jobbet aldri så lenge, men de kan ALDRI måle seg med en førskolelærer... Det er som at en hjelpepleier kan ha jobbet MANGE år, men kan likevel ikke sammenlignes med en sykepleier..

NEI!

sign!

NEI!

sign!

SIGN!

ORIGINAL: **Bella**

En assistent kan ha mye erfaring med barna og være dyktigere på mange felt enn hva en førskolelærer er, men de har ikke den pedagogiske biten man får ved 3 års skolegang. Syntes selv flere av assistentene på avdelingen til sønnen min er dyktigere med barnet mitt enn hva førskolelæreren er, men selvfølgelig kan hun mer om andre ting og har et litt annet fokus og en litt annen jobb og mer ansvar.

For meg som er sykepleier blir det litt som om en hjelpepleier skulle tre inn i en sykepleierstilling. De kan være råflinke på sitt felt, men det er klart at man har ikke den kunnskapen man får ved 3 års skolegang. :) Sånn er det bare. :) Man må jobbe sammen og utnytte de ressursene man har som person og så må man bare innfinne seg med at noen har en annen utdannelse og andre kunnskaper enn seg selv.

utruli bra sagt!!
Æ e VÆLDI For faglig mangfold... vi lære av hverainner og må vær klar over svakheta og styrka vi har som person og som profesjonell!!! Æ ska bynn å jobb i bhg no, nå æ aldri har gjort, og sjøl om æ har 3 årig høyskoleutdanning så vil æ bruk AILLE som jobbe dær (assistent eiller faglært) te å bli GO i jobben min!

ORIGINAL: Orkidè

Nei, ikke i det hele tatt. Kjenner jeg blir oppgitt når jeg møter slike holdninger. Under utdannelsen får man et grunnlag, en dannelse, som ufaglærte ikke kan opparbeide seg kun gjennom praksis. Evnen til didaktisk refleksjon på grunnlag av alt hva man kan av teorier om barn og barns utvikling f.eks, hvor mange ufaglærte har denne? Og hva med lederkunnskaper?

Det er en grunn til at man må ha høyskoleutdanning for å bli førskolelærere. Jeg synes det er trist for vår profesjon at det er så mange pedledere og styrere på dispensasjon rundt i barnehagene.

helt enig, kjempetrist! HAr ikke noe med at den som sitter med dispensasjonen ikke er dyktig, men det har noe med å sette fokus på hvor viktig det er med utdannelse, yrkesstolhet

NEI!!!

Det har vi smertelig erfart denne uka her med pjerten vår. Jeg ba om at en annen en tok seg av han på fredag, og da skl jeg si det var andre boller ja, gutten var seg selv igjen, strålte og koste seg med de andre barna, slik jeg mener barna burde gjøre i en barnehage, ikke sitte på et fang og dulle hele dagen og få vilja si uansett hva det enn måtte være fordi vedkommende ikke klarer å stå imot, sette grenser for et barn som virkelig trenger det og se behova [:'(]

Nei

Back
Topp