Fødselssmerte

Det er en smerte som må oppleves for å kunne beskrives. Og ingen fødsler er like, og smerte oppleves så forskjellig. Så ingen kan gi deg et fasitsvar, for du får din helt egen fødselsopplevelse!

For noen er det så grusomt at de ikke tør å bli gravid igjen, det er et mareritt uten like og de får helt angst og sperrer.
Vanligvis synes man det er smertefullt, men fullt overlevbart. Andre igjen synes ikke det er så ille og synes det er helt greit.

Selv hadde jeg en kjempefin fødsel. Den var ganske intens, jeg åpnet raskt og jm anbefalte faktisk epidural.
Selve smerten kan jeg ikke beskrive. Det begynte som murringer nederst i magen, gikk opp i magen og så plutselig "rev" det til i ryggen også. Da forstod jeg at det var rier.
Det føltes nesten som om jeg skulle bli slitt i to, musklene langt opp i ryggen og i magen kjentes ut som om de skulle dele seg i alle retninger. Jeg lå bare og tenkte *pust pust pust det går over pust* til de var over. Der og da var de skikkelig smertefulle men jeg sa til sambo, mens jeg lå der, at jaja dette kan jeg fint gjøre igjen. Og da jeg fikk epiduralen, vel da syntes jeg ikke det var slitsomt engang! Koste meg på fødestua. Sendte til og med mannen hjem for å lufte hundene haha :p Og jordmødrene ba meg få ham tilbake fortere enn svint for jeg hadde nemlig full åpning :p
Og da pressriene kom så spurte jeg om hodet kom ut snart, men det var visst ute... Da ble jeg sjokkert hehe.
Jeg sa visst også mens jeg lå der mellom prssriene at jaja dette var jo ikke SÅ mye jobb som alle skulle ha det til. (Jeg ble først sliten en time etter fødsel..)

Og jeg gjør det gjerne igjen også! Jeg gleder meg faktisk, både til graviditet og fødsel. Det var en helt fantastisk opplevelse, og jeg synes det er synd at ikke alle fikk den opplevelsen jeg fikk. Helt grusomt å tenke på at noen synes det er så fælt at de ikke vil gjennom det igjen.

Så jeg vil egentlig bare råde deg til å ikke være redd, ikke grue deg, og ikke høre på alle de fæle opplevelsene og skrekkhistoriene, Kvinner har vært gjennom dette i mange årtusener, og vi er laget for å gjøre dette! Sannsynligheten for en fin fødselsopplevelse er mye større enn en fæl en, og du må stole på kroppen din og lytte til jordmødrene!
Er smertene for sterke kan du hjelpe deg med det!

Masse lykke til :)

Heldiggris!
Jeg ville ikke byttet ut min fødsel med noe for hele verden, men jeg hadde rier i 25 timer før jeg fikk pressrier i 1,5 time, og jeg fikk ikke i meg noe mat, så jeg var helt borte...
De stappet i meg druesukker tabletter og eplejuice og vann til den store gullmedalje så jeg fikk halsbrann for alle penga.
Jeg klarte meg i rundt 16-18 timer uten epidural, men nok ble nok...
Jeg var besatt av naturlig fødsel og ikke minst vannfødsel, men jeg hadde ikke styrke til slutt, jeg lå bare å skrek av smerte etter 14-15 timer...
I tillegg så ble en time med pressing brukt på å forsiktig dytte ungen ned og posisjonere han riktig fordi han ikke ville ut.
De vurderte å klippe meg eller ta keisersnitt, men jordmor nektet siden hjertet hans slo så fint ennå.
Etter en time og uttallige forskjellige stillinger og pressing, så ting endelig lyst ut og jeg presset til de så hår, da våknet jeg virkelig opp og tok i alt jeg kunne.
Det gjør vondt, det er sikkert og visst, men åpningsriene er mye værre enn noe annet... Men utholdelig!
Jeg hadde hatt åpningsrier i så mange timer og var kun på 5 cm når jeg fikk epidural, men likevel omkom jeg ikke der og da :p
Jeg ønsker deg en mye raskere fødsel enn min, men ikke så rask at du ikke rekker å bestemme over den selv! :)
Lykke til - dette klarer du fint! :)

Vanskelig å forklare altså
:p

Men den vannmelon med barberblad kan jeg kjenne meg igjen i. Hehe. Med andremann fikk jeg voldsomme smerter i rumpa under riene. Akkurat som om noe stakk veldig hardt oppi. Haha. Fantastisk.

Jeg syns egentlig ikke det ligner menssmerter. Jeg hadde rier både i mage og rygg, og det føltes litt ut som om bekkenet ble dradd fra hverandre :/

Jeg var sikker på at jeg skulle dø underåpningsriene, kan ikke beskrive det men asså hele underlivet og sånn inni der driver jo å utvider seg så.. Pressriene derimot!!! Jeg nekta å presse på de første pressriene fordi jeg trodde jeg bare drev å bæsja.. Skikkelig skikkelig vond bæsjing.. Så når ungen kommer ut så er det som skikkelig vond bæsjing pluss at hele fitta står i brann for det svir.. Min opplevelse da..

Haha herlig beskrivelse.

Jeg var faktisk sikker på at jeg måtte bæsje. Jeg ba sambo gå å hente noe i bilen mens jeg skulle på do (hadde bare 7 cm ved sjekk rett før), men når han kom tilbake var gutten ute. Haha! Var en pressrie etter jordmor sjekket meg, så var han ute. Huff. Det var skikkelig teit av meg :-D

Nå fødte jo jeg på mandag så ganske ferskt minne om det :P jeg hadde en veldig fin fødsel denne ganga. . Denne gangen var det under magen det strammet seg enormt og det kommer en veldig intens smerte som om noen ja nei hvordan beskriver man det ?? :P sist gang var det mest i ryggen og lårene jeg kjente smerter ! Intense smerter som menssmerter kanskje ? Men kan ikke sammenlignes ..

Nå fødte jo jeg på mandag så ganske ferskt minne om det :P jeg hadde en veldig fin fødsel denne ganga. . Denne gangen var det under magen det strammet seg enormt og det kommer en veldig intens smerte som om noen ja nei hvordan beskriver man det ?? :P sist gang var det mest i ryggen og lårene jeg kjente smerter ! Intense smerter som menssmerter kanskje ? Men kan ikke sammenlignes ..

Gratulerer så mye! :D

Jeg føler det kan sammenlignes med sinnsykt vonde mens-lignende smerter i begynnelsen, men etterhvert er det usammenlignbart med noe annet! Helt usannsynlig, ufattelig og j***ig vondt!!! Visste ikke det gikk an å ha så vondt og hadde aldri kunnet se for meg den smerten på forhånd. Men så kommer lille vidunder ut og alt blir "glemt" (til en viss grad ;))

Gratulerer :)

Aldri hatt problemer med nåler eller noe, så det skal nok gå greit ;)
Er jo aldri noe digg å få en tjukk, lang nål inn i ryggen (har hatt spinalpunksjon før), men tror nok fødselssmerter er verre :D ønsker epidural jeg også med en gang det gjør vondt haha :P

Er jo aldri noe digg å få en tjukk, lang nål inn i ryggen (har hatt spinalpunksjon før), men tror nok fødselssmerter er verre :D ønsker epidural jeg også med en gang det gjør vondt haha :p

Helt ærlig?
Jeg kjente ikke at de stakk den inn engang!
Jeg fikk bedøvelsessprøyten og den kjente jeg, men den må ha vært veldig tynn for den var myyyye mer "behagelig" enn en blodprøve!
Så ventet jeg litt, så kom en rie, så sa de vi setter den inn nå mellom riene, bøy deg fremover, og si hvis det kommer en rie. Så kom det en rie til, og jeg sa vent vent det kommer en til!
Jo men det går fint, den er inne nå.

Og jeg bare åja.. jaha ja..

Og jeg er av dem som blir svimmel ved blodprøver fordi det er så vondt :P

Helt ærlig?
Jeg kjente ikke at de stakk den inn engang!
Jeg fikk bedøvelsessprøyten og den kjente jeg, men den må ha vært veldig tynn for den var myyyye mer "behagelig" enn en blodprøve!
Så ventet jeg litt, så kom en rie, så sa de vi setter den inn nå mellom riene, bøy deg fremover, og si hvis det kommer en rie. Så kom det en rie til, og jeg sa vent vent det kommer en til!
Jo men det går fint, den er inne nå.

Og jeg bare åja.. jaha ja..

Og jeg er av dem som blir svimmel ved blodprøver fordi det er så vondt :P

Det var akkurat likt med meg. Jeg har sprlyteskrekk fra helvete, og hylte mens tårene sprutet når de skulle sette den, men det gjorde ikke vondt en gang. Lokalbedøvelsen var egentlig heller ikke noe vond, kjente bare et trykk i ryggen liksom. Synes veneflonen var vondest, og når anestesilegen vasket ryggen min med sprit før han satte epiduralen, det svidde sånn haha! :p

Til ts
Fødselssmertene var det vondeste jeg har opplevd. Men nå, 3 uker etter, har jeg lyst å gjøre det igjen. Gled deg. :)

Sikkelig vondt ja. Men utrolig hvor mye jeg syns det lindra når jeg huska å pust... nesten så man glemmer det.. kjentes ut som man må på do heeele tiden.. å ja prøvde faktisk å gå på do opp til flere ganger. å hos meg var det vondt nedover lårene og bak i kors ryggen. Å når man presser en siste gang var det som alt lettet. Smerten borte.. men må faktisk si at jeg syns det var mer vondt å få ut morkaka da den satt fast :o

Eneste jeg kan sammenligne med er når man har mye luft i magen å får skikkelig vondt og sinnsyke menssmerte samtidig :P men på slutten er det så vondt at det ikke går å sammenligne med noe tror jeg, men det er overlevbart og går over når ungen er ute (da får man bare nye plager med sying, mye blod, fyllte pupper og såre brystvorter :P )
Det er verdt det uansett heldigvis :)

Syntes det føltes som om noen la på meg en sånn muskelstimulator(sånn så fysioterapeut bruker) helt i bunn av magen og satt den på Max og når presseiene kom så føltes det som å sitte på dass med den værste forstoppelsen ;) akupunktur var fantastisk smertelindring for meg :)

Jeg vil heller ha vondt enn å bli lam.. Det jeg var redd for før fødsel var at jeg "måtte" få epidural :p man skal ikke ha en nål inni ryggraden.. :o dessuten kan man vel risikere å få en sinnsyk hodepine etter epidural, vet om ei som ble ødelagt i den ene armen også..
Jeg har fått slik hodepine av spinalbedøvelse. ... så jeg er livredd slik bedøvelse heretter for det er noe av den værste smerten jeg har opplevd......

Back
Topp