Fødselssmerte

Er ikke TS, men må bare takke deg for så mye kloke ord :p merket fødselsangsten kom snikende når jeg stArta lese her, når jeg hittil har gledet meg... Det er jo så inviduelt så godt høre noen kan dra det positive inn og i disse smertene :D

Så bra :D

Jeg var heller aldri redd for å føde, jeg gledet meg. Mamma sa at det var ingenting å være redd for, og hun hadde helt rett :)
Og det er IKKE ofte jeg sier at mamman min har rett assa :P

Det er vel en grunn til at vi går så lenge gravide, er så lei på slutten at smertene er verdt det ;)

Det er vel en grunn til at vi går så lenge gravide, er så lei på slutten at smertene er verdt det ;)

Lei? Nei, jeg elsket å gå gravid :D Jeg kunne gått gravid hele tiden, aldri følt meg så fin og stolt før, og så herlig med babyen inni magen <3

Lei? Nei, jeg elsket å gå gravid :D Jeg kunne gått gravid hele tiden, aldri følt meg så fin og stolt før, og så herlig med babyen inni magen <3

Har sånn halsbrann og bekkenløsning så jeg knapt klarer å gå. Og jeg blir sliten og svimmel om jeg står mer enn 5 min.. Så jeg er lei ;)
Bare 4 uker igjen nå da :)

Satt her nå og skulle prøve å beskrive det, men så husker jeg faktisk ikke hvordan det var :P Jeg husker det var vondt, men ikke hvordan det gjorde vondt, egentlig!

Den første ria føltes som et bånd som strammet seg rundt både mage og rygg. De var ubehagelige, men tårene kom ikke før jeg var ca 8cm. Kan vel beskrives som om noen slår på korsryggen med noe hardt. Etter 8 cm husker jeg lite. Når baby bevegde seg nedover så satt all smerte i prolapsen, og det var helt umenneskelig :-S

Hadde først veldige smerter i ryggen. Kraftigere enn menssmerter... Fikk etterhvert veldig press nedover... Visste det var vondt å føde men ikke det var så ille :P ikke for å skremme noen altså ;) nå tre mnd etter kunne jeg gjort det igjen ;)

Det kan absolutt ikke sammenlignes med noe annet je har følt. Og ikke kan jeg beskrive hvor det var vondt heller. Det var bare psykt vondt. Men så fort barnet var ute var alt glemt (nesten)

For å si det rett ut slik jeg ble forklart det og fikk det bekreftet da jeg selv fødte så føltes det som de jævliste (unnskyld) mens smertene jeg noen gang har hatt ganget med 20

Jeg hadde helt ærlig ikke så mye smerter. Hadde forbered meg på nær døden opplevelse, men det var det overhodet ikke.

Litt sterke menssmerter synes jeg det kjentes ut som. Og mine rier var opp til 2min...

Jeg ble litt overrasket over at smertene i magen bare satt nederst. Det du har vondt når man har mensen, helt nederst langt "inni" magen. Trodde riene kjentes i hele gravidemagen. Jeg synes det kjentes ut som luftsmerter/mageknip når man sitter på do og er dårlig i magen. Gange 100 da selvfølgelig. Det kniper på en måte. Det bygger seg opp og holder seg på topp før det slipper gradvis taket. Hadde også vondt i korsryggen, på to punkter der det er muskelfeste til setemusklaturen. Smerten der var som når en massør stikker fingrene hardt i en vond muskelknute.

Det skal jeg også ha.. Hvorfor i all verden skal man ha mer vondt enn nødvendig?
Fordi riene kan avta av epiduralen og man må settes på drypp som kan stresse babyen slik at man ender med haste ks. For eksempel. Uten epidural kan man selv kjenne bedre hvordan og når man skal presse og å ta bena lengre ut osv som kan hjelpe på.

Den risikoen kommer jeg nok til å ta, jeg har ikke lyst til å ha mer vondt enn jeg trenger ☺️
Jaja vi er forskjellige. Jeg synes 25 timer med tette rier var mye bedre enn smertene etter ks. Og det eneste du får da er paracet....

Jaja vi er forskjellige. Jeg synes 25 timer med tette rier var mye bedre enn smertene etter ks. Og det eneste du får da er paracet....

Er jo ikke alle som ender med ks da, regner med at flesteparten slipper det.. Hvis ikke hadde de ikke tilbydd det..

Hvorfor oppfordrer du til at noen skal velge det samme som deg?
Hadde det vært slik at risikoen for ks med epidural var så forferdelig høy, så hadde ikke helsevesenet vårt tilbudt dette som smertelindring. KS koster mye penger ;)
Jeg har født med og uten epidural har aldri stoppet min fødsel, gikk like kjapt begge gangene :)
Kjenner også flere som har tatt både KS og født normalt som syntes smerten var verst med vanlig fødsel.
Vi er forskjellige, smerte oppleves også forskjellig og ønsker ts epidural så fikser garantert jordmor og henne dette sammen!
Jeg synes ikke det blir riktig at jeg eller du skal fortelle noen hva som er best for de. Mine smerter er ikke like dine, og det må respekteres.
Så ts dette er helt opp til deg om hva du ønsker :)

Hadde det vært slik at risikoen for ks med epidural var så forferdelig høy, så hadde ikke helsevesenet vårt tilbudt dette som smertelindring. KS koster mye penger ;)
Jeg har født med og uten epidural har aldri stoppet min fødsel, gikk like kjapt begge gangene :)
Kjenner også flere som har tatt både KS og født normalt som syntes smerten var verst med vanlig fødsel.
Vi er forskjellige, smerte oppleves også forskjellig og ønsker ts epidural så fikser garantert jordmor og henne dette sammen!
Jeg synes ikke det blir riktig at jeg eller du skal fortelle noen hva som er best for de. Mine smerter er ikke like dine, og det må respekteres.

Jeg har snakket med jm om det, og jeg kommer nok til å bruke epidural så sant jeg kan..
Kjenner en del som har tatt ks (både planlagt og haste) og ingen av dem har hatt noe særlig smerter, så om det er resultatet så er jeg egentlig ikke redd for det heller ☺️

Jeg ga ett eksempel på spørsmålet hun lurer på. Det er flere andre eksempler også. Det er en grunn for at en fødsel regnes som risikofødsel med en gang epidural settes. Ts spurte et spørsmål på hvorfor, og jeg svarte. Hvorfor får jeg ikke lov til det? Har på ingen måte oppfordret noen til å velge det samme som meg, jeg svarte et eksempel på hvorfor noen velger smerter istedenfor. Slutt å legg ord i munnen på andre!

Den risikoen kommer jeg nok til å ta, jeg har ikke lyst til å ha mer vondt enn jeg trenger ☺️

Jeg vil heller ha vondt enn å bli lam.. Det jeg var redd for før fødsel var at jeg "måtte" få epidural :p man skal ikke ha en nål inni ryggraden.. :o dessuten kan man vel risikere å få en sinnsyk hodepine etter epidural, vet om ei som ble ødelagt i den ene armen også..

Riene var som kynnere og menssmerter, bare mye sterkere, og mer utbredt i kroppen. Da pressriene startet trodde jeg først jeg måtte bæsje. :p Samme følelse.
Ubeskrivelig vondt, men jeg gikk inn i en boble for å beskytte meg selv, tror jeg. Jeg kjente også at kroppen er jo laget for å gjøre dette, så det er ikke samme type smerte som å skade seg.
Da hodet var halvveis ute trodde jeg at jeg skulle revne i to, men musa holdt gitt. Og straks han var ute var det jo over, og jeg var overhodet ikke skremt fra å føde på nytt. Var ikke klar over at jeg skulle presse ut morkaka og. Pluss etterriene hver gang jeg ammet. De var jævlige. Intense kramper, verre enn menssmerter.

Back
Topp