Fødselspermisjon og foreldrepenger, hva har dere krav på?

Enig med alt du skriver unntatt fordelinga.. skulle vært lettere å overføre min del til far siden jeg uansett studerer og ikke har skole hver uke, kunne trengt han hjemme hele tiden første året.

Enklere overføring av uker hadde vært en fin løsning for oss også :) Da kunne du overført til far og hos oss omvendt, uten at ukene faller bort..
 
Vikarstopp i barnehagen siden juni, deltidsstudent ved universitetet, ikke rett på foreldrepenger om jeg ikke jobber de neste 6 mnd... Samboeren jobber fullt heldigvis, men mister jo nattillegg og kveldstillegg om han tar permisjon. :wtf:
 
Kjenner jeg bare synes dette opplegget bare føles verre og verre.. Nesten 4 mnd (!) går til far, og han har ikke mulighet til å være borte så lenge.. Er det ingenting man kan gjøre? :dead: Føles helt grusomt! Gad hvorfor kunne vi ikke fått nummer 2 ett år før..
 
Her i huset er får begeistret for de nye reglene, han ville hatt halve permisjonen min også om mulig. Jeg er ikke like begeistret. Så lenge jeg får melk og amming går bra, vil jeg fullamme første 6 mnd og fortsette med delamming første leveår. Det lar seg dårlig kombinere med jobb langt hjemmefra. Gubben har gitt klar beskjed på at det uaktuelt å komme innom jobb for amming når han har permisjon... Så blir spennende å se hva vi ender opp med...
 
Får man noe om man har en 45%-50% stilling når man går ut i permisjon ?
 
Får man noe om man har en 45%-50% stilling når man går ut i permisjon ?

Størrelsen på stillingen har ikke noe å si, men har vel betydning hvor lenge du har hatt inntekt enten i den stillingen eller andre jobber før.
 
Størrelsen på stillingen har ikke noe å si, men har vel betydning hvor lenge du har hatt inntekt enten i den stillingen eller andre jobber før.
Takk
 
Størrelsen på stillingen gir jo bare hvor mye du får utbetalt i foreldrepenger...
Jo men man slipper og gå på sosial penger værtfall ;)
 
Man må jo tjene en halv G for å ha rett til foreldrepenger. Men hvordan regner de dette?
Hvis jeg skal ut i permisjon juni 2019, er det hva jeg har tjent juni 2018-juni2019 som gjelder da? Eller er det inntekten i 2018 som teller? Eller er det noe helt annet? :wacky: Blir ikke helt klok på nav sine sider...

Er fulltidsstudent, men har fast helgestilling. Så må passe på å få inn nok timer ved siden av :happy:
 
Jeg synes ikke så mye om det. Synes 15 uker er for mye å øremerke far. Ikke alle fedre ønsker/har mulighet til å være hjemme så lenge og dumt de faller bort om ikke far kan ta de. Synes også det er vanskelig at foreldrepengene regnes ut fra de siste 3 mnd før permisjonsstart. Jeg har ikke fast jobb. Og har mye nå og frem mot jul, men aner ikke hvordan det blir til våren.. Så det er en mye dårligere løsning for min del..

Jeg var student og hadde deltidsjobb når jeg skulle ut i permisjon med mitt første barn. Med utgangspunkt i at jeg ikke hadde fast jobb ble min inntekt beregnet som et gjennomsnitt av Min totale årsinntekt de tre siste årene. Dette ga meg mye bedre uttelling da jeg som student arbeidet mye i perioder og mindre i andre. Du burde undersøke den muligheten å få til en slik gjennomsnittsberegning.
 
Jeg var student og hadde deltidsjobb når jeg skulle ut i permisjon med mitt første barn. Med utgangspunkt i at jeg ikke hadde fast jobb ble min inntekt beregnet som et gjennomsnitt av Min totale årsinntekt de tre siste årene. Dette ga meg mye bedre uttelling da jeg som student arbeidet mye i perioder og mindre i andre. Du burde undersøke den muligheten å få til en slik gjennomsnittsberegning.

Takk for tips, skal sjekke ut muligheten for det ☺️
 
Jobber fullt frem til jeg går i permisjon i mai i år. Har ikke tatt ut ferie i år og har årlig 5uker ferie pålagt. Hva skjer med disse ukene? Skal de summeres til svangerskaps permisjonen hvis ikke jeg tar de ut før jeg går ut til permisjon?
 
Back
Topp