Fødselsangst..

Det er helt klart individuelt ja! Jeg håper virkelig jeg har like mye flaks som deg! Men det har jeg vel ikke haha[emoji20]
Pisser nesten på meg av redsel...

Uansett hvor «galt» det eventuelt skulle gå, så skal du se at du takler det også! Det er utrolig hva kroppen ordner opp i, altså! [emoji4][emoji1319]
Tenk så mange som føder hver eneste dag, hvert sekund, i hele verden! Du klarer det du også [emoji4][emoji1319]
 
Skulle man være uheldig å ha vondt pga sting etter fødsel har jeg noen gode tips jeg brukte,som jeg er forberedt på å bruke igjen:) jeg måtte kun sy to invendige sting og en liten utvendig rift som ikke skulle syes.. jeg tok smertestillende 3 dager etter fødsel,mest pga etterrier og med fødsel uten smertestillende så kjørte jeg på i ettertid..hehe!Om det gjør vondt(svir)å tisse etter fødsel så tisset jeg i dusjen med vannet på(kanskje ekkelt,men bedre enn å ha vondt i starten),kan også bruke sprayflaske med vann isteden for å tørke seg og luft tørke etterpå..dette er også bra etter dusjing:) satt med underlivet i medisinsk grønnsåpevann noen ganger daglig i en uke ca...lindrer smerte og firebygger infeksjon:) skal sies at etter få dager var stingene oppløst og det grodde vel egentlig ganske fint..og er man bekymret for noe der nede,så bare spørr på barselavd:)føltes mer som «skrubbsår» smerte,men jeg var selv veldig redd for alt som kunne bli «ødelagt der nede» etter fødsel..gikk jo egentlig veldig greit,men hjalp å få sjekk av jordmor og se med et speil selv når jeg var klar for det!!er sikker på alt vil gå bra:)

Tusen takk for gode råd! Det skal jeg ta med meg:) Absolutt bedre å f.eks tisse i dusjen og spyle med vann enn å ha smerter! Så enig med deg ja.
Skal prøve å være flink å spørre mye på barsel, for som førstegangs tror jeg det er flere som også har en del de lurer på. Man vet ikke hva man går til og det ukjente pleier å være skummel.
 
Jeg forstår at du er redd. Jeg er selv redd, selv om jeg har vært igjennom det før. Jeg mente ikke å skremme deg. Kan trøste deg med at den gleden du føler når du er med barnet ditt er en ganske god smertelindring i seg selv. Eventuelt smerte vil blekne pga all kjærlighet du føler for barnet, og ditt fokus vil være på barnet.
Du vil klare dette helt fint :) Vår kropp er bygget for å klare det. Ja, det KAN skje at vi revner og sånt, og ja jeg er også redd for det, men prøv å fokusere på det som kommer etterpå. Tiden med babyen. Babylukt. Nærheten du får med babyen.

Klar over at du ikke mente å skremme meg, er veldig lite som skal til for at jeg får helt noia:p Babyen er helt sikkert en veldig god smertelindring ja, og det er det jeg heletida prøver å minne meg selv på.
Vi får satse på at det går bra til slutt!
 
Uansett hvor «galt» det eventuelt skulle gå, så skal du se at du takler det også! Det er utrolig hva kroppen ordner opp i, altså! [emoji4][emoji1319]
Tenk så mange som føder hver eneste dag, hvert sekund, i hele verden! Du klarer det du også [emoji4][emoji1319]
La oss håpe at jeg også klarer det[emoji23]
 
Min egen filosofi mot frykten min er å tenke og gruble minst mulig over det, og takle fødselen når den kommer. Kroppen er en fascinerende ting og jobber i sin egen takt, og på sin måte.
 
Har fødselsangst. Gruer meg til fødsels.

Hadde hatt normal fødsels for 10 år siden, men det gikk ikke bra. Barnet døde rett etter fødsels. Det var en traumatiske opplevelse.
Så derfor har fødselsangst. Har bare "flashback" hva som har skjedd. Har pratet med fastlegen og jm om det.
 
Back
Topp