Fødselsangst..

Jeg skjønner godt at det er frustrerende å gå hjemme og at tiden da virker å stå stille.. synes dog også det virker som om du fyller tiden så godt du kan!

Hva med å forsøke å lage en ukeplan med "aktiviteter" eller oppgaver som du skal gjennom i normal arbeidstid hver uke (uten å være overambisiøs). F.eks: har du en fotoalbum som burde vært laget, ser du skriver at du strikker - hva med å sette deadline på prosjekt, osv. Så er det de aktivitetene du forholder deg til fra 9-16, og tv osv tar du på fritiden? Jeg vet ikke om det hjelper men kanskje en slik rutine og en arbeidsliknende tidsplan kan gjøre at du får flere avbrudd og at det føles som om tiden går fortere?

Prøver å fylle dagene så godt jeg kan ja. Men likevel er det ikke nok. Jeg orker ikke så mye heller, så da blir det liksom ikke så mye heller. Strikke gjør jeg, vasker litt her og der når jeg orker, men det tar jeg votter og vinter siden jeg må gjøre det sakte og ta masse pauser innimellom.
Men jeg skal prøve å gjøre slik som du sier. Ha aktiviteter mellom to kl.slett. Kanskje det vil hjelpe.
 
Jeg får frysninger når jeg leser om revning, klipping etc! :-O Høres helt grusomt ut! Er du redd for å ha sex fordi det gjør vondt, eller at du er redd for at det da skal revne igjen?

Det med pusteøvelser må jeg lære meg, for jeg hører gang på gang at det er noe som gjør susen og hjelper veldig. Godt å ha dere på forumet som kan fortelle meg erfaringer som vil hjelpe meg både psykisk og når jeg er i fødsel.


Jeg er ikke redd for å ha sex, men det er ikke mange stillinger jeg kan gjøre uten at det er vondt pga arret etter der jeg måtte sy. Før jeg fødte så kunne jeg gjøre mye forskjellig liksom. Tåler ikke om han er borti arret. Er redd for å revne igjen når jeg skal føde, og at mine "sexproblemer" blir verre.
 
Prøver å fylle dagene så godt jeg kan ja. Men likevel er det ikke nok. Jeg orker ikke så mye heller, så da blir det liksom ikke så mye heller. Strikke gjør jeg, vasker litt her og der når jeg orker, men det tar jeg votter og vinter siden jeg må gjøre det sakte og ta masse pauser innimellom.
Men jeg skal prøve å gjøre slik som du sier. Ha aktiviteter mellom to kl.slett. Kanskje det vil hjelpe.

Er ikke noe i veien for å prøve hvertfall. En i familien var arbeidsledig en stund, og hun gjorde slik - og mente tiden gikk kjappere. Så skal ikke ta æren for forslaget :)
 
Jeg er ikke redd for å ha sex, men det er ikke mange stillinger jeg kan gjøre uten at det er vondt pga arret etter der jeg måtte sy. Før jeg fødte så kunne jeg gjøre mye forskjellig liksom. Tåler ikke om han er borti arret. Er redd for å revne igjen når jeg skal føde, og at mine "sexproblemer" blir verre.

Høres ikke greit ut.. Jeg håper du slipper å revne igjen denne gangen. Jeg trodde et arr som følge av fødsel kom til å gro godt så man ikke ble plaget av det senere.. Gleder meg virkelig ikke..
 
Er ikke noe i veien for å prøve hvertfall. En i familien var arbeidsledig en stund, og hun gjorde slik - og mente tiden gikk kjappere. Så skal ikke ta æren for forslaget :)
Jeg prøvde meg på det i dag, gikk kanskje litt fortere.. Men må nok øve på det[emoji38]
 
Høres ikke greit ut.. Jeg håper du slipper å revne igjen denne gangen. Jeg trodde et arr som følge av fødsel kom til å gro godt så man ikke ble plaget av det senere.. Gleder meg virkelig ikke..
Tror det har grodd bra, for når jeg var hos legen for å sjekke smerten, så kunne ho ikke se hvor riften hadde vært, selv om ho Holdt sin hånd på det. Det er en innvendig rift som ble sydd, og den er nok bare litt øm ved berøring. Ho rådet meg til å bruke glidemiddel ved sex.

Ja, jeg håper det ikke skjer igjen. Vet det er folk som har opplevd verre rifter enn meg. Men et tips er å kjøpe perineum massasje olje fra weleda eller hva det var, og smøre på daglig der nede. Det reduserer sjansen for rift
 
Høres ikke greit ut.. Jeg håper du slipper å revne igjen denne gangen. Jeg trodde et arr som følge av fødsel kom til å gro godt så man ikke ble plaget av det senere.. Gleder meg virkelig ikke..

Jeg kan trøste deg med at jeg sydde MASSE, etter både å ha revnet og blitt klippet med nr 2. Sydde i over 1 time, og da jeg spurte hvor mange sting det var, svarte hun bare: «ikke tenk på det du!» [emoji28]

Men, jeg hadde ingen plager med dette i det hele tatt. Valgte å ikke se i speil hvordan jeg egentlig så ut før etter at stingene var borte (da falt i do etter en stund, husker ikke helt etter hvor lang tid). Jeg var kun litt sår de første halvannen ukene, og har aldri hatt plager med arr verken ved sex eller andre ting.
Så det kan med andre ord absolutt gå veldig bra, til tross for en haug av sting [emoji28]
 
Tror det har grodd bra, for når jeg var hos legen for å sjekke smerten, så kunne ho ikke se hvor riften hadde vært, selv om ho Holdt sin hånd på det. Det er en innvendig rift som ble sydd, og den er nok bare litt øm ved berøring. Ho rådet meg til å bruke glidemiddel ved sex.

Ja, jeg håper det ikke skjer igjen. Vet det er folk som har opplevd verre rifter enn meg. Men et tips er å kjøpe perineum massasje olje fra weleda eller hva det var, og smøre på daglig der nede. Det reduserer sjansen for rift

SKal undersøke nærmere angående den olja. Bruker du den nå?
 
Jeg kan trøste deg med at jeg sydde MASSE, etter både å ha revnet og blitt klippet med nr 2. Sydde i over 1 time, og da jeg spurte hvor mange sting det var, svarte hun bare: «ikke tenk på det du!» [emoji28]

Men, jeg hadde ingen plager med dette i det hele tatt. Valgte å ikke se i speil hvordan jeg egentlig så ut før etter at stingene var borte (da falt i do etter en stund, husker ikke helt etter hvor lang tid). Jeg var kun litt sår de første halvannen ukene, og har aldri hatt plager med arr verken ved sex eller andre ting.
Så det kan med andre ord absolutt gå veldig bra, til tross for en haug av sting [emoji28]

Åh, herregud!! Jeg blir faktisk dårlig og skjelven av å lese dette.... SÅ MANGE STING?! :eek::eek::eek:
 
Åh, herregud!! Jeg blir faktisk dårlig og skjelven av å lese dette.... SÅ MANGE STING?! :eek::eek::eek:

[emoji23] Poenget var jo egentlig å trøste deg, men skjønner at det virker motsatt også [emoji23][emoji85] Det var ikke meningen!

Vet du, det gikk jo SÅ bra! Kan ikke engang se noe arr nå, hvis ikke man dypdykker (og han som eventuelt gjør det iblant, legger ikke merke til det [emoji23][emoji85]). Det var såklart ikke gøy å ligge å sy, men jeg fikk jo masse bedøvelse, og det var fort glemt da jeg fikk baby tilbake i armene mine på slutten (han var avgårde med pappaen og pleierskene for måling og sjekk før han kom tilbake igjen). [emoji177]
 
[emoji23] Poenget var jo egentlig å trøste deg, men skjønner at det virker motsatt også [emoji23][emoji85] Det var ikke meningen!

Vet du, det gikk jo SÅ bra! Kan ikke engang se noe arr nå, hvis ikke man dypdykker (og han som eventuelt gjør det iblant, legger ikke merke til det [emoji23][emoji85]). Det var såklart ikke gøy å ligge å sy, men jeg fikk jo masse bedøvelse, og det var fort glemt da jeg fikk baby tilbake i armene mine på slutten (han var avgårde med pappaen og pleierskene for måling og sjekk før han kom tilbake igjen). [emoji177]

Skjønner at du ikke ville skremme meg, men helt ærlig så ble jeg livredd og kvalm haha[emoji23]

Det høres bare så fælt ut å bli klippet og det å revne... huff, jeg får vondt i magen[emoji20]
Men hva med når bedøvelsen gikk ut? Du må jo ha hatt veldig vondt da?!
 
SKal undersøke nærmere angående den olja. Bruker du den nå?
nei, men jeg skal skaffe den igjen. Jordmødrene på klinikken sa at riften min egentlig var liten, så jeg føler at oljen funket litt :p derfor vil jeg prøve igjen.
 
Skjønner at du ikke ville skremme meg, men helt ærlig så ble jeg livredd og kvalm haha[emoji23]

Det høres bare så fælt ut å bli klippet og det å revne... huff, jeg får vondt i magen[emoji20]
Men hva med når bedøvelsen gikk ut? Du må jo ha hatt veldig vondt da?!

Det gjør vondt, og det tok lang tid før jeg klarte å tisse igjen fordi det svidde mye. Men det gikk over, og det var ikke verre enn selve fødselen, men det er jo meg da.
Fikk naproxen på klinikken for murring en i magen da livmor sku trekke seg sammen, og de funket også mot smerten i underlivet.
 
Skjønner at du ikke ville skremme meg, men helt ærlig så ble jeg livredd og kvalm haha[emoji23]

Det høres bare så fælt ut å bli klippet og det å revne... huff, jeg får vondt i magen[emoji20]
Men hva med når bedøvelsen gikk ut? Du må jo ha hatt veldig vondt da?!

Det er sikkert individuelt det også! Jeg synes ikke det var vondt, annet enn at fødselen i seg selv er såklart vondt. Men tida etterpå var ikke vondt for meg. Var mer enn nok med Paracet som smertestillende, og det var ikke lenge jeg tok det heller. Var på to timers trilletur da bebis var 2 dager gammel, så det sier jo sitt.. Var sårt, men ikke vondt, synes jeg. Hadde ingen problemer med å gå på do, tissa 2 timer etter fødsel, gikk helt fint [emoji4]

Klart kroppen kjenner at den har vært gjennom en fødsel, men selve stingene var ikke noe problem for meg altså [emoji28]
Hadde mer vondt (og lengre tid) etter keisersnittet med nr 1..
 
Det gjør vondt, og det tok lang tid før jeg klarte å tisse igjen fordi det svidde mye. Men det gikk over, og det var ikke verre enn selve fødselen, men det er jo meg da.
Fikk naproxen på klinikken for murring en i magen da livmor sku trekke seg sammen, og de funket også mot smerten i underlivet.
Huff huff.. Kjenner jeg gruer meg sterkt!
 
Det er sikkert individuelt det også! Jeg synes ikke det var vondt, annet enn at fødselen i seg selv er såklart vondt. Men tida etterpå var ikke vondt for meg. Var mer enn nok med Paracet som smertestillende, og det var ikke lenge jeg tok det heller. Var på to timers trilletur da bebis var 2 dager gammel, så det sier jo sitt.. Var sårt, men ikke vondt, synes jeg. Hadde ingen problemer med å gå på do, tissa 2 timer etter fødsel, gikk helt fint [emoji4]

Klart kroppen kjenner at den har vært gjennom en fødsel, men selve stingene var ikke noe problem for meg altså [emoji28]
Hadde mer vondt (og lengre tid) etter keisersnittet med nr 1..

Det er helt klart individuelt ja! Jeg håper virkelig jeg har like mye flaks som deg! Men det har jeg vel ikke haha[emoji20]
Pisser nesten på meg av redsel...
 
Skulle man være uheldig å ha vondt pga sting etter fødsel har jeg noen gode tips jeg brukte,som jeg er forberedt på å bruke igjen:) jeg måtte kun sy to invendige sting og en liten utvendig rift som ikke skulle syes.. jeg tok smertestillende 3 dager etter fødsel,mest pga etterrier og med fødsel uten smertestillende så kjørte jeg på i ettertid..hehe!Om det gjør vondt(svir)å tisse etter fødsel så tisset jeg i dusjen med vannet på(kanskje ekkelt,men bedre enn å ha vondt i starten),kan også bruke sprayflaske med vann isteden for å tørke seg og luft tørke etterpå..dette er også bra etter dusjing:) satt med underlivet i medisinsk grønnsåpevann noen ganger daglig i en uke ca...lindrer smerte og firebygger infeksjon:) skal sies at etter få dager var stingene oppløst og det grodde vel egentlig ganske fint..og er man bekymret for noe der nede,så bare spørr på barselavd:)føltes mer som «skrubbsår» smerte,men jeg var selv veldig redd for alt som kunne bli «ødelagt der nede» etter fødsel..gikk jo egentlig veldig greit,men hjalp å få sjekk av jordmor og se med et speil selv når jeg var klar for det!!er sikker på alt vil gå bra:)
 
Jeg hadde forresten mer smerter i bekkenet når jeg skulle sitte etter fødsel,enn jeg hadde smerter i stingene..(hadde alvorlig bekkenløsning og kunne heller ikke sitte før fødsel:p),tror det er veldig individuelt hvor vondt man har etter fødsel..men er man forberedt på at det kan være litt ubehagelig i starten så kan man kun bli positivt overrasket:)
 
Jeg forstår at du er redd. Jeg er selv redd, selv om jeg har vært igjennom det før. Jeg mente ikke å skremme deg. Kan trøste deg med at den gleden du føler når du er med barnet ditt er en ganske god smertelindring i seg selv. Eventuelt smerte vil blekne pga all kjærlighet du føler for barnet, og ditt fokus vil være på barnet.
Du vil klare dette helt fint :) Vår kropp er bygget for å klare det. Ja, det KAN skje at vi revner og sånt, og ja jeg er også redd for det, men prøv å fokusere på det som kommer etterpå. Tiden med babyen. Babylukt. Nærheten du får med babyen.
 
Back
Topp