... Fødselsangst.....

Tomt Magehus :(

Nysjerrig på mitt første svangerskap!!!
Kan man velge om man vil ta Keisersnitt eller føde normalt?
Noen sier man får velge... og noen sier man må føde normalt... ???
Jeg ønsker Keisersnitt.....

Aner ikke om du kan velge, men snakk med jordmor og/eller legen din så vil du nok bli satt opp til en samtale med jordmødre/leger på sykehuset du tilhører for å komme frem til en løsning som passer dere begge. Om du har en god grunn for å få ks (som tidligere skader, tidligere fødsler eller fødselsangst) kommer ann på hvilket sykehus du tilhører om du får eller ei.

Aner ikke om du kan velge, men snakk med jordmor og/eller legen din så vil du nok bli satt opp til en samtale med jordmødre/leger på sykehuset du tilhører for å komme frem til en løsning som passer dere begge. Om du har en god grunn for å få ks (som tidligere skader, tidligere fødsler eller fødselsangst) kommer ann på hvilket sykehus du tilhører om du får eller ei.

Krysser fingrene ;)

Du må ha en sinnsykt god grunn(utenom pga medisinske grunner) for å få lov til det :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Camilla1995 har rett i det. En fødsel er helt fantastisk og hadde aldri frivillig valgt et keisersnitt over den. Jeg har født to uten smertelindring og det er vondt ja, men det glemmer man og premien overgår ALT! ;-)

Det kommer veldig an på legen. Men jeg syntes du skal vente litt med å si at du vil ha keisersnitt. Snakk med jordmor om dett:)

Anbefaler deg på det sterkeste å føde normalt, det å få babyen opp på magen når den er ute det er virkelig den beste følelsen ever, og ingenting kan overgå det. All slite og alle smertene er glemt og du er bare i himmelen for den lille:)
Og i tillegg hvis du skal ha keisersnitt så tar det MYE lengre tid før du blir "normal" igjen, du har mye vondt, du kan ikke løfte på lenge, osvosv. I tillegg så sliter ofte de som tar keisersnitt med å komme igang med amminga. Det er også oftere at de som har tatt keisersnitt blir plaget med slapp blæremuskulatur.

Fødsel nr1 var en drømmefødsel her, det var fantastisk :) fødsel nr2 var helt grei. Men for å si d sånn jeg kunne føda 50ganger men dette blir det siste svangerskapet mitt, har hatt alt for mye vondt til at jeg gidder det flere ganger:)

Ei venninne av meg måtte ta keisersnitt da babyen lå med beina ned, hun sier hun føler seg snytt for å føde. Og det var skikkelig nedtur å ikke få føde selv. Og tida etterpå sleit hun veldig med smerter og mannen hennes måtte gjøre alt med babyen de første to ukene fordi hun ikke klarte pga smertene.

Ei venninne av meg måtte ta keisersnitt da babyen lå med beina ned, hun sier hun føler seg snytt for å føde. Og det var skikkelig nedtur å ikke få føde selv. Og tida etterpå sleit hun veldig med smerter og mannen hennes måtte gjøre alt med babyen de første to ukene fordi hun ikke klarte pga smertene.
Dette har jeg også hørt mange snakke om. Man blir snytt for en opplevelse de aller fleste snakker mye om i ettertid, og da kan du ikke sette deg inni den. Det er pappan som får all kosen mens du må bli lappa sammen og ligge på oppvåkninga. Kontra det å få babyen på magen og masse varme håndklær, og bare kose med baby mens du evnt. blir sydd litt der nede. Få opp og stå med en fang etterpå og dusje (beste følelsen som fins btw), spise litt og bare bli kjent med den nye. Kunne snakket i evigheter om fødslene mine for de er av de beste dagene i mitt liv. <3 Ikke bytt det bort før du får satt deg litt inni hva det handler om vertfall :-)

Dette har jeg også hørt mange snakke om. Man blir snytt for en opplevelse de aller fleste snakker mye om i ettertid, og da kan du ikke sette deg inni den. Det er pappan som får all kosen mens du må bli lappa sammen og ligge på oppvåkninga. Kontra det å få babyen på magen og masse varme håndklær, og bare kose med baby mens du evnt. blir sydd litt der nede. Få opp og stå med en fang etterpå og dusje (beste følelsen som fins btw), spise litt og bare bli kjent med den nye. Kunne snakket i evigheter om fødslene mine for de er av de beste dagene i mitt liv. <3 Ikke bytt det bort før du får satt deg litt inni hva det handler om vertfall :)
Ååh ja å dusje etter fødsel ❤️ Kan ennå lukte shampo og såpe lukta jeg hadde med meg da :p nei jeg ville aldri i verden valgt å ta keisersnitt! Jeg er jo laga for å kunne føde så visst skal jeg gjøre det selv. Jeg ble klipt med begge to og revna i tillegg masse med nr1, men det har ingenting å si. Klippinga merka jeg ikke engang, og syinga etterpå svidde litt men ikke noe jeg brydde meg om, for jeg hadde jo verdens nydeligste nurk på magen! :) da jeg fikk nr1 så lå han å amma i 2timer etter fødselen før han var forsynt og de fikk lov å veie han :p prøvde de å ta han før det ble han ilsken:p

Ja... høres flott ut... absolutt... men jeg er fryktelig redd.... enda.... kansje jeg forandrer mening utover i svangerskapet.... det er jo mye hjelpemidler?!?!?!?.... Hjelper det godt eller lite?

Er en risiko å velge ks...det er jo en operasjon, så mye kan gå galt. Noen ganger ender også baby opp med å måtte få cpap hjelp for å lufte ut lungene etter ks. Håper du snakker med jm og/eller lege om dette. Vil tro de sier det samme som meg. :-)

Vil absolutt anbefale å føde selv om det er mulig. Det er en helt fantastisk følelse å få være med på hele prosessen selv. Å få babyen rett opp på brystet ♡♡ Finnes ikke en større følelse!

Er en risiko å velge ks...det er jo en operasjon, så mye kan gå galt. Noen ganger ender også baby opp med å måtte få cpap hjelp for å lufte ut lungene etter ks. Håper du snakker med jm og/eller lege om dette. Vil tro de sier det samme som meg. :)

Vil absolutt anbefale å føde selv om det er mulig. Det er en helt fantastisk følelse å få være med på hele prosessen selv. Å få babyen rett opp på brystet ♡♡ Finnes ikke en større følelse!

Ja, det stemmer det! Så en dokumentar eller noe slikt engang at når barn blir født på vandlig vis gjør sammentrekningene og selve utdrivelsen at barnets brystkasse får et trykk slik at det kvitter seg med vesken som ligger i lungene.

Jobber med syke nyfødte, så er ofte borti det. Ikke noe kult å ikke kunne ha babyen hos seg de første dagene :-(

Ja... høres flott ut... absolutt... men jeg er fryktelig redd.... enda.... kansje jeg forandrer mening utover i svangerskapet.... det er jo mye hjelpemidler?!?!?!?.... Hjelper det godt eller lite?

Jeg har født to barn, første gangen følte jeg for å stå og klarte ikke ligge eller sitte. Da stod jeg i prekestol helt til pressriene starta, da måtte jeg legge meg ned. Nr2 ville jeg bare ligge, fikk da akupunktur, noe jeg egentlig ikke anbefaler. Følte jeg ikke kunne røre på meg.. :p men du kan få lystgass, epidural, morfin, varmt bad, varmeputer, akupunktur som smertelindring. Og de har senger, sakkosekker, prekestoler, baderkar osvosv som man kan bruke underveis. Og de passer hele veien på babyens puls og oksygenmetning, og blodtrykket ditt samt puls og oksygenmetning blir målt. Så de følger med hele veien.

Hva er du redd for egentlig? Vet mange er redde, men du vil få samtale med jordmor om dette så mye du måtte trenge, du vil få omvisning på føden, det finnes fødselskurs. Osvosv.. Du er ennå ikke 12uker engang, og jeg er nesten sikker på at hvis du roer ned og tenker dette skal du klare, å forbereder deg godt med jordmor etc. Så vil du være utrolig glad for å ha fått oppleve å føde selv.

En kollega av meg har født 1 gang og tatt 2 keisersnitt, og hun sier hun heller ville født 10ganger enn å tatt keisersnitt de to gangene. Det burde jo si deg noe om hvor stor forskjell det er, og hvor tøft og vondt det faktisk er.

Tror ikke du får velge keisersnitt som førstegangsfødende uten at du har særskilte grunner, enten medisinske eller andte tungtveiende. Vet at noen har fått det pga. Traumatiserende minner etter overgrep de har opplevd. Keisersnitt er jo ikke en lettvint løsning, og er en større risiko for mor og barn. Du blir også redusert etter fødsel på en annen måte enn ved naturlig fødsel. Som så mange andre sier her, så anbefaler jeg deg en samtale med jordmor. :)

Prat med jordmor, fortell hva du tenker og føler! :) tror det er veeldig mange som er redde for å føde. Du må garantert på flere samtaler med gynekologer/jordmødre osv, er gynekolog som bestemmer om du får keisersnitt.
Kan jo fortelle litt om min forrige fødsel. Det ble avtalt keisersnitt da jeg var på overtidskontroll(7dager over termin) på sykehuset, gynekolog anbefalte det siden de estimerte fødselsvekt til å være 4,6/4,7kg og jeg er veldig lita. Keisersnittet gikk kjempefint og jeg var i god form etterpå, hadde veldig lite smerter. MEN! Lillegutt fikk en infeksjon i luftveiene(vanlig ifb med ks, de får ikke pressa vannet ut av lungene som ved vaginal fødsel) og måtte sendes avgårde til et annet sykehus langt unna. Dette var 16.mai. De ville ikke frakte meg med ambulansefly, så 17.mai måtte jeg ta hurtigruta til Bodø(gikk ikke fly). Jeg fikk ikke holde min sønn før han var 2 dager gammel. Itillegg sleit vi med amminga, måtte bruke skjold hele ammeperioden...
Jeg ville helt klart valgt vaginal fødsel om jeg hadde valget...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var også livredd før min første fødsel... Spesielt tidlig i svangerskapet. Har familiehistorie på kompliserte og lange fødsler(noe det også ble). Men noe forandret seg utover i svangerskapet, da jeg tidlig bare bestemte meg rett og slett, for at hvis jeg kunne, skulle det bli normal fødsel. KS er ingen "enkel utvei", det er mye større risikoer ved det for både mor og barn. Prøv å legg til side frykten, bare tenk at du må hoppe i det, at du får ta det når det kommer,- men selvsagt på veien forberede deg så mye som mulig. Jeg skrev brev til jordmødrene om hva jeg ønsket/ikke ønsket (ikke skriv at du stenger deg for noe, bedre å si at du vil se hva som skjer underveis). Jeg fikk prøvd: risposer, smertestillende tabletter, akupunktur, badekar, lystgass og epidural. Og noe virker, noe virker ikke. (epidural var jo bare vidunderlig). Det er individuelt! Så det må bare prøves. Det kommer uansett til å gjøre veldig vondt, slik er det nå engang å føde. Er det smerten du er redd for, kan du få forskjellig for i alle fall å dempe det verste. Er det komplikasjoner du er redd for, er KS mye skumlere... Prøv å tenke positivt, og snakk med jordmor om dette flere ganger! Premien er så fantastisk, og du får nok nytt den mye bedre etter vanlig fødsel, som de fleste sier... :-)

Har hørt at her jeg bor har de en egen gruppe for de som har ekstrem fødselsangst, der de kan gå å ha samtaler på sykehuset. Du kan jo undersøke om de har tilsvarende tilbud der du bor. Kanskje det kan hjelpe deg.
Jeg måtte ha KS sist, ønsket ikke det, men tvillingene var premature og begge satt i sete og det ble vurdert som det beste for ungene. Kvir meg til å føde denne gangen, men tenker at hvis alle andre klarer det, så klarer jeg det også. :-)

Back
Topp