Ja... høres flott ut... absolutt... men jeg er fryktelig redd.... enda.... kansje jeg forandrer mening utover i svangerskapet.... det er jo mye hjelpemidler?!?!?!?.... Hjelper det godt eller lite?
Jeg har født to barn, første gangen følte jeg for å stå og klarte ikke ligge eller sitte. Da stod jeg i prekestol helt til pressriene starta, da måtte jeg legge meg ned. Nr2 ville jeg bare ligge, fikk da akupunktur, noe jeg egentlig ikke anbefaler. Følte jeg ikke kunne røre på meg..
men du kan få lystgass, epidural, morfin, varmt bad, varmeputer, akupunktur som smertelindring. Og de har senger, sakkosekker, prekestoler, baderkar osvosv som man kan bruke underveis. Og de passer hele veien på babyens puls og oksygenmetning, og blodtrykket ditt samt puls og oksygenmetning blir målt. Så de følger med hele veien.
Hva er du redd for egentlig? Vet mange er redde, men du vil få samtale med jordmor om dette så mye du måtte trenge, du vil få omvisning på føden, det finnes fødselskurs. Osvosv.. Du er ennå ikke 12uker engang, og jeg er nesten sikker på at hvis du roer ned og tenker dette skal du klare, å forbereder deg godt med jordmor etc. Så vil du være utrolig glad for å ha fått oppleve å føde selv.
En kollega av meg har født 1 gang og tatt 2 keisersnitt, og hun sier hun heller ville født 10ganger enn å tatt keisersnitt de to gangene. Det burde jo si deg noe om hvor stor forskjell det er, og hvor tøft og vondt det faktisk er.