Fødsel og koronarestriksjoner

Skal føde på Kalnes, der kan partner være med fra aktiv fødsel og han får være der under hele barseloppholdet. Men hvis han drar får han ikke komme inn igjen.

kalnes her også, og så glad for at han får være der hele barsel. Håper virkelig det ikke endrer seg. :happy:

Vi skal til Bodø, der får partner være med hele veien når man er langveisfarende som oss, så lenge man er symptomfri (i følge nettsiden deres) :) Største utfordringen for meg blir å være borte fra treåringen i ca to uker, det gruer jeg meg veldig til :sorry:

Har de sagt det? Ikke det jeg har fått beskjed om:wideyed:
På Haukeland får mannen være med så lenge du kommer inn på en fødestue, og ikke skal ut derfra uten å ha født (aktiv fødsel eller ei). På barsel får mannen (eller evt annen pårørende) være på besøk én time daglig i den vanlige visittiden, og det må være samme person hver dag. :happy: Og mtp familierom så brukes det skjønn for å vurdere hvem som evt trenger det. Tvillinger blir absolutt prioritert

Last edited:
Jeg fødte i begynnelsen av desember på KK (Haukeland) på Føde 1, og da fikk far være med fra vi fikk fødestue og til 4,5 timer etter fødsel, da vi ble flyttet fra fødestuen. Fikk fødestue lenge før aktiv fødsel (ble igangsatt), og jordmor så ingen problemer med at far fikk være med før aktiv fødsel. Legen derimot ville ikke ha far inn før aktiv fødsel, men legen så vi aldri på fødestuen og jordmor mente det var ingenting i veien for at far skulle kunne være med hele veien. Vi holdt oss jo uansett kun på fødestuen. Så det er nok mye skjønn ute og går, og man er prisgitt personalet man møter på.

Vi ble flyttet opp på Storken (ønsket enerom, fikk tomannsrom for meg selv - var stille på KK da jeg fødte), men far fikk ikke være med opp. Og heller ikke på besøk, men det har de jo lettet på nå. Det var fedre med på barsel da vi lå der, men er nok førstegangs eller andre med ulike grunnlag som har fått familierom. Skriv ønskene deres i fødebrevet, kanskje dere er så heldige at det er så godt belegg når dere føder at dere får familierom :)

Far får være med hele tiden på kalnes:) han kan til og med dra å handle på kantinen og på Narvesen og gå utgå lufte seg, men han kan ikke dra fra området! :) de kommer ikke til å endre på det, okke som skjønte jeg:) veldig glad for det:)

Krysser fingrene for at smitten holdes i sjakk i jula så vi slipper nye innstramminger på sykehusene rundt om❤️ OUS her, så lenge mannen holder seg ute av karantene og symptomfri så får han bli med på aktiv fødsel og barselhotellet

Far får være med hele tiden på kalnes:) han kan til og med dra å handle på kantinen og på Narvesen og gå utgå lufte seg, men han kan ikke dra fra området! :) de kommer ikke til å endre på det, okke som skjønte jeg:) veldig glad for det:)
Har de endret det igjen så han kan være med på obs også?

Takk for alle tilbakemeldingene! Veldig greit å lese hvordan det er rundt omkring. Har jobbet en del i dag med å minne meg selv på at det kunne vært verre, at det kommer til å gå bra uansett, selv om det kanskje ikke er idelle forhold eller akkurat som jeg skulle ønske nå.
Håper alle her får en god opplevelse selv med de restriksjonene som er :Heartred

Mannen får være med fra aktiv fødsel. Vi bor fem min fra sykehuset, så enkelt for oss å evt vente hjemme en stund. Får deretter familierom på sykehuset, så mannen får være med helt til utskriving. Får ikke forlate rommet/avdelinga da, så pakker med masse snacks! Mine snille foreldre kommer og tar bikkja de dagene.

Helt ok å ikke få besøk på sykehuset synes jeg. Gir mer ro til å hvile, lande i ny livssituasjon og fokusere på amming, tenker jeg.

Å så fantastisk at han får være med hele veien! :Heartred

Ja, er forsåvidt enig i at det ikke gjør noe med begrenset mulighet for besøk ellers. Skulle bare ønske det ikke også gjaldt partner og barn her jeg er :(

Barnefar får være med under fødsel og på barsel, men som mange andre skriver her så kan han ikke forlate barselshotellet. Jeg satser ikke på å være på sykehuset mange dager og vil hjem fortest mulig. De vil jo helst at vi skal hjem tidlig på sykehuset også så jeg har blitt fortalt at jeg maks er der 2 dager hvis alt går etter planen og det er overkommelig. Rekker ikke få noe særlig besøk på den tiden uansett og vil bruke tiden på å slappe av, bli kjent med lillegutt og lære alt jeg må til jeg skal hjem (førstegangsfødende) :rolleyes: Nå har ikke vi noen som trenger oss hjemme heller (utenom hunden vår som er til mamma og pappa) så forstår det er litt annerledes for dere som kanskje har flere barn hjemme som venter :)

Ja det er nettopp det med andre barn som skjærer mest i hjertet her. Hun har gledet seg så til å bli storesøster og virket helt knust da jeg måtte si til henne at hun ikke kunne komme på sykehuset (det hun har forestilt seg pga det hun har blitt fortalt av egne venner i barnehage som har fått småsøsken). Så håper jeg kan reise hjem igjen fortest mulig.
Ellers synes jeg det er så fornuftig å ha fokuset der du sier. Husker jeg faktisk ønsket mindre besøk første gang enn hva det ble da. Forstyrret egentlig mest. Man er jo gjerne ganske sliten uansett og har nok med både kropp som skal komme seg og å bli kjent med den lille :Heartred

Har de endret det igjen så han kan være med på obs også?
Nei kan ikke være med på obs vis ikke det er noe spesielt! Men fra du skal føde og hele barsel:) man kan søke om at mannen kan være med om man har en grunn da! Så er ikke helt utelukket:) er vel ingen steder nesten som kan ha med partner hele forløpet??

Her kan mannen egentlig bli med fra aktiv fødsel, men legen min så på meg og sa «jeg tror vi skal ha mannen din her hele tiden, jeg»
Jeg hadde ikke klagd eller noen ting, men hun har fulgt meg hele svangerskapet og så hvor nervøs jeg var.
Dessverre rakk han det ikke da det ble mer dramatisk enn forventet, men han var der da jeg våknet opp og det var veldig betryggende. Og under kaoset så spurte jeg faktisk ikke etter han heller, jeg spurte etter legen min. Jordmødrene fikk tak i henne på noen sekunder og hun forlot ikke min side frem til jeg var ute av operasjonsrommet.
Vi er fortsatt på sykehuset på 7.dagen og mannen har vært her hele tiden sammen meg :)

Her kan mannen egentlig bli med fra aktiv fødsel, men legen min så på meg og sa «jeg tror vi skal ha mannen din her hele tiden, jeg»
Jeg hadde ikke klagd eller noen ting, men hun har fulgt meg hele svangerskapet og så hvor nervøs jeg var.
Dessverre rakk han det ikke da det ble mer dramatisk enn forventet, men han var der da jeg våknet opp og det var veldig betryggende. Og under kaoset så spurte jeg faktisk ikke etter han heller, jeg spurte etter legen min. Jordmødrene fikk tak i henne på noen sekunder og hun forlot ikke min side frem til jeg var ute av operasjonsrommet.
Vi er fortsatt på sykehuset på 7.dagen og mannen har vært her hele tiden sammen meg :)
Så godt å høre at det er rom for fornuft og fleksibilitet oppi all galskapen! :Heartred

Takk for alle tilbakemeldingene! Veldig greit å lese hvordan det er rundt omkring. Har jobbet en del i dag med å minne meg selv på at det kunne vært verre, at det kommer til å gå bra uansett, selv om det kanskje ikke er idelle forhold eller akkurat som jeg skulle ønske nå.
Håper alle her får en god opplevelse selv med de restriksjonene som er :Heartred
Helt enig! Og jeg tenker at, om ikke jeg får ha med meg mannen, så får i allefall storebror ha han hjemme hos seg. Det er en liten trøst i det for min del, i allefall :Heartblue

Helt enig! Og jeg tenker at, om ikke jeg får ha med meg mannen, så får i allefall storebror ha han hjemme hos seg. Det er en liten trøst i det for min del, i allefall :Heartblue
Ja, sant, det er jo en veldig fin måte å se på det på :Heartred

Back
Topp