Fødetråd

Navn på barnet: Julie
Kjønn: jente
Termin: 27.05.20
Dato født: 22.05.20
Uke+dag: 39+5
Klokkeslett: 1430
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3965
Lengde: 53
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du ønsker å fortelle:
startet med rier og smådrypping vannavgang på natten fra ca 02
kroppen tømte seg. Svakere/milde rier frem til 7 tiden. Innlagt 0715 med 2-3 cm åpning.
fikk epidural ca 0800 med god effekt. Jeg kjente likevel riene og noe smerte- slik jeg ønsket det.
aktiv fødsel (4 cm) fra ca 1230.
Julie ble født kl 1430 på kner i sengen. Fantastiske jordmødre som gav meg veldig god veiledning.
en sterk jente som ville hekte seg på puppen med en gang!
Far fikk være tilstede fra start til ca 3 timer etter fødsel. Han måtte reise hjem når vi ble overført til barsel.

En fin fødselsopplevelse ♥️♥️♥️
 
Navn på barnet: A
Kjønn: Pike
Termin: 27.05
Dato født: 07.04
Uke+dag: 33+2
Klokkeslett: 05.17
Fødested: Lillehammer
Vekt: 2240g
Lengde: 44,5 cm
Hodeomkrets: 30,3 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:
Ble innlagt uken før med premature rier, som de fikk stoppet. Fikk da full dose lungemodning, og var på sykehuset 4 dager. Fikk så komme hjem noen dager før vannet brått gikk rett før midnatt natt til 7.april. Far kjørte raskt til sykehuset, og riene begynte i bilen. Etter noen undersøkelser skjønte vi alle at det ikke var å stoppe denne gangen, så det bar rett inn på fødestue og far fikk komme inn.
Rask fødsel, 45 minutter aktiv og 10 minutter pressing. Både saksa og hastekeisersnitt-team var klart i tilfelle det tok lang tid siden baby var liten(fikk tak på 30 minutters pressing), så det var bare for mor å kjøre på!;)
Ut kom ei frisk jente som fikk ligge på brystet noen minutter før hun fikk med seg far ut til barnelegen.
6 timer med CPAP var alt som trengtes av pustestøtte. Vi fikk 16 dager på nyfødt i disse korona-tider (ingen mulighet for retur hvis hjemreise, så vi fikk noen dager ekstra). Far fikk være med hele veien!
Det var rart å passere termindato med den tøffeste jenta i armene som vi allerede har kjent i flere uker:Heartpink
 
Navn på barnet:
Kjønn: Jente
Termin: 23.05
Dato født: 28.05
Uke+dag: 41+1
Klokkeslett: 17.24
Fødested:
Vekt: 3965 g
Lengde: 53 cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:

Som nevnt tidligere var jeg nervøs for raskere fødsel enn nr.1, fordi jeg bor på en øy og hadde noe knapt med tid sist. Ringte fødeavdelingen kl.14.40, etter å ha merket noen uregelmessige sterke smerter og løs mage. Kl.15.15 var jeg på ambulansebåten. Far tok ferge med bilen. Ambulansen ankom sykehuset med sirene omtrent kl.16.30 - 8 cm åpning. Far kom inn døra til føderommet kl.17.19. Jenta var ute kl.17.24. Intenst, som forventet, men svært glad for at jeg rakk sykehuset og far rakk siste innspurt :)
Bilde:
 
Navn på barnet: Pernille Sophie
Kjønn: Jente
Termin: 16.05.2020
Dato født: 27.05.2020
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett: 16:50
Fødested: Bærum Sykehus
Vekt: 3890 gram
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 35,5 cm
Forløsningsmetode: Keisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: Gikk spontant i fødsel kvelden før jeg skulle bli igangsatt og kom inn på sykehuset med 4cm åpning. Det var en lang aktiv fødsel med baby som ikke ville komme ut og bestemte seg for å bli litt lenger opp i fødekanalen. Pga at baby var estimert på over 4kg og at mor er liten, ble det bestemt å ta keisersnitt istedenfor. Noe både mor og far var veldig fornøyd med på det tidspunktet. Det hadde vært en lang latensfase (nærmere 24t) og over 15t med aktiv fødsel.
Følte likevel at det var en positiv fødselsopplevelse, selv om den ikke gikk helt som forventet. Mye av dette var fordi vi var godt informert av de på sykehuset gjennom hele prosessen.
 
Navn på barnet: Oline
Kjønn: Jente
Termin: 24.05.2020
Dato født: 22.05.2020
Uke+dag: 40+1
Klokkeslett: 20.06
Fødested: st.olavs
Vekt: 3820 g
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Annet du ønsker å fortelle: naturlig fødsel uten smertelindring
 
Navn på barnet: E
Kjønn: Jente
Termin: 07.06.20
Dato født: 25.05.20
Uke+dag: 38+4
Klokkeslett: 04:05
Fødested: St. olavs
Vekt: 2860
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 33 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:
Rask og fin fødsel. Holdt nesten på å føde utenfor mottaket til føden på St. Olavs, da de brukte 30(!) minutter på å åpne opp døra for oss, enda det ikke var travelt.. Haha! Ringeklokka deres var ute av drift, og på telefonen sa de heletiden at de skulle sende ned noen.
Mannen kom inn på fødestua da jeg fikk pressrier, kom på to press. Var en kjempefin fødsel, inne på fødestua på fødeøst (var som å være hjemme). Hadde med meg jordmostudent, hun er den mest behagelige personen jeg har treft i hele mitt liv ❤️
Jordmødrene ble også litt paff da det hele gikk litt fort og lillesøster kom så raskt ut på press, så etter fødsel var det skikkelig herlig stemning hvor vi alle lo litt om hverandre av opplevelsen.
 
vn på barnet:
Kjønn: Gutt
Termin: 25.5
Dato født: 25.5
Uke+dag: 40+3
Klokkeslett: 22.30
Fødested:
Vekt: 4100
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle:


ble satt igang på termin. Fikk to tabletter , men de hjalp dårlig pga hodet stod høyt i bekkenet. Da tok de vannet, og tre kvarter senere var han ute. Forferdelige smerter siden alt gikk så fort. Han fikk litt pustehjelp i starten også, men alt var fint med han. Kom bare litt fort ut .
 
Navn på barnet:
Kjønn:Jente
Termin:27 mai
Dato født:27 mai
Uke+dag:40 + 3
Klokkeslett:17:40
Fødested:SUS
Vekt:3146
Lengde:50
Hodeomkrets:34
Forløsningsmetode:Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Ble innlagt 2 dager før termin pga høytblodtrykk. De prøvde såvit å sette meg i gang med stripping, men til ingen nytte. På termin ble jeg satt igang ved at de tok vannet. Fikk egne rier men etter flere timer så viste det seg at de gjorde lite. Fikk derfor epidural og dryp og da var hun ute på 20 min. Trykketid på 1 min. Hodet var ute før jeg fikk sukk for meg. Vi slet litt etter på med å få ut morkaka og brukte vel 1 time + på å få den ut å sørge for at alt varsom det skulle. Kjapp men fin fødsel, veldig god opplevelse til tross. følte jordmor og legene hadde kontroll hele tiden og var veldig beroliget av det. Pappaen var med hele tiden. Han måtte reise hjem da jeg skulle på barselen 22:30. Var på sykehuset 2 netter også dro jeg hjem til flokken min :)
Bilde:
 
Navn på barnet: Ariel:love7
Kjønn: jente
Termin: 02.06.2020
Dato født: 02.06.2020
Uke+dag: 40+3
Klokkeslett:16.30
Fødested: Ålesund sjukehus
Vekt: 3535 gram
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du ønsker å fortelle:
Hadde time for igangsetting samme dag, pga forhøyet blodtrykk. Fødsel startet heldigvis spontant natt til termindato. Normalt forløp & en veldig positiv fødselsopplevelse denne gangen også:Heartred utrolig flinke jordmødre og vernepleiere på avdelingen. Og jeg kunne ikke hatt med bedre støtte enn forloveden min:love7
 
Navn på barnet: Ailü
Kjønn: Gutt
Termin: 13 mai
Dato født: 1 mai
Uke+dag: 38+5
Klokkeslett: 22.41
Fødested: Hammerfest
Vekt: 2135
Lengde: 47
Hodeomkrets: 32
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du ønsker å fortelle: svake murringer på morgenen som tiltok i styrke utover dagen. Kl 15 gikk jeg en tur med hunden og begynte å ta tiden, Ca 20sek og 5 min mellom. Etter 1 t på tur var det 1m og 3,5 min mellom. Gikk i dusjen for å teste varmt vann på magen, og da det lindret skjønte jeg at det var rier. Dro til Alta fødestue, da var det 3 cm åpning og ble sendt med lys og lyd til H.fest. Etter en skrekkelig rask og humpete tur over fjellet ankom jeg sykehuset 21.20. Jordmor tenkte det ikke ville skje noe den dagen og skulle bare undersøke meg før jeg skulle få mat. 5 cm åpning, og sterke rier. Få minutter senere var det 8 cm og baby stresset. Plutselig skjedde alt fort, mange hjelpere. Vannet ble tatt og liten vakuum festet på hodet. Gutten var ikke helt nede i bekkenet ved 10 cm, men måtte presse likevel pga lav hjertefrekvens. Ingen smertelindring. Få press etterpå var han ute, kun 1 t 20 m etter ankomst. Bitteliten gutt og morkake...

Bilde: 946EC10E-F1CA-413B-BEF6-7A5A3EF74DE0.jpeg
 
Navn på barnet: Villum
Kjønn: gutt
Termin: 17.05

Dato født: 24.05
Uke+dag: 41+3
Klokkeslett: 22:25
Fødested: Kalnes
Vekt: 3760g
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 38cm
Forløsningsmetode: Vaginal
 
Navn på barnet: Eleah
Kjønn: jente
Termin: 19.05
Dato født: 28.05
Uke+dag: 41+5
Klokkeslett: 06.30
Fødested:
Vekt: 3450g
Lengde:50cm
Hodeomkrets: 33cm
Forløsningsmetode:vaginal
Annet du ønsker å fortelle:

Hadde rier natt til 28.05, dagen jeg skulle bli satt i gang. Håpet at det hadde blitt åpning og at jeg slapp ballong. 2 cm å ballongen ble satt inn. Etter 1 time etter ballongen ble satt inn så gikk vannet mitt, men ingenting skjedde med ballongen. Gikk med rier hele dagen og kvelden, måtte få noe å sove på. Fikk da sorbil og morfin, men funket lite. Halv 2 på natten hadde jeg så vondt og gikk på badet får å sjekke ballongen, dro da den ut og ble sjekket. Hadde da 8-9 cm åpning, ballongen hadde nokk kilt seg fast etter at vannet gikk. Ringte barnefar og han var på plass 1 time etterpå. Fikk da lystgass og jobba med gjennom resten av riene med den, helt til hun var ut!
Bilde:
 
Navn på barnet: Lille Knirk
Kjønn: jente
Termin: 25.05.2020
Dato født: 06.05.2020
Uke+dag: 37+4
Klokkeslett: 11.30
Fødested: Ullevål
Vekt: 2885
Lengde: 50
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: ble igangsatt etter utflating i SF-mål og minimalt med vektoppgang hos meg. Var selv redd barnet var lite og mistrivdes - noe hun var! Hun gikk masse ned etter fødsel også grunnet ekstrem fødselskvalme og refluks, og ble lagt på intensiven etter mye mas fra min side på barsel. Der ble hun også behandlet for gulsott etterhvert. Ingen god opplevelse der jeg følte jeg ikke ble hørt før 12% vektnedgang var faktum... endte heldigvis godt, men måtte reise hjem med sonde og følges enda opp hyppig av helsestasjon. hele situasjonen kunne vært avverget hvis vi hadde blitt tatt på alvor på dag en på barsel. Heldigvis har ammingen gått strålende fra første dag og hun har lagt på seg masse hver uke - Selv om hun fortsatt har refluks og gulper mer enn normalt. Takk til høyere makter for overproduksjon i akkurat dette tilfellet :wacky:;)
Bilde:
 
Navn på barnet:Nikolai
Kjønn: Gutt
Termin: 26 mai
Dato født: 6 juni
Uke+dag: 42+0
Klokkeslett:02.00
Fødested:KK Bergen
Vekt:4235
Lengde:52
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:Vaginal
Annet du ønsker å fortelle: vannet begynte å sildre i 09.30 tiden fredag formiddag og fortsatte å sildre utover dagen. Kl 13.30 kom riene så smått og økte utover ettermiddagen og kveld. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å vente lengst mulig hjemme før vi reiste innover på føden, så kl 23 merket jeg at riene endret karakter og gjorde betraktelig vondere, kom annethvert minutt. Kom inn med 3 cm åpning og fikk epidural etter en liten time etter ankomst. Kl 02. 00 kom lille gutt til verden etter 4-5 runder med pressing.

En kjempe fin fødsel som jeg lett hadde gått igjenom igjen :HeartblueDet var første gang jeg fikk epidural, og det var bare helt himmelsk :notworthyFødte naturlig med de to andre barna våre... Kl 04 ble jeg trillet opp på barsel og far måtte dra hjem, det var helt ok da vi var trøtte begge to ;) Reiste hjem samme lørdag ettermiddag
 
Navn på barnet: Kaspian
Kjønn: Gutt
Termin: 19.5.20
Dato født: 28.05.20
Uke+dag: 41+5
Klokkeslett: 11.42
Fødested: SUS
Vekt: 4156
Lengde: 53
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt
Annet du ønsker å fortelle:
Ble satt igang med ballong. Alt gikk fint frem til pulsen hans sank og di måtte haste oss til operasjonsbordet ved 8cm åpning. Viste seg etterpå at han hadde navlestrengen rundt halsen 2 ganger og jeg hadde delvis morkakeløsning. Alt gikk fint med keisersnittet og han var frisk og rask. Jeg mistet mye blod og fikk lavt blodtrykk og feber. Di slet med å stoppe blødningen. Så di vurderte å operere meg igjen. Noe jeg heldigvis slapp tilslutt. Di fikk stoppet det med å klemme masse på magen og gi meg drypp. Jeg kom meg fort på bena dagen etter. Og vi har det kjempe bra begge to :love7
 
Navn på barnet: Olava
Kjønn: jente
Termin: 03.06.20
Dato født: 30.05.20
Uke+dag: 39+6
Klokkeslett: 9.44
Fødested: Levanger sykehus
Vekt: 3300g
Lengde: 51 cm
Hodeomkrets: 33cm
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
Annet du ønsker å fortelle: Fantastisk fin fødsel, rask og grei. Reiste hjem samme dag og ut på første trilletur den kvelden. Deler bursdag med storebror som ble 7 år
Bilde:
 
Back
Topp