Fødetråd

Navn på barnet: L
Kjønn: gutt
Termin: 23/5
Dato født: 14/5
Uke+dag: 39+1
Klokkeslett: 11:40
Fødested: voss
Vekt: 3280g
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vagina
Annet:

Etter mye kvelder med masrier satt det endelig i gang. Kom inn på føden 05:20 med 5cm. 10:30 stagnerte det litt på 7 cm og de tok en vannblemme. Da gikk det en time til han var ute. Litt intenst mn alt i alt fint
 
Navn på barnet:
Kjønn: gutt
Termin: 21.mai
Dato født: 7. mai
Uke+dag: 38+3
Klokkeslett: 00.56
Fødested: SUS
Vekt: 2450 gram
Lengde: 46
Hodeomkrets: 33
Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: Skulle opprinnelig igangsettes 7.mai kl.10.00 pga. vekstavvik hos baby, men dette rakk vi ikke. Baby bestemte seg for å komme til verden når det passet han selv. Riene startet på ettermiddagen 6.mai og etter kontroll på sykehuset ble det avgjort at det måtte foretas et hastekeisersnitt.
Bilde:
 
Navn på barnet: Tindra
Kjønn: jente
Termin: 12/05
Dato født: 14/05
Uke+dag: 40+5
Klokkeslett: 17.40
Fødested: Ahus
Vekt: 4025
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du ønsker å fortelle: Hadde time til trivselskontroll/igangsetting. Ble strippet/tøyd til 2-3cm kl 13.00, ingen rier.. strippet litt igjen kl 16.00, da gikk vannet umiddelbart. Rier startet ca 16.15. Og ut kom hun som en rakett på tre press kl 17.40. Jeg prøvde lystgass, men ble skuffet. Brukte faktisk mer energi på å suge inn og ut i maska enn effekten kunne forsvare.. Så da ble det ingen smertelindring denne gangen heller ;) Pappa fikk komme inn da vannet gikk, men måtte reise da vi ble flyttet på barsel»hotellet» 1.5t etter fødsel.
Bilde
:A35994FF-8DFD-4477-BC28-32680D7BC071.jpeg
 
Last edited:
Navn på barnet:
Kjønn: jente
Termin: 12/05
Dato født: 14/05
Uke+dag: 40+5
Klokkeslett: 17.40
Fødested: Ahus
Vekt: 4025
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du ønsker å fortelle: Hadde time til trivselskontroll/igangsetting. Ble strippet/tøyd til 2-3cm kl 13.00, ingen rier.. strippet litt igjen kl 16.00, da gikk vannet umiddelbart. Rier startet ca 16.15. Og ut kom hun som en rakett på tre press kl 17.40. Jeg prøvde lystgass, men ble skuffet. Brukte faktisk mer energi på å suge inn og ut i maska enn effekten kunne forsvare.. Så da ble det ingen smertelindring denne gangen heller ;) Pappa fikk komme inn da vannet gikk, men måtte reise da vi ble flyttet på barsel»hotellet» 1.5t etter fødsel.
Bilde
:Vis vedlegget 326037
Nydelig jente! Gratulerer så masse! :Heartbigred
 
Navn på barnet:
Kjønn: jente
Termin: 2/6
Dato født: 14/5
Uke+dag: 37+5
Klokkeslett: 18.15
Fødested: Sørlandets sykehus Flekkefjord
Vekt: 3296g
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 33cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: startet med vannavgang kl 00.15. Vi kom inn på fødestua kl 7, da hadde jeg hatt regelmessige rier i ca to timer. Hadde da 4cm, og fødselen gikk som en drøm frem frem til jeg hadde 8cm i 11-tiden, men de siste to cm var trege. Lille var vanskelig å få helt ned i bekkenet, og etter to timer med full åpning måtte hun hjelpes ut med sugekopp. Alt er bra med oss :Heartpink
Bilde:
 

Kjønn: Gutt
Termin: 06 mai
Dato født: 14 mai
Uke+dag: 41+4
Fødested: Helgelandssykehuset
Vekt: 3310
Lengde: 52 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du ønsker å fortelle: Trivselskontroll på sykehuset 12.05 viste lite fostervann, fikk time til ballonginnsett samme kveld. Fikk reise hjem etter å ha fått satt i ballongen, fikk sterke smerter og rier men ballongen satt fremdeles i. Var på do ca 0200 på natta og da falt ballongen ut; men ingen smerter eller rier. Møtte opp på sykehuset 0900 dagen etter, startet på hormontabletter, ikke nok moden eller rier til at de tok vannet, men pga åpning fikk far komme og sove på sykehuset sammen med meg. Fikk sove på natta (fikk en sovedose) men hadde jevnlige rier. Morgenen startet med at de tok vannet, riene ble noe sterkere, men ikke nok, ble satt på drypp ca kl 1100. Riene tok seg da veldig opp, både hyppighet og smerter - dro inn på fødestua rundt kl 12, litt over ett var han ute. Stolt over meg selv som kom meg gjennom det uten noe smertelindring; epidural ble bestilt da jeg ba om det og sa jeg ikke klarte mer, men når han kom satt jeg på kne og presset. Oppsummert en veldig fin fødsel sett i etterkant, men den opplevdes som veldig tøff og heftig da alt gikk veldig fort og dette var min første fødsel.
 
Navn på barnet: Henrik
Kjønn: Gutt
Termin: 23.5
Dato født: 14.5
Uke+dag: 39+1
Klokkeslett: 09:05
Fødested: Nordlandssykehuset Vesterålen
Vekt: 3535
Lengde: 48
Forløsningsmetode: Planlagt keisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: Det ble planlagt keisersnitt pga seteleie og mislykket vendingsforsøk. Gruet meg veldig pga ønsket om å føde og erfaring med operasjon i samme område tidligere (mye smerter), men denne gangen gikk det veldig bra. Så klart redusert etter operasjon, men allerede dagen etter var formen uforskamma bra. Ingen luftsmerter heller. Etter 4 dager på føden så drar vi hjem til pappa i morgen:)
 
Navn på barnet: Henrik
Kjønn: Gutt
Termin: 23.5
Dato født: 14.5
Uke+dag: 39+1
Klokkeslett: 09:05
Fødested: Nordlandssykehuset Vesterålen
Vekt: 3535
Lengde: 48
Forløsningsmetode: Planlagt keisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: Det ble planlagt keisersnitt pga seteleie og mislykket vendingsforsøk. Gruet meg veldig pga ønsket om å føde og erfaring med operasjon i samme område tidligere (mye smerter), men denne gangen gikk det veldig bra. Så klart redusert etter operasjon, men allerede dagen etter var formen uforskamma bra. Ingen luftsmerter heller. Etter 4 dager på føden så drar vi hjem til pappa i morgen:)

Gratulerer så mye :) Jeg skal ha planlagt keisersnitt på tirsdag, og har alt begynt å grue meg hehe...
 
Navn på barnet: Henrik
Kjønn: Gutt
Termin: 23.5
Dato født: 14.5
Uke+dag: 39+1
Klokkeslett: 09:05
Fødested: Nordlandssykehuset Vesterålen
Vekt: 3535
Lengde: 48
Forløsningsmetode: Planlagt keisersnitt
Annet du ønsker å fortelle: Det ble planlagt keisersnitt pga seteleie og mislykket vendingsforsøk. Gruet meg veldig pga ønsket om å føde og erfaring med operasjon i samme område tidligere (mye smerter), men denne gangen gikk det veldig bra. Så klart redusert etter operasjon, men allerede dagen etter var formen uforskamma bra. Ingen luftsmerter heller. Etter 4 dager på føden så drar vi hjem til pappa i morgen:)

Kan jeg spør hvorfor det ikke ble fødsel? Mitt ligger i seteleie men skal ha vanlig fødsel selv om. :)
 
Kan jeg spør hvorfor det ikke ble fødsel? Mitt ligger i seteleie men skal ha vanlig fødsel selv om. :)

Mi ligger også i seteleie, men de ville ikke ta sjansen på vanlig fødsel pga vinkelen på halebeinet mitt. (Tok CT av bekkenet når jeg var på kontroll)
 
Navn på barnet: H
Kjønn: Gutt
Termin: 10. Mai
Dato født: 17. Mai
Uke+dag: 41+3
Klokkeslett: kl 10
Fødested: Sykehuset Innlandet
Vekt:
3500 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
Annet du ønsker å fortelle:

Jeg er førstegangsfødende.
Våknet av rier kl 0300, og allerede kl 10 var han født.
Riene økte raskt. Ønsket badekar som smertelindring, og fikk gå i badekar med en gang etter undersøkelsen da jeg ankom sykehuset. Undersøkelsen viste 5 cm.
Jeg følte riene tok seg opp jevnt hele veien, så det gikk raskt.
Jeg fikk også føde i badekaret. Eneste smertelindring var vannet.
Smertefult og kraftfult - og så fantastisk.
Jeg klarte å holde meg rolig og puste godt gjennom hele fødselen. Noen kraftbrøl under trykkingen. Trykket en halv time.
Jeg er så stolt og fornøyd etter en kjempe fin fødsel.
Samboer fikk være med på hele fødselen og bli med på barsel til kvelden.
Jeg er så takknemlig :)
 
Last edited:
Navn på barnet:Marie
Kjønn: pike
Termin: 17 mai
Dato født: 18 mai
Uke+dag: 40 + 4
Klokkeslett: 20:14
Fødested: St. Olavs. (Fødestue)
Vekt: 3030
Lengde: 49
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Slimproppen gikk morgenen 17 mai og begynte med smårier. Riene tok seg opp utover kvelden så ble lite søvn. Mandag 18 var de regelmessige på 5 min så dro inn på kontroll kl 10.30. Der var det modent og 3 cm så fikk valget om å bli på sykehuset til aktiv fødsel eller dra hjem. Da far ikke fikk være med tok vi turen hjem. Hjemme tok riene seg opp til hvert 2-3 min så kl 15 reiste vi inn og ble lagt inn med effektive rier, men fortsatt 3 cm. Far fikk allikevel komme da vi ble lagt på fødestue. Kl 16 viste undersøkelsen 5 cm og kl 19 var det 7cm. Lille prinsessen kom kl 20.14 på en ri Intens, men fantastisk fødsel for en førstegangs gravid☺️
Bilde:
 


  1. Navn på barnet: Ella
    Kjønn: jente
    Termin: 25.05
    Dato født: 19.05
    Uke+dag: 39+4
    Klokkeslett:08.45
    Fødested: Lillehammer
    Vekt: 3580
    Lengde: 31,5 cm fra hode til rompe. De ville ikke måle full lengde da hun etter lang tid i seteleie ikke ville strekke ut beina.
    Forløsningsmetode: planlagt keisersnitt
    Annet du ønsker å fortelle: Pga seteleie ble hun tatt med keisersnitt. Det var en veldig fin og positiv opplevelse for både meg og far, og alt gikk fint uten komplikasjoner. Far fikk være med under selve inngrepet og fikk være sammen med barnet mens jeg ble sydd sammen og venta på at spinalbedøvelsen skulle gå ut. Vi tilbragte resten av dagen og kvelden sammen på barsel alle tre før far måtte dra. Vi er takknemlige og lykkelige over å ha fått ei nydelig lita jente :)
  2. Bilde:
 


  1. 94CA33B5-D04E-44C3-B922-0CFB803809A0.jpeg
    Navn på barnet: Oliver
    Kjønn: gutt
    Termin: 09.05
    Dato født: 20.05
    Uke+dag: 42
    Klokkeslett:12:30
    Fødested: SUS
    Vekt: 3400
    Lengde: 50cm
  2. Hodeomkrets:36cm
  3. Forløsning: Vaginalt
  4. Bilde:
  5. Annet: Begynte å blø seint den 19. Tenkte ikke noe mer over det, så gikk å la meg med litt murringer. Våkna kl 06. Fortsatt blod, og litt murring. Siden jeg blødde så tenkte jeg at det var lurt å ringe, så ringte føden kl 08:00.
  6. Kom inn på sjekk kl 09:00 da hadde jeg 5 cm og veldig tøylig, så hadde tydeligvis rier den natta. Tok vannet kl 10:10, begynte å få skikkelige rier kl 11:45, og 12:30 var han ute. Intenst og rask fødsel. Men og heilt fantastisk å få oppleve❤️❤️ Nå er det bare kos!!
 
Kjønn: Gutt
Termin: UL 4. mai, menstermin 7/8. mai
Dato født: 8. mai
Uke+dag: 40+0
Klokkeslett: 04:28
Fødested: St. Olavs Hospital
Vekt: 3540 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt

Annet du ønsker å fortelle:

Lite plaget med kynnere i svangerskapet - det fikk jeg tatt igjen nå. Starta med maserier onsdag formiddag 6/5 med uregelmessige mellomrom som tok seg opp utover kvelden/natta. Ble etterhvert slik at vi dro til føden, men der var det visst ingen åpning. Om ikke annet så begynte slimproppen å gå. Stoppet opp litt, men starta igjen. Hadde vekstkontroll på poliklinikken formiddagen 7/5 og det ble planlagt igangsettelse dagen etter. Nevnte de riene jeg hadde og etter en sjekk var det rundt 3-4 cm åpning. Legen sendte da til føden, og der ble jeg. Riene var ikke hyppige, men lange. Første jordmor snakket om epidural, men neste på nattskiftet mente jeg jobbet bra og det ville bli bedre uten - og det gikk jo. Klarte ikke å sitte eller ligge så ble stående så å si hele tiden og fødte knestående. Pressriene gjorde ikke særlig vondt. Merket heller ikke at jeg revnet (2. grad). Ser av partogrammet at den aktive delen varte 9,5 t, men fra de tok vannet til han var ute tok det 3,5 timer.
 
Navn på barnet: Edvin
Kjønn: gutt
Termin: 30 mai
Dato født: 23 mai
Uke+dag: 39+3
Klokkeslett: 14.14
Fødested: Sørlandet sykehus Arendal
Vekt: 3758
Lengde: 48
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Riene begynte kl 17 på fredag, ble veldig vonde å intense i 22 tiden på kvelden, reiste til sykehuset i 1.30 tiden med 2 cm å helt moden. Pappa fikk komme opp etter undersøkelsen å jeg gikk raskt fra 2 cm til 3, men da jeg fikk hormon pille stoppet riene omtrent helt opp å vi holdt på å reise hjem lørdags morgen før det plutselig sa pang, å riene ble sterkere å sterkere. Fikk morfin sprøyte rundt halv 2 idag, å 2 sek etterpå gikk vannet å trykketrangen kom med en gang. 14.14 var han ute, helt perfekt plugg som ligner veldig på storesøster:Heartblue Nå koser vi oss på barsel med pappa som får være her til vi reiser hjem!
 
Navn på barnet: Ikke bestemt enda
Kjønn: Jente :Heartpink
Termin: 17.05
Dato født: 24.05
Uke+dag: 41+3
Klokkeslett: 21.39
Fødested: Kalnes
Vekt: 3410 gram
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 34.5 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Ble satt i gang med ballongkateter lørdag kl 11.00 etter trivselskontroll på sykehuset fredag. Fikk mensmurring fra 11.30 og rier fra kl 12.30. 23.00 gikk vannet og ballongen var løs. Var på sykehuset kl 01.30, ble undersøkt med 3 cm åpning og far fikk bli med rett inn på fødestua. Aktiv fødsel fra 02/03-tida og frem til +/- 20.30 hvor vi etter aktiv press og fysisk hjelp innvendig av jordmor kom til 10 cm åpning. Baby var ute etter ca en time. Verdens fineste lille jente!:Heartpink En tøff og hard fødsel fra start til slutt, men alt verdt det da jeg selv løftet hun opp på brystet.
Bilde:
Snapchat-1100102573.jpg
 
Navn på barnet:
Kjønn: Gutt
Termin: 20 Mai
Dato født: 25 Mai
Uke+dag: 41
Klokkeslett: 00.41
Fødested: Kalnes
Vekt: 3850
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 39cm
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du ønsker å fortelle: Vannet gikk 02.00 natt til søndag 24 mai. Ingen rier, noe murringer i løpet av dagen. Kom inn på kontroll kl 17.30 tok ctg og blodtrykk, alt så bra ut. Fikk beskjed å komme tilbake neste dag 08.00 hvis ikke det skjer noe mer. Kl 19 startet riene for fullt og dro inn på sykehuset ca 23.30. Hadde så store smerter at jeg slet å svare på corona spørsmål ved inngangen på sykehuset. Måtte inn alene først men var heldig og fikk rullestol og trillet inn av vakta. Da jeg ankom føden var jeg 7 cm og far fikk komme opp. 30 min etter far kom så var baby ute!. Rakk ikke noe annen smertelindring enn lystgass som jeg synes gjorde det værre. Aldri hatt så store smerter men absolutt verdt det!
Bilde:
 
Back
Topp