Fødestillinger

Hvordan har jordmor og sykehuset respondert på dine ønsker så langt? Og hvilket sykehus skal du føde på?

Jeg har hatt én jordmorsamtale på sykehuset (Rikshospitalet) så langt, og de virket åpne for å forsøke å imøtekomme f.eks. ønsket mitt om badekar, men først når vannet har gått (eller hvis de tar vannet, noe jeg ikke ønsker), slik at de da kan feste skalpelektrode på baby og overvåke meg/han mens jeg benytter badekaret. Veldig lite gira på det også, men det virker som de er ganske bastante på at jeg "må" ha kontinuerlig overvåking først med CTG og deretter skalpelektrode, på tross av at forsking jeg har lest (i etterkant av den jordmorsamtalen) ikke tyder på at kontinuerlig overvåking er noe bedre/tryggere (for mor og barn) enn periodisk overvåkning. Det eneste forskningen er klar på er at kontinuerlig overvåkning øker risikoen for (et nytt) keisersnitt, som er det siste jeg ønsker. Kommer nok til å be om en ny samtale med sykehuset før termindato for å ta en ny prat med dem om hvordan de vil forholde seg til at jeg bl.a. ønsker periodisk overvåking over kontinuerlig overvåking, slik at det forhåpentligvis blir færrest mulig unødvendige "konflikter" under fødsel, selv om jeg vet at doulaen vår er forberedt på å bistå oss med å sørge for at de lytter til meg og mine ønsker/valg/behov.
På sykehuset (SUS) har de tatt det fint, men kun fordi jeg har sagt at jeg vet risikoen og argumentert for at jeg mener det er trygt og sagt at jeg vet det er på eget ansvar, men de har vært veldig åpne for det og enige med meg at naturlig er best. Jordmor der i mot var ganske bastant selv om hun prøvde å gjemme seg litt bak at det var motstanden jeg ville møte på sykehuset, men det virket mer som om det var hun som var mot det. Jeg har hørt og lest samme årsak til overvåking at det oftere kan merkes stress på barnet, men i en normal fødsel uten konstant overvåking kan det jo også oppstå stress bare at de ikke merker det. Alt jeg har hørt og lest sier at dersom noe er galt så kan de merke det på overvåking uten at det trenger å være kontinuerlig. Så jeg har sagt at de heller kan lytte jevnlig. De skal ha vanntette doplere som de kan bruke i badekar også. Ifht å være i badekar etter vannet har gått så har jeg hørt at folk ikke får lov til det, men så skjønner jeg jo ikke helt hvorfor fordi det er jo mange som føder i vann.

Jeg har sagt at jeg vil alt skal stå i journalen for jeg orker ikke krangle når fødselen starter. Derfor skal det stå og dersom jordmor da under fødsel ikke har gjort forhåndsarbeidet sitt så kan jeg henvise til journalen min istedenfor å krangle. Jeg har også instruert mannen i å svare for meg, jeg skal ikke trenge å si mer enn nei, eventuelt nei les i journalen min, så får han eventuelt krangle med dem dersom de skulle ha noe mer å si. Jeg ombestemmer meg kun dersom de har en medisinsk grunn for det, ikke prosedyre. Jeg skal også introdusere meg med at de skal behandle meg som en ikke risikofødende. Skjer det noe så skal jeg selvfølgelig tilpasse meg, men jeg føler meg super trygg på at de oppdager dersom det skjer noe, for det ville de jo gjort på normale fødsler også.
Eneste jeg ikke motsetter meg er to venefloner.
 
Har noen erfaring med fødsel og bekkensmerter der smertene er lokalisert bak. Ift til smerter i bekken, og fødestilling?
 
Har noen erfaring med fødsel og bekkensmerter der smertene er lokalisert bak. Ift til smerter i bekken, og fødestilling?
Jeg har hatt invalidiserende bekkenløsning og merket ingen til bekkenet når jeg fødte. Det var ehh.. Andre ting som var veldig vondt :smiley-ashamed004 Jeg fikk ikke beveget meg så mye underveis, da. Men under selve fødselen merket jeg ikke bekkenet. Jeg har kun født på rygg, håper jeg slipper det nå.
 
Jeg har hatt invalidiserende bekkenløsning og merket ingen til bekkenet når jeg fødte. Det var ehh.. Andre ting som var veldig vondt :smiley-ashamed004 Jeg fikk ikke beveget meg så mye underveis, da. Men under selve fødselen merket jeg ikke bekkenet. Jeg har kun født på rygg, håper jeg slipper det nå.
Haha skjønner! Blir nok et annet fokus ja :hilarious: Må lese meg mer opp på fødestillinger kjenner jeg..
 
Haha skjønner! Blir nok et annet fokus ja :hilarious: Må lese meg mer opp på fødestillinger kjenner jeg..
Ja det er lurt, men det er noe annet når man er der og føder. Man kan se for seg hvordan man ønsker å få det, også blir det helt annerledes. Men det kan bli veldig fint likevel! Og syns også det er fint å både snakke med jordmor og lese seg opp på fødsel :happy:
 
Haha skjønner! Blir nok et annet fokus ja :hilarious: Må lese meg mer opp på fødestillinger kjenner jeg..
Høres lurt ut, ja. Ble inspirert av innlegget ditt og søkte opp litt norske artikler om fødestillinger, og kom blant annet over denne:

Litt tankevekkende at flertallet av kvinner både i Norge og i land som Storbritannia (minst 50 %) og USA (ca 90%) føder på rygg, på tross av at det ikke har noen fordeler for andre enn helsepersonellet som skal bistå under fødselen. Best å forsøke å unngå å havne på ryggen i fødesenga, med andre ord.

Fra artikkelen:

Oppreist fødestilling for eksempel på alle fire, huk eller knærne

Fordeler
  • Tyngdekraften gjør jobben lettere
  • Mer effektive rier
  • Man skåner mellomkjøttet
  • Det er mindre risiko for at barnet setter seg fast
  • Fødselen går raskere
  • På huk åpnes bekkenet maksimalt
Ulemper
  • Mindre behagelig arbeidsstilling for jordmor

Liggende eller tilbakelent fødsel

Fordeler
  • God arbeidsstilling for jordmor
  • Helsepersonell har bedre kontroll over fødselen
Ulemper
  • Vanskeligere å bevege bekken, sideleie gir noe bedre bevegelse
  • Vanskeligere å trykke riktig
  • Mindre hjelp av tyngdekraften
  • Fødselen varer som regel lenger
  • Større forekomst av fødsler med for eksempel sugekopp og tang
  • Økt risiko for rift
 
Last edited:
Høres lurt ut, ja. Ble inspirert av innlegget ditt og søkte opp litt norske artikler om fødestillinger, og kom blant annet over denne:

Litt tankevekkende at flertallet av kvinner både i Norge og i land som Storbritannia (ca 70%) og USA (ca 90%) føder på rygg, på tross av at det ikke har noen fordeler for andre enn helsepersonellet som skal bistå under fødselen. Best å forsøke å unngå å havne på ryggen i fødesenga, med andre ord.

Fra artikkelen:

Oppreist fødestilling for eksempel på alle fire, huk eller knærne

Fordeler
  • Tyngdekraften gjør jobben lettere
  • Mer effektive rier
  • Man skåner mellomkjøttet
  • Det er mindre risiko for at barnet setter seg fast
  • Fødselen går raskere
  • På huk åpnes bekkenet maksimalt
Ulemper
  • Mindre behagelig arbeidsstilling for jordmor

Liggende eller tilbakelent fødsel

Fordeler
  • God arbeidsstilling for jordmor
  • Helsepersonell har bedre kontroll over fødselen
Ulemper
  • Vanskeligere å bevege bekken, sideleie gir noe bedre bevegelse
  • Vanskeligere å trykke riktig
  • Mindre hjelp av tyngdekraften
  • Fødselen varer som regel lenger
  • Større forekomst av fødsler med for eksempel sugekopp og tang
  • Økt risiko for rift
Veldig nyttig! Så fødselsvideo fra en influencer, der hun fødte stående og det virket svært effektivt mtp hjelp fra tyngdekraften!
 
Høres lurt ut, ja. Ble inspirert av innlegget ditt og søkte opp litt norske artikler om fødestillinger, og kom blant annet over denne:

Litt tankevekkende at flertallet av kvinner både i Norge og i land som Storbritannia (minst 50 %) og USA (ca 90%) føder på rygg, på tross av at det ikke har noen fordeler for andre enn helsepersonellet som skal bistå under fødselen. Best å forsøke å unngå å havne på ryggen i fødesenga, med andre ord.

Fra artikkelen:

Oppreist fødestilling for eksempel på alle fire, huk eller knærne

Fordeler
  • Tyngdekraften gjør jobben lettere
  • Mer effektive rier
  • Man skåner mellomkjøttet
  • Det er mindre risiko for at barnet setter seg fast
  • Fødselen går raskere
  • På huk åpnes bekkenet maksimalt
Ulemper
  • Mindre behagelig arbeidsstilling for jordmor

Liggende eller tilbakelent fødsel

Fordeler
  • God arbeidsstilling for jordmor
  • Helsepersonell har bedre kontroll over fødselen
Ulemper
  • Vanskeligere å bevege bekken, sideleie gir noe bedre bevegelse
  • Vanskeligere å trykke riktig
  • Mindre hjelp av tyngdekraften
  • Fødselen varer som regel lenger
  • Større forekomst av fødsler med for eksempel sugekopp og tang
  • Økt risiko for rift
Takk for at du deler! Jeg lå litt på siden den siste cm med første (jeg kom til sykehuset med 8 cm og hadde ligget på siden hjemme når det ble for heftig å bevege seg) men når det skulle presses måtte jeg på ryggen. Det ble en lang runde med pressrier.
 
Haha skjønner! Blir nok et annet fokus ja :hilarious: Må lese meg mer opp på fødestillinger kjenner jeg..
Mange opplever også at bekkenet blir mer stabilt dersom hodet til baby fester seg, eller når hodet er langt nede i fødselskanalen, så det har nok sine fordeler mtp fødsel og bekkenproblematikken;-)

Jeg slet også mye med bekken sist og synes ikke det var så markbart under fødsel, som skrevet over, var andre ting å fokusere på:)
 
Sniker fra i fjor, min drøm var badekar! Nr 2 var stående på knær i senga og lene meg på sengeryggen. Jeg ble satt igang, så der røyk badekaret:inpain:

Måtte ha kontinuerlig overvåking, men siden vannet ikke gikk hadde jeg bånd på magen. Da junior fikk deselerasjoner, hjerterytme på 60 som er farlig lavt, på ri, måtte jeg snu meg på siden med en fot i beinholder fordi navlesnor lå i klem. Når jeg snudde meg fikk baby endelig også snudd seg og da gikk det slag i slag.

Så min erfaring er å planlegge og forberede deg så godt du kan, men være åpen for endringer underveis, når det står på som verst, ja da gjør du det du får beskjed om:happy090
 
Sniker fra i fjor, min drøm var badekar! Nr 2 var stående på knær i senga og lene meg på sengeryggen. Jeg ble satt igang, så der røyk badekaret:inpain:

Måtte ha kontinuerlig overvåking, men siden vannet ikke gikk hadde jeg bånd på magen. Da junior fikk deselerasjoner, hjerterytme på 60 som er farlig lavt, på ri, måtte jeg snu meg på siden med en fot i beinholder fordi navlesnor lå i klem. Når jeg snudde meg fikk baby endelig også snudd seg og da gikk det slag i slag.

Så min erfaring er å planlegge og forberede deg så godt du kan, men være åpen for endringer underveis, når det står på som verst, ja da gjør du det du får beskjed om:happy090
Haha ja, det er akkurat det- du gjør som du får beskjed om :hilarious: Derfor havnet jeg dessverre på ryggen. Jeg tror jeg skal spørre om andre stillinger før det blir vanskelig å ytre noen ønsker. Nå har jeg født to ganger på rygg.
 
Fordi det blir ansett som risikofødsel etter det ble hastekeisersnitt sist :dead: Vet ikke om det gjelder alle fødsler etter keisersnitt? Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus også
Jeg hadde nektet. Fødsler går ikke akkurat bedre om fødekvinnen er ukomfortabel…. Hør på podcast «VBAC Birth Stories» på spotify, veldig spennende om fødsler etter keisersnitt.
 
Huff, den stolen der så jo helt grusom ut! Hvilket sykehus er dette? Sengene på Ullevål og Rikshospitalet er ikke akkurat så mye å skryte av de heller, men de er i hvert fall mulig å bruke til andre stillinger enn på ryggen.

Sist fødsel endte dessverre i hks grad 3 (det minst akutte, hvor de anbefalte keisersnitt om ca 1 times tid), men jeg hadde rier på fødestua i ca 12 timer før det. Det var først når de satte meg på syntetisk oksytocin-drypp, som førte til at jeg også takket ja til epidural pga at jeg da fikk heftige, doble rier uten pauser, at jeg ble "lenket til senga" og etter hvert endte opp på ryggen og på siden i forsøk på å få litt hvile. Frem til det var vi mye på gulvet og lent over senga mens mannen min masserte/trykket mot korsryggen min, og etter hvert med TENS.

Denne gangen er det eneste jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal føde på ryggen i sykehussenga. Å føde på rygg er også det minst gunstige for bekkenet og er ofte også mer ubehagelig, særlig om riene sitter mest
i korsryggen. Vi kommer til å be om ekstra puter, yogamatter etc sånn at vi kan bruke gulvet og variere mellom ulike oppreiste fødestillinger. Hvilke vet jeg ikke ennå, men det som føles mest behagelig ut til en hver tid. Vi har også med oss en doula som vil hjelpe oss med dette ❤ Kommer denne gangen til å ha veldig høy terskel for å takke ja til blant annet syntetisk oksytocin og epidural pga at jeg planlegger en vaginal fødsel etter keisersnitt (VBAC), og dermed ønsker å unngå alt som kan øke sjansene for livmorruptur (syntetiske hormoner) og et nytt keisersnitt.

Håper også på å kunne benytte meg av badekar til smertelindring i åpningsfasen, men får dessverre neppe det ene rommet på Rikshospitalet med det badekaret man kan føde i pga tidligere keisersnitt. Norge har dessverre mye mer restriktive VBAC-rutiner/retningslinjer enn f.eks. Storbritannia; der har man valgfrihet både til å velge jordmorstyrte enheter, hjemmefødsel og vannfødsel selv etter ett og to tidligere keisersnitt.
Jeg ELSKER hvor opplyst du er! Det er sånn man kan ta informerte valg Vi må tørre å stå i mot «prosedyrer». Fødsel er ikke en en «nødsituasjon», men noe naturlig og det blir ofte en «nødsituasjon» fordi vi kvinner blir altfor forstyrret og stresset. Her finnes selvfølgelig unntak. Har selv valgt å gå for hjemmefødsel denne gangen! Veldig spent på hvordan det blir☺️
 
Fordi det blir ansett som risikofødsel etter det ble hastekeisersnitt sist :dead: Vet ikke om det gjelder alle fødsler etter keisersnitt? Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus også
Det gjelder alle, men du har lov å nekte. Faren er livmorruptur, men sjansen øker fra 0,01% til 0,02%. Jeg fikk «innvilget» å ikke ha kontinuerlig overvåking eller elektrode, men da kunne jeg heller ikke ha epidural, for jeg må kunne kjenne smertene mellom riene om noe skulle skje.
 
Jeg ELSKER hvor opplyst du er! Det er sånn man kan ta informerte valg Vi må tørre å stå i mot «prosedyrer». Fødsel er ikke en en «nødsituasjon», men noe naturlig og det blir ofte en «nødsituasjon» fordi vi kvinner blir altfor forstyrret og stresset. Her finnes selvfølgelig unntak. Har selv valgt å gå for hjemmefødsel denne gangen! Veldig spent på hvordan det blir☺️
Takk, og ja, absolutt! Det er nok ekstra viktig for meg å være godt opplyst og informert denne gangen, etter en traumatisk fødselsopplevelse forrige gang. Den gang hadde jeg nok litt for stor tiltro til at sykehuset kom til å gi meg all nødvendig informasjon, noe de dessverre ikke gjorde. Hadde jeg visst hvor stor risikoen for et hastekeisersnitt er ved igangsetting på overtid med syntetiske hormoner er så hadde jeg forberedt meg mye mer i forkant, men vi var totalt uforberedt på keisersnitt, særlig når sykehuset (sann feilaktig) forsøkte å snakke ned risikoen da vi spurte om dette på overtidskontrollen.. Denne gangen skal jeg ikke la sykehusets prosedyrer få styre hele fødselen min, og håper og tror at all informasjonen (bøker, forskningsartikler, podkaster osv.), samt at vi også har med oss en doula, fører til en mindre traumatisk fødsel denne gangen ❤️

Hvis det er noen interesse for det kan jeg forresten gjerne lage en tråd (helst på skjult forum) hvor jeg kan dele anbefalinger og linker til bøker, podkaster/podkastepisoder etc. som jeg har forberedt meg med denne gangen. Kan forøvrig anbefale alle å lese boka "Give birth like a feminist" av Milli Hill; en helt fantastisk god bok!

Spennende med hjemmefødsel forøvrig, masse lykke til! ❤️ Skulle gjerne valgt hjemmefødsel denne gangen selv hadde jeg hatt mulighet til det.
 
Takk, og ja, absolutt! Det er nok ekstra viktig for meg å være godt opplyst og informert denne gangen, etter en traumatisk fødselsopplevelse forrige gang. Den gang hadde jeg nok litt for stor tiltro til at sykehuset kom til å gi meg all nødvendig informasjon, noe de dessverre ikke gjorde. Hadde jeg visst hvor stor risikoen for et hastekeisersnitt er ved igangsetting på overtid med syntetiske hormoner er så hadde jeg forberedt meg mye mer i forkant, men vi var totalt uforberedt på keisersnitt, særlig når sykehuset (sann feilaktig) forsøkte å snakke ned risikoen da vi spurte om dette på overtidskontrollen.. Denne gangen skal jeg ikke la sykehusets prosedyrer få styre hele fødselen min, og håper og tror at all informasjonen (bøker, forskningsartikler, podkaster osv.), samt at vi også har med oss en doula, fører til en mindre traumatisk fødsel denne gangen ❤️

Hvis det er noen interesse for det kan jeg forresten gjerne lage en tråd (helst på skjult forum) hvor jeg kan dele anbefalinger og linker til bøker, podkaster/podkastepisoder etc. som jeg har forberedt meg med denne gangen. Kan forøvrig anbefale alle å lese boka "Give birth like a feminist" av Milli Hill; en helt fantastisk god bok!

Spennende med hjemmefødsel forøvrig, masse lykke til! ❤️ Skulle gjerne valgt hjemmefødsel denne gangen selv hadde jeg hatt mulighet til det.
Kunne jo laget en tråd for tips til podcaster, bøker etc. Tror flere hadde hatt glede av det❤️
 
Jeg har født fire av fem på rygg. Det var faktisk jm i den fjerde fødselen som foreslo at jeg skulle bli liggende på sida så da fødte jeg henne sånn. Husker det som en veldig fin opplevelse og god avslutning på en ellers dårlig fødselsopplevelse :bag:
 
Back
Topp