Fødestillinger

Mulan

Prøver
Mailykke 2018
Junispirene24❤️
I hvilken stillingen syns dere det er best å føde i? Jeg har endt på rygg i begge tidligere fødsler. Sist tror jeg det handlet mye om at den fødesengen de hadde var helt ELENDIG! Flere som har vært borti disse? Tenkte å spørre om å få en vanlig seng denne gang:blackeye:IMG_2838.jpeg
 
Jeg har bare født på rygg, som du. Andre gang hadde jeg ikke klart noe annet, men første tror jeg at det hadde vært greit med litt hjelp av tyngdekraften. Jeg vil gjerne prøve litt alternativer denne gangen, helst i vann egentlig :happy:
 
Jeg prøvde mange stillinger siden pressingen tok 1 time, men endte på siden. Var mye bedre enn på ryggen synes jeg. Testet også på alle fire, men siden jeg var så utmattet ble det slitsomt, tror dog det hadde funket utmerket med et raskere fødselsforløp☺️
 
I hvilken stillingen syns dere det er best å føde i? Jeg har endt på rygg i begge tidligere fødsler. Sist tror jeg det handlet mye om at den fødesengen de hadde var helt ELENDIG! Flere som har vært borti disse? Tenkte å spørre om å få en vanlig seng denne gang:blackeye:Vis vedlegget 431343

Jeg ble plassert i en sånn fødeseng, jeg vet egentlig ikke hvorfor siden jeg ikke hadde fremgang og alt endte med ks, men som førstegangs så hørte jeg jo bare etter... og jeg var stuck i den senga der i timesvis! Den er jo så hard?? Enda jeg hadde vanlig sykehusseng også, men jeg stilte som sagt ingen spørsmål og det er jo dumt av meg! Denne gangen nekter jeg å være låst i den senga i så mange timer for ryggen min låste seg og endte opp med å nesten gjøre vondere enn riene, gjorde hvert fall at der var å pauser føre det ble hks :wacky:
 
Kunne egentlig tenkt meg å føde i vann, men babyen må overvåkes med elektrode på hodet fra aktiv fødsel, så det blir ikke noe :arghh: Følte meg så begrensa med den elektroden sist og håpte jeg slapp denne gangen…
 
Kunne egentlig tenkt meg å føde i vann, men babyen må overvåkes med elektrode på hodet fra aktiv fødsel, så det blir ikke noe :arghh: Følte meg så begrensa med den elektroden sist og håpte jeg slapp denne gangen…
Ææ! Kan jeg spør om det er en grunn for du må ha elektrode denne gang også? Jeg hadde også sist, det var pga misfarget fostervann.
 
Jeg har født på rygg og på siden, og likte definitivt på siden best! Har også stått mye før det ble aktiv pressing de to forrige fødslene, så kunne også tenke meg å prøve å føde noenlunde stående denne gangen dersom det lar seg gjøre :hilarious: Vil aller helst føde i vann da, men det er ikke et alternativ på sykehuset der jeg skal føde…
 
Ææ! Kan jeg spør om det er en grunn for du må ha elektrode denne gang også? Jeg hadde også sist, det var pga misfarget fostervann.
Fordi det blir ansett som risikofødsel etter det ble hastekeisersnitt sist :dead: Vet ikke om det gjelder alle fødsler etter keisersnitt? Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus også
 
I hvilken stillingen syns dere det er best å føde i? Jeg har endt på rygg i begge tidligere fødsler. Sist tror jeg det handlet mye om at den fødesengen de hadde var helt ELENDIG! Flere som har vært borti disse? Tenkte å spørre om å få en vanlig seng denne gang:blackeye:Vis vedlegget 431343
Huff, den stolen der så jo helt grusom ut! Hvilket sykehus er dette? Sengene på Ullevål og Rikshospitalet er ikke akkurat så mye å skryte av de heller, men de er i hvert fall mulig å bruke til andre stillinger enn på ryggen.

Sist fødsel endte dessverre i hks grad 3 (det minst akutte, hvor de anbefalte keisersnitt om ca 1 times tid), men jeg hadde rier på fødestua i ca 12 timer før det. Det var først når de satte meg på syntetisk oksytocin-drypp, som førte til at jeg også takket ja til epidural pga at jeg da fikk heftige, doble rier uten pauser, at jeg ble "lenket til senga" og etter hvert endte opp på ryggen og på siden i forsøk på å få litt hvile. Frem til det var vi mye på gulvet og lent over senga mens mannen min masserte/trykket mot korsryggen min, og etter hvert med TENS.

Denne gangen er det eneste jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal føde på ryggen i sykehussenga. Å føde på rygg er også det minst gunstige for bekkenet og er ofte også mer ubehagelig, særlig om riene sitter mest
i korsryggen. Vi kommer til å be om ekstra puter, yogamatter etc sånn at vi kan bruke gulvet og variere mellom ulike oppreiste fødestillinger. Hvilke vet jeg ikke ennå, men det som føles mest behagelig ut til en hver tid. Vi har også med oss en doula som vil hjelpe oss med dette ❤ Kommer denne gangen til å ha veldig høy terskel for å takke ja til blant annet syntetisk oksytocin og epidural pga at jeg planlegger en vaginal fødsel etter keisersnitt (VBAC), og dermed ønsker å unngå alt som kan øke sjansene for livmorruptur (syntetiske hormoner) og et nytt keisersnitt.

Håper også på å kunne benytte meg av badekar til smertelindring i åpningsfasen, men får dessverre neppe det ene rommet på Rikshospitalet med det badekaret man kan føde i pga tidligere keisersnitt. Norge har dessverre mye mer restriktive VBAC-rutiner/retningslinjer enn f.eks. Storbritannia; der har man valgfrihet både til å velge jordmorstyrte enheter, hjemmefødsel og vannfødsel selv etter ett og to tidligere keisersnitt.
 
Fordi det blir ansett som risikofødsel etter det ble hastekeisersnitt sist :dead: Vet ikke om det gjelder alle fødsler etter keisersnitt? Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus også
Du må ikke ha elektrode, men det er det som er anbefalt etter retningslinjene ved fødsel etter keisersnitt. Selv kommer jeg ikke til å ønske hverken elektrode eller kontinuerlig CTG med mindre det er indikasjoner i fødselen (som f.eks. misfarget fostervann) som tilsier at det vil være det beste for meg og barnet i magen. Jeg er forberedt på at sykehuset ikke blir så fornøyde med at jeg ønsker å føde "utenfor retningslinjene" da, men den "kampen" får mannen min og doulaen vår eventuelt ta på mine vegne. Jeg ønsker en fødsel som gir meg de beste mulighetene for å få den fødselen jeg ønsker meg, og ikke bare akseptere diverse intervensjoner og restriksjoner fordi det er sykehusets rutiner/prosedyrer.
 
I hvilken stillingen syns dere det er best å føde i? Jeg har endt på rygg i begge tidligere fødsler. Sist tror jeg det handlet mye om at den fødesengen de hadde var helt ELENDIG! Flere som har vært borti disse? Tenkte å spørre om å få en vanlig seng denne gang:blackeye:Vis vedlegget 431343
Sist klarte jeg ikke å gjøre noe annet enn å stå på alle fire. Veldig slitsomt, men det var det som var mest "komfortabelt ".
 
Fordi det blir ansett som risikofødsel etter det ble hastekeisersnitt sist :dead: Vet ikke om det gjelder alle fødsler etter keisersnitt? Mulig det er forskjell fra sykehus til sykehus også

Nei slutt å tull da??? Dette visste ikke jeg... :banghead:
Blir det vel det på meg og da! Og siste jeg vil er å være lenka til senga, var koblet opp med så mye sist og hadde 6 ledninger rundtom, så var helt låst! Grusomt
 
Nei slutt å tull da??? Dette visste ikke jeg... :banghead:
Blir det vel det på meg og da! Og siste jeg vil er å være lenka til senga, var koblet opp med så mye sist og hadde 6 ledninger rundtom, så var helt låst! Grusomt
Ble litt satt ut jeg og. Var også lenka til senga med masse ledninger og styr sist… Jordmor og mannen måtte hjelpe med å frakte alt mulig stæsj når jeg måtte på do :banghead:
 
Ble litt satt ut jeg og. Var også lenka til senga med masse ledninger og styr sist… Jordmor og mannen måtte hjelpe med å frakte alt mulig stæsj når jeg måtte på do :banghead:

Ja søren! En må vel følges litt mer på med tanke på ka og rier har jeg skjønt, men alt da er en jo nesten I starten av å være lenka fast igjen! synes ikke det var noen allright opplevelse, må man så må man selvsagt... her ble det kateter. For kom meg jo ingen vri og kjente ikke at jeg måtte på do heller pga epidural :wacky:
 
Jeg ble plassert i en sånn fødeseng, jeg vet egentlig ikke hvorfor siden jeg ikke hadde fremgang og alt endte med ks, men som førstegangs så hørte jeg jo bare etter... og jeg var stuck i den senga der i timesvis! Den er jo så hard?? Enda jeg hadde vanlig sykehusseng også, men jeg stilte som sagt ingen spørsmål og det er jo dumt av meg! Denne gangen nekter jeg å være låst i den senga i så mange timer for ryggen min låste seg og endte opp med å nesten gjøre vondere enn riene, gjorde hvert fall at der var å pauser føre det ble hks :wacky:
Grusomt hard ja! Jeg ble også liggende i denne i flere timer med førstemann, og det var drepen! Problemet med denne sengen er jo at det nesten er umulig å ligge i ulike stillinger
 
Sniker. Alt er bedre enn ryggen, med minst det oppstår komplikasjoner i forløpet der legen/jordmor trenger at kvinnen ligger på ryggen. Når man ligger på ryggen har man verre kontroll over bekkenmuskulaturen og pust. Anbefaler å føde på alle fire, på knærne eller på huk. :)
 
Grusomt hard ja! Jeg ble også liggende i denne i flere timer med førstemann, og det var drepen! Problemet med denne sengen er jo at det nesten er umulig å ligge i ulike stillinger

Ja, denne gangen skal jeg ikke opp i den senga føre jeg må!
 
Jeg fødte på rygg/side første gangen og synes det var grusomt vondt/skremmende. Andre gangen fødte jeg på knærne i sengen. Jordmor justerte sengen sånn at jeg hang over den med armene og hadde knærne i madrassen. Det var virkelig noe helt annet og jeg går for noe lignende denne gangen også. Hadde mye mindre vondt og følte jeg hadde mye bedre kontroll. :)
 
Du må ikke ha elektrode, men det er det som er anbefalt etter retningslinjene ved fødsel etter keisersnitt. Selv kommer jeg ikke til å ønske hverken elektrode eller kontinuerlig CTG med mindre det er indikasjoner i fødselen (som f.eks. misfarget fostervann) som tilsier at det vil være det beste for meg og barnet i magen. Jeg er forberedt på at sykehuset ikke blir så fornøyde med at jeg ønsker å føde "utenfor retningslinjene" da, men den "kampen" får mannen min og doulaen vår eventuelt ta på mine vegne. Jeg ønsker en fødsel som gir meg de beste mulighetene for å få den fødselen jeg ønsker meg, og ikke bare akseptere diverse intervensjoner og restriksjoner fordi det er sykehusets rutiner/prosedyrer.
Sniker

Jeg har likt som deg! Jeg har snakket mye med JM og sykehus, jeg ønsker ikke kontinuerlig overvåking, epidural eller elektrode med mindre det er klare indikasjoner for det som de må informere meg om underveis. For å sette elektrode må de jo ta vannet om det ikke har gått og det er uaktuelt for min del.
 
Sniker

Jeg har likt som deg! Jeg har snakket mye med JM og sykehus, jeg ønsker ikke kontinuerlig overvåking, epidural eller elektrode med mindre det er klare indikasjoner for det som de må informere meg om underveis. For å sette elektrode må de jo ta vannet om det ikke har gått og det er uaktuelt for min del.
Hvordan har jordmor og sykehuset respondert på dine ønsker så langt? Og hvilket sykehus skal du føde på?

Jeg har hatt én jordmorsamtale på sykehuset (Rikshospitalet) så langt, og de virket åpne for å forsøke å imøtekomme f.eks. ønsket mitt om badekar, men først når vannet har gått (eller hvis de tar vannet, noe jeg ikke ønsker), slik at de da kan feste skalpelektrode på baby og overvåke meg/han mens jeg benytter badekaret. Veldig lite gira på det også, men det virker som de er ganske bastante på at jeg "må" ha kontinuerlig overvåking først med CTG og deretter skalpelektrode, på tross av at forsking jeg har lest (i etterkant av den jordmorsamtalen) ikke tyder på at kontinuerlig overvåking er noe bedre/tryggere (for mor og barn) enn periodisk overvåkning. Det eneste forskningen er klar på er at kontinuerlig overvåkning øker risikoen for (et nytt) keisersnitt, som er det siste jeg ønsker. Kommer nok til å be om en ny samtale med sykehuset før termindato for å ta en ny prat med dem om hvordan de vil forholde seg til at jeg bl.a. ønsker periodisk overvåking over kontinuerlig overvåking, slik at det forhåpentligvis blir færrest mulig unødvendige "konflikter" under fødsel, selv om jeg vet at doulaen vår er forberedt på å bistå oss med å sørge for at de lytter til meg og mine ønsker/valg/behov.
 
Back
Topp