Fødeplass i Oslo

FruFranzen

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Januarlykke 2020
Februarbarna 2023
Det har vært en del snakk her inne om at man må søke tidlig for å få fødeplass på Ullevål, og jeg hadde bare lyst til å si at det tydeligvis er noe overdrevet. Jeg søkte ikke før jeg var hos jordmor i uke 10, med termin (ifølge jordmor, ikke meg selv) i slutten av august. I dag fikk jeg brev med bekreftelse om fødeplass der :) Så det er håp for oss treiginger også!

Jeg har enda ikke fått sendt avgårde søknaden, får gjøre det i morgen :) krysser fingrene :)

Jeg også hadde kjempe angst for ikke plass etter å ha lest at det var så å si fullt der.. men fikk med stor lettelse plass :D

Bare lurer, hvorfor er det så om å gjøre å få plass på Ullevål kontra Riksen?

Jeg fikk også svar ca to uker etter første legebesøk.. Ganske deilig!

Er fantastisk og kunne vere på hotellet på Ullevål etter fødselen :) utrulig deilig å sleppe barselavdeling...
Enig, spessielt det å kunne Være sammen med kjæresten hele tiden :)

Bare lurer, hvorfor er det så om å gjøre å få plass på Ullevål kontra Riksen?
For min del er det fordi Ullevål har barselhotell, sånn at mannen min også kan bo der og bli kjent med baby. I tillegg har jeg hørt at man ikke nødvendigvis får enerom på barsel på Riksen - det høres litt småkjedelig ut i grunnen :)

Jeg har ingen valg og må føde på Riksen, bor veeeeeldig langt unna så blir innlagt ca 1-2 uker før termin for å unngå fødsel hjemme. Noen som har erfaringer fra Riksen? Kjenner at jeg ikke er så gla i store sykehus :/

Så bra det ordnet seg! Det er nok litt flaks og uflaks noen ganger også, det var en her inne som hadde søkt ganske tidlig, men som ikke hadde fått plass på Ullevål. Jobber der selv, og folk søker seg generelt veldig tidlig dit. Så det er nok ikke så dumt å søke tidlig dersom ønsket er stort ;)

Det har vært en del snakk her inne om at man må søke tidlig for å få fødeplass på Ullevål, og jeg hadde bare lyst til å si at det tydeligvis er noe overdrevet. Jeg søkte ikke før jeg var hos jordmor i uke 10, med termin (ifølge jordmor, ikke meg selv) i slutten av august. I dag fikk jeg brev med bekreftelse om fødeplass der :) Så det er håp for oss treiginger også!
Det kommer ann på når du har termin. De som har fått avslag har termin i begynnelsen av september tror jeg.

Søkte Ullevål i uke nå, er nå uke 12, har ikke fått svar enda .. Håper det ikke er sendt til feil adr da vi har flyttet..

Søkte i uke 9*

Så bra det ordnet seg! Det er nok litt flaks og uflaks noen ganger også, det var en her inne som hadde søkt ganske tidlig, men som ikke hadde fått plass på Ullevål. Jobber der selv, og folk søker seg generelt veldig tidlig dit. Så det er nok ikke så dumt å søke tidlig dersom ønsket er stort ;)
Det kommer ann på når du har termin. De som har fått avslag har termin i begynnelsen av september tror jeg.
Joda, men det ble nå presentert her for noen uker siden som at det bare var å glemme å få plass hvis man ikke søkte kjempetidlig - litt sånn uansett. Selvsagt er ikke det at jeg fikk plass noen garanti for at alle får fødeplass, og hvis det er veldig viktig for en får man vel søke tidlig da, men jeg bare synes det er synd om det skal oppstå "hysteri" (i mangel av et bedre ord) på manglende grunnlag. Da vil jo det hele bli en slags selvoppfyllende profeti ;)

Back
Topp