Fødebagen

Sykepleier her, så helt uaktuelt å oppbevare ting på gulvet hvis en kan unngå det :hilarious: Tenkte også koffert men usikker på om det er upraktisk.. om det er bedre med en bag liksom ? Husker ingenting fra sist :rolleyes:

Jeg husker jeg fikk alt i den kofferten sist, meeen det var i slutten av juni og mine klær tar jo fort litt mer plass nå midt på vinteren Mulig det må bli to sånne små trillekofferter eller en koffert og en bag... Får de an hvor mye plass det jeg skal ha med tar. Har ikke starta pakking ennå og tror jeg må handle inn litt nytt til meg selv faktisk. Begynner å bli slitt mye av joggebukser o.l. og kjenner jeg vil føle meg litt mer fin og fresh i dagene etterpå.

Jeg husker jeg fikk alt i den kofferten sist, meeen det var i slutten av juni og mine klær tar jo fort litt mer plass nå midt på vinteren Mulig det må bli to sånne små trillekofferter eller en koffert og en bag... Får de an hvor mye plass det jeg skal ha med tar. Har ikke starta pakking ennå og tror jeg må handle inn litt nytt til meg selv faktisk. Begynner å bli slitt mye av joggebukser o.l. og kjenner jeg vil føle meg litt mer fin og fresh i dagene etterpå.

Enig. Ingenting som passer nå, så jeg må ha litt nytt nå uansett. Og ingenting for meg til å føle meg spesielt fresh nå for tiden, så det skal bli deilig å føle seg litt vel etter fødsel :hilarious: Godt poeng! Tror jeg begrenser meg til en tjukk cardigan da - i håp om at det er nok.

Dere erfarne :p er det noe vits å pakke med str 50 til baby når han er estimert 3800 kg idag uke 36+2 og skal settes i gang om 13 dager? Om han følger samme vekstutvikling vil han bli 4500-4600 uke 38. Da er vell str 50 for lite?

Enig. Ingenting som passer nå, så jeg må ha litt nytt nå uansett. Og ingenting for meg til å føle meg spesielt fresh nå for tiden, så det skal bli deilig å føle seg litt vel etter fødsel :hilarious: Godt poeng! Tror jeg begrenser meg til en tjukk cardigan da - i håp om at det er nok.

Jeg brukte ammesinglet med tynn cardigan over sist og tror jeg skal ha med det samme denne gangen, men ha med noen litt varmere sånn i tilfelle. Og en genser sånn i tilfelle. Jeg er normalt sett veldig varm av meg så skal mye til før jeg blir kald/fryser, så tipper jeg skal klare meg greit uten alt for varme klær.

Dere erfarne :p er det noe vits å pakke med str 50 til baby når han er estimert 3800 kg idag uke 36+2 og skal settes i gang om 13 dager? Om han følger samme vekstutvikling vil han bli 4500-4600 uke 38. Da er vell str 50 for lite?

Min første ble estimert til 22% over i uke 25. Fikk aldri noe vekt, men var ikke stort nok til å snakke om å igangsetting så tipper det ikkevar så mye, men er usikker. 1 uke på overtid kom det ut ei frøken på 3570gram og 54cm. Godt jeg hadde pakka det lille jeg hadde i str 50 i tillegg til klær i 56.
Men hvis det stemmer at babyen er stor så er det ikke sikkert du får brukt for det. Jeg hadde nok tatt med et par plagg sånn i tilfelle uansett da det ikke tar mye plass, selv om vi bor 5 min unna Ahus. Men er jo ikke krise om klær er for store heller da. Bretter jo bare opp ermene og det blir litt romslig ellers.

Har hørt om sånne "engangs truser* og at det var veldig greit å ha med i bagen. Tenker å få tak i det og ha det med meg i tillegg til det meste dere andre nevner her tror jeg
Men jeg er litt usikker på hva jeg burde ha i fødebagen for nå har jeg fått innvilget planlagt KS. Noen som har spesielle anbefalinger til det ?

Supersent svar på denne, men jeg fikk anbefalt å ta med hårføner fordi det er genialt å bruke til å «tørke» stingene med dersom jeg må sys. Vet ikke om det samme gjelder for stingene etter keisersnitt, men kan jo være noe å sjekke ut:)

Ja, 56 er nok bedre ja :) Mine barn har vært fra 4-5kg, og ingen av de har brukt 50 ;)

Et tips fra meg: gjør klart alt av mat og drikke som evt. skal være med i en pose og skriv FØDEBAG på, sett i kjøleskap eller på et egna sted alt ettersom hva den inneholder. En del rare tegn gjør at jeg har begynt å bli bekymra for om jeg får mulighet til å ordne det selv om det ikke er gjort klart på forhånd, og samboer er kronisk på å ikke få med seg alt jeg ber han om, så nå har jeg den største ziplockposen fra Ikea i kjøleskapet, med teksten på, og fyller opp den ettersom jeg får tak i det jeg skal ha med. Starter fødsel på et vis som gjør at samboer må få med seg ting hjemmefra kan han bare raske med seg posen og jeg slipper å bli forbanna over at noe jeg må ha mangler når smertene er på topp og lunta er kort.:angelic:

3 ansiktsmasker? :joyful: Mulig det er fordi det er midt på natta og min dårlig humor er på topp, men jeg lo litt da jeg så det på lista di:hilarious:
Risikerer igangsetting så er bare for å ha litt å bruke tiden på om man er trøtt osv og ting tar lang tid. derfor strikketøy også. Har ikke vært lengre enn 24 timer og 48 timer på KK med mine to første.

Supersent svar på denne, men jeg fikk anbefalt å ta med hårføner fordi det er genialt å bruke til å «tørke» stingene med dersom jeg må sys. Vet ikke om det samme gjelder for stingene etter keisersnitt, men kan jo være noe å sjekke ut:)
Sniker innom. har forstått det sånn at føneranbefalingen gjelder når du har vært på do, og ikke orker tørke med papir, så da anbefales det å skylle med vann også føne seg tørr. Et keisersnitt er nok godt bandasjert og skal neppe utsettes for vann den første tiden, og ei heller føner :)
Kan selvsagt ha misforstått men føler det gir mening. Mange mener også at det er lurt å ha med sprayflaske til vann, sånn man dusjer planter med feks

Man trenger ikke tørke stingene etter KS, for de er bandasjerte. Dekkes også med plast slik at man kan dusje hvis man vil :happy: Anbefalt å ikke ta av før man kommer hjem, så man ikke får noen sykehusbakterier på arret.

Noen som har noen tips ift etterrier og risposer? Er veldig plaget med etterrier- det har blitt verre for hver gang og var så herlig med nummer 2 da de hadde en mikroovn og en rispose jeg fikk låne! Andre som har noen gode tips? Hadde med en pose med nummer tre men ingen mikro å få låne! Kanskje enda verre nå med korona. Varmeflaske kanskje..?
Jeg kan anbefale kjølebind fra fødebaggen, ellers har jeg også sett at man lage noen selv på nettet med bleier og isbiter. Selv skal jeg ta med varmeflaske(r) mtp etterrier da jeg synes det gir en god lindring. Jeg har også med egne Paracet da dessverre det noen ganger tar for lang tid før jordmor er behjelpelig med det. Man kan også få kjøpt varmeplaster for menssmerter på Normal

Ser folk er litt uenige på dette punktet- men er joggebukse eller (gravid)tights best til barseltiden? Jeg er usikker på om jeg passer inn i mine gamle joggebukser like etter fødsel, og de gravidbuksene jeg har av joggebukser har ikke noe særlig strikk så frykter at de sklir med når en god del av magen forsvinner (de sklir en del nå- med full size mage). Tenker derfor at jeg pakker med tights- da de sitter godt og ikke sklir ned (selv om magen skulle forsvinne fort). Noen med erfaring på dette punktet?

Akkuratt det estetiske er ikke så viktig for meg:happy: har med cardigan til å dekke bleierumpe :angelic:

Ser folk er litt uenige på dette punktet- men er joggebukse eller (gravid)tights best til barseltiden? Jeg er usikker på om jeg passer inn i mine gamle joggebukser like etter fødsel, og de gravidbuksene jeg har av joggebukser har ikke noe særlig strikk så frykter at de sklir med når en god del av magen forsvinner (de sklir en del nå- med full size mage). Tenker derfor at jeg pakker med tights- da de sitter godt og ikke sklir ned. Noen med erfaring på dette punktet?

Akkuratt det estetiske er ikke så viktig for meg:happy: har med cardigan til å dekke bleierumpe :angelic:
Jeg sverger til haremsjoggebuksene fra Cubus. :woot: Sitter godt rundt hoftene men har god plass rundt rumpe og lår, jeg hadde gravidtights ved hjemreise sist og det var nesten klaustrofobisk. De haremsjoggebuksene er også tynne, noe som passer godt med hetetoktene jeg regner med å få etterpå. :wacky:

Jeg sverger til haremsjoggebuksene fra Cubus. :woot: Sitter godt rundt hoftene men har god plass rundt rumpe og lår, jeg hadde gravidtights ved hjemreise sist og det var nesten klaustrofobisk. De haremsjoggebuksene er også tynne, noe som passer godt med hetetoktene jeg regner med å få etterpå. :wacky:
Jeg har også pakket med en sånn + en lang hettegenser :) Digger de buksene ;)

Ser folk er litt uenige på dette punktet- men er joggebukse eller (gravid)tights best til barseltiden? Jeg er usikker på om jeg passer inn i mine gamle joggebukser like etter fødsel, og de gravidbuksene jeg har av joggebukser har ikke noe særlig strikk så frykter at de sklir med når en god del av magen forsvinner (de sklir en del nå- med full size mage). Tenker derfor at jeg pakker med tights- da de sitter godt og ikke sklir ned (selv om magen skulle forsvinne fort). Noen med erfaring på dette punktet?

Jeg går for vanlig joggebukse i en litt stor størrelse. Med strikk nederst og knyting i livet, så holder den seg på :happy: Syns det er best behagelig og føler meg mest komfortabel i noe litt baggy over bleierumpa.

Hmmm spørs om jeg bare ender opp med å pakke med litt av alt :hilarious: nå er på en måte alt ferdig, men unntak av joggebukse og toalettmappe (siden de er i daglig bruk), og et par bukser fra eller til utgjør ikke så mye plass.

Back
Topp