Fødebagen

Attpåskatt22

Blir kjent med forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei alle!
Det er litt vel egentlig aldri for tidlig å tenke på alt som skal planlegges Med to styrtfødseler og en prematur bak meg tenker jeg å være så forberedt som det lar seg gjøre. I den forbindelse har listen til ting som må være med i fødebagen og ting som jeg skulle ønske at jeg hadde tidligere begynt å forme seg.

Jeg opprettet denne tråden hvis andre også ville dele noen gode erfaringer som de har hatt

Min liste så langt:
Lipsyl!!
Varmesokker/termosokker (jeg ble så kald på føttene under fødsel, hvem visste det?!)
amme-bh og innlegg
Litt nødproviant: kjeks, sjokolade, en cola, energi sjokolade
Truser (kanskje en boxer fra mannen?)
Behagelig bukse (ikke inntilsittende)
Toalettsaker, shampoo, hårhåndkle, deo,..
Tøfler
Hårstrikk (et must!!)
Nødvendige papirer.
Stor t-skjorte til å føde i (denne har blitt kastet tidligere under fødsel)
Morgenkåpe (lang)
Lader til mobil
Vannflaske med sprutkork (brukes både under fødsel og til dobesøk i tiden rett etter)

—et nytt tips jeg ikke har hørt om før var at man man be om isbind på sykehuset Det kan enkelt lages selv hjemme til tiden etter.

Siden tredjemann sies å være en luring, så tenker jeg at kanskje jeg må forberede meg på at det ikke blir den intensive korte fødselen som jeg kun kjenner til og må kanskje ta med AirPods hvis økten blir lang

Vil bare føye til, for de som ikke har erfaring på området, at buksene bør også være mørke. For blodet kan akutt komme i strie strømmer, og lekkasje er en risiko. Da er det jo fint at buksa hjelper deg tilbake til rommet uten å avsløre deg helt :hilarious:
Ellers er jeg veldig enig i denne lista.
+ Litt egne klær til baby, ullteppe eller bilstolpose og bilstol :)

Isbind fås og bestilt på nett, samme med flasker med «oppovertut» til dobesøk.

Mitt tips på barsel er å få unnagjort nr 2 så fort man kan, og om det kjennes vanskelig, be om olje. Det blir ille om man venter… :hilarious:

Glømte masse på første fødsel, var litt mer forberedt på nr 2 :) men skal hvertfall ha med

Barseltruser
Ammebh + innlegg
En god fuktighetskrem (alltid så tørr luft på sykehuset)
Toalettsaker
Kjølebind og slippers fra fødebagen
To gode bukser
Lang cardigan
Noen gode topper
Lader
Og selvfølgelig litt drikke(raske fødsler så rakk aldri å spise noe under fødsel)

Og selvsagt noe tøy til baby

Jeg satte pris på sandaler til å ha i dusjen. Samt varmeflaske til etterveene, fordi de var overraskende vonde.
Mitt sykehus hadde ikke brystpumpe til låns, og jeg hadde en liten en som slet med amming helt i starten. Så tenker jeg denne gangen skal ha med en liten manuell brystpumpe så jeg slipper den værste melkesprengen. For her var fabrikken i full gang fra første stund :hilarious:
Ellers enig med hva som har blitt nevnt over her

Jeg synes vi hadde med litt lite klær til baby sist, så mannen tok med noen ekstra hjemmefra når han var innom der. Blir fort litt rot med bæsj, tiss og melk så hvis man ikke vil låne på sykehuset så kan man slenge med litt mer klær enn man tror man har behov for :)

Enig med mye av det over!

Jeg syns det var fint å ha med en liten høyttaler slik at vi kunne høre musikk på barsel. Også koblet vi den på PC og så film under fødsel (som drøyde lenge).

Veldig enig med listen og forslagene over! For vår del bor vi så langt unna at vi må reise inn til sykehuset, og har ikke mulighet til å reise hjem å hente ting underveis. Vi erfarte at vi tok med for lite klær til den nye lille, og kommer til å pakke flere skift denne gangen! Klærne er uansett så små, at det er absolutt ikke det som tar opp plassen i baggen :Heartred

Og ett lite tips er å ta med en liten tørrsjampo. Ikke sikkert man får dusjet så raskt man ellers ville gjort, og det hjelper å føle seg litt fresh allikevel!

Hei alle!
Det er litt vel egentlig aldri for tidlig å tenke på alt som skal planlegges Med to styrtfødseler og en prematur bak meg tenker jeg å være så forberedt som det lar seg gjøre. I den forbindelse har listen til ting som må være med i fødebagen og ting som jeg skulle ønske at jeg hadde tidligere begynt å forme seg.

Jeg opprettet denne tråden hvis andre også ville dele noen gode erfaringer som de har hatt

Min liste så langt:
Lipsyl!!
Varmesokker/termosokker (jeg ble så kald på føttene under fødsel, hvem visste det?!)
amme-bh og innlegg
Litt nødproviant: kjeks, sjokolade, en cola, energi sjokolade
Truser (kanskje en boxer fra mannen?)
Behagelig bukse (ikke inntilsittende)
Toalettsaker, shampoo, hårhåndkle, deo,..
Tøfler
Hårstrikk (et must!!)
Nødvendige papirer.
Stor t-skjorte til å føde i (denne har blitt kastet tidligere under fødsel)
Morgenkåpe (lang)
Lader til mobil
Vannflaske med sprutkork (brukes både under fødsel og til dobesøk i tiden rett etter)

—et nytt tips jeg ikke har hørt om før var at man man be om isbind på sykehuset Det kan enkelt lages selv hjemme til tiden etter.

Siden tredjemann sies å være en luring, så tenker jeg at kanskje jeg må forberede meg på at det ikke blir den intensive korte fødselen som jeg kun kjenner til og må kanskje ta med AirPods hvis økten blir lang
Bare nysgjerrig: noen grunn til at du ikke vil føde i de snasne sykehusskjortene? :p

Enig med mye av det over!

Jeg syns det var fint å ha med en liten høyttaler slik at vi kunne høre musikk på barsel. Også koblet vi den på PC og så film under fødsel (som drøyde lenge).
Jeg hadde med høytaler sist, husker jeg ba om å få musikk på den og at samboer adlyder. Husker ingenting av musikken, men husker såvidt at jeg sang/nynnet med mellom pressrier :hilarious: Tar definitivt nettbrett med for film til neste gang, det var lurt!

Veldig enig med listen og forslagene over! For vår del bor vi så langt unna at vi må reise inn til sykehuset, og har ikke mulighet til å reise hjem å hente ting underveis. Vi erfarte at vi tok med for lite klær til den nye lille, og kommer til å pakke flere skift denne gangen! Klærne er uansett så små, at det er absolutt ikke det som tar opp plassen i baggen :Heartred

Og ett lite tips er å ta med en liten tørrsjampo. Ikke sikkert man får dusjet så raskt man ellers ville gjort, og det hjelper å føle seg litt fresh allikevel!
Tørrsjampo! *skriver ned* Så lurt!

Har hørt om sånne "engangs truser* og at det var veldig greit å ha med i bagen. Tenker å få tak i det og ha det med meg i tillegg til det meste dere andre nevner her tror jeg
Men jeg er litt usikker på hva jeg burde ha i fødebagen for nå har jeg fått innvilget planlagt KS. Noen som har spesielle anbefalinger til det ?

Har hørt om sånne "engangs truser* og at det var veldig greit å ha med i bagen. Tenker å få tak i det og ha det med meg i tillegg til det meste dere andre nevner her tror jeg
Men jeg er litt usikker på hva jeg burde ha i fødebagen for nå har jeg fått innvilget planlagt KS. Noen som har spesielle anbefalinger til det ?
Det kan være fint å dra på omvisning på fødeavdelingen hvis de tilbyr det. Noen steder får man jo mye forskjellig, f.eks. truser. Og man får låne bodyer til baby så lenge man er på sykehuset.

Kan jeg som førstegangsfødende bare spørre hva isbind er for noe?
Her er det som står om kjølebindene som selges på Fødebagen: "Myke og absorberende "isbind" som gir deg øyeblikkelig nedkjølende og lindrende effekt. Spesielt designet for å reduserer smerte, ømhet og hevelse i underlivet etter fødsel - samtidig som det absorberer som et vanlig bind."
https://www.fodebagen.no/collections/fodsel/products/nedkjolingsbind?variant=31868092383281

Her er det som står om kjølebindene som selges på Fødebagen: "Myke og absorberende "isbind" som gir deg øyeblikkelig nedkjølende og lindrende effekt. Spesielt designet for å reduserer smerte, ømhet og hevelse i underlivet etter fødsel - samtidig som det absorberer som et vanlig bind."
https://www.fodebagen.no/collections/fodsel/products/nedkjolingsbind?variant=31868092383281
Tror jeg må kjøpe slike å ha i tilfelle, sist hadde jeg så vondt at jeg måtte lindre med paracett og dusj i 5-6 uker, moderat vondt i totalt 8-9 uker! :blackeye: Eneste rådet jeg fikk var isbind, men tenkte hjemmelaget og det hørtes litt risky ut med et nediset bind rett på tissen :hilarious:

Back
Topp