Fødebag

jeg har hvertfall ikke fått dekket taxi når jeg har tatt det i forbindelse med fødsel eller tiden etterpå :)


Så koselig å sortere babyting da:Heartred Ender opp sånn jeg og. Drømmer meg helt vekk med alle de små søte plaggene og ikke minst alt som hører med:Heartred

Slik jeg forstår på jordmor vil vi få dekket taxi til sykehus, men det er bare hvis ambulansebåten bestiller den for oss:hilarious:
Altså; Vi ringer føden og sier vi tror ting er i gang. Ambulansebåten kommer til havna her i bygda med jordmor og jeg blir undersøkt. Hvis de da finner at jeg ikke er i aktiv fødsel så vil de skaffe taxi til oss og denne får vi dekket.
Taxi hjem må vi ordne selv. Det er derfor vi lurer på å gjøre sånn som jeg skrev. Det er kort vei fra sykehus til ferja så det vil ikke koste stort. På den måten slipper svigers å betale ferjeavgift på bilen fram og tilbake.
Tror noen sykehus har det sånn at du står gratis med bil om du er der for å føde.

Leste litt mer på pasientreiser nå, pluss at jeg har gravd i erfaringene mine:p, og det er nok sånn at dersom behandler(evt. ambulansebåten/jordmor der i ditt tilfelle) mener du trenger taxi fordi du ikke kan benytte offentlig transport(pga. egen helse), blir den rekvirert og gratis(evt. egenandel om man ikke har frikort). Det har jeg jo fått til/fra sykehus for andre ting mange ganger når jeg tenker meg om:)
Det samme gjelder for å få dekket utgifter ved bilkjøring.
Jeg kjører nå stort sett egen bil til behandling, pasientreiser/helfo etterspør da dokumentasjon fra lege/behandler på at jeg ikke kan benytte offentlig transport(billigste reisemåte). Men jeg husker ikke parkeringsavgift refunderes, men bom får jeg iallfall refundert. Og grunnen til at jeg ikke vet ang.parkeringsavgiften er jo at jeg har HC kort, så jeg parkerer jo uansett gratis på offentlige P-plasser:wacky:
Huff, må virkelig ha gravidtåke.. For oss blir det jo enklest å ta egen bil så lenge sambo kjører, når vi uansett står gratis på parkeringen:facepalm::hilarious:
Om jeg derimot går i fødsel mens jeg er på rehabiliteringen, må det nok bli taxi eller ambulanse, alt ettersom. Da er jeg fort 2 timer fra sykehuset og. Men antar sykepleierne/lege på huset der avgjør hvilken skyss jeg behøver i så tilfelle!

Skikkelig avsporing her nå:shy: Men alle skal jo ha rett til å få dekket noe utgifter for transport til/fra behandling, om det er over en viss avstand til sykehuset iaf. Sjekk ut på Helsenorge.no☺️
 
Idag har jeg pakket ting ned av det som kan pakkes ned! Babyens klær, pledd og sjal er pakket. Pakket puppe remedier og tøfler tatt med hjem fra hoteller.:hilarious:
Fant ut av vi mangler heldress i ull/hentesett i nyfødt størrelse! Så nå har jeg bestilt et jeg fant på finn fra lillelam. Så veldig fint ut. I tillegg er det en bekjent av oss som nå sa ja til å strikke en linus dress i nyfødt str. Det var veldig gledelig! :happy::happy::happy:
 
Jeg syns det er tidlig å pakke enda, men skal høre hva de sier på vekstkontroll torsdag. Mulig igangsettelse pga sv.dia, da blir det i så fall rundt 19.feb, og det er jo ikke såå lenge til heller.
Skal ta frem litt minitøy og vaske det så det er klart. Kanskje kjøpe en ny minipysj og lue som kan bli denne babyens første klær. Hadde det til første, syns det var koselig.

Om det skulle bli fødsel nå innen kort tid vil jeg jo uansett bli der lenge, og mannen kan levere ting. Ikke kommer babyklær til å passe heller om det blir prematur, så da må han på handel. Tenker at dét tar vi om det blir aktuelt, orker ikke vurdere alle scenario. Skulle det skje at fødsel starter om kort tid får jeg raske med meg noe før vi drar. Men altså, vi har 10-15 min å kjøre da. Så det er liksom mindre viktig å ha alt med på første tur. Heldig sånn.
 
Jeg syns det er tidlig å pakke enda, men skal høre hva de sier på vekstkontroll torsdag. Mulig igangsettelse pga sv.dia, da blir det i så fall rundt 19.feb, og det er jo ikke såå lenge til heller.
Skal ta frem litt minitøy og vaske det så det er klart. Kanskje kjøpe en ny minipysj og lue som kan bli denne babyens første klær. Hadde det til første, syns det var koselig.

Om det skulle bli fødsel nå innen kort tid vil jeg jo uansett bli der lenge, og mannen kan levere ting. Ikke kommer babyklær til å passe heller om det blir prematur, så da må han på handel. Tenker at dét tar vi om det blir aktuelt, orker ikke vurdere alle scenario. Skulle det skje at fødsel starter om kort tid får jeg raske med meg noe før vi drar. Men altså, vi har 10-15 min å kjøre da. Så det er liksom mindre viktig å ha alt med på første tur. Heldig sånn.

Oii - 19. februar er jo virkelig kort tid til :) Begynner å nærme seg nå altså. Innså nettopp at jeg er 37+0 24. februar, og det er jo også allerede neste måned :eek: men blir rimelig overraska om babyen finner veien ut selv før igangsetting i uke 38. Tenker som deg at om hun skulle bli prematurfødt, må vi kjøpe annet babytøy enn det vi allerede har nå, og bor 15 min kjøretur fra sykehuset. Om det var mer enn det hadde det kanskje vært litt viktigere å ha mer liggende klart.
 
Hva tar dere med til baby i fødebagen utenom klær? Tenker på ift. stell... Vi har over en times biltur fra sykehuset og hjem...

Hva bør jeg tenke på ift. det? ❤️
 
Hva tar dere med til baby i fødebagen utenom klær? Tenker på ift. stell... Vi har over en times biltur fra sykehuset og hjem...

Hva bør jeg tenke på ift. det? ❤️

Ville hatt med bleier og stellekluter, gulpekluter og ekstra skift, stellematte. Vi har stort sett brukt tørre engangskluter. Og noe våtserviett på tur, men kan våte de andre med litt vann og olje evt.

Nå går som regel en time helt fint, men greit å ha med om det blir bæsj eller kjempegulp.
 
Hva tar dere med til baby i fødebagen utenom klær? Tenker på ift. stell... Vi har over en times biltur fra sykehuset og hjem...

Hva bør jeg tenke på ift. det? ❤️
Enig med GladPus over her, greit å ha disse tingene i tilfelle.
Bruker også mest tørrservietter som jeg blauter på selv, sønnen blir så rød og sår av våtservietter, så det brukes minst mulig. Kommer til å kjøpe inn tørrservietter å ha med på sykehuset og for å ha i stelleveska til hjemturen når frøkna kommer :)
 
Hva tar dere med til baby i fødebagen utenom klær? Tenker på ift. stell... Vi har over en times biltur fra sykehuset og hjem...

Hva bør jeg tenke på ift. det? ❤️
Tok bare med et par bleier og kluter fra sykehuset sist vi.
 
Jeg ser at mange skriver at de skal ha med mat osv.. Får man ikke dette på sykehuset? Hilsen uvitende 1.gangsfødende:facepalm:
 
Jeg ser at mange skriver at de skal ha med mat osv.. Får man ikke dette på sykehuset? Hilsen uvitende 1.gangsfødende:facepalm:

Den fødende får, men til far sjøl under fødsel :)
Den maten jeg ellers tar med blir snaks og ting å kose seg med. Brødmat og middag får man på barsel. elelr så er det noen som pakker med typ sjokolade til å ha under fødsel. Jeg spiste ikke en smule under fødsel sist så tror ikke jeg trenger nå heller.
 
Den fødende får, men til far sjøl under fødsel :)
Den maten jeg ellers tar med blir snaks og ting å kose seg med. Brødmat og middag får man på barsel. elelr så er det noen som pakker med typ sjokolade til å ha under fødsel. Jeg spiste ikke en smule under fødsel sist så tror ikke jeg trenger nå heller.

Aha.. Da skjønner jeg :) Har tenkt at jeg får alt jeg trenger å dytte i munnen på sykehuset, men snop e.l har de ikke tilgjengelig..
 
Aha.. Da skjønner jeg :) Har tenkt at jeg får alt jeg trenger å dytte i munnen på sykehuset, men snop e.l har de ikke tilgjengelig..

Nei ikke gratis hvertfall. De har jo ofte kiosker med alt mulig av snop, men da må man gå dit og kjøpe :)
 
Mykt toalettpapir og/eller hårføner!!

Stoler ikke på at sykehuset spanderer på noe annet enn trippelresirkluert toalettpapir, så tenker det kan være greit for såre undeliv å være helt sikker. Leste et sted for litt siden at noen ikke anbefalte hårføner lengre for å unngå å bli uttørket. Jeg tar iallefall med min! Husker ved forrige at jeg var sjeleglad for det tipset (8 år siden)
 
Nei ikke gratis hvertfall. De har jo ofte kiosker med alt mulig av snop, men da må man gå dit og kjøpe :)

Det er ikke sikkert du får forlate barsel, daa får du ikke kjøpt snop om du trenger (må få levert av besøkende). Så det kan være greit å ha med litt. Kjipt å sitte der med kriselavt blodsukker og en baby som skriker ;)
 
Det er ikke sikkert du får forlate barsel, daa får du ikke kjøpt snop om du trenger (må få levert av besøkende). Så det kan være greit å ha med litt. Kjipt å sitte der med kriselavt blodsukker og en baby som skriker ;)

Jada, poengterer i et svar over at jeg regner med at man ikke får bevege seg fritt i sykehuset nå om dagen :) :) :)
 
Back
Topp