Fødebag

Stressaførstegangsmamma

Betatt av forumet
Jeg er førstegangsfødene og har ikke snøring hva jeg skal ha med meg i fødebagen, utenom klær selvsagt.

Når skal du pakke fødebagen? Hva skal du ha i fødebagen?
 
Får se om det blir noen endringer når den faktisk er pakket, men dette er vel foreløpig plan basert på hva jeg fikk bruk for sist. Da var vi på sykehuset fem dager pga gulsott og måtte også tilbake igjen for en ekstra natt :rolleyes:
Har termin 17. mars, tenker jeg pakker den i midten av februar.

  • purelansalve. Fint for å unngå såre bryster og den aller beste lepomaden jeg har prøvd. Ble veldig tørr på leppene under fødsel og etter fødsel. De fleste barsel har purelan tilgjengelig om man trenger
  • Camelback drikkeflaske
  • Kosebukse
  • Flere truser, brukte stor sykehustruse med bleie først døgnet sist men så gikk jeg over til egne truser.
  • 2 Ammebher
  • Engangs ammeinnlegg, husker ikke om det var noe de hadde på sykehuset
  • 3 ammevennlige overdeler. Brukte mest sykehusskjorte men om vi ender opp med å være der lenger er det greit å ha noen veksle mellom
  • Muligens min egen ammepute, cozyfix. De aller fleste barsel har flere av denne puta men usikker på hvordan det er å bruke med coronarestriksjoner, og det er den beste puta for p jobbe med sugetak hos nyfødt så jeg risikerer ikke å ikke ha den tilgjengelig :p
  • Elastisk bæresjal, usikker på hvor mye bruk for det vi får men pakker det med hvertfall
  • Hentesett til babyen. Ikke planlagt hva det blir enda
  • 3 bodyer og noen strømpebukser, opplevde sist at det omtrent ikke var sånne sykehusbodyer tilgjengelig og de var heller ikke passe til babyen
  • Ullteppe
  • Headset og nedlasta lydbøker
  • Litt snacks jeg kan kose meg med på barsel etter fødselen. Hverken spiste eller drakk under forrige fødsel, så tror ikke jeg trenger noe til det.
  • Mat mannen kan spise under fødsel, han skal også smøre med seg matpakke før vi drar tenker jeg.
  • Lader til telefon
 
En av de tingene jeg fikk tips om sist som virkelig var til nytte var mobillader som er 1,5 meter lang eller lengre slik at man kan ligge i senga og scrolle og ledningen rekker frem :)
 
Kom på en ting til jeg hadde nytte av sist, og det ve ullsokker til å bruke under fødsel. Og støttestrømper til dagene etterpå pga sykt mye vann i beina
 
Last edited:
Jeg har pakket baggen allerede i tilfellet tvillingene kommer tidlig. I tillegg til det som ble nevnt allerede har jeg:

- Ammeinnlegg
- Multi mam kompresser (har lest at de skal være kjempefin å ha med)
- Sjampo, balsam og dusjsåpe
- Deodorant
- Store bind
- Hudkrem
- Hårstrikk
- Hårbørste
- Neglefil
- Leppebalsam
- Bomullspads og pinner
- Bleier og våtservietter
- Flipflop slippers for i dusjen
- Maskara (vet ikke om jeg får bruk for denne :hilarious:)
- Strikketing

Jeg er førstegangsfødende, så vet ikke hva som er brukelig av alt dette og hva som ikke er det. Hvis dere vet at noe her er definitivt tilgjengelig på sykehuset gjerne si ifra!
 
Jeg har pakket baggen allerede i tilfellet tvillingene kommer tidlig. I tillegg til det som ble nevnt allerede har jeg:

- Ammeinnlegg
- Multi mam kompresser (har lest at de skal være kjempefin å ha med)
- Sjampo, balsam og dusjsåpe
- Deodorant
- Store bind
- Hudkrem
- Hårstrikk
- Hårbørste
- Neglefil
- Leppebalsam
- Bomullspads og pinner
- Bleier og våtservietter
- Flipflop slippers for i dusjen
- Maskara (vet ikke om jeg får bruk for denne :hilarious:)
- Strikketing

Jeg er førstegangsfødende, så vet ikke hva som er brukelig av alt dette og hva som ikke er det. Hvis dere vet at noe her er definitivt tilgjengelig på sykehuset gjerne si ifra!


Bleier og bind både til deg og til babyene samt engangsvaskekluter har de masse av på sykehuset :)
Om man har lang reisevei kan man ha noen til veien hjem da, men er det bare en kjøretur funker det fint uten. Ellers bra liste, multimamkompressene har jeg glemt å skrive opp. Skal kjøpe inn masse av det da de hjalp veldig på såre byrster sist. Om man klipper et kompress i 2 varer pakken dobbelt så lenge :D
 
Jeg er 32+2 og har begynt å pakke fødesekken vår. Er førstegangs så aner ikke hva vi kommer til å trenge, men tror denne lista er det mest essensielle for oss.

Til lille EM:

Hentesett med matchende ullteppe. Strikket og heklet av svigermor i vill panikk for å sikre at hun gav oss det første settet:hilarious: Neida, ikke fult så ille altså:hilarious:
Strømpebukser og bodyer i ull i to størrelser
Koseklut


Til meg:

Kosebukse x2
Amme bh x2
Ammesinglet x2
Ullcardigan
Ullsokker
Tannkrem og tannkost
Hårstrikk
Fuktighetskrem
Rensevann
Sminke?
Vaselin
Deodorant
Crocs
Lader
E-bok leser


Til Husbonden:

Kosebukse
T-skjorte
Genser
Ullsokker
Tannkrem og tannkost
Deodorant
Crocs
Lader


Til oss:

Shampo
Balsam
Dusjsåpe
Smågodt
Vann
Klementiner
Chips
Matpakke?
 
Jeg er 32+2 og har begynt å pakke fødesekken vår. Er førstegangs så aner ikke hva vi kommer til å trenge, men tror denne lista er det mest essensielle for oss.

Til lille EM:

Hentesett med matchende ullteppe. Strikket og heklet av svigermor i vill panikk for å sikre at hun gav oss det første settet:hilarious: Neida, ikke fult så ille altså:hilarious:
Strømpebukser og bodyer i ull i to størrelser
Koseklut


Til meg:

Kosebukse x2
Amme bh x2
Ammesinglet x2
Ullcardigan
Ullsokker
Tannkrem og tannkost
Hårstrikk
Fuktighetskrem
Rensevann
Sminke?
Vaselin
Deodorant
Crocs
Lader
E-bok leser


Til Husbonden:

Kosebukse
T-skjorte
Genser
Ullsokker
Tannkrem og tannkost
Deodorant
Crocs
Lader


Til oss:

Shampo
Balsam
Dusjsåpe
Smågodt
Vann
Klementiner
Chips
Matpakke?

..og alt dette får plass i en sekk? Er det sånn typ 90-liters fjellsekk?:hilarious:

Jeg kjenner på et økende «nesting»-behov her nå! Er 29 uker på vei i morgen og det er jo drygent tidlig å mene det er på tide å pakke fødebagen, meeen jeg har så lyst! Så jeg tror jeg bare skal se litt på det, finne en bag(evt fjellsekk!) og legge oppi noen saker bare for å ha begynt:shy:
 
..og alt dette får plass i en sekk? Er det sånn typ 90-liters fjellsekk?:hilarious:

Jeg kjenner på et økende «nesting»-behov her nå! Er 29 uker på vei i morgen og det er jo drygent tidlig å mene det er på tide å pakke fødebagen, meeen jeg har så lyst! Så jeg tror jeg bare skal se litt på det, finne en bag(evt fjellsekk!) og legge oppi noen saker bare for å ha begynt:shy:

Jeg vet ikke om alt får plass i sekken vi pakker i:hilarious: har ikke fått alt oppi ennå. Crocs skal i egen pose som skal festes utenpå sekken og shampo, balsam, dusjsåpe og fuktighetskrem skal overføres til sånne små reisebeholdere. Cardiganen skal jeg reise i da det er eneste varme plagget jeg kan bruke i stedet for jakke for tida.
Får vi ikke plass til alt i en får vi rett og slett ta to sekker:hilarious::happy:

Bare begynn å pakke du, jeg begynte planleggingen rundt uke 23 jeg:thumright

Eta: for ordens skyld sekken vi pakker i for øyeblikket er 25 liter:D
 
Last edited:
Har ikke tenkt så mye på fødebagen enda, men måtte skrive en liste nå;) Tenker det meste som er beskrevet over her! Noen ting jeg tenker på og som var viktig fra forrige gang:

- ekstra tights/bukser (fler enn mann trenger for er lett å blø igjennom eller ett eller annet. Og da er det veldig greit å ha ekstra rent skift!)
- vide t-skjorter/gensere, evt. ammesinglet dersom man foretrekker det. Flere t-skjorter enn man trenger da det er lett å søle eller grise, spesielt dersom man får raskt melk.
- vannflaske med sugerør
- treningsbh til amming eller vanlig ammebh (vanskelig å vite hvilken str. man trenger før melka har kommet. Kjøp litt større enn vanlig størrelse)..

Vet ikke helt når jeg tenker å pakke bagen - kanskje 4 uker før, eller når jeg går ut i permisjon;)
 
Enig i at det er lurt å ha med litt mer enn man tror man trenger, særlig truser, bukser og singlet/t-skjorte. Jeg brukte bare egne klær sist. Nå med corona-styret er det jo ikke lett å dra og hente noe heller, får ikke gå ut og komme inn igjen.

Jeg tar med klær til barnet, syns det var koselig å bruke egne klær sist. Hadde med to pysjer, et par body og bukse, luer, klorevotter, sokker. Hentesettet selvfølgelig. Mini babyklær tar lite plass. Bleier og stellesaker fikk vi.

Til meg selv satte jeg opp en kjapp liste:

Mobil
Lader (lang)
Lommebok
Helsekort

Morgenkåpe
2-3xtynne joggebukser
1xgenser
3xsinglet
1xstor t-skjorte
3x ammeBH
5xtruser
3xsokker
1xcardigan
2xstrømpebukse (hjemreise)
1xkjole (hjemreise)
Tøfler/innesko

Diverse toalettsaker
Hårstrikker
Medisiner
Shampo&balsam
Krem
Deo

Mat:
Eplejuice (og solo?)
Polarbrød/hjemmebakt
Spekepølse, tubeost
knekkebrød?
Nøtter, sjokolade, potetgull

Mannen får pakke sine ting selv, men regner ikke med han blir lenge pga storebror.

Kaller det forøvrig barselbagen, hadde knapt bruk for noe under fødselen. kanskje et klesskift, sist spydde jeg ned alt jeg hadde på, og jeg liker ikke sykehusklær. Og litt drikke, snacks, men det gikk så fort sist, og var ikke særlig interessert i noe å spise.
 
Første gangen pakka eg kvelden før vi skulle over for å settast i gang på full overtid:joyful:
Andre gang kvelden før/på morningen når eg sku settast i gong ei veke før termin.

Følte ikkje eg brukte noko utenom purelan første gongen.. sjå kva det blir denne gongen. Fekk beskjed om å pakke for mykje venting kjem eg på når eg les innlegga dåkas. Godt eg såg for kom ikkje på at det kunne bli sånn. Har berre skutt ut ungane eg.. og ingen av dei har sove noko så blei ikkje dødtid på sjukehuset i det heile.
Men utanom det som står her vil eg ha med ei flaske med sportstopp for skylling nedentil etter fødsel. Og syntocinonspray for amming.
Ladar med lang ledning var kjempetips!!
 
Rakk ikke å pakke noe særlig sist, annet enn å raske med litt klær til meg og baby, trodde jeg hadde så god tid :hilarious: Så er veldig fint med en sånn tråd da jeg føler meg helt ny på akkurat det med fødebag, mange fine tips her å hente fra dere andre! :)
Skal i hvertfall sørge for å ha litt salve og sånt i fødebagen denne gangen, ble veldig sår i starten av ammingen sist!
 
Vi hadde pakket en del av klærne, og toalett saker. Ble innlagt på sykehuset 1 Jan med tidlig vannavgang. Så ble jaggu tidligere en vi hadde tenkt å. Så greit å ha den baggen stående klar gitt. Alt kan skje.
 
Vi hadde pakket en del av klærne, og toalett saker. Ble innlagt på sykehuset 1 Jan med tidlig vannavgang. Så ble jaggu tidligere en vi hadde tenkt å. Så greit å ha den baggen stående klar gitt. Alt kan skje.

Oi, men så spennende da, selv om det er tidlig! Hvor langt er du på vei? Du får holde oss oppdatert om du orker, om kanskje ikke i denne tråden da☺️
 
Oi, men så spennende da, selv om det er tidlig! Hvor langt er du på vei? Du får holde oss oppdatert om du orker, om kanskje ikke i denne tråden da☺️

Er uke 31+ 3 i dag.
Ligger på oppservasjon så de kan ha et øye til meg, passe på så det ikke blir noe infeksjon eller lignende. Ellers så er vi fornøyde for vær dag han holder seg inne. ☺️
 
Vi hadde pakket en del av klærne, og toalett saker. Ble innlagt på sykehuset 1 Jan med tidlig vannavgang. Så ble jaggu tidligere en vi hadde tenkt å. Så greit å ha den baggen stående klar gitt. Alt kan skje.

Det begynner virkelig å gå opp før meg hvor nær målstreken vi alle er når jeg hører historien din! Krysser fingrene for at han ikke sier opp leiekontrakten helt ennå:happy:


-----------------------------


Oppdatering på vår fødsekk:

Har pakket det meste av det som stod på lista vår bortsett fra crocs, mobiler og ladere og e-bok leser.
Crocs går i egen pose på utsiden av sekken, sminke tror jeg at jeg dropper og Husbonden ville heller bare reise i en lusekofte og jakke i stedet for å pakke genser. Det er faktisk fortsatt god plass i sekken til snacks og sånt:dance011

Har glemt å nevne det, men vi må ha med bilsete også ettersom vi planlegger å ta taxi fra sykehuset og til ferja før vi blir plukket opp på andre sida og kjørt hjem av svigers.
 
Det begynner virkelig å gå opp før meg hvor nær målstreken vi alle er når jeg hører historien din! Krysser fingrene for at han ikke sier opp leiekontrakten helt ennå:happy:


-----------------------------


Oppdatering på vår fødsekk:

Har pakket det meste av det som stod på lista vår bortsett fra crocs, mobiler og ladere og e-bok leser.
Crocs går i egen pose på utsiden av sekken, sminke tror jeg at jeg dropper og Husbonden ville heller bare reise i en lusekofte og jakke i stedet for å pakke genser. Det er faktisk fortsatt god plass i sekken til snacks og sånt:dance011

Har glemt å nevne det, men vi må ha med bilsete også ettersom vi planlegger å ta taxi fra sykehuset og til ferja før vi blir plukket opp på andre sida og kjørt hjem av svigers.

Fant frem bag og litt babyklær i str nyfødt jeg tenker å pakke ned i dag:) Ikke lagt noe fysisk i bagen enda, ble plutselig at jeg satt og sorterte litt babyting isteden:hilarious: Skal ordne stelleplassen(e) også nå tenker jeg, så fant masse kluter og noen håndduker jeg skal vaske. Ett hakk videre i forberedelsene iallfall! Fant ut at det bare er 21 dager til jeg skal på opptrenings-rehab, der skal jeg etter planen bli i 3-4 uker, så alt bør være klart hjemme til jeg reiser dit!

Ang. taxi, er det sånn at vi får dekket taxi til og fra sykehuset (til fødsel og hjem fra barsel)? Parkering av egen bil får man vel ikke refundert? Da vil det vel være billigere med taxi da?:bookworm:
 
Fant frem bag og litt babyklær i str nyfødt jeg tenker å pakke ned i dag:) Ikke lagt noe fysisk i bagen enda, ble plutselig at jeg satt og sorterte litt babyting isteden:hilarious: Skal ordne stelleplassen(e) også nå tenker jeg, så fant masse kluter og noen håndduker jeg skal vaske. Ett hakk videre i forberedelsene iallfall! Fant ut at det bare er 21 dager til jeg skal på opptrenings-rehab, der skal jeg etter planen bli i 3-4 uker, så alt bør være klart hjemme til jeg reiser dit!

Ang. taxi, er det sånn at vi får dekket taxi til og fra sykehuset (til fødsel og hjem fra barsel)? Parkering av egen bil får man vel ikke refundert? Da vil det vel være billigere med taxi da?:bookworm:

jeg har hvertfall ikke fått dekket taxi når jeg har tatt det i forbindelse med fødsel eller tiden etterpå :)
 
Fant frem bag og litt babyklær i str nyfødt jeg tenker å pakke ned i dag:) Ikke lagt noe fysisk i bagen enda, ble plutselig at jeg satt og sorterte litt babyting isteden:hilarious: Skal ordne stelleplassen(e) også nå tenker jeg, så fant masse kluter og noen håndduker jeg skal vaske. Ett hakk videre i forberedelsene iallfall! Fant ut at det bare er 21 dager til jeg skal på opptrenings-rehab, der skal jeg etter planen bli i 3-4 uker, så alt bør være klart hjemme til jeg reiser dit!
Ang. taxi, er det sånn at vi får dekket taxi til og fra sykehuset (til fødsel og hjem fra barsel)? Parkering av egen bil får man vel ikke refundert? Da vil det vel være billigere med taxi da?:bookworm:


Så koselig å sortere babyting da:Heartred Ender opp sånn jeg og. Drømmer meg helt vekk med alle de små søte plaggene og ikke minst alt som hører med:Heartred

Slik jeg forstår på jordmor vil vi få dekket taxi til sykehus, men det er bare hvis ambulansebåten bestiller den for oss:hilarious:
Altså; Vi ringer føden og sier vi tror ting er i gang. Ambulansebåten kommer til havna her i bygda med jordmor og jeg blir undersøkt. Hvis de da finner at jeg ikke er i aktiv fødsel så vil de skaffe taxi til oss og denne får vi dekket.
Taxi hjem må vi ordne selv. Det er derfor vi lurer på å gjøre sånn som jeg skrev. Det er kort vei fra sykehus til ferja så det vil ikke koste stort. På den måten slipper svigers å betale ferjeavgift på bilen fram og tilbake.
Tror noen sykehus har det sånn at du står gratis med bil om du er der for å føde.
 
Back
Topp