Får vi det til? (SA/MA/SA/SA) Endelig gravid med nr.2 ❤️☺️

34+1 TREDJE TRIMESTER
Vis vedlegget 443126
Termin: 16.10.24

Dager til termin: 41

Prosent fullført: 85,4 %

Trimester: 3.trimester

Neste JM/legetime:
  • 10. September - kontroll sykehuset
  • 12. September - kontroll min gynekolog
Kjønn: en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- sure oppstøt hele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!
- blåmerker og smerter på stikkstedene etter heparinen
- vanskelig å sove
- armer og hender dovner bort på natta
- hoven i beina og kroppen, spesielt på kveldene, da er jeg så hoven at det gjør vondt
- "utdrivningsfølelse" i brystene flere ganger daglig

Cravings: ingen spesielle annet enn god mat ☺️ og ekstremt sulten om dagen!

Vekt: opp ca 1 kg i uka nå. Opp totalt ca 11 kg hittil.

Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib (revurderer den nå, sett mange har skrevet at den ikke er så stabil og at baby ruller inn til ene siden eller andre i løpet av natten)
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest (mannen vil ikke ha/ser ikke nytten... :smiley-ashamed004 )
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster

- søskenbrett til foxen
- adaptere bilsete foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima

- klær
- hentesett
- hengevugge


Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett

Bevegelse: Kjent godt med store kraftige tydelige bevegelser denne uka, litt overalt enda føles det som. Fortsatt en del nederst i magen, men også kommet mer midt på under ribbeina (under pleksus). En del kraftig press utover på sidene, spesielt på høyre side, virker som han liker å ligge med hele kroppen der og spenne.

Kynnere: ekstremt mye denne uka, kan knapt gå noen få meter før det strammes og gjør vondt spesielt nederst i magen på begge sider, og i skrittet.

Leie: Sist kontroll lå han med rumpa ned, håper det jeg følte for litt siden stemmer og at han har snudd seg med hodet ned nå. Spent på neste kontroll ☺️

Tanker om fødsel: Håper jeg får en fin og komplikasjonsfri fødsel. Er redd for en hel rekke ting som kan skje, men prøver å tenke positivt og legge de skremmende tankene bort.

Generelt:
Tenk at lille spire allerede er på størrelse med en kokosnøtt :joyful: det merkes godt, har plutselig denne uka blitt mye tyngre å gå gravid. Mye smerter nederst i magen og kynnere hver gang jeg er ute og rusler. Skal ikke så mye til lenger. Det har roet seg fra tidligere i uken da det var veldig vondt, vurderte om det kunne være en ny UVI da men har blitt bedre så tror ikke det. Føler jeg går og holder på magen hele tiden :hilarious: storesøster er ganske frustrert om dagen over at ikke mamma kan bære henne hele tiden, at pappa må bære mer, men sånn er det nå bare om dagen. ❤️

Er mye i dårlig form om dagen, fikk skikkelig smell etter IKEA-tur tidligere i uka for å handle til nye leiligheten, og ble forvist til sofa-arrest i et par dager. Med mye magesmerter/kynnere og økt slimete utflod, lignet litt på slimproppen. Så prøver å ta mer hensyn til formen nå, selvom vi har mye som må gjøres.

Kjenner at det begynner å "nærme seg" fødsel, mye nedpress, mer kynnere og veldig ofte kribling/utdrivningsfølelse i brystene, og enda mer smerter i bekkenet. Spent på når han bestemmer seg for å kommer ☺️:Heartblue

Ellers har vi fått handlet inn enda litt til, jeg har begynt å pakke fødebagen og funnet fram bilsetet til lillemann. Storesøster har allerede lagt bamsene sine i det, sier at de er baby og står og bysser dem i bilsetet. Så søt :love017 Neste på planen er å sette opp den krybba vi har, enda den ikke er så liten og søt og praktisk som en bedside. Har begynt å føle veldig på at jeg må ha alt klart nå bare sånn i tilfelle han skal finne på å komme tidlig.

Bare 3 dager igjen til høygravid nå :joyful::love017
Vis vedlegget 443169


Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester :eek:
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0

- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
Åh herlighet for et nydelig magebilde :love017 Du ser fantastisk ut❤️ Og gratulerer med nesten høygravid:love017:woot:
Du må ta ting i ditt tempo og gjøre som du får beskjed om når det er sofatjeneste:laughing002 Høres jo ut som om kroppen har flere tegn på at det nermer seg, selv om vi får håpe han vil bli inne i magen noen uker til. Tråkking er det verste altså! Merker det selv hvis vi er ute på handlerunde. Forferdelig vondt i rygg og bekken samt kynnere hele tiden!

Så søtt med storesøster og bamsene i bilsetet da❤️ Blir fint når dere får opp krybbe og alt, det blir veldig ekte når ting kommer på plass!
 
Godt du ble kommandert til sofatjeneste! Viktig å lytte til kroppen, den sier ifra enten man liker det eller ikke :shy: og tenkt at du er (mer eller mindre) høygravid da! Nærmer seg skikkelig nå❤️❤️
Ja veldig viktig å lytte til kroppen, har ikke lyst til å ende opp med å gå i for tidlig fødsel fordi jeg har presset meg for hardt. :playful: i dag lette jeg bare etter en tynn ull-lue som jeg ville ha med i fødebagen og det var nok til å gi meg kynnere og slim igjen. Ja, tenk!! I dag er jeg høygravid!! :woot::love017:Heartblue han kan komme når som helst nå :eek::love7 veldig spent på ul på tirsdag, hååååper han ligger med hodet ned nå
 
Åååh jeg får ikke opp varsler mer på når du poster her, også går liksom dagene ifra meg, men WOOOOW! Tiden flyr fort, altså! :Heartred Straks høygravid og «poppeklar»! Du har en nydelig babymage:Heartred
Godt å høre at du lytter til kroppen og tar det litt mer med ro (selv om det ikke har vært av egen fri vilje da hehe), håper siste innspurt blir knirkefri og at alt går bra med deg :Heartblue
Haha sånn skjer meg og hele tiden ❤️ tiden har virkelig flydd!! Høygravid i dag :woot::love017 tuuuusen takk for det, koser meg med den nå i innspurten hihi. ❤️ Hehe ja jeg må jo nesten bare det, selvom jeg synes det er utrolig kjedelig og er rastløs og bare vil fikse alt som fikses må :laughing002 men babygroing er jobb nummer 1 for meg nå. Takk, håper det ☺️:Heartblue
 
Åh herlighet for et nydelig magebilde :love017 Du ser fantastisk ut❤️ Og gratulerer med nesten høygravid:love017:woot:
Du må ta ting i ditt tempo og gjøre som du får beskjed om når det er sofatjeneste:laughing002 Høres jo ut som om kroppen har flere tegn på at det nermer seg, selv om vi får håpe han vil bli inne i magen noen uker til. Tråkking er det verste altså! Merker det selv hvis vi er ute på handlerunde. Forferdelig vondt i rygg og bekken samt kynnere hele tiden!

Så søtt med storesøster og bamsene i bilsetet da❤️ Blir fint når dere får opp krybbe og alt, det blir veldig ekte når ting kommer på plass!
Tusen takk!!! Så god du er ❤️ høygravid i dag, tenk det da :eek: :excited001:Heartblue:love017 ja jeg må nesten bare det, glad jeg har en snill mann som tar vare på meg nå. Synes kroppen er litt vel tidlig ute med disse tegnene sine haha, han kan godt være inne i 6 uker til for min del. ❤️ Huff er så slitsomt når man går vondt sånn bare av en liten handletur. Bruker du bekkenbelte? Jeg bruker det når jeg vet jeg skal gå og stå mer enn vanlig, har også sånn støtte for magen på det, føler det hjelper litt mot både kynnere og bekkenet, men samtidig liker jeg ikke bruke det for synes det er litt ubehagelig å ha på.

Jaaa hun er utrolig søt!! Gleder meg til å se henne med lillebror :love017 nå har vi fått satt opp "midlertidig" krybbe, jeg måtte bare ha noe klart :laughing002 krybben vi skal bruke til han er fortsatt i bruk av storesøster (uten ene langsiden så den funker som vanlig seng), har bestilt ny seng til henne men imens vi venter så bruker jeg reisesenga til lillebror. Den har sånn nyfødt-del så han ligger høyt, og storesøster sov nesten bedre i den enn i den vanlige krybba si :hilarious: men godt for hodet å hvertfall ha det aller meste klart i tilfelle han plutselig kommer nå. Stressa så i søvne når jeg ikke hadde det... :playful: går og ser på den hele tiden :laughing002:love017:love7
1000058110.jpg
 
Haha sånn skjer meg og hele tiden ❤️ tiden har virkelig flydd!! Høygravid i dag :woot::love017 tuuuusen takk for det, koser meg med den nå i innspurten hihi. ❤️ Hehe ja jeg må jo nesten bare det, selvom jeg synes det er utrolig kjedelig og er rastløs og bare vil fikse alt som fikses må :laughing002 men babygroing er jobb nummer 1 for meg nå. Takk, håper det ☺️:Heartblue
Tenk at fu er høygravid allerede, åååh :shy: :Heartblue :Heartblue
 
34+4 HØYGRAVID
I dag er jeg offisielt høygravid !! Føles helt vilt, surrealistisk og veldig fint.

Det aller meste nødvendige er enten på plass nå eller på vei i posten. Så nå er vi klare hvis han plutselig kommer. ❤️
1000058114.jpg
1000058111.jpg

Magen for noen dager siden (t.v.) og i dag (t.h.), rart den ser mindre ut i dag :laughing002
 
Back
Topp