36+2 TREDJE TRIMESTER
Termin: 16.10.24
Dager til termin: 28
Prosent fullført: 90,7 %
Trimester: 3.trimester
Neste JM/legetime:
- 22. September - kontroll min gynekolog
- 01. Oktober - kontroll sykehuset
Kjønn: en liten gutt
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør:
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, mer i front nå i symfysen
- sure oppstøt heeeele tiden
- dårlig søvn
- økt sult!!
- blåmerker og smerter på stikkstedene etter heparinen
- vanskelig å sove
- armer og hender dovner bort på natta
- hoven i beina og kroppen, spesielt på kveldene, da er jeg så hoven at det gjør vondt
- "utdrivningsfølelse" i brystene flere ganger daglig
Cravings: ingen spesielle annet enn god mat
og ekstremt sulten om dagen!
Vekt: opp ca 1 kg i uka nå, mistet litt kontrollen nå på slutten for orker ikke tenke så mye på det
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Easygrow UV-nett
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- adaptere bilsete foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hentesett
- hengevugge
Ønsker meg men satt på "venteliste":
- Maxi Cosi bedside crib (revurderer den nå, sett mange har skrevet at den ikke er så stabil og at baby ruller inn til ene siden eller andre i løpet av natten)
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest (mannen vil ikke ha/ser ikke nytten...
)
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- bedside 120x60 krybbe i tre
- reiseseng Bugaboo
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett
Bevegelse: samme som sist uke, mye store ålende bevegelser, mer når jeg er sulten. Kan finne på å ha lange rolige perioder også nå, sånn bare for å stresse mamma litt
Kynnere: mye, kan knapt gå noen få meter før det strammes og gjør vondt spesielt nederst i magen på begge sider, og i skrittet. Mye symfysesmerter for tiden. Bekkenbelte hjelper litt på både bekken og kynnere, men synes det klemmer mye og liker ikke å ha det på.
Leie: ligger med hodet ned i bekkenet
Tanker om fødsel: Den nærmer seg nå med stormskritt
håper jeg får en vaginal uinstrumentell rask fødsel uten komplikasjoner og uten epidural. Er nervøs kjenner jeg, var ikke klar i det hele tatt forrige uke, men begynner å roe meg litt igjen nå og føler meg mer klar. Det snodige er at jeg var SÅ klar og uredd for det i starten av svangerskapet
Generelt:
Denne uka har vært mye bedre, fortsatt mye dårlig form, dårlig søvn og andre plager som jeg har kommentert i andre innlegg her. Men siden storesøster nå er i barnehagen til kl.14 hver dag så får jeg ihvertfall en god pause på morgenen til bare å være meg og hvile. Og det har gjort godt, ikke hatt så mye kynnere og modningstegn denne uka
Magen begynner å bli stoooor nå, går og vagger som en and og føles som om han har klemt hodet sitt godt ned i bekkenet for jeg kjenner det svir godt i symfysen hver gang jeg går, skal reise meg, flytte på beina osv. Smertene i korsryggen og hoftene er dog nesten helt borte! I følge appen er han på størrelse med et kinesisk gresskar nå, det er noe jeg aldri har sett før så den referansen hjelper meg ikke så veldig
men stor! Spent på om han blir større eller like stor som storesøster, hun var 3780 g. Synes det er betryggende å vite at det klarer kroppen min å føde uten problemer.
I dag skal vi avgårde for endelig å bestille kjøkkenet!! Håper det blir levert og montert fort, datoen vi ble forespeilet sist var rundt 11. Oktober, så det kunne jo ikke kræsja mer med fødsel.
heldigvis har vi fortsatt leie-leiligheten da.
Ellers så fikk vi handlet inn det siste nødvendige i går, føles sååå godt å ha krysset av alt på lista. Handlet xl badekar fra Stokke så de små etterhvert kan bade sammen (har det lille fra før). Og et søskenbrett til foxen. I tillegg har vi handlet barnevogn og baby Born dukke til storesøster som hun skal få når lillebror blir født. Så har hun "sin egen" baby å dulle med også. Håper hun liker det! Hun har vist interesse for dukker og vogner nå en liten stund men har ikke kjøpt det til henne enda da vi ville time det med lillebrors ankomst
nå mangler det bare litt flere basic tøy til lillebror, vi skulle jo få arve en del men viser seg at det var mer i større størrelser og ikke så mye nyfødt-ting, så har kikket litt på Zara kids som jeg tenker å bestille, men usikker på om jeg skal vente til han blir født for å se an størrelsen. Vi har jo tøy, og dumt å bestille masse i str 50/56 som blir for smått eller som bare passer en veldig kort periode.
Fødebagen er nesten klar, og ganske full
driver fortsatt å dropper ting oppi der etterhvert som jeg kommer på mer. Har fortsatt ikke handlet noe snacks å ha med. Men har vasket silverettene og lagt de oppi, og alt det essensielle er på plass.
Føles så surrealistisk at innen en måned så er han her!! Gleder meg sånn men samtidig så virker det som om hodet ikke klarer å fatte det helt
Milepæler:
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+0 komme til tredje trimester
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel