25+2 ANDRE TRIMESTER
Termin: 16.10.24
Dager til termin: 103 dager igjen
Prosent fullført: 63,2 %
Trimester: 2.trimester
Neste JM/legetime:
- 4. Juli - blodprøver og glukosebelastningstest
- 11. Juli - kontroll/UL hos min gynekolog (får nok se i 3D da )
- 6. August - kontroll/UL på sykehuset
- 12. August - kikhostevaksina
Kjønn: en liten gutt
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- vondt bekken, vondt i halebeinet, vanskelig å gå i trapper nå og sitte lenge av gangen
- puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- sure oppstøt hele tiden
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- ekstremt forstoppet
- økt sult!!
- hodepine og stiv nakke, daglig
- klør i huden på magen
Cravings: søtt og salt og generelt bare veldig sulten!
Vekt: opp 5 kg fra startvekt. Litt morsomt å se at kroppen plutselig har hoppet opp til samme vekt som jeg hadde på samme tidspunkt i første svangerskap (lilla linje er nå, grå er første):
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn/Najell/Voksi babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
- hengevugge
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.
Bevegelse: fortsetter på samme vis, har perioder hvor jeg ikke kjenner like mye men han har jo fortsatt god plass selvom det nå begynner å bli trangere. Fikk bekreftet på ultralyd her om dagen at han lå på tvers av magen, tror både han og storesøster liker/likte å ligge sånn for føler ofte magen står i spenn ut på sidene. Snodig følelse
Stort sett kjenner jeg han godt, og det er aktivitet hver dag. Forrige dagen sparket han så hardt at jeg så det på utsiden for første gang, fikk filmet det så mannen fikk se, og siden har det ikke skjedd igjen. Håper det blir mer av det fremover
Kynnere: begynt å komme oftere nå, ikke smertefullt vanligvis men før helgen lå jeg hele natten og neste morgen med vonde kynnere. Dro på legevakta og det var uvi. Bedre etterpå, lite kynnere i går og i dag.
Leie: Free floating
Tanker om fødsel: kjenner på at det nærmer seg med stormskritt, begynt å få litt mer tanker/nerver nå, prøver å tenke positivt og håpe og ønske at det skal gå helt supert.
Generelt: Joda, så siden jeg forrige uke skrev at jeg gjerne ville slippe flere antibiotikakurer så ser det ut som det har gått troll i ord, for på fredag havnet jeg på akutten med mye magesmerter og kynnere, viste seg at det var enda en UVI.
Noe jeg ikke helt skjønner hvordan har klart å oppstå da jeg er ekstremt nøye med alt, og følger alle råd og retningslinjer men jaja, sånn er det. Ny antibiotikakur, helt slått ut hele helga, jeg blir så dårlig av de, men heldigvis bedre nå. Veldig glad for at det ikke var tidlige rier jeg hadde, eller noe annet skummelt på gang. De sjekket også livmorhalsen og den var på 3,5 cm, noe de var fornøyd med i uke 25.
Ukens oppdatering kommer derfor litt sent da jeg ikke har hatt piff til å sette meg ned og skrive før.
Synes magen begynner å bli virkelig stor nå! Baby også hihi, på størrelse med en blomkål visstnok (eller en liter melk/artisjokk/papaya alt ettersom hvilken app vi skal høre på hehe). Det er veldig gøy! Sist ultralyd ble han jo estimert til 728 g, som er på 50 persentilen utifra hva Norge bruker, her nede tror jeg det havner på 65 ca, hvis jeg husker rett. Skal få tatt et magebilde i løpet av uka så dere får se
ellers så har huden på magen begynt å klø veldig, ettersom den nå vokser så. Ikke noe kløe noe annen plass så er nok bare pga at huden strekkes, så tenkte å prøve å smøre med litt body butter fra the body shop og se om det hjelper. Ingen antydning til strekkmerker eller linea nigra, men det hadde jeg heller ikke med storesøster.
På torsdag skal jeg avgårde for neste glukosebelastningstest og flere blodprøver. Spent på hva den viser, håper ikke jeg har svangerskapsdiabetes denne gangen
I Norge setter de jo kikhostevaksina nå, eller i uke 24 egentlig, men her skal jeg få den mellom uke 28-32 etter retningslinjene. Fått time etter sommeren når jeg er 31+1.
Ellers er all goood!! Koser meg masse med magen, storesøster, sommer og snart ferie og å reise på besøk hjem til Norge
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
-
Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel