Får vi det til? (Ja! Det gjør vi!!) Gravid med nr.2 ❤️

21+2

I dag hadde vi kontroll hos min gynekolog, hun tok ultralyd og alt var vel med lillegutt :love017 :Heartblue

Fått henvisning til å ta flere blodprøver, blant annet kontrollere glukose, stoffskiftet, jern osv. da jeg er litt svimmel og slapp, og hadde både lavt stoffskifte og sv.dia. i forrige svangerskap.
Så får svinge innom laben en dag denne uka her for å få tatt de. Må også kontrollere heparinen så da tar jeg de blodprøvene i samme slengen ☺️

Og her er magebilde som jeg sa at skulle komme i går :hilarious: Magen begynner å komme seg nå!! :love017
Vis vedlegget 436824
Så fin mage! :love017 Nå går det virkelig raskt fremover. Fine, lillebror :Heartblue

Hvordan oppdaget du problemene med lavt stoffskifte i svangerskapet forrige gang? Jeg tok glukosebelastning og blodprøver denne uken og så plutselig at jeg har hatt et mønster i alle tre graviditeter der T4 begynner normalt ved første prøver (15,9 denne gangen) men på noen måneder har det gått ned mot laveste normal verdi (11,2 - 12). Står at referanseområdet er 11-23.

Glukosebelastning gikk fra fastende 4.9 og litt ned til 4.8 etter sukkerdrikk, så er heldigvis ikke noe diabetes her. Men leste (på forum :hilarious:) at det og kunne være relatert til stoffskifte.

Tror ikke noe av det er noe legen vil reagere på siden det ikke er utenfor normalen. Men blir nysgjerrig på om dette kan ha sammenheng med den raske vektøkningen jeg har hatt fra uke 20 og utover alle tre ganger. Er jo ikke så gøy å føle man plutselig raser oppover i vekt, uten å gjøre noe annerledes med kost og aktivitet. :facepalm:

Håper virkelig du slipper unna svangerskapskomplikasjoner denne gangen. Dere har virkelig hatt nok uflaks så langt :Heartred
 
Last edited:
Så fin mage! :love017 Nå går det virkelig raskt fremover. Fine, lillebror :Heartblue

Hvordan oppdaget du problemene med lavt stoffskifte i svangerskapet forrige gang? Jeg tok glukosebelastning og blodprøver denne uken og så plutselig at jeg har hatt et mønster i alle tre graviditeter der T4 begynner normalt ved første prøver (15,9 denne gangen) men på noen måneder har det gått ned mot laveste normal verdi (11,2 - 12). Står at referanseområdet er 11-23.

Glukosebelastning gikk fra fastende 4.9 og litt ned til 4.8 etter sukkerdrikk, så er heldigvis ikke noe diabetes her. Men leste (på forum :hilarious:) at det og kunne være relatert til stoffskifte.

Tror ikke noe av det er noe legen vil reagere på siden det ikke er utenfor normalen. Men blir nysgjerrig på om dette kan ha sammenheng med den raske vektøkningen jeg har hatt fra uke 20 og utover alle tre ganger. Er jo ikke så gøy å føle man plutselig raser oppover i vekt, uten å gjøre noe annerledes med kost og aktivitet. :facepalm:

Håper virkelig du slipper unna svangerskapskomplikasjoner denne gangen. Dere har virkelig hatt nok uflaks så langt :Heartred
Tusen takk!! ❤️❤️ Ja nå går det virkelig raskt!

Det ble oppdaget med blodprøver, de første i starten av svangerskapet var fine men litt lenger ut i svangerskapet var de litt lave så da fikk jeg Levaxin. Ble sendt til spesialist for utredning da. Og så var verdiene fine igjen etter fødsel.

Så bra at du slapp unna diabetesen, den er noe herk! Hehe. Håper jeg slipper denne gangen jeg også. Har begynt å rase oppover i vekt nå jeg også, uten særlige endringer i vaner, ikke gøy! Gikk jo ned 3 kg i starten, men nå har jeg gått opp de igjen + 4 kg til :smiley-ashamed004

Takk for det fine du ❤️ krysser fingre og tær for at vi slipper noe mer uflaks nå :happy::love017
 
23+1 ANDRE TRIMESTER
(blir oppdateringer på mandager her som før, da det er umulig å finne tid til det på søndager :p)
1000052241.png


Termin: 16.10.24

Dager til termin: 118 dager igjen

Prosent fullført: 57,9 %

Trimester: 2.trimester

Neste JM/legetime: 27. Juni på sykehuset, om 10 dager :woot:

Kjønn: fortsatt en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- Litt vondt bekken, vondt i halebeinet av og på
- Puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- Mer sure oppstøt
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- ekstremt forstoppet
- økt sult!!

Cravings: søtt!! Og sjokolade og is :hilarious:

Vekt: opp 4 kg fra startvekt. Opp 3 kg på 1 uke??? Dette likte jeg ikke, har ikke endret så mye diett heller så var voldsomt synes jeg, men kanskje falt mer for fristelsen i ny og ne av noe søtt nå som cravingsene og appetitten er tilbake for fullt. Prøver å ikke fokusere så mye på eller bry meg så mye om vekta, men jeg kan ikke legge på meg 3 kg i uka helt frem til fødsel, da blir jeg jo veldig stor, hadde jo noen kg ekstra fra før :smiley-ashamed004:hilarious: Er egentlig overlykkelig og så stolt over den voksende magen, men har begynt å kjenne på litt skam rundt vekta mi og føle meg "stor og tjukk". Alle her nede er jo så sykt petite også så det hjelper jo ikke. Vekt er noe jeg alltid har slitt med. Nei, må jobbe litt med hodet mitt der. Jeg er bra nok uansett hvilket nummer vekta viser ❤️

Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.


Bevegelse:
Føler jeg blir litt smågal av dette å følge med på bevegelser, de siste 2 dagene har jeg kjent mye mindre enn andre dager. Og det er helt sikkert bare fordi jeg knapt har sittet stille og vært på farta hele tiden. Sikkert søvndyssende for lille også det. Men mor blir jo stressa! Selvom det ikke er før neste uke det skal begynne å kjennes konsekvent. Vet jeg kommer med å stresse med dette helt til han blir født :hilarious: og etterpå kommer jeg til å stresse med å sjekke om han puster. Jaja, morskapet ❤️☺️

Kynnere: begynt å komme oftere nå, ikke smertefullt, magen bli bare hard. Når den blir hard kjenner jeg godt kroppen til lille.

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: håper på en kjapp og fin fødsel som med første ❤️ helst uten medisiner hvis jeg klarer. :nailbiting: Håper ikke han blir for stor, ønsker absolutt ikke keisersnitt. Selvom jeg med første faktisk vurderte sterkt om ks var lettere, men etter å ha født, og lest litt mer om hva ks innebærer så vil jeg for all del unngå det. Det er jo en stor operasjon og føler det er så undervurdert hvor hardt det er å komme seg etter med en liten en på slep. All ære til alle ks-mammaer, dere er tøffe! ❤️


Generelt:
Ny milepæl nådd!! Passert 23+0 og de vil prøve å redde han hvis noe skulle skje. :love017 hurra!!! Det føles så godt! Deilig å krysse av enda en ting på lista, og jeg føler meg så velsignet at vi har fått kommet så langt med lillebror og at ting nå ser ut til å skulle kunne gå bra hele veien. Sannsynligheten når man er over uke 23 er jo veldig høy! :love017:Heartblue

Uka som har vært har jeg vært utrolig sliten, og med myyye hodepine. Har ikke vært så lett, for barnehagen har nå sommertid, og snuppa kommer hjem noen timer før mannen slutter på jobb. Er veldig koselig å ha henne mer hjemme, men kjenner at å skulle underholde henne alene, med den formen jeg har nå, det er tøft!
Kom oss ut i helgen, på tross av dårlig form. Var så lei av å se bare innsiden av disse fire veggene. Og snuppa må jo ut. Måtte krype til korset og ta en paracet i går for hadde dundrende hodepine som ikke gikk over. Heldigvis etter en fin tur i parken så sov lille en lang siesta, og det gjorde jeg også :hilarious: aner ikke hvordan jeg skal overleve sommeren, barnehagen har stengt i juli og august og mannen har bare fri noen få uker, så kommer til å være høygravid i august med eneansvar for en svært propell liten toåring :wacky: jaja, skal klare det også, det går vel på et vis :laughing002

Søvnen er dårlig om dagen. Finner ingen behagelige stillinger å hvile i, blitt veldig stiv i nakken i det siste og ligger hele natta og snur meg fram og tilbake mellom venstre og høyre side. Blir så sår i hoftene av bare å kunne ligge på siden. Når i tillegg snuppa har hatt noen dårlige netter, med masse sutring og behov for trøst og nærhet og kun mamma som duger så har det blitt veldig lite søvn på meg. Hun skal ligge oppå meg/i skje, og ofte med fare for spark i magen så jeg stresser for å unngå det. I tillegg til at jeg føler jeg ligger å balanserer på siden uten noe sted å hvile armen for jeg kan jo ikke knuse henne der jeg ligger med vekta av hele overkroppen min. Og hvis jeg snur meg med ryggen til så gråter hun, så da blir jo den hofta som er ned heeelt øm.

I dag ble det litt klaging. Men egentlig så er jeg superfornøyd og lykkelig altså ☺️ Det er sommer, vi venter en liten lillebror og jeg er så heldig som har min fine lille snuppe og min flotte ektemann. Føler meg skikkelig skikkelig heldig og takknemlig ❤️ :love017

Magebilde:
1000052254.jpg


Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- Halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den

- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Last edited:
Så fin du er :love017 Tiden går fort altså!
 
Vakre babymagen :Heartred
Lov å få ut litt frustrasjon når man har lite søvn og det er litt mye.. håper det snur fort :Heartred:flower
Hihi tusen takk!! ☺️❤️ Og takk for omtenksom melding ❤️ de siste dagene har heldigvis vært mye bedre så nå er jeg veldig fornøyd om dagen hihi :love017 håper alt går bra med deg!
 
24+0 ANDRE TRIMESTER
1000052652.png
1000052653.png


Termin: 16.10.24

Dager til termin: 112 dager igjen

Prosent fullført: 60 %

Trimester: 2.trimester

Neste JM/legetime: 27. Juni på sykehuset, om 4 dager :woot:

Kjønn: fortsatt en liten gutt :love017:Heartblue

Sykemeldt: Ja, 100%

Symptomer/plager/humør:
- Kvalme av og på
- Energinivå: lavt/medium
- Litt vondt bekken, vondt i halebeinet av og på
- Puppene større og veldig ømme, kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene.
- Mer sure oppstøt
- Litt kortere lunte enn vanlig.
- dårlig søvn
- ekstremt forstoppet
- økt sult!!

Cravings: søtt!! Og sjokolade og is :hilarious:

Vekt: opp 4 kg fra startvekt. Stått stille siste uka.

Utstyr/mangler:
Ønsker meg:

- liten jordbærbamse til fresita
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- silverette
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær

Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.

Bevegelse: kjent noe hver dag den siste uka, har perioder hvor jeg ikke kjenner like mye men han har jo fortsatt god plass. Stort sett kjenner jeg han godt, er en del sparking og så rolig i en 2-3 timer, virker som om det er sovemønsteret hans. Storesøster var og ganske rolig i magen så kanskje vi får en til som ligner på henne i lynne ☺️ (selvom jeg håper han får et bedre sovehjerte :laughing002). vi har hatt én kveld med skikkelig hard sparkefest, da fikk mannen også kjent det godt. Han var overlykkelig :Heartblue

Kynnere: begynt å komme oftere nå, ikke smertefullt, magen bli bare hard. Når den blir hard kjenner jeg godt kroppen til lille.

Leie: Free floating

Tanker om fødsel: håper på en kjapp og fin fødsel som med første ❤️

Generelt:
Denne uka har vært mye bedre enn sist uke. Tenk at baby begynner å bli så stor! Som en kålrabi i følge preggers, eller som en aubergine i følge nørs. Magen begynner også å bli god og stor nå. Vi var på sommeravslutning i barnehagen her om dagen og da sa en av foreldrene der som jeg ikke hadde møtt før at "ja, jeg ser du er godt gravid". :hilarious:

Ellers har jeg fått svar på blodprøvene, alt bra men litt forhøyet T3. Og ferritin ble ikke sjekket enda jeg ba om det. Så får se om de tar det på neste kontroll. Ser ut som det er vanlig praksis kun å sjekke blodprosent her og ikke direkte jern-nivåer. Urinprøven var heldigvis uten funn, glad for det for ønsker ikke flere antibiotikakurer nå.

Og endelig har jeg kjøpt første ting til lillebror ❤️ babyboksen med klær og tepper fra Reima, med Mummitrollet på. Hadde sååå lyst på den til storesøster men synes den var for dyr, men angret, så denne gangen ble det :laughing002:love017 gleder meg til den kommer i posten, alt blir så mye mer ekte med en gang man får sånt smått babyutstyr i hendene ❤️
1000052422.jpg


Nå kan jo fosteret også høre! Noe som jeg synes er veldig koselig, prøver å snakke en del til det. Også blir det jo en del høytlesning og synging for storesøster som lillebror også får vært med på hihi :shy::love7


Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)

- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0

2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning
komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre

3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel ❤️
 
Hihi tusen takk!! ☺️❤️ Og takk for omtenksom melding ❤️ de siste dagene har heldigvis vært mye bedre så nå er jeg veldig fornøyd om dagen hihi :love017 håper alt går bra med deg!
Så bra det lettet! Etter regnet synger fuglene :Heartred
Her går alt fint! Fikk sett et bankende hjerte på ul på fredag, så går litt rundt i en slags ny «sjokktilstand»:hilarious: godt å få bekrefta at alt står bra til inni der, har foreløpig ingen symptomer:):)
 
Nå går det unna her! :love017
Så din babypakke! Det e reel litt fordelen med nr2, at en unner seg litt nye og kanskje dyrere ting siden en kanskje imtrenget alt det småtterier som enn måtte ha sist :shy: har i hvert fall unna meg noen nye og syre ting pga det, som najell babynest :hilarious:
Gleder meg til ipdate etter ultralyden❤️❤️
 
Så bra det lettet! Etter regnet synger fuglene :Heartred
Her går alt fint! Fikk sett et bankende hjerte på ul på fredag, så går litt rundt i en slags ny «sjokktilstand»:hilarious: godt å få bekrefta at alt står bra til inni der, har foreløpig ingen symptomer:):)
Jaaaaa ☺️❤️ Ååå så flott!! For en milepæl! Et bankende hjerte er fantastisk :love017 beste følelsen det på ultralyd ❤️ hihi, kjenner meg igjen i den "sjokktilstanden", er litt surrealistisk hele greia :laughing002 deilig egentlig at du ikke har så mye symptomer (selvom jeg vet at det og kan stresse), forhåpentligvis slipper du unna den værste kvalmen osv ☺️
 
Nå går det unna her! :love017
Så din babypakke! Det e reel litt fordelen med nr2, at en unner seg litt nye og kanskje dyrere ting siden en kanskje imtrenget alt det småtterier som enn måtte ha sist :shy: har i hvert fall unna meg noen nye og syre ting pga det, som najell babynest :hilarious:
Gleder meg til ipdate etter ultralyden❤️❤️
Haha ja nå går det virkelig unna her :woot: ja er akkurat det som er så kjekt med nummer 2, vi har jo det aller meste av nødvendige ting, så de innkjøpene nå blir mer sånne ting vi ønsker oss eller føler vi savnet i første runde hehe. Får også arve masse gutteklær til han, så sammen med de kjønnsnøytrale vi har fra før så blir det ikke mangel på det ihvertfall hehe :laughing002 åh det babynestet fra najell ser så fint ut! Er du fornøyd? ❤️ Hihi ja jeg og gleder meg til ultralyd nå, se hvor stor han har blitt :joyful: bare 3 dager igjen ☺️❤️❤️
 
Jaaaaa ☺️❤️ Ååå så flott!! For en milepæl! Et bankende hjerte er fantastisk :love017 beste følelsen det på ultralyd ❤️ hihi, kjenner meg igjen i den "sjokktilstanden", er litt surrealistisk hele greia :laughing002 deilig egentlig at du ikke har så mye symptomer (selvom jeg vet at det og kan stresse), forhåpentligvis slipper du unna den værste kvalmen osv ☺️
Det er så herlig :Heartred :Heartred
 
Haha ja nå går det virkelig unna her :woot: ja er akkurat det som er så kjekt med nummer 2, vi har jo det aller meste av nødvendige ting, så de innkjøpene nå blir mer sånne ting vi ønsker oss eller føler vi savnet i første runde hehe. Får også arve masse gutteklær til han, så sammen med de kjønnsnøytrale vi har fra før så blir det ikke mangel på det ihvertfall hehe :laughing002 åh det babynestet fra najell ser så fint ut! Er du fornøyd? ❤️ Hihi ja jeg og gleder meg til ultralyd nå, se hvor stor han har blitt :joyful: bare 3 dager igjen ☺️❤️❤️
p
Ja, godt å kunne unne seg noe også har en jo litt erfaring fra før av hva man savna eller ikke ville unne seg sist kanskje! :smiley-ashamed004
Så gull å arve masse gutteklær :D
Ja, har brukt det mest i vogna foreløpig, men første kveld alene med idag, så var veldig kjekt å ha lillebror oppi najell of bare løfte han med seg på badet og opp på soverommet og legge storesøster :D
Blir fint å de han igjen og se hvor stor han er blitt:love017
 
Najell anbefales herfra også! Så lett å bære med seg lille overalt, ha det med når vi drar på besøk til andre, og så sover han godt i det på dagtid. Blir leit når han vokser ut av det. :p
 
Back
Topp