Får barna bestemme antrekk selv?

En tråd i 'Livet med barn 1-5 år' startet av Kengu, 10 Feb 2019.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Tiomor Glad i forumet ♡Julekulene 2021♡ Julibarna 2019

Mine jenter har hatt meninger om klær fra før de fylte 2 år. Jeg lar de velge selv og legger meg ikke borti om det ikke matcher. De får ha sin egen stil til hverdags :) De går begge i klesskapet hver morgen og finner dagens antrekk, og de vil velge selv. Hvis jeg legger fram klær går de gjerne og bytter. De er 2 år og 5 år. De er veldig selvstendige og kler seg selv hver dag uten å trenge noe hjelp eller oppfordring.

I selskap eller spesielle anledninger bestemmer jeg.

2. :)Solsikke:) Forumet er livet JuniJubel2021 Desemberskattene 2014 Januarlykke 2019

Ja han får være med å bestemme klærene selv samt handle selv... begynte å ha meninger når han var rundt to år...

3. Pink Elsker forumet Sommerfuglene Desemberlykke 2018

Han er tre år og bryr seg ikke om klær, det eneste han har sterke meninger om er hvilken lue han vil ha på og det får han bestemme selv :)

4. Lovesome Forumet er livet VIP Septemberbarna 2019

Min datter har vært opptatt av klær siden hun var 1,5 år, hun ville skifte antrekk flere ganger daglig før hun klarte å gjøre det selv.
    Hun får i størst mulig grad få lov å velge antrekk selv. Jeg har satt ned foten dersom det ikke har passet årstiden eller ved feks. hull i buksen.

5. Ikke i bruk Forumet er livet

Jepp. Gjort lenge. Men det hender jeg må si at hallo, det der kan du ikke gå med i dag..

6. Nøstet Lesehest. :-) VIP

Ja, de får bestemme selv. Mine er 7 og 12 og de har bestemt selv ganske lenge.

7. m og mj Flørter med forumet Novemberlykke 2015

Nå på vinteren må hun ha ull som første lag i ukedagene og kan bestemme selv hva hun vil ha på utenpå, men som oftest tar hun på det jeg har lagt frem. I helgene hvis vi skal være hjemme eller bare rett ut og inn sv noe får hun velge hva hun vil ha på. Hun går i skapet å finner klær selv.
    Men skal hun ha på ermeløs kjole må hun ha tynn langermet genser og strømpebukse/thights under.
    Alltid jakke, lue og vintersko på når vi skal ut og ikke leke.
    Er 3.5 år.

8. Me&mini Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP Himmelbarn Novemberlykke 2016 Desemberskatter 2016 *Aprilbaby 2018* * Fra frø til Juliblomst 2015 *

Eldste på 3,5 bestemmer selv, og går og henter klær selv. Gjort det lenge. Yngste er bare 10 mnd

9. Minimeg Forumet er livet Tilgangsansvarlig VIP ❤ Oktoberbaby 2016 ❤ Januarlykke 2019

Han har ingen formening om klær foreløpig, heldigvis :p men har også svært lite fokus på klær og det han har på. Bruker ikke «skal vi ta på denne kule genseren med traktor på» trikset, jeg sier bare at nå skal vi kle på.. funker bra foreløpig ;)

10. Softis Forumet er livet Sommerfuglene Himmelbarn Desemberskatter 2016 Assistert-jentene Juligull2021

Noen ganger, f eks i bhg

11. LilleUllsokk Forumet er livet Septembermødre <3 Desemberlykke 2018 Januarlykke 2019

12. Cosacita Forumet er livet Augustbarna 2021

Seksåringen har hatt sterke meninger om klær siden hun var fire, så vi har måttet gi tapt der for lenge siden :p Så lenge hun kler seg etter været er det ok. Treåringen finner vi klær til, men hvis han har noen spesielle ønsker så får han bestemme litt også.

13. Pin-up Forumet er livet

Stort sett. Jeg veileder ift ull, tykkelse på klær og temperatur, men utover det velger sju- og femåringen selv. Toåringen får oftest to valg og bestemmer så hvilket plagg hun vil ha på.

14. Augustinaen Forumet er livet Tilgangsansvarlig Sommerfuglene ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️ Junilykke2018 Snøkrystallene2021❄️

Ja, jenta mi har så mye meninger så hun bestemmer selv. Viktig for meg at hun liker klærne sine, og da må det være sånn.
    Vi har derimot av og til diskusjon på om klærne er passende til formålet, og da hender det jeg må bruke veto...

15. Hjerterdame Glad i forumet

Nope,det bestemmer jeg.

16. Regnbuebarn 2015 Elsker forumet

Så lenge det er ull under.

17. Lykkenerstor Elsker forumet Tilgangsansvarlig Sensommerbarna 2016 Juligull2021

Nja, hun har ikke noe særlige meninger om det, bryr seg ikke stort enda :) men hun får bestemme hvilken jakke, lue og sko hun skal ha på ut :p

18. Jarlsberg Glad i forumet

2åringen har sterke meninger og bestemmer selv, til en viss grad. Det hender seg at hun prøver å droppe bukse over ullundertøyet (ullundertøy tar hun hver dag faktisk!), og da må det litt overtalelse til for å få henne til å ha på se ei bukse, men med litt forklaring og tålmodighet blir hun enig til slutt :) 4åringen bryr seg ikke så veldig lenger så der er det stort sett jeg som bestemmer.

19. Stolt mamma Forumet er livet Septemberbarna 2019

Mine på 2,5 og 1,5 bryr seg ikke, klær er klær for de. Så jeg velger.

20. SoriaMoira Elsker forumet

Ja, så lenge det er passende til været og det de skal. Altså, om de skal være ute/inne o.l. :)

Del denne siden