Får barna bestemme antrekk selv?

Begge mine bestemmer klær selv. Gutten på 5 vil ofte kle seg ut som noe, og kan bli sint hvis vi ikke har klær som passer til det han vil være. Men han er stort sett flink til å bruke fantasien, f.eks. er han bonde hvis han har snekkerbukse og rutete skjorte.

Jenta på 3 trenger ikke å kle seg ut som noe spesielt, men hun velger ofte rare kombinasjoner med kjoler og andre plagg. Særlig om vinteren kan det fort bli sommerkjole med diverse varme plagg under og over. Det er stor forbedring fra forrige vinter da hun helst ikke skulle ha på klær i det hele tatt... Synes det er greit at de velger selv, så lenge det er nogenlunde praktisk og varmt nok.
 
I utgangspunktet har 5åringen og 6åringen fått valgt selv. Så fremt det passer med vær og temperatur og det vi skal (tar feks ikke på turklær i en bursdag, eller finklær på tur). Aldri vært problemer.
Men han 5åringen har nå i lengre tid brukt jenteklær, etter eget ønske, og opplever store problemer når vi sier nei til noe av det (feks kjole på en kald dag). Vi prøver å balansere sunn fornuft ift vær/temp og hans nå sterke vilje om å gå i det han vil gå i. Men vi er ganske så konsekvent, og forklarer det med temperatur og at man kan bli syk osv.
Men om klær ikke matcher, DET tenker jeg er litt etter deres kreativitet også. 6åringen har lenge brukt to ulike sokker. Han vil det, så hvorfor ikke? Skader ikke meg, annet enn at enkeltsokkposen fylles raskt opp
 
Mine jenter har hatt meninger om klær fra før de fylte 2 år. Jeg lar de velge selv og legger meg ikke borti om det ikke matcher. De får ha sin egen stil til hverdags :) De går begge i klesskapet hver morgen og finner dagens antrekk, og de vil velge selv. Hvis jeg legger fram klær går de gjerne og bytter. De er 2 år og 5 år. De er veldig selvstendige og kler seg selv hver dag uten å trenge noe hjelp eller oppfordring.

I selskap eller spesielle anledninger bestemmer jeg.
Samme her, har to jenter på hhv 2,5 og 5 år, og de bestemmer alle hverdagsantrekk selv, har prøvd å finne frem til dem, men da blir det ofte til at de finner nye klær i skapet uansett, så det har jeg sluttet med.

Det skal sies at jeg gir dem litt veiledning mtp temperatur, f.eks at de bør ha ull innerst på kalde dager om vinteren, men ellers legger jeg meg overhodet ikke opp i hva de har på seg i barnehagen uansett hvor mye antrekket kræsjer stilmessig :)

Ved spesielle anledninger som f.eks bursdager of selskaper får de velge mellom to antrekk som jeg har funnet frem, det godtar de helt greit :)
 
Nr 1 får ikke det eller så hade mangen skratta av han.
Han kan finne på mye rar blanding av klær kostyme.
Nr 2 bestemmer stor set selv .
Nr 3 vill helst bo i pyjamas så visst han får velge så hade han går øverallt med pyjamas
 
Hun får velge selv for det meste, vi finner først ut om hun skal ha kjole eller bukse/genser og så velger hun den hun vil ha. Jeg tilpasser litt innimellom ved å legge til strømpebukser, tights,cardigan etc.. avhengig av været og aktiviteter. Farger og mønstre er helt opp til henne.
 
Min på 2 får alternativ innimellom. Men er virkelig stort sett jeg som bestemmer.
 
Jeg sier hva han skal ha på av type klær, om det er ullundertøy eller bukse, genser osv, og så får han finne og kle på seg selv. Har hatt noen tårer rundt at klær han hadde sett for seg skulle på har vært skittent eller hengt på stativet da :hilarious:
 
Back
Topp