Etternavn

Så flott at de kunne få det da :D
Eksmannen min har sagt fra seg foreldreansvaret, og har dermed ikke noe han skulle ha sagt. Gjør jo saken litt enklere. Han hadde nok sagt nei, på tross av ungenes ønske i saken, om han ble spurt. Eldste ønsker at mannen min adopterer henne, så det sier litt om forholdet de har til faren sin.

Mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Vårt etternavn er vernet (dvs, ferre enn 200 som heter det i Norge). Så barna får bestemme selv hvilke de vil bruke som voksen.

Mine to har etter sin far. Mitt som mellomnavn.
Og mannen sine tre har hans som etternamn og hennas som mellom. Mannen er jo heilt fast på å ha sitt. Så blir vel en runde med det når babyen kjem[emoji51]

Kult at så mange har sjeldne etternavn :) noen som vet hvor mange som har navnet? Sist vi telte var det 22 i Norge med mitt etternavn. Usikker nå for er kommet noen og gått bort noen..

Her blir det hans etternavn. Av den enkle grunn at babyen får ett forhold til hans familie, og jeg ønsket at barnet skal føle tilhørighet der. Ønsker selv ikke å føre videre mitt da jeg ikke har noen gjenlevende her i Norge, og om jeg bytter til fars etternavn får vi bokstaver som ikke finnes i internasjonalt alfabet. Orker ikke det heller :p så om vi en dag gifter oss tar jeg hans etternavn og :)

Kult at så mange har sjeldne etternavn :) noen som vet hvor mange som har navnet? Sist vi telte var det 22 i Norge med mitt etternavn. Usikker nå for er kommet noen og gått bort noen..

Enkelt å søke opp på SSB :) jeg følger med på mitt eget etternavn der :)

Eksmannen min har sagt fra seg foreldreansvaret, og har dermed ikke noe han skulle ha sagt. Gjør jo saken litt enklere. Han hadde nok sagt nei, på tross av ungenes ønske i saken, om han ble spurt. Eldste ønsker at mannen min adopterer henne, så det sier litt om forholdet de har til faren sin.

Trist at det blir slik noen ganger, men de er heldige som har en annen som bryr seg om dem og gir dem det de fortjener :)

Mitt etternavn først, og hans navn til sist. Det klinger ganske greit for oss. Vi er ikke gift, men om vi blir det så er det navnet jeg tar og. ☺️

Vi har alle mannen min sitt etternavn. Det høres sikkert håpløst gammeldags ut for en del, men det har gode grunner :) Han og familien hans er alt av familie jeg har i Norge <3 Han er og har vært min klippe gjennom mange år. Navnet hans er veldig sjeldent (og derfor beskyttet, slik at bare de som er i familie med noen som heter det kan få hete det). Jeg følte ingen tilknytning til navnet jeg hadde før, og fjernet derfor det en stund etter jeg giftet meg (hadde det som mellomnavn først). Jeg er så mye mer fornøyd med hans etternavn som etternavn. Et navn jeg føler mye kjærlighet og tilknytning til, og som jeg deler med varme, flotte mennesker jeg er glad i :) Også er det jo koselig at vi alle heter det samme.

Last edited:
Vi har begge to etternavn, hvor mine er «unike» i Norge, så vil kreve at ett av de blir ført videre. Da får baby to etternavn, men rekkefølgen er vi heller uenig om da vi begge bruker kun vårt siste til vanlig... begge vil derfor ha det «bakerste» etternavnet..:angelic: vi får se;)

Vi er gift men fordi jeg har et veldig sjeldent etternavn og han et veldig vanlig, beholdt jeg mitt som mellomnavn. Kommer til å kreve at det videreføres.
Jeg synes alle i en husstand skal hete det samme. Så da synes jeg alle tar begge navnene.

Jeg har ikke bestemt meg for om mitt etternavn skal være med bindestrek eller om det skal brukes som mellom navn.. Barnet mitt skal uansett ha mitt etternavn også. Er 20 stk i Norge med mitt, så kun vår familie som heter det, hans navn er mye mer vanlig (120stk) For meg er det viktig at de også har mitt navn :) Vi er ikke gift.

Jeg har ikke bestemt meg for om mitt etternavn skal være med bindestrek eller om det skal brukes som mellom navn.. Barnet mitt skal uansett ha mitt etternavn også. Er 20 stk i Norge med mitt, så kun vår familie som heter det, hans navn er mye mer vanlig (120stk) For meg er det viktig at de også har mitt navn :) Vi er ikke gift.

Hvis det er med bindestrek lager man jo egentlig ett nytt etternavn da, som er bundet sammen. Og hva tenker du om at hvis det er mellomnavn er det ikke det navnet som vil bli mest brukt?
Spør fordi jeg føler at hvis mitt etternavn blir mellom navn, er det det navnet som blir kuttet ut i generasjonen etterpå igjen.. altså når mine barn får barn igjen. De fleste beholder jo da etternavnet sitt og ikke mellomnavnet...

Sniker fra mars 2018!
Kun hans etternavn på begge, da mitt etternavn er noe "hele Norge" heter. Føler det er viktigere å føre videre et sjeldent og beskyttet etternavn.

Her har begge to -sen navn, så det blir hvertfall ikke begges. Tror det blir hans etternavn, fordi hans er litt mindre vanlig enn mitt.

Hvis det er med bindestrek lager man jo egentlig ett nytt etternavn da, som er bundet sammen. Og hva tenker du om at hvis det er mellomnavn er det ikke det navnet som vil bli mest brukt?
Spør fordi jeg føler at hvis mitt etternavn blir mellom navn, er det det navnet som blir kuttet ut i generasjonen etterpå igjen.. altså når mine barn får barn igjen. De fleste beholder jo da etternavnet sitt og ikke mellomnavnet...

Jeg har valgt å videreføre mitt mellomnavn som mellomnavn til barna, og bruker konsekvent alle navnene. Jeg skjønner ikke helt hvem det er hvis bare fornavn og etternavn blir ropt opp, feks. Håper at de vil bli like glad i navnet som jeg er, og vil ta det med seg videre.

Back
Topp