Etternavn

Hvis det er med bindestrek lager man jo egentlig ett nytt etternavn da, som er bundet sammen. Og hva tenker du om at hvis det er mellomnavn er det ikke det navnet som vil bli mest brukt?
Spør fordi jeg føler at hvis mitt etternavn blir mellom navn, er det det navnet som blir kuttet ut i generasjonen etterpå igjen.. altså når mine barn får barn igjen. De fleste beholder jo da etternavnet sitt og ikke mellomnavnet...

Blir nok til at mitt kommer til å bli brukt som mellomnavn, for meg er det viktig at når de er barn så har de mitt navn også, så får de velge selv senere, vet det er mest naturlig å ha far sitt navn som etternavn, og når jeg gifter meg blir jo det mitt etternavn også..Jeg tenker at ungene for velge selv hvilket de vil beholde i senere tid når de selv gifter seg/får barn.. Har samme greia selv, mor sitt etternavn er mellomnavn og far sitt er etternavn, når jeg gifter meg kommer jeg til å kutte far sitt etternavn fordi jeg har lite med han å gjøre, og beholde mor sitt etternavn som mellom og bruke mannen sitt etternavn.. Eventuelt at vi gifter oss og bruker begge navnene begge to med bindestrek :-)

Jeg har mitt etternavn, barna får mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg kommer ikke til å bytte til hans etternavn selv om vi er gift.

Her blir det mitt etternavn, førstemann har også mitt etternavn. Mannen har et veldig vanlig navn, så jeg trumfet igjennom mitt[emoji6] Håper han tar mitt etternavn om vi gifter oss, så vi alle har samme etternavnet[emoji4]

Da Far har et vanlig navn, og Mor et uvanlig tok jeg hennes med meg videre når jeg giftet meg :)
Det er mitt Mellomnavn, og Mannens er mitt Etternavn. Barna får velge hvordan de vil gjøre det når dem er store, og giftet seg. Jeg ville støtte dem i hva enn de føler for selv, om det blir trist om dem ikke beholder mitt som Mellomnavn.

Hvordan gjør dere det med etternavn? Vi har en liten diskusjon her, jeg har lyst at barnet skal ha mitt etternavn og, at det da får to etternavn. Vi er ikke gift.
Bruker begge sine, mitt er mellomnavn og hans etternavn.
Men hadde jeg valgt på nytt hadde det blitt bindestrek mellom

Vi er heller ikke gift, og jeg tenker på det samme.. Det er ikke kjempeviktig for meg at h*n har mitt etternavn, men om det passer sammen med navnet vi velger kan vi godt ha det med :)

Begges etternavn blir brukt med bindestrek i mellom, da er begge etternavnene like viktige [emoji5] De 2 andre barna har det slik og det fungerer fint [emoji4]
Og vi er ikke gift enda [emoji6]

Vi hadde en laaaang diskusjon på dette med etternavn da vi skulle ha vårt første barn, for pappaen mente at barnet skulle ha hans navn som etternavn fordi det er tradisjon, men jeg blånektet fordi han heter noe så kjedelig som Jensen og mitt etternavn er det kun litt over 100 stk i Norge som har. Så vi endte opp med dobbelt etternavn på sønnen vår, mitt først, bindestrek og mannens etternavn.

Vi giftet oss forøvrig etter vi fikk vårt første barn og klarer ikke å bli enig om vi skal bytte til ett etternavn så pr dags dato har vi hvert vårt og barnet vårt begge sitt..

Hele familien har hans etternavn. Grunnen til at vi ikke valgte å bruke begge etternavnene er at de klinger dårlig sammen, i tillegg til at hans er litt lettere å uttale og stave for folk som ikke har hørt det før enn mitt.

Back
Topp