Etternavn til barnet. Begge eller kun etter faren?

Jeg har et typisk "-sen-etternavn", som er veldig lite spennende. Samboer har et utrolig unikt etternavn, så vi har bestemt oss for at det klinger best med kun sambo sitt etternavn. Så får jeg bare håpe jeg blir en del av klanen etterhvert :angel4
 
Ingen av dere som vil være anonyme? Skjønner ikke hvorfor supersjeldne etternavn er så å ettertrakte: det gjør en bare enklere å google og/eller gjenkjenne. Og nei, jeg går ut i fra at alle ikke har mye "snusk" på seg på internett - men allikevel er det ikke utelukkende positivt å være lett gjenkjennelig...

Naja. Jeg har samme problem som TR og aner ikke løsningen. Jeg har dobbelt etternavn, og samboer har enkelt etternavn. Jeg kan aldri ha valgt bort ett av mine foreldres etternavn, så det blir vel bare til at jeg og barna tar samboers etternavn. Supervanlig etternavn (type "Hansen"), men who cares. Kan jeg forsvinne fint i mengden :p
 
Pappan sitt etternavn til mellomnavn og litt etternavn til etternavn
 
Ingen av dere som vil være anonyme? Skjønner ikke hvorfor supersjeldne etternavn er så å ettertrakte: det gjør en bare enklere å google og/eller gjenkjenne. Og nei, jeg går ut i fra at alle ikke har mye "snusk" på seg på internett - men allikevel er det ikke utelukkende positivt å være lett gjenkjennelig...

Naja. Jeg har samme problem som TR og aner ikke løsningen. Jeg har dobbelt etternavn, og samboer har enkelt etternavn. Jeg kan aldri ha valgt bort ett av mine foreldres etternavn, så det blir vel bare til at jeg og barna tar samboers etternavn. Supervanlig etternavn (type "Hansen"), men who cares. Kan jeg forsvinne fint i mengden :p

Ingen av oss som har behov for anonymitet nei, ser ikke hvor det skulle være så nødvendig. Hvis noen vil finne oss, så finner de oss uavhengig av sjeldent etternavn eller ei.
Her handlet det uansett mer om å videreføre etternavn som ellers vil dø ut. Jeg ønsker ikke at mitt slektsnavn skal forsvinne.
 
Vi gjorde det slik med våre barn som vi selv er vant til, morens etternavn som mellomnavn og farens etternavn til etternavn. Handler mest om kultur og hva jeg tenker når jeg ser et navn (at det siste er hva faren heter). Men personlig om det ikke var for dette ville jeg hatt mitt til slutt, da jeg helt ærlig føler det er det mest riktige siden barna har bodd og kommer ut fra min kropp. Har følt på dette helt siden de kom til verden for over 1 år siden, og det føltes "feil" å ha hans navn til slutt.
Hadde jeg giftet meg hadde jeg ikke endret navnet mitt heller, da jeg synes det blir veldig feil å ta navnet til mannen. Mitt navn er pga mine foreldre heter det, og det er der jeg kommer fra :) (Tror jeg har noen forskrudde meninger om det her med navn:hilarious:)

I din situasjon ville jeg nok tenkt meg om en ekstra gang, og muligens endt opp med det norske navnet til slutt. Jeg har en venninne som har et navn pga det. Men her må dere finne ut av hva deres verdier er. Lykke til :)
 
Far nekter å gå med på at barna skal ha 2 etternavn, det går utover mitt etternavn. Har vert slik siden me fikk barn, dei er 7 og 9 år.
 
Far nekter å gå med på at barna skal ha 2 etternavn, det går utover mitt etternavn. Har vert slik siden me fikk barn, dei er 7 og 9 år.

Men hvis du ikke hadde skrevet under på at de skulle få hans etternavn, ville de vel fått ditt?
 
Det nekta han. Det er for langt med 2. Skal skriva ny kontrakt no, då føre eg det på igjen. Me skal ha 50/50 samvær. Han vil ha ein unge overført til sin adresse.

Blir harde forhandlinger da... hva mener barna?
 
Vi er samboere enn så lenge men skal gifte oss nå i august, men jeg kommer uansett til å beholde navnene mine siden jeg føler at det er en del av identiteten min. Ungene har fornavn hans etternavn-mitt mellomnavn (altså med bindestrek mellom) som sine navn siden det klinger best slik.

Jeg stusser for øvrig på at «alle» som skifter navn tar mannens navn heller enn at man tar det navnet som er mest uvanlig e.l.? Jeg har nemlig en venninne med et veldig sjeldent etternavn der mannen droppet sitt etternavn til fordel for hennes da de giftet seg, og en annen venninne der mannen tok hennes etternavn som sitt siste etternavn da de giftet seg. Så det er på ingen måte noen lov som tilsier at det alltid må være mannens navn som står sist/føres videre :)
 
Blir harde forhandlinger da... hva mener barna?

Nei har tenkt han får folkeregistrert eine hos seg, fordele utgifter slik at han tar ting ol til den som har adresse hos han. Føre på og sende med papir om etternavn( vil ikkje tvinge ungene til å velge, dette skjedde med far som barn) og så føre på kva uke som er deira hos han og meg. Me har vert i dialog lenge.
 
Nei har tenkt han får folkeregistrert eine hos seg, fordele utgifter slik at han tar ting ol til den som har adresse hos han. Føre på og sende med papir om etternavn( vil ikkje tvinge ungene til å velge, dette skjedde med far som barn) og så føre på kva uke som er deira hos han og meg. Me har vert i dialog lenge.

Så da går far med på at de får ditt etternavn?
 
Vi er samboere enn så lenge men skal gifte oss nå i august, men jeg kommer uansett til å beholde navnene mine siden jeg føler at det er en del av identiteten min. Ungene har fornavn hans etternavn-mitt mellomnavn (altså med bindestrek mellom) som sine navn siden det klinger best slik.

Jeg stusser for øvrig på at «alle» som skifter navn tar mannens navn heller enn at man tar det navnet som er mest uvanlig e.l.? Jeg har nemlig en venninne med et veldig sjeldent etternavn der mannen droppet sitt etternavn til fordel for hennes da de giftet seg, og en annen venninne der mannen tok hennes etternavn som sitt siste etternavn da de giftet seg. Så det er på ingen måte noen lov som tilsier at det alltid må være mannens navn som står sist/føres videre :)

Her er mitt etternavn sist, og mannen tar det hvis vi gifter oss :)
 
Vi er gifte, men har forskjellige etternavn.

Vi bestemte oss for 2 ting.
1. Barna skal ha begge våres navn.
2. Kjønnet på første bestemmer rekkefølgen, ble det ei jente kom mitt sist, ble det en gutt kom mannens sist..
 
Back
Topp