Etternavn til barnet. Begge eller kun etter faren?

Vi er gift og ungene har hans navn. Det er fordi begge ungene har fornavn og mellomnavn, og det ble litt voldsomt med 2 etternavn. Hadde vi gått for bare fornavn så hadde de fått begges. Jeg bruker begges etternavn.
 
Vi har begge tatt bare mitt etternavn, og det skal barnet også ha. Av den enkle grunn at han har et veldig vanlig navn, og jeg har et ganske sjeldent navn. Vi vil heller ikke ha mellomnavn eller bindestrek, så da ble det sånn. :)
Samme situasjon som her. Mannen og begge ungene har et fornavn og mitt etternavn.
 
Vi er samboere, har begge etternavnene:) Mitt som mellom, hans som etternavn.
 
Jeg og samboer er ikke gift og har derfor to forskjellige etternavn. Han er fra et annet land i Europa og har et etternavn som kan være vanskelig for andre å uttale, mens mitt er veldig typisk norskt. Jeg ønsker at vårt barn skal få begge sitt etternavn, men samboer har ikke sagt noe verken fra eller til når jeg har nevnt dette. Hvis det en dag blir bryllup, vil jeg fortsatt beholde mitt etternavn. Hvordan har dere løst dette? Både hos dere hvor begge er norske eller er en fra hvert land. Er det vanlig at barnet kun arver far sitt etternavn eller er dette bare en gammel tradisjon?
Vi begge ville ha vært navn med, og sist. Han er fra et annet land,men lett navn å uttale. Vi trakk lodd, jeg vant. Dermed ble det hans navn som mellomnavn ,mitt som etternavn. Jeg tenker at hvis du føler det er riktig og viktig med ditt navn som etternavn,så skal du stå på det. Og er det like viktig for han,så er faktisk eneste rettferdige å trekke lodd. Her bør dere også diskutere åpent om et fremmed etternavnkan være ulempe for barnet,og om det feks blir ansett mindre norsk pga det. For oss var litt viktig også, men så ønsket jo far sitt navn med også,og det forstår jeg jo
 
Her har ungene samboers etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.

Begge har sjeldne etternavn, så derfor viktig å ha med begge.
Grunnen til at mitt er sist er at det klinger bedre i den rekkefølgen.

Mitt etternavn slutter på samme bokstav som samboers etternavn begynner på, og det ble så tungvindt å uttale.
 
Vi er gift. Ungen har mitt pikenavn som mellomnavn og mannens etternavn. Gjorde det rett og slett slik fordi hans etternavn er mye sjeldnere enn mitt.
 
1. Har begge sitt etternavn - norske navn

2. Har mitt etternavn. Om mini vil ha bf etternavn da han blir stor får han velge det selv. Det er et utenlandsk navn som noen sliter med å uttale.
 
Lille har samboeren sitt etternavn. Vi syns ikke det var aktuelt med flere navn (verken fornavn eller etternavn), og i tillegg ønsket vi ikke at hun skulle ha æ, ø eller å i navnet (noe som er i mitt etternavn). Jeg kommer til å bytte til hans etternavn enten når vi en gang gifter oss, eller før. Har derimot vurdert å ta mamma (som dessverre har gått bort) sitt etternavn, da dette er sjeldent (kun 10 stk i norge som heter det), men vi får se.
 
Da vi giftet oss tok vi begge mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn (vi har begge helt unike etternavn. Hans familie er de eneste i verden med dette navnet) Da vi fikk barn fikk de samme mellomnavn og etternavn. :)
 
Samboere og datteren vår har kun hans etternavn. Litt usikker hva den i magen blir til, det får vi evt prate litt om. Men tror det blir hans. Jeg har selv et langt navn og ønsket ikke det for barna mine
 
Vi er gift og alle har mannens etternavn, jeg ønsket å ta hans navn når vi giftet oss, og jeg synes det er bra at vi alle heter det samme.
Samme her :) Bare at mannen kuttet ut et av sine to etternavn også da, mye enklere om alle bare hadde det ene, samme etternavnet!
 
Back
Topp