ORIGINAL: Fru Riskorn
ORIGINAL: heidu
ORIGINAL: Azoria
ORIGINAL: JeanShrimpton
merkelig at alle ser på det som barn uten grensesetting.. Mulig "teorien" ikke stemmer helt med "praksisen" [;)]
Tror ikke jeg er den første i tråden som sier at FRI barneoppdragelse er negativt ladet.
Og det som dere mener er fri barneoppdragelse er langt i fra hva som blir praktisert, og det burde også bli kalt noe helt annet. Om man sier at man driver med FRI BARNEOPPDRAGELSE, tror jeg de fleste sperrer opp øyene[:)]
Grunnen er jo fordi en del har tatt ordene i seg selv og lagt en helt annen mening og tolkning bak. Slik har fri oppdragelse fått et dårlig rykte, nettopp fordi noen legger i den meningen du gjør. Ergo, det er et tolkningsproblem. Ikke et problem med den type oppdragelse i seg selv. En del mennesker har praktisert den type oppdragelse du legger frem (ref. denne psykologen du dro frem), gitt det navnet fri oppdragelse og dermed har det da fått dette ryktet. Særlig for en del år tilbake. I disse dager er folk flest litt mer opplyste og har evnen til å forstå hva det egentlig innebærer.
Det du beskriver vil nok heller defineres som dårlig oppdragelse, ikke fri oppdragelse
Enig!
Det er mye som ikke fungerer i praksis. Denne flotte nye pedagogiske oppdragelsen med at man aldri skal si nei til barnet, er vel også et eksempel på det...
Å ikke si ordet nei, betyr ikke at man ikke setter grenser. Det er bevist at barn opp til 12 års alder sliter med å finne alternative handlingsmåter når de får beskjed om hva de ikke skal gjøre. Ikke løp, ikke skrik, ikke hopp i sofaen f.eks kan like klart formuleres som, vi går inne, snakk med vanlig stemme og vi sitter i sofaen... Da får barnet beskjed om hva som forventes av dem, og kan dermed rette seg etter det. Mange barn får forvirrende beskjeder, og gjerne mange på en gang. Da klarer ikke hjernen deres å prosessere beskjedene, og så får barnet kjeft. Det blir som å kjefte på en baby fordi de tisser seg ut det... Så jeg ville ikke dratt sammenlikningen til dagens pedagogikk egentlig.
Fin teori, dårlig praksis[:)] Man trenger ikke å kjefte for det vettu. Men om min sønn på feks 3 år går bort å slår en annen gutt i hodet, sier jeg at "Nei, dette er ikke lov".