Et barn av fri oppdragelse?

ORIGINAL: Fru Riskorn

ORIGINAL: heidu

ORIGINAL: Azoria

ORIGINAL: JeanShrimpton

merkelig at alle ser på det som barn uten grensesetting.. Mulig "teorien" ikke stemmer helt med "praksisen" [;)]

Tror ikke jeg er den første i tråden som sier at FRI barneoppdragelse er negativt ladet.

Og det som dere mener er fri barneoppdragelse er langt i fra hva som blir praktisert, og det burde også bli kalt noe helt annet. Om man sier at man driver med FRI BARNEOPPDRAGELSE, tror jeg de fleste sperrer opp øyene[:)]

Grunnen er jo fordi en del har tatt ordene i seg selv og lagt en helt annen mening og tolkning bak. Slik har fri oppdragelse fått et dårlig rykte, nettopp fordi noen legger i den meningen du gjør. Ergo, det er et tolkningsproblem. Ikke et problem med den type oppdragelse i seg selv. En del mennesker har praktisert den type oppdragelse du legger frem (ref. denne psykologen du dro frem), gitt det navnet fri oppdragelse og dermed har det da fått dette ryktet. Særlig for en del år tilbake. I disse dager er folk flest litt mer opplyste og har evnen til å forstå hva det egentlig innebærer.

Det du beskriver vil nok heller defineres som dårlig oppdragelse, ikke fri oppdragelse

Enig!
Det er mye som ikke fungerer i praksis. Denne flotte nye pedagogiske oppdragelsen med at man aldri skal si nei til barnet, er vel også et eksempel på det...

Å ikke si ordet nei, betyr ikke at man ikke setter grenser. Det er bevist at barn opp til 12 års alder sliter med å finne alternative handlingsmåter når de får beskjed om hva de ikke skal gjøre. Ikke løp, ikke skrik, ikke hopp i sofaen f.eks kan like klart formuleres som, vi går inne, snakk med vanlig stemme og vi sitter i sofaen... Da får barnet beskjed om hva som forventes av dem, og kan dermed rette seg etter det. Mange barn får forvirrende beskjeder, og gjerne mange på en gang. Da klarer ikke hjernen deres å prosessere beskjedene, og så får barnet kjeft. Det blir som å kjefte på en baby fordi de tisser seg ut det... Så jeg ville ikke dratt sammenlikningen til dagens pedagogikk egentlig.

Fin teori, dårlig praksis[:)] Man trenger ikke å kjefte for det vettu. Men om min sønn på feks 3 år går bort å slår en annen gutt i hodet, sier jeg at "Nei, dette er ikke lov".

ORIGINAL: lmk88

Burde ikke kalles FRI oppdragelse hvertfall..

jeg kommer ALDRI til å si at jeg driver med "fri barneoppdragelse" og prøve å overbevise 5 millioner mennesker om hva det EGENTLIG er, ikke hva de tror, er blitt fortalt, har lært, har hørt.

Er det ikke slik vi vet hvordan ting er da? At du har ett syn på fri oppdragelse, vil ikke si at andre har likt syn som deg.. Det er virkelig ikke vits å fyre oppunder at DU har rett[8|]

tror du misforstår[;)]

jeg kommer ALDRI til å si at jeg driver med "fri barneoppdragelse" og prøve å overbevise 5 millioner mennesker om hva det EGENTLIG er, ikke hva de tror, er blitt fortalt, har lært, har hørt.

Er det ikke slik vi vet hvordan ting er da? At du har ett syn på fri oppdragelse, vil ikke si at andre har likt syn som deg.. Det er virkelig ikke vits å fyre oppunder at DU har rett[8|]

tror du misforstår[;)]

Hvordan misforstår jeg når folk sier sitt syn, også kommer du etterpå og sier at det er feil? Sorry meg da[:-]

ORIGINAL: Speedsjarken

Definisjonsmessig er det fru Riskorn som har rett. Siden det var spurt om en definisjon i HI, altså hva som ligger i ordet fri barneoppdragelse, så syns jeg ikke at man skal komme med sin PERSONLIGE oppfatning/mening/antagelse om hva det er.

Historisk og begrepsmessig sett så er det fru Riskorns svar som er korrekt.

gjorde forresten ikke det[:D]

Fin teori, dårlig praksis[:)] Man trenger ikke å kjefte for det vettu. Men om min sønn på feks 3 år går bort å slår en annen gutt i hodet, sier jeg at "Nei, dette er ikke lov".

Kan gi deg ganske mange forskningsrapporter som beviser at det er god praksis også om du har lyst... Ogden f.eks har forsket på dette i noen år. Jeg vet at man ikke trenger å kjefte vettu, men jeg vet også at sønnen din hadde lært mer om du hadde lært ham litt om hva han kunne gjort i stedet for etter du hadde sagt "nei, det er ikke lov".

tror du misforstår[;)]

Hvordan misforstår jeg når folk sier sitt syn, også kommer du etterpå og sier at det er feil? Sorry meg da[:-]

"fri barneoppdragelse på 1700tallet" og "fri barneoppdragsele i forrige århundre" er ganske forskjellig. Betyr ikke at det er samme greia, fordi det er det ikke.

Bare fordi man kalte fri barneoppdragelse på 1700tallet, ja noen år før forrige århundre betyr det ikke at dette er FASIT[:)]

Kanskje jeg burde skrive "fri barneoppdragelse på 1900tallet?"[:-]

Kan gi deg ganske mange forskningsrapporter som beviser at det er god praksis også om du har lyst... Ogden f.eks har forsket på dette i noen år. Jeg vet at man ikke trenger å kjefte vettu, men jeg vet også at sønnen din hadde lært mer om du hadde lært ham litt om hva han kunne gjort i stedet for etter du hadde sagt "nei, det er ikke lov".

også er praksis også slik at man ikke har de øyeblikkelige pedagogiske svarene på løpende bånd innenfor noen sekunders reaksjon, til enhver anledning[:D]

Er vell derfor hun mener at teorien er ikke like gjennomførbar i praksis[:)]

også er praksis også slik at man ikke har de øyeblikkelige pedagogiske svarene på løpende bånd innenfor noen sekunders reaksjon, til enhver anledning[:D]

Nei, det er ikke alltid!!! Og om man ikke har det, så er det jo ingen krise! Men, å forkaste hele dagens pedagogikk som ubrukelig av den grunn blir feil synes jeg. For oss som arbeider med dette til dagen, trener vi på alle tenkelige situasjoner på forhånd. Da er det mye enklere å ha svaret klart den dagen vi står i situasjonen. Hvis vi ikke har det, så har vi trent på hva vi skal gjøre da og.

hehe, neitakk! Blir litt dumt i mine øyne, han "skulle" jo ikke ha gjort noe, hvis han helt uprovosert gikk å slo noen i b.hagen... Jeg må finne på noe annet han skulle gjort da? Og for ALL del ikke nevne at han faktisk slo..

Nei, det er ikke alltid!!! Og om man ikke har det, så er det jo ingen krise! Men, å forkaste hele dagens pedagogikk som ubrukelig av den grunn blir feil synes jeg. For oss som arbeider med dette til dagen, trener vi på alle tenkelige situasjoner på forhånd. Da er det mye enklere å ha svaret klart den dagen vi står i situasjonen. Hvis vi ikke har det, så har vi trent på hva vi skal gjøre da og.

Forkaster ikke hele dagens pedagogikk, men jeg synes ikke det virker til at alt fungerer! Barneskolen her har måtte gått mye tilbake til "gamlemetoden" pga av det ikke fungerte bra! Men, fungerer sikkert bra for deg og mange andre...

Er ikke ubrukelig i det hele tatt!
Også jobbet med dette dagelig, og det er lettere å ta det denne veien proffesionelt, synes jeg. For da tenker man etter hva man sier gjør hele tiden uansett. Men hjemme i stua er det lett å være litt "seg selv" og si "Nei, Ikke gjør det!!"

Liker veldig godt denne pedagogikken, og når man lærer om det så gjør man det til sitt eget, som alle gjør selvsagt med ting de lærer.
Det beste er jo at barna viser å forstå dette mye bedre enn "Nei, det er ikke lov"
og lærer kanskje mer av dette[:)]

Men lett er det ikke, ikke alltid[:D]

hehe, neitakk! Blir litt dumt i mine øyne, han "skulle" jo ikke ha gjort noe, hvis han helt uprovosert gikk å slo noen i b.hagen... Jeg må finne på noe annet han skulle gjort da? Og for ALL del ikke nevne at han faktisk slo..

Da har du misforstått dagens pedagogikk. Selvfølgelig skal du nevne at han slo! Som du skriver selv: "Nei, det er ikke lov å slå! Hvis du blir sint, kan du trampe i bakken" f.eks. Gi barnet en alternativ handlingsmåte til neste gang de føler seg på samme måte. Barna slår jo fordi de ikke klarer å styre impulsene sine. Da må de lære å styre impulsene sine. du som voksen må lære dem det. Og si til dem at de ikke skal slå, gir ikke en treåring mye læring, for de har ikke evnen til å tenke en adekvat alternativ handlingsmåte. Neste gang han kommer i en liknende situasjon, er derfor sjansen stor for at han vil takle den på samme måte.

Du trenger ikke finne på noe annet, men handler litt om hva du sier og hvilke ord du bruker[:)]
Og man burde vise hva barnet heller kan gjøre neste gang det blir så sint. I steden for å gjøre andre vondt,[:)]

Er ikke ubrukelig i det hele tatt!
Også jobbet med dette dagelig, og det er lettere å ta det denne veien proffesionelt, synes jeg. For da tenker man etter hva man sier gjør hele tiden uansett. Men hjemme i stua er det lett å være litt "seg selv" og si "Nei, Ikke gjør det!!"

Liker veldig godt denne pedagogikken, og når man lærer om det så gjør man det til sitt eget, som alle gjør selvsagt med ting de lærer.
Det beste er jo at barna viser å forstå dette mye bedre enn "Nei, det er ikke lov"
og lærer kanskje mer av dette[:)]

Men lett er det ikke, ikke alltid[:D]

MYE lettere å jobbe med det profesjonelt! Og slettes ikke alltid lett! Kan signere alt her[:)] Har jobbet enormt mye med meg selv! Og jeg er laaaaangt fra utlært.

Et nabopar praktiserer fri oppdragelse på ungene sine.. Jeg er LEI.. Flyttegrunn.. Sier vel sitt..

Mine foreldre hevder hardnakket at det var det de gjorde.
Vi fikk frihet til å gjøre egne valg, og friheten til å bestemme over oss selv, fra en veldig tidlig alder. Samtidig lærte vi jo av eksemplenes makt, og lærte hvordan man skulle føre seg ute, hvordan man skulle være blandt folk og hva som var ok og hva som ikke var det. Vi la oss i utgangspunktet når vi ville, vi var ute så lenge vi ville, men kom inn klokka syv når de andre gjorde det, og gikk i seng klokken åtte fordi jeg var stupetrøtt.

Her var det mange bra svar ja [:)] Takk skal dere ha alle sammen!
Ble litt klokere nå [:)]

jeg har egentlig bare negative tanker om det...
Skal fortelle en morsom historie[:)]
En kamerat av meg satt på busse for noen år siden.
Bak han satt en gutt på 3/4år,sammen med moren.Denne gutten drev å slo kameraten min i hodet hele tiden som etter hvert ble veldig irriterende,så han snudde seg til moren og spurte om hun kunne være så vennlig å be gutten slutte å slå han i hodet.
Nei!sa moren,han har fri oppdaragelse....så bare så hun vekk og ut av vinduet.
Gutten fortsatte med å slå han i hodet og til slutt fikk han nok,snudde seg rundt og slo gutten noen ganger i hodet og satt seg ned igjen.
Moren ble helt forskrekket og kjeftet på han og spurte om hvorfor i all verden han gjorde det?
Da svarte han bare:Jeg fikk fri oppdragelse av mine foreldre[;)]

ORIGINAL: Lillasyster

jeg har egentlig bare negative tanker om det...
Skal fortelle en morsom historie[:)]
En kamerat av meg satt på busse for noen år siden.
Bak han satt en gutt på 3/4år,sammen med moren.Denne gutten drev å slo kameraten min i hodet hele tiden som etter hvert ble veldig irriterende,så han snudde seg til moren og spurte om hun kunne være så vennlig å be gutten slutte å slå han i hodet.
Nei!sa moren,han har fri oppdaragelse....så bare så hun vekk og ut av vinduet.
Gutten fortsatte med å slå han i hodet og til slutt fikk han nok,snudde seg rundt og slo gutten noen ganger i hodet og satt seg ned igjen.
Moren ble helt forskrekket og kjeftet på han og spurte om hvorfor i all verden han gjorde det?
Da svarte han bare:Jeg fikk fri oppdragelse av mine foreldre[;)]

BACKFIRE!!!!!!![:D]

hehe...hvor er like knappen?[:D]
ORIGINAL: et_lite_vesen

Jeg forbinder fri oppdragelse med late foreldre [8|]

Back
Topp