Erfaringer med vitaminer og tilskudd

Jeg kan absolutt anbefale å kutte sukker! Masse abstinenser i starten, men for meg gikk det overraskende fort over og nå synes jeg sukkerholdige matvarer smaker altfor søtt. Noen ting er oppriktig vondt. Men kake på bursdager er fortsatt lov ;) Og jeg kutta ut mye fruktsukker også, så stor reduksjon i alt av sukker. Det, og kraftig reduksjon i karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) og jeg føler meg bedre enn på lenge! Anbefales!
Okei dere motiverer meg, jeg skal kutte sukker jeg og. Nå har jeg ikke flere brusbokser i kjøleskapet heller, så passer bra :happy090

Skjønner definitivt hva du mener!! :hilarious:

Jeg orket ikke alle de pillene nå, så har byttet de ut med disse:

Det er ikke like mye innhold av hver vitamin o.l., men jeg syns det var verdt det for å slippe å ta så mange ulike..:bag:
De var fine! Jeg tar Nycoplus gravid, men det er jo fire piller i pakken for hver dag - så det bidro jo ikke akkurat til å redusere så mye :smiley-ashamed004

Okei dere motiverer meg, jeg skal kutte sukker jeg og. Nå har jeg ikke flere brusbokser i kjøleskapet heller, så passer bra :happy090
Yay! Lykke til- dette får du til! Bare ikke vær altfor streng med deg selv! Det var derfor det funket for meg fordi jeg hater dietter og strenge regler for hva som er lov og ikke lov å spise. Så for meg fungerer det best når jeg tenker reduksjon først, og så gradvis stopp. Da gikk det faktisk ganske fort.

Takk for svar, uansett :happy: Jeg har ikke tynn slimhinne, men implantasjon har vært et problem:smiley-ashamed004 Kanskje jeg skal ta den også? Jeg føler at jeg er et eneste stort apotek:hilarious: Sist jeg telte tok jeg ti forskjellige piller hver dag!
E vitamin er en antioksidant som har positiv effekt på både egg- og sædkvalitet. I "It starts with the egg" er det et av tilskuddene som vektlegges.

Skjønner definitivt hva du mener!! :hilarious:

Jeg orket ikke alle de pillene nå, så har byttet de ut med disse:

Det er ikke like mye innhold av hver vitamin o.l., men jeg syns det var verdt det for å slippe å ta så mange ulike..:bag:
Det er lurt å velge vitaminer av kvalitet for at det skal fungere. Jeg vet ingenting om de fra Protein, kanskje de er bra.

E-vitamin er ikke bare e-vitamin og folat er ikke bare folat. Man må ta e-vitamin med blandede tokoferoler (alfa, beta, delta og gamma) og helst flytende metylfolat. Folsyre i multivitaminer er ofte den billige og unaturlige typen og mange sliter med opptak av denne. Folsyre er syntetisk fremstilt og kroppen må omdanne den til metylfolat. Metylfolat er en aktiv form av folat og er biotilgjengelig for kroppen.

Jeg tar som sagt multivitaminer selv, på tross av at de ofte er av dårlig kvalitet og selv om f.eks. kalium kan hindre opptaket av jern og disse multivitaminene inneholder begge deler. Jeg tenker at det ikke kan skade. Men akkurat derfor tar jeg ekstra e-vitamin og metylfolat i tillegg. :)

Vedlegg

• 20241120_220949.jpg
    20241120_220949.jpg
    1,7 MB · Visninger: 9
E vitamin er en antioksidant som har positiv effekt på både egg- og sædkvalitet. I "It starts with the egg" er det et av tilskuddene som vektlegges.
Takk! Jeg skal putte det på lista mi hvis dette forsøket ikke går :happy: Eggkvalitet er mest sannsynlig problemet her (alder, alder, alder:smiley-ashamed004)

Det er lurt å velge vitaminer av kvalitet for at det skal fungere. Jeg vet ingenting om de fra Protein, kanskje de er bra.

E-vitamin er ikke bare e-vitamin og folat er ikke bare folat. Man må ta e-vitamin med blandede tokoferoler (alfa, beta, delta og gamma) og helst flytende metylfolat. Folsyre i multivitaminer er ofte den billige og unaturlige typen og mange sliter med opptak av denne. Folsyre er syntetisk fremstilt og kroppen må omdanne den til metylfolat. Metylfolat er en aktiv form av folat og er biotilgjengelig for kroppen.

Jeg tar som sagt multivitaminer selv, på tross av at de ofte er av dårlig kvalitet og selv om f.eks. kalium kan hindre opptaket av jern og disse multivitaminene inneholder begge deler. Jeg tenker at det ikke kan skade. Men akkurat derfor tar jeg ekstra e-vitamin og metylfolat i tillegg. :)

Det er sant! Jeg har også vært veldig opptatt av det, og fått Nycoplus gravid «godkjent» av lege på Balderklinikken. Har også fått anbefalt Shift-serien, spesifikt for magnesium. Men det er lurt det du sier. Og man ønsker jo å få mest ut av de vitaminene man tar.

Ah, det med metylfolaten lurer jeg veldig på. Jeg tok en blodprøve av folat så byttet jeg fra folsyre til den metylfolaten du har på bildet. 3 mnd senere tok jeg en ny blodprøve og mitt folat nivå var lavere...veldig rart. Var veldig overrasket, men kanske kroppen min var ikke så mottakelig mot denne, who knows asså, så jeg byttet igjen til folsyre, men har også lest overalt at metylvariant e visst bedre

Ah, det med metylfolaten lurer jeg veldig på. Jeg tok en blodprøve av folat så byttet jeg fra folsyre til den metylfolaten du har på bildet. 3 mnd senere tok jeg en ny blodprøve og mitt folat nivå var lavere...veldig rart. Var veldig overrasket, men kanske kroppen min var ikke så mottakelig mot denne, who knows asså, så jeg byttet igjen til folsyre, men har også lest overalt at metylvariant e visst bedre
Jeg tror alle kropper er ulike og vi må finne det som funker for oss, denne funket vosst ikke for deg. :) Tok du den riktig? Den skal ristes godt og dryppes i munnen og holdes i munnen i 60sek. Og tok du lik dose av de ulike? De fleste kan nyttiggjøre folsyre, men mange må ha metylfolat.

Jeg tror alle kropper er ulike og vi må finne det som funker for oss. :) Tok du den riktig? Den skal ristes godt og dryppes i munnen og holdes i munnen i 60sek. Og tok du lik dose av de ulike? De fleste kan nyttiggjøre folsyre, men mange må ha metylfolat. Eller så funker ikke denne så godt for deg rett og slett.
Jeg tror også absolutt kropper er ulike, og vi trenger forskjellige ting. Jeg har prøvd å få legen min til å ta utvidede blodprøver etter at jeg startet på alt av tilskudd og vitaminer, men hun er ikke like interessert i å monitorere utviklingen min som jeg er. Jeg prøver å forklare henne at det er nyttig for meg for å se om det funker det jeg gjør eller om det er ting jeg tar som jeg egentlig ikke trenger- men hun nekter. Fordi det kun er et år siden jeg tok utvidede blodprøver sist, og man «driver ikke å tar sånne prøver hele tiden, vet du». Sukk…

Men jeg synes synd på henne også. Jeg har et uvanlig stort kontrollbehov :smiley-ashamed004

Back
Topp