Erfaringer med vitaminer og tilskudd

Daisybloom

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Jeg vet det er flere tråder her om tilskudd og vitaminer, men jeg synes det er litt «rotete» å finne frem i jungelen, da det er mange som har gått på forskjellige tilskudd og med forskjellige daglige doser :smiley-ashamed004

Jeg har selv gått på Nycoplus Gravid som er et slags multivitamin beregnet på prøvene og gravide. Jeg fikk det anbefalt av Balderklinikken (når jeg var der for noe annet, men kom inn på at jeg prøvde å bli gravid). Jeg har planer om å prøve både q10 ubiquinol og melatonin neste gang. Jeg tar også økt dose d-vitamin (i tillegg til multivitamin) da jeg har lave d-vitamin nivåer. Om vinteren går jeg på 50-60 ug. Men jeg har også lest flere som går på e-vitamin, c-vitamin, magnesium, jern og antioksidanter som NAC og R-alpha liponsyre. Og det er sikkert andre ting også!

Så det jeg lurer på er: hva har du gått på og hvorfor? Og ikke minst, hvor mye tok du som daglig dose?

Og så må jeg selvfølgelig legge til som en «disclaimer» at ingen bør ta massevis av vitaminer og tilskudd uten å snakke med lege, det er ikke alt vi skal ha for mye av heller;)
 
  • Tar anbefalt dagsdose av omega-3-kapsler, folsyre og multivitamin hver dag.
  • Tar ekstra d-vitamin fra september til april pga mørketid og påvist d-vitaminmangel.
  • Sist IVF-forsøk tok jeg 1mg melatonin de første dagene i syklus og 2mg fram til uttak, pga denne studien. Fastlegen sier det er en enkeltstudie som ikke beviser så mye, men at det ikke kunne skade.
  • Tok Q10, men oppdaga at det var feil type ifølge forumposter her. Er litt kontrollfrik, så savner god dokumentasjon/studier om dette. Fastlege og farmasøyt visste ingenting, og jeg har ikke funnet kilder jeg vet om jeg kan stole på selv ennå.
I tillegg prøver jeg å spise sunt og holde vekta. Har kutta kraftig ned på søtsaker, og har også gjort noen kostholdsendringer basert på råd fra HelseNorge:
  • Drikker maks 2 dl filterkaffe pr dag og ingen andre koffeinholdige ting. Koffeinfri kaffe om savnet blir for stort
  • Har kuttet lakris, salt lakris og te med lakrisrot
  • Har kuttet mat/te med store mengder ingefær
 
  • Tar anbefalt dagsdose av omega-3-kapsler, folsyre og multivitamin hver dag.
  • Tar ekstra d-vitamin fra september til april pga mørketid og påvist d-vitaminmangel.
  • Sist IVF-forsøk tok jeg 1mg melatonin de første dagene i syklus og 2mg fram til uttak, pga denne studien. Fastlegen sier det er en enkeltstudie som ikke beviser så mye, men at det ikke kunne skade.
  • Tok Q10, men oppdaga at det var feil type ifølge forumposter her. Er litt kontrollfrik, så savner god dokumentasjon/studier om dette. Fastlege og farmasøyt visste ingenting, og jeg har ikke funnet kilder jeg vet om jeg kan stole på selv ennå.
I tillegg prøver jeg å spise sunt og holde vekta. Har kutta kraftig ned på søtsaker, og har også gjort noen kostholdsendringer basert på råd fra HelseNorge:
  • Drikker maks 2 dl filterkaffe pr dag og ingen andre koffeinholdige ting. Koffeinfri kaffe om savnet blir for stort
  • Har kuttet lakris, salt lakris og te med lakrisrot
  • Har kuttet mat/te med store mengder ingefær
Takk! Dette var super oversiktlig :joyful: Jeg har også gjort kostholdsendringer. Kuttet ut mye/nesten alt av ultraprosessert og søtsaker. Spiser veldig lite sukker, og prøver å kun spise rene råvarer. Det med kaffe er det tøffeste for min del, men jeg har kuttet enormt mye i kaffe også. Hvor mye d-vitamin tar du ekstra? Jeg måtte ta mye ifjor da nivåene mine var sykt lave (under 30), men i år tenkte jeg å ta 40-60 ug.

Jeg tok også q10, men feil type. Vurderer å starte på den etter neste fryseforsøk da det visstnok skal hjelpe direkte på eggkvalitet og det er der jeg sliter:smiley-ashamed004
 
@Daisybloom Det er 10 µg i multivitaminene og så tar jeg 40 µg i tillegg. Tenker å ta en blodprøve litt lenger utpå høsten for å sjekke nivå av vitamin d og evt. øke ved behov :)
 
Back
Topp