Erfaringer med vitaminer og tilskudd

Daisybloom

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Jeg vet det er flere tråder her om tilskudd og vitaminer, men jeg synes det er litt «rotete» å finne frem i jungelen, da det er mange som har gått på forskjellige tilskudd og med forskjellige daglige doser :smiley-ashamed004

Jeg har selv gått på Nycoplus Gravid som er et slags multivitamin beregnet på prøvene og gravide. Jeg fikk det anbefalt av Balderklinikken (når jeg var der for noe annet, men kom inn på at jeg prøvde å bli gravid). Jeg har planer om å prøve både q10 ubiquinol og melatonin neste gang. Jeg tar også økt dose d-vitamin (i tillegg til multivitamin) da jeg har lave d-vitamin nivåer. Om vinteren går jeg på 50-60 ug. Men jeg har også lest flere som går på e-vitamin, c-vitamin, magnesium, jern og antioksidanter som NAC og R-alpha liponsyre. Og det er sikkert andre ting også!

Så det jeg lurer på er: hva har du gått på og hvorfor? Og ikke minst, hvor mye tok du som daglig dose?

Og så må jeg selvfølgelig legge til som en «disclaimer» at ingen bør ta massevis av vitaminer og tilskudd uten å snakke med lege, det er ikke alt vi skal ha for mye av heller;)

• Tar anbefalt dagsdose av omega-3-kapsler, folsyre og multivitamin hver dag.
  • Tar ekstra d-vitamin fra september til april pga mørketid og påvist d-vitaminmangel.
  • Sist IVF-forsøk tok jeg 1mg melatonin de første dagene i syklus og 2mg fram til uttak, pga denne studien. Fastlegen sier det er en enkeltstudie som ikke beviser så mye, men at det ikke kunne skade.
  • Tok Q10, men oppdaga at det var feil type ifølge forumposter her. Er litt kontrollfrik, så savner god dokumentasjon/studier om dette. Fastlege og farmasøyt visste ingenting, og jeg har ikke funnet kilder jeg vet om jeg kan stole på selv ennå.
I tillegg prøver jeg å spise sunt og holde vekta. Har kutta kraftig ned på søtsaker, og har også gjort noen kostholdsendringer basert på råd fra HelseNorge:
  • Drikker maks 2 dl filterkaffe pr dag og ingen andre koffeinholdige ting. Koffeinfri kaffe om savnet blir for stort
  • Har kuttet lakris, salt lakris og te med lakrisrot
  • Har kuttet mat/te med store mengder ingefær

• Tar anbefalt dagsdose av omega-3-kapsler, folsyre og multivitamin hver dag.
  • Tar ekstra d-vitamin fra september til april pga mørketid og påvist d-vitaminmangel.
  • Sist IVF-forsøk tok jeg 1mg melatonin de første dagene i syklus og 2mg fram til uttak, pga denne studien. Fastlegen sier det er en enkeltstudie som ikke beviser så mye, men at det ikke kunne skade.
  • Tok Q10, men oppdaga at det var feil type ifølge forumposter her. Er litt kontrollfrik, så savner god dokumentasjon/studier om dette. Fastlege og farmasøyt visste ingenting, og jeg har ikke funnet kilder jeg vet om jeg kan stole på selv ennå.
I tillegg prøver jeg å spise sunt og holde vekta. Har kutta kraftig ned på søtsaker, og har også gjort noen kostholdsendringer basert på råd fra HelseNorge:
  • Drikker maks 2 dl filterkaffe pr dag og ingen andre koffeinholdige ting. Koffeinfri kaffe om savnet blir for stort
  • Har kuttet lakris, salt lakris og te med lakrisrot
  • Har kuttet mat/te med store mengder ingefær
Takk! Dette var super oversiktlig :joyful: Jeg har også gjort kostholdsendringer. Kuttet ut mye/nesten alt av ultraprosessert og søtsaker. Spiser veldig lite sukker, og prøver å kun spise rene råvarer. Det med kaffe er det tøffeste for min del, men jeg har kuttet enormt mye i kaffe også. Hvor mye d-vitamin tar du ekstra? Jeg måtte ta mye ifjor da nivåene mine var sykt lave (under 30), men i år tenkte jeg å ta 40-60 ug.

Jeg tok også q10, men feil type. Vurderer å starte på den etter neste fryseforsøk da det visstnok skal hjelpe direkte på eggkvalitet og det er der jeg sliter:smiley-ashamed004

@Daisybloom Det er 10 µg i multivitaminene og så tar jeg 40 µg i tillegg. Tenker å ta en blodprøve litt lenger utpå høsten for å sjekke nivå av vitamin d og evt. øke ved behov :)

Takk! Dette var super oversiktlig :joyful: Jeg har også gjort kostholdsendringer. Kuttet ut mye/nesten alt av ultraprosessert og søtsaker. Spiser veldig lite sukker, og prøver å kun spise rene råvarer. Det med kaffe er det tøffeste for min del, men jeg har kuttet enormt mye i kaffe også. Hvor mye d-vitamin tar du ekstra? Jeg måtte ta mye ifjor da nivåene mine var sykt lave (under 30), men i år tenkte jeg å ta 40-60 ug.

Jeg tok også q10, men feil type. Vurderer å starte på den etter neste fryseforsøk da det visstnok skal hjelpe direkte på eggkvalitet og det er der jeg sliter:smiley-ashamed004

Hva er riktig type?? Kanskje jeg også tar feil..

Hva er riktig type?? Kanskje jeg også tar feil..
Vet at det er q10 ubiquinol som er den som har vært forsket på, men de fleste q10 er ubiquinon eller noe? Den har visst ikke like god effekt på fertilitet.

Den riktige er med ubiqionol ;)

Jeg tar:
Omega 3 multi
Magnesium
Q10
Melatonin før eggløsning
Jod-dråper

Partner tar:
Sink og selen-piller
Q10
Tran

Vi tar forresten «feil» Q10. Var så stor prisforskjell, og hun på sunkost mente at det var forsket på og den «feile» var tydeligvis like bra :bored:

- CoQ10, ubiquinoL. 300mg morgen og 300mg kveld.
- Vitamin D, 80ų.
- Omega 3 multivitamin.
- L-arginine pga tynn slimhinne. 1000mg morgen og 2000mg kveld.
- E-vitamin, den riktige typen som er flytende pga tynn slimhinne.
- Jern.
- B-vitaminer inkl B6.

Ellers spiser jeg hver dag: hirse, havre, quinoa, sesamfrø, 3 valnøttkjerner, 1 paranøtt, psyllium, næringsgjær, havrekli, hempfrø, chiafrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner, 5 hasselnøtter, 5 mandler, acai, gojibær, mulbær, blåbær, skogsbær, tyttebær, kirsebær, grønnkål, spinat og naturellyoughurt, kjøres sammen til frokostsmoothie.

Til middag: rent kjøtt, helst lam, masse pepper (antioksidanter), urter, grønnsaker, tomatbasert base, beinkraft, linser, bønner og hel spelt.

Last edited:
- Vitamin D, 80ų.
- Omega 3 multivitamin.
- Jern.
- B-vitaminer inkl B6.

Ellers spiser jeg hver dag: hirse, havre, sesamfrø, 3 valnøttkjerner, 1 paranøtt, psyllium, næringsgjær, havrekli, hempfrø, chiafrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner, 5 hasselnøtter, 5 mandler, acai, gojibær, mulbær, blåbær, skogsbær, tyttebær, kirsebær, grønnkål, spinat og naturellyoughurt, kjøres sammen til frokostsmoothie.

Til middag: rent kjøtt, helst lam, masse pepper (antioksidanter), urter, grønnsaker, tomatbasert base, beinkraft, linser, bønner og hel spelt.
Så flink du er :arghh::Heartred hvor lenge har du spist så rent?

Så flink du er :arghh::Heartred hvor lenge har du spist så rent?
Jeg spiser ikke bare dette, i wish!, men dette er det som er relatert til trådens tema om hva man får i seg av riktig næring. Jeg er for glad i søtsaker til at jeg kan regnes for å være spesielt sunn. :smiley-angelic006

Jeg lager også proteinrundstykker som jeg har rent pålegg på når jeg ønsker noe annet, men smoothien har jeg drukket som dagens første måltid i årevis. Blødlegger alt utenom de fryste bærene og youghurten et døgn i kjøleskapet.

Jeg spiser ikke bare dette, i wish!, men dette er det som er relatert til trådens tema om hva man får i seg av riktig næring. Jeg er for glad i søtsaker til at jeg kan regnes for å være spesielt sunn. :smiley-angelic006

Jeg lager også proteinrundstykker som jeg har rent pålegg på når jeg ønsker noe annet, men smoothien har jeg drukket som dagens første måltid i årevis. Blødlegger alt utenom de fryste bærene og youghurten et døgn i kjøleskapet.
Uansett bra jobba å gjøre alt dette hver dag, selvom du er glad i søtsaker! Jeg er også for glad i søtsaker, er så vanskelig å skulle kutte sukker :happy090

Uansett bra jobba å gjøre alt dette hver dag, selvom du er glad i søtsaker! Jeg er også for glad i søtsaker, er så vanskelig å skulle kutte sukker :happy090

Jeg eeeelsker søtsaker, og den første uken var skikkelig røff :hilarious: Etter det tenkte jeg ikke mer på det, og nå føles det ut som jeg ikke har behov for sjokolade igjen ..utrolig nok!:hilarious: Men fytti grisen, hadde skikkelig abstinenser første uka:bag:

Jeg eeeelsker søtsaker, og den første uken var skikkelig røff :hilarious: Etter det tenkte jeg ikke mer på det, og nå føles det ut som jeg ikke har behov for sjokolade igjen ..utrolig nok!:hilarious: Men fytti grisen, hadde skikkelig abstinenser første uka:bag:
Okei jeg må gjennom samme greia, jeg også får jo abstinenser uten sukker omtrent :hilarious:

Okei jeg må gjennom samme greia, jeg også får jo abstinenser uten sukker omtrent :hilarious:
Jeg kan absolutt anbefale å kutte sukker! Masse abstinenser i starten, men for meg gikk det overraskende fort over og nå synes jeg sukkerholdige matvarer smaker altfor søtt. Noen ting er oppriktig vondt. Men kake på bursdager er fortsatt lov ;) Og jeg kutta ut mye fruktsukker også, så stor reduksjon i alt av sukker. Det, og kraftig reduksjon i karbohydrater (som omdannes til sukker i kroppen) og jeg føler meg bedre enn på lenge! Anbefales!

- Vitamin D, 80ų.
- Omega 3 multivitamin.
- Jern.
- B-vitaminer inkl B6.

Ellers spiser jeg hver dag: hirse, havre, quinoa, sesamfrø, 3 valnøttkjerner, 1 paranøtt, psyllium, næringsgjær, havrekli, hempfrø, chiafrø, solsikkekjerner, linfrø, gresskarkjerner, 5 hasselnøtter, 5 mandler, acai, gojibær, mulbær, blåbær, skogsbær, tyttebær, kirsebær, grønnkål, spinat og naturellyoughurt, kjøres sammen til frokostsmoothie.

Vet du om E-vitamin er vannløselig? Slik som C-vitamin og magnesium? Altså, at du kan ta så mye du vil uten at det gjør noe? Jeg har aldri hatt tynn slimhinne, men har lest det anbefalt i forbindelse med IVF. Vet du om det hjelper mot noe annet enn tynn slimhinne? Jeg spurte legen min, men hun ante ikke. Hun visste ikke en gang om det var vannløselig eller fettløselig :banghead:

Vet du om E-vitamin er vannløselig? Slik som C-vitamin og magnesium? Altså, at du kan ta så mye du vil uten at det gjør noe? Jeg har aldri hatt tynn slimhinne, men har lest det anbefalt i forbindelse med IVF. Vet du om det hjelper mot noe annet enn tynn slimhinne? Jeg spurte legen min, men hun ante ikke. Hun visste ikke en gang om det var vannløselig eller fettløselig :banghead:
Jeg blander meg inn i samtalen her jeg :hilarious:

Vitamin E er fettløselig! Men maks dose er ganske høyt, tror rundt 300 mg daglig.
Jeg fikk anbefalt denne på Frøyaklinikken:

Jeg blander meg inn i samtalen her jeg :hilarious:

Vitamin E er fettløselig! Men maks dose er ganske høyt, tror rundt 300 mg daglig.
Jeg fikk anbefalt denne på Frøyaklinikken:

Ah! Tusen takk :happy: Sa de noe om hvorfor det var lurt å ta e-vitamin? Jeg har lest «overalt» at det er lurt å ta, men dette er første gang jeg har sett noen skrive noe om hvorfor(tynn slimhinne). Vet du om det hjelper mot noe annet?

Ah! Tusen takk :happy: Sa de noe om hvorfor det var lurt å ta e-vitamin? Jeg har lest «overalt» at det er lurt å ta, men dette er første gang jeg har sett noen skrive noe om hvorfor(tynn slimhinne). Vet du om det hjelper mot noe annet?

Har ikke peiling, beklager :bag: Jeg fikk bare en liste med anbefalte tilskudd som hun mente kunne hjelpe meg og min problemstilling (tynn slimhinne, implantasjon). Men jeg vet ikke nøyaktig hva akkurat E-vitamin skulle bidra med..

:smiley-ashamed004Har ikke peiling, beklager :bag: Jeg fikk bare en liste med anbefalte tilskudd som hun mente kunne hjelpe meg og min problemstilling (tynn slimhinne, implantasjon). Men jeg vet ikke nøyaktig hva akkurat E-vitamin skulle bidra med..
Takk for svar, uansett :happy: Jeg har ikke tynn slimhinne, men implantasjon har vært et problem:smiley-ashamed004 Kanskje jeg skal ta den også? Jeg føler at jeg er et eneste stort apotek:hilarious: Sist jeg telte tok jeg ti forskjellige piller hver dag!

Takk for svar, uansett :happy: Jeg har ikke tynn slimhinne, men implantasjon har vært et problem:smiley-ashamed004 Kanskje jeg skal ta den også? Jeg føler at jeg er et eneste stort apotek:hilarious: Sist jeg telte tok jeg ti forskjellige piller hver dag!

Skjønner definitivt hva du mener!! :hilarious:

Jeg orket ikke alle de pillene nå, så har byttet de ut med disse:

Det er ikke like mye innhold av hver vitamin o.l., men jeg syns det var verdt det for å slippe å ta så mange ulike..:bag:

Back
Topp