er salami spekemat??

ORIGINAL: Charlotte_2

synes dette er så mye hysteri altså.. må nesten le... he he...
tenk på alt det mødrene og bestemødrene våre spiste før ! det gikk jo bra med oss, er hundre prosent sikker på at da var det ikke noen som fortalte dem dette! jeg var hekta på salami under min første graviditet og jeg spiste det nesten daglig... ikke noe som helst har skjedd med dattera mi, hu er faktisk veldig frisk og ikke noe skade på hu ihvertfall, så jeg spiser salami nå med god samvittighet...
gidder ikke å bli helt hysterisk pga at noen sier det og det, hvis man skulle hørt på leger o.l så kunne man ikke spise noen ting som helst da.. uansett om man er gravid eller ei... for en stund tilbake kunne man ikke spise poteter for det var kreftfremkallende ellerno og ikke brød for det blei man feit av osv osv...... sånne ting er jo helt latterlig!

greit man kan begrense inntaket når man er gravid, men er ikke noe redd for noe skade i hvertfall....
og jeg har hatt taxoplasmose eller hva det heter.. så ikke redd for det, he he...

måtte bare si meninga mi i hvertfall så får folk gjøre opp sin egen mening og gjøre det som er best for seg sjøl, jeg spiser salami i hvertfall det har jeg alltid gjort

og jeg ler og rister på hodet når jeg hører slike kommentarer..

er ikke snakk om å være hysterisk her synes jeg..

ORIGINAL: *LykkeligMamma*

Men det som jeg syns er aller værst er enkelte jordmødre og leger ikke er oppdatert på dette og sier at det er greitr og spise det[:'(]
Så jeg ville kanskje heller hørt på infoen som mattilsynet og helsedirektoratet kommer med istedet, for det er ikke alle som er like oppdatert. Å noen leger gidder bare ikke høre på det som er "annbefalt" fordi di syns det er overdrevet og tyr heller til sine egene meninger en det som er anbefalt.
Har jeg skulle hørt på legen min så har jeg kunnet spise ALT! [:-] Å jeg ble faktisk sinna på han å sa at han måtte få oppdatert kunskapen sin om HVA GRAVIDE FAKTISK IKKE KAN SPISE! For å gi ut feil information kan til værstefall faktisk føre til at babyen dør.
Ja, greit sjansen er minimal, men hvorfor ta den? Skjønner ikke den jeg, å det kommer jeg aldrig til og gjøre heller.
Jeg spiser ikke noe som kan føre til at babyen i magen min bil dårlig eller dør. 9 usselige mnd av livet ditt og holde deg unna noe.... *risterpåhodet* 
Selv om jeg ikke spiser sånt så er det sååå masse annet og spise. Et hav av matvarer, så å si"hva kan man spise da da?" Den blir for dom for min del! Jo alt annet kan man spise, å det er MASSE![:)] ¨

Hva andre gjør gjør, det er opp til dem, men jeg skjønner bare ikke de som tar sjansen.
Jeg vet værtfall med meg selv at jeg kan sitte dær å ha god samvittighet å si at jeg ikke har rørt noe som helts som ikke skulle røres hvis det evt skulle skje noe med babyen min. Å at værtfall jeg har gjort alt mitt for at den skal være frisk![:)]

Veldig enig med det du skriver her. Og en ting til, at barnedødeligheten minsker til mer vi finner ut, burde jo være grunn nok til å følge disse rådene som blir gitt. Trenger ikke gå så mange tiår tilbake før det å miste et og to barn i mors liv (da snakker vi etter 12 uker) var helt vanlig. Jeg følger det som står på matportalen og synes ikke listen er veldig lang. Synes heller ikke det er noe stort offer. Ser ikke på meg selv som noe hysterisk heller, da jeg ikke stresser noe rundt det.
Finner det også veldig merkelig å høre at noen synes 9 mnd uten feks salami forringer livskvaliteten.

Jeg synes det er merkelig at så mange er totalt anti alkohol pga av mulige foster/senskader at de blir sinna på folk som syns det er ok å smake en slurk mener det er "hysterisk" å la være å spise spekemat og ellers det som anbefales av mattilsynet...

Personlig syns jeg det har litt med hva man kan kontrollere og ikke - man kan f.eks kontrollere inntak av alkohol - jeg er i mot drikking i svangerskapet, men tror ikke at å nippe til et halvt glass vin utover en kveld fører til noe skade. En skive med spekemat, "gammal" servelat, muggost osv kan faktisk føre til at barnet dør i mors liv... Mengden listeria kan man ikke kontrollere før man spiser det og jeg kunne ikke tilgitt meg selv om jeg skulle være en av de få med maks uflaks selv om sjansen er liten. Dette er kunnskap man har og da er det bedre å være klok på forhånd og ikke etterpå...

Det er faktisk mer sjangs for akkurat listeria i vanlig kjøttpålegg, som skinke,servelat osv..
dette pga. at det er så pass mye salt i spekemat at den bakterien trives bedre i vanlig kjøttpålegg.
Jeg spiser all spekemat,og har tilogmed spist muggost. Trives og koser meg[:)] Er det som er det viktigste og det håper jeg alle andre og gjør[:D]

Er faktisk litt sjokkert over hvor mange som virkelig ikke fatter poenget her. Og til og med "skryter" av å ha spist diverse ting de vet kan være skadelig. "Men det gikk jo bra". Hva gjør du når det en dag plutselig ikke går bra?? Da sitter man der med verdens dårligste samvittighet og har faktisk bidratt til barnets død. Høres brutalt ut, men det er jo sannheten.

Er enig med Varia som sier at dette absolutt ikke har med hysteri å gjøre, vi stresser ikke og er hysteriske bare fordi vi enkelt og greit dropper salami i 9 mnd. Samme med alkohol/tobakk, men der virker det jo som at alle er enige. Pussige greier det der.

ORIGINAL: isabel87

Det er faktisk mer sjangs for akkurat listeria i vanlig kjøttpålegg, som skinke,servelat osv..
dette pga. at det er så pass mye salt i spekemat at den bakterien trives bedre i vanlig kjøttpålegg.
Jeg spiser all spekemat,og har tilogmed spist muggost. Trives og koser meg[:)] Er det som er det viktigste og det håper jeg alle andre og gjør[:D]

Du vet at hvis du blir smittet av listeria, trenger du ikke å merke noe før ungen er død i magen? [8|] Sjokkerende..

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: isabel87

Du vet at hvis du blir smittet av listeria, trenger du ikke å merke noe før ungen er død i magen? [8|] Sjokkerende..

Får virkelig ikke håpe det da[;)] ps:vi har det helt fint[:)]

Synes også dette er helt sjokkerende. Man lurer jo bare seg selv med alle disse unskyldingene..
Ufattelig at noen er så svake at man ikke klarer å holde seg unna en salamiskive...er jo bare psykisk.
Hvis man ikke får i seg mat uten rått kjøtt , så må man da ha et utrolig ensidig kosthold. Kanskje kostholdsveiledning kan være et godt tips.

ORIGINAL: Kattejenta

Er faktisk litt sjokkert over hvor mange som virkelig ikke fatter poenget her. Og til og med "skryter" av å ha spist diverse ting de vet kan være skadelig. "Men det gikk jo bra". Hva gjør du når det en dag plutselig ikke går bra?? Da sitter man der med verdens dårligste samvittighet og har faktisk bidratt til barnets død. Høres brutalt ut, men det er jo sannheten.

Er enig med Varia som sier at dette absolutt ikke har med hysteri å gjøre, vi stresser ikke og er hysteriske bare fordi vi enkelt og greit dropper salami i 9 mnd. Samme med alkohol/tobakk, men der virker det jo som at alle er enige. Pussige greier det der.

Kunne ikke sagt det bedre selv!![:)] er så enig som det går an å bli [:)]

Back
Topp