er salami spekemat??

Synes det er et lite offer å være på den sikre siden! Klart folk overlevde før i tiden også, men det betyr jo ikke at man skal ignorere all den nye kunnskapen vi har fått, det er jo tåpelig! Kanskje liten sjanse for skade når man spiser feks salami, men når sjansen er der og jeg VET det, bruker jeg kunnskapen og klarer jammen å holde meg unna i 9 usle mnd[;)]

ORIGINAL: LindaH84

Jeg har ikke blitt informert om dette av jordmor noen gang, og ikke lege heller. Det eneste jeg har fått beskjed om å være forsiktig med å spise, er sukker, for alt legger seg på ungen

Huff, sukker er jeg skikkelig dårlig på [&:] Spiser nok litt mye ja...

eneste jordmor og lege har sagt til meg at man må holde seg unna når man er gravid er brus. det var noe de begge var veldig strenge på.

ORIGINAL: LindaH84

Jeg har ikke blitt informert om dette av jordmor noen gang, og ikke lege heller. Det eneste jeg har fått beskjed om å være forsiktig med å spise, er sukker, for alt legger seg på ungen

Se her: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Oversikt over hva gravide ikke skal spise. Denne portalen drives av bla. Mattilsynet og Statens Helsetilsyn.

ORIGINAL: *obaibi*

Synes det er et lite offer å være på den sikre siden! Klart folk overlevde før i tiden også, men det betyr jo ikke at man skal ignorere all den nye kunnskapen vi har fått, det er jo tåpelig! Kanskje liten sjanse for skade når man spiser feks salami, men når sjansen er der og jeg VET det, bruker jeg kunnskapen og klarer jammen å holde meg unna i 9 usle mnd[;)]

sign

Bearbeidede kjøttprodukter
Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Dette står det om bearbeidede kjøttprodukter på matportalen (samme link som over). Så salami som er kjøpt i dag vil jeg da anse som trygg, og grei å spise

ORIGINAL: Ariada88

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Dette står det om bearbeidede kjøttprodukter på matportalen (samme link som over). Så salami som er kjøpt i dag vil jeg da anse som trygg, og grei å spise

Eller her da:
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar (se saken Skadelige bakterier og parasitter Skadelige bakterier og parasitter kan gi deg infeksjoner som påvirker barnet ditt. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.

Ja, vet, det står på akkurat samme siden, bare litt høyere opp.. de er vel ikke enige med seg selv da, så ikke rart vi ikke er helt enige her inne[:-]

Med kjøttpålegg mener de nok skinke, hamburgerygg, servelat ol. Spekemat blir en annen katogori.

ORIGINAL: Kattejenta

Med kjøttpålegg mener de nok skinke, hamburgerygg, servelat ol. Spekemat blir en annen katogori.

Agree...

Salami går under spekemat, som annet speket pålegg.

Jeg vet om ei som mistet tvillingene sine før fødsel etter en liten skive med muggost som viste seg å ha listeria[:(], så lenge jeg får i meg tilstrekkelig av alternative sikre produkter så holder jeg meg unna ting jeg ikke kan kontrollere, som f.eks salami og annen spekemat, muggost og rått/halvstekt kjøtt.

Får jeg veldig lyst på så kan man varmebehandle det meste slik at det er sikkert - kan f,eks lage ostesmørbrød med salami

Men, jeg hadde heller spist salami enn å sulte meg og baby

salami er spekemat, men så lenge du fryser den eller steker den så kan den spises [:)]

som flere andre har sagt så må jeg nok en gang gjenta at SALAMI IKKE ER KJØTTPÅLEGG, men SPEKEMAT, som man ikke skal spise så lenge den ikke er fryst eller stekt

ORIGINAL: inamaria

som flere andre har sagt så må jeg nok en gang gjenta at SALAMI IKKE ER KJØTTPÅLEGG, men SPEKEMAT, som man ikke skal spise så lenge den ikke er fryst eller stekt

Listeria dør ikke av frysing..

ORIGINAL: Sicily

nei, jeg vet det, det er bare toxoplasmose et eller annet som dør ved frysing. man må steke for å drepe listeria. Jeg vet såppas [:)]

nei, jeg vet det, det er bare toxoplasmose et eller annet som dør ved frysing. man må steke for å drepe listeria. Jeg vet såppas [:)]

Ja, men du skrev: "SALAMI IKKE ER KJØTTPÅLEGG, men SPEKEMAT, som man ikke skal spise så lenge den ikke er fryst eller stekt" så jeg bare kommenterte det så det ikke skulle bli noen misforståelse. Spekemat er trygt KUN ved steking.

Ja, men du skrev: "SALAMI IKKE ER KJØTTPÅLEGG, men SPEKEMAT, som man ikke skal spise så lenge den ikke er fryst eller stekt" så jeg bare kommenterte det så det ikke skulle bli noen misforståelse. Spekemat er trygt KUN ved steking.

joda, men når de fleste jordmødre advarer så sier de at det KAN til nød spises ved frysing, men bør aller helst stekes. men det var fordi toxoplasmosen var mer vanlig enn listeria. selvfølgelig er det best å være 100% sikker [:)]

Åjj...visste ikke at salami er spekemat [&:] Spiser det ofte....ups...

Må spørre jordmor (skal til ho 8 feb) hva hun mener, og evt ta den prøven dere prater om?

Er førstegangsfødende, så jeg er ikke så inne på de der greiene[:'(]

Men det som jeg syns er aller værst er enkelte jordmødre og leger ikke er oppdatert på dette og sier at det er greitr og spise det[:'(]
Så jeg ville kanskje heller hørt på infoen som mattilsynet og helsedirektoratet kommer med istedet, for det er ikke alle som er like oppdatert. Å noen leger gidder bare ikke høre på det som er "annbefalt" fordi di syns det er overdrevet og tyr heller til sine egene meninger en det som er anbefalt.
Har jeg skulle hørt på legen min så har jeg kunnet spise ALT! [:-] Å jeg ble faktisk sinna på han å sa at han måtte få oppdatert kunskapen sin om HVA GRAVIDE FAKTISK IKKE KAN SPISE! For å gi ut feil information kan til værstefall faktisk føre til at babyen dør.
Ja, greit sjansen er minimal, men hvorfor ta den? Skjønner ikke den jeg, å det kommer jeg aldrig til og gjøre heller.
Jeg spiser ikke noe som kan føre til at babyen i magen min bil dårlig eller dør. 9 usselige mnd av livet ditt og holde deg unna noe.... *risterpåhodet* 
Selv om jeg ikke spiser sånt så er det sååå masse annet og spise. Et hav av matvarer, så å si"hva kan man spise da da?" Den blir for dom for min del! Jo alt annet kan man spise, å det er MASSE![:)] ¨

Hva andre gjør gjør, det er opp til dem, men jeg skjønner bare ikke de som tar sjansen.
Jeg vet værtfall med meg selv at jeg kan sitte dær å ha god samvittighet å si at jeg ikke har rørt noe som helts som ikke skulle røres hvis det evt skulle skje noe med babyen min. Å at værtfall jeg har gjort alt mitt for at den skal være frisk![:)]

synes dette er så mye hysteri altså.. må nesten le... he he...
tenk på alt det mødrene og bestemødrene våre spiste før ! det gikk jo bra med oss, er hundre prosent sikker på at da var det ikke noen som fortalte dem dette! jeg var hekta på salami under min første graviditet og jeg spiste det nesten daglig... ikke noe som helst har skjedd med dattera mi, hu er faktisk veldig frisk og ikke noe skade på hu ihvertfall, så jeg spiser salami nå med god samvittighet...
gidder ikke å bli helt hysterisk pga at noen sier det og det, hvis man skulle hørt på leger o.l så kunne man ikke spise noen ting som helst da.. uansett om man er gravid eller ei... for en stund tilbake kunne man ikke spise poteter for det var kreftfremkallende ellerno og ikke brød for det blei man feit av osv osv...... sånne ting er jo helt latterlig!

greit man kan begrense inntaket når man er gravid, men er ikke noe redd for noe skade i hvertfall....
og jeg har hatt taxoplasmose eller hva det heter.. så ikke redd for det, he he...

måtte bare si meninga mi i hvertfall så får folk gjøre opp sin egen mening og gjøre det som er best for seg sjøl, jeg spiser salami i hvertfall det har jeg alltid gjort

Back
Topp