Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Melk i mat, men ikke drikke, er i følge offentlige anbefalinger som hs skal forholde seg til fra ti mnd
Til en viss grad ja.Og det er pga jernopptaket og ikke tarmene![]()
Så gir man prim med jern, så har man på måtte dekket den![]()
Til en viss grad ja.
Men da må man spesifisere "prim med tilsatt jern", ikke at "melk i maten går bra"
Ja. Men helsesøster skal holde seg til anbefaling. Ikke plikt. Men hun skal etter retningslinjer for helsestasjonen ikke komme med anbefalinger som strider mot det som er av forskningsbasert nasjonale anbefalingerHva andre gjør spiller vel sånn sett ingen rolle, anbefalinger er kun anbefalinger og ikke en plikt å følge.
Er man flink til å gi mat med mye jern, så går det nok fint å gi litt mat med melk også. Det blir mennesker av svenske babyer og de har andre anbefalinger enn oss. Så jeg vil jo si meg enig i kommentaren det går bra.
Mange tror denne anbefalingen med melk kommer av umodne tarmer, og ikke at melk hindre opptaket av jern.
Derfor ser man ofte kommentaren det gikk bra vil jeg tro![]()
Hva andre gjør spiller vel sånn sett ingen rolle, anbefalinger er kun anbefalinger og ikke en plikt å følge.
Er man flink til å gi mat med mye jern, så går det nok fint å gi litt mat med melk også. Det blir mennesker av svenske babyer og de har andre anbefalinger enn oss. Så jeg vil jo si meg enig i kommentaren det går bra.
Mange tror denne anbefalingen med melk kommer av umodne tarmer, og ikke at melk hindre opptaket av jern.
Derfor ser man ofte kommentaren det gikk bra vil jeg tro![]()
Ja. Men helsesøster skal holde seg til anbefaling. Ikke plikt. Men hun skal etter retningslinjer for helsestasjonen ikke komme med anbefalinger som strider mot det som er av forskningsbasert nasjonale anbefalinger
Anbefalingen er ikke låst på fullamming, den er å finne den løsning som passer.Anbefales å fullamme i 6 måneder også, heldigvis så kan hs komme med anbefalinger ang mme om man ikke vil eller kan amme selv om det ikke er anbefalt. Bare ett eksempel på at nei hs skal ikke kun forholde seg til anbefalingene. Alle passer ikke inn i samme boks, derfor er det viktig å ha en helsesøster som ser menneskene og ikke kun anbefalinger.
Men nå har ikke jeg lest i denne tråden at det var hs som ga prim på brødskiven, så hva hs har med dette er jeg usikker på.
Anbefalingen er ikke låst på fullamming, den er å finne den løsning som passer.
Noe annet enn at kumelk anbefales utsatt til ti mnd.
Men dette gidder jeg ikke krangle på alrså. Det er det ikke verd.
Det kom ny anbefaling nettopp, som vektlegger det ned å finne rett for den enkelte.Krangler vi?
Anbefalingen er ganske låst på amming også, derfor presset er så stort for de som mislykkes.
Noen ganger er det viktigere å få barn i mat enn å følge alle anbefalinger.
Barn er forskjellige og voksene er det. Jeg mener det er helsesøster sin jobb å se forskjellene å bidra til at barn får det best mulig og følge opp barna best mulig.
Det kom ny anbefaling nettopp, som vektlegger det ned å finne rett for den enkelte.
Men det med amming vs mme er likevel noe annet enn å si at kumelk i kosten er greit fra seks mnd. Og ser du ikke den forskjellen, ja da krangler vi snart og det gidder jeg ikke![]()
At hs skal se hver familie, absolutt. At hs fint kan støtte brød fra seks mnd, absolutt.
At hs kan si at melk i maten er ok, men vent med å drikke fra seks mnd er fire mnd for tidlig og det er lenge for disse små. Nettopp pga jern. Og det skal hs vite.
At familier likevel velger å gi mat med melk fra seks mnd, mer eller mindre bevisst i forhold til jern, f.eks jernberiket prim, er noe helt annet.
Men også for privatpersoner mener jeg:
Gjøre det, din sak
Anbefale det til andre, nei
Babylito sier hs sa at hennes seks mnd gamle barn kunne få mat mes melk, det er det jeg har kommentert på.Da får vi la være å "snakke" sammen om du begynner å krangle fordi vi er uenige om en sak.
Og i denne tråden har forresten ingen anbefalt å gi mat med melk, kun fortalt at det var greit for hennes barn.
Ha en fin dag!
Babylito sier hs sa at hennes seks mnd gamle barn kunne få mat mes melk, det er det jeg har kommentert på.
Jeg sier at jeg ikke vil krangle. Men din måte å snakke på oppleves slik, jmf den siste kommentaren som i denne sammenheng ikke kan oppfattes annet enn sarkastisk.
Jeg avslutter herved her, nettopp fordi måten vi "snakker" føles mer og mer som krangling, som forklart.
Melk i mat, men ikke drikke, er i følge offentlige anbefalinger som hs skal forholde seg til fra ti mnd, så selvom det sikkert ikke er krise med prim fra seks mnd er det bekymringsverdig om hs ikke som minimum informerer om at det er hennes mening, ikke reelt forskningsbasert anbefaling hun kommer med når hun anbefaler melk i kosten fra seks mnd.
Melk i maten hemmer jernopptaket og nettopp jern er vesentlig når de er seks mnd, det er derfor de bør begynne med noe mer enn morsmelk i den alderen