Er prim hverdagspålegg?

Men så blir flere og flere barn overvektige også. Ville du lagt ei plate sjokolade på brødskiva hans? Det blir akkurat det samme. flere barn og voksne vet ikke hva maten de spiser gjør for kroppen vår, noe som er viktig for å kunne ha et sunt kosthold. Og mange vet ikke at det å spise sukker ofte er skadelig. Vi har et ansvar om å lære barna å spise riktig. Man skal ikke legge skam på pålegg og godter, men heller forklare at det er noe man kan spise av og til for kroppen vår liker ikke at det blir for mye søtt, den trives best når den får mat med næring i, slik at den kan holde seg frisk og vokse riktig.
Tror du må lese næringsinnhold på nugatti og en sjokoladeplate..
At barna blir overvektige er foreldrene sin feil, men jeg tror ikke det kommer av skiver mer nugatti og syltetøy etc. Akkurat det kan sikkert diskuteres i det uendelige.
Men ja, hadde ungen min vært tyngre enn normalt hadde jeg kuttet ned på sukkeret.
Har også hørt flere leger anbefale nugatti til de som har unger som spiser lite, fordi det er bedre enn evt ingenting.
Det er altså mange sider av en sak annet enn overvekt..

Men man må jo ikke ha brødmat da. Oppgitt over norge og all det brøde og grøten man skal stappe i barna. Foreldre bekymrer seg for at barna ikke spiser nok mat, men ungene spiser som regel det de trenger. Men liker de ikke brødmat så er det ikke noe vits i å smøre på søtpålegg for at de skal spise, myyye annet de heller kan spise.

Helt enig!! Selv om hun spiser brød, får hun mye annet også..
Her får hun mye frokostblanding, eller havregrynsgrøt eller yoghurt med litt musli eller bær ;)

Ja. Nugatti er forbeholdt helgene da (med unntak av dersom vi går tom for andre pålegg). Syltetøy og får hun. :p

Spiller jo ingen rolle om man gir f.eks. prim eller nugatti kun på helg eller ett par dager midt i uken.. 2 av 7 er fortsatt 2 av 7 uansett hvilke dager de velger å ha det på brødskiven ;) Da lærer ikke barna ja-/nei-mat.. Så lenge men varierer litt mellom ulike pålegg, og barna spiser et variert kosthold generelt, ser jeg ikke problemet ;)

Vi har vært veldig heldige med en jente som spiser det aller meste og som har godt matvett ;) Men vet det er mange barn som ikke er likens, og da er det viktigst at de faktisk får i seg mat..

Mi liker ikke prim, men om det er det hun blir å like etterhvert er vel det greit.

At barna blir overvektige er foreldrene sin feil, men jeg tror ikke det kommer av skiver mer nugatti og syltetøy etc. Akkurat det kan sikkert diskuteres i det uendelige.
Men ja, hadde ungen min vært tyngre enn normalt hadde jeg kuttet ned på sukkeret.
Har også hørt flere leger anbefale nugatti til de som har unger som spiser lite, fordi det er bedre enn evt ingenting.

Vi fikk valget mellom nugatti på brødskiva eller sonde til magen.
Var ganske frustrende for legen når jeg fortalte at ungen faktisk ikke er så glad i nugatti. Og det er nok slik for vi har ikke gjort noe stort ut av de påleggene :)
Overvekt er jeg ikke redd for, men klart sukker ikke er bra i for store mengder. Men å ha ett helt normalt forhold til mat og godteri tror jeg man kommer langt uten å gjøre pålegg og mat til nei nei og derimot noe spennende :)

Hva er det som er så næringsnyttig i nugatti i forhold til sjokolade? Og selvom barna er tynne så er det jo dermed sagt at det er bra for de spise nugatti og annet søtt pålegg hver eneste dag. Det er ikke bare overvekt man forkjemper ved å kutte sukker.

Jeg fikk prim når vi ville ha det. Men vi måtte også da spise det vi ble servert andre ganger

Hva er det som er så næringsnyttig i nugatti i forhold til sjokolade? Og selvom barna er tynne så er det jo dermed sagt at det er bra for de spise nugatti og annet søtt pålegg hver eneste dag. Det er ikke bare overvekt man forkjemper ved å kutte sukker.

Så enig! Mange tynne voksene også som absolutt ikke spiser sunt, men alt for mye sukker, betyr ikke at det er bra for kroppen selvom man ikke blir overvektig. Alt for lite kunnskap om slikt

Så enig! Mange tynne voksene også som absolutt ikke spiser sunt, men alt for mye sukker, betyr ikke at det er bra for kroppen selvom man ikke blir overvektig. Alt for lite kunnskap om slikt

Pappaen til ungene har en kompis som er ganske tynn, men spiser burger fra bensinstasjon nesten hver dag. Tror neppe han er så sunn innvendig selv om det ikke syns utenpå.

Pappaen til ungene har en kompis som er ganske tynn, men spiser burger fra bensinstasjon nesten hver dag. Tror neppe han er så sunn innvendig selv om det ikke syns utenpå.

Ja, er akkurat det jeg mener, virkelig ikke bra. Jeg hadde en kjæreste en gang som drakk flere liter cola hver dag, spiste masse sjokolade og burger eller pizza, ja han var kjempe tynn, men tenk hvordan den kroppen er innvendig og hvordan kroppen egentlig har det. Han fikk senere en del mangelsykdommer blandt annet vet jeg

Last edited:
Her får de prim når de vil. Syltetøy også. Men de spiser ikke det samme til hvert eneste måltid. Nugatt og sjokade liker de ikke.

Tja. Jenta vår får det innimellom, om det er hverdag eller helg spiller ikke så stor rolle. Bruker sprettprim som er tilsatt blant annet jern. Hun har tidvis elendig matlyst, og har så lite å gå på at hun er direkte mager etter noen dager med lite mat, så i slike perioder får hun det som frister (inntil visse grenser, selvfølgelig).

Hverdags, men ikke hver dag. De har tilbudet. Men velger forskjellig

Samme her. Siden når er det prim ble "dumt" liksom? Spist i alle år her :) Var det første lille fikk på brødskiva :)
Nom nom nom delicious som Dora sier ;)
Det er derimot ikke det første mine får da. Mine spiser nemlig brød lenge før de er gamle nok til kumelk i kosten.

Men skal kjøpe sprett sin nå, snuppa har passert ti mnd og litt melk i maten er lov så hun kan få smake en gang.

Variere leverposteien litt...

Det er derimot ikke det første mine får da. Mine spiser nemlig brød lenge før de er gamle nok til kumelk i kosten.

Men skal kjøpe sprett sin nå, snuppa har passert ti mnd og litt melk i maten er lov så hun kan få smake en gang.

Variere leverposteien litt...

Min fikk ikke brød før hun var sånn 8 mnd. Det er jo ikke et tykt lag med prim men litt. Hun har ikke reagert på prim. Det er mange inne på feb forumet som har gitt prim før 10 mnd.

Min fikk ikke brød før hun var sånn 8 mnd. Det er jo ikke et tykt lag med prim men litt. Hun har ikke reagert på prim. Det er mange inne på feb forumet som har gitt prim før 10 mnd.

Vi begynte med brød når hun var 6mnd etter samtale med helsesøster, og spiste faktisk en hel skive til frokost/kvelds innen 1 uke (uten skorpe selvsagt).
Fikk da beskjed om at barn i den alderen kan få mat med melk i (alt med måte), bare ikke drikke kumelk :)
Hun har ikke reagert på hverken prim eller andre mattyper med melk.. :)

Nå er hun 1år og 8mnd, og helsesøster sier hun kan drikke inntil 6dl melk per dag (helst ikke mer).

Min spurte faktisk etter prim idag! Lenge siden vi har hatt det, men pleide å ha det før. Men nå er det pga at vi har kutta melk i kosten til eldste, så det utelukker jo prim. Men hadde det ikke vært for det hadde vi nok enda kjøpt prim i ny og ne ja. Så lenge det spises annet pålegg også, så syns jeget er greit å kose seg med ei primskive :)

Back
Topp