Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nå var det snakk om at noen sa dwt var like usunt som nugatti og syltetøy og det stemmer ikkeMen selv om sukkerinnholdet er lavere så er det likevel ikke et sunt pålegg.
Her ogsåHer er det stort sett prim hver dag![]()
Vi har ikke noe nei, nei pålegg vi. Hvorfor lage det mer spennende enn det er. Barn varierer om de får lov til å velge selv, prim, nugatti, sjokade, syltetøy, brunost er pålegg vi har i skapet og på bordet. Likevel velger barna skinkeost, makrell i tomat, kaviar, skinke osv oftere enn disse såkalte "usunne" påleggene![]()
Så kritiske så mange er her da.
Her får sønnen på 4 det han vil ha. Om han vil ha nugatti hver dag, så får han det.
Når det er litt i overkant prøver vi å styre han over på andre ting. Har vært en god nugattiperiode nå..
Tror ikke det blir noen krise i det hele tatt!!
Han får syltetøy også.
Altfor mye hysteri om mat til barna synes jeg!
Men man må jo ikke ha brødmat da. Oppgitt over norge og all det brøde og grøten man skal stappe i barna. Foreldre bekymrer seg for at barna ikke spiser nok mat, men ungene spiser som regel det de trenger. Men liker de ikke brødmat så er det ikke noe vits i å smøre på søtpålegg for at de skal spise, myyye annet de heller kan spise.Hos oss er favoritten makrell i tomat, men om hun får det samme hver dag går hun lei. Så vi varierer mellom makrell i tomat, prim, leverpostei, hvitost og av og til hapå. Og av og til cheerios med biola istedet for brød..
Så ja, prim er hverdagspålegg, men ikke hver dag![]()
Jeg var og er veldig kresen på brødmat, så jeg tenker det viktigste er at barnet får i seg frokost/barnehagemat/skolemat. For alternativet hos meg var at jeg kastet maten mamma sendte med..![]()
Men så blir flere og flere barn overvektige også. Ville du lagt ei plate sjokolade på brødskiva hans? Det blir akkurat det samme. flere barn og voksne vet ikke hva maten de spiser gjør for kroppen vår, noe som er viktig for å kunne ha et sunt kosthold. Og mange vet ikke at det å spise sukker ofte er skadelig. Vi har et ansvar om å lære barna å spise riktig. Man skal ikke legge skam på pålegg og godter, men heller forklare at det er noe man kan spise av og til for kroppen vår liker ikke at det blir for mye søtt, den trives best når den får mat med næring i, slik at den kan holde seg frisk og vokse riktig.Så kritiske så mange er her da.
Her får sønnen på 4 det han vil ha. Om han vil ha nugatti hver dag, så får han det.
Når det er litt i overkant prøver vi å styre han over på andre ting. Har vært en god nugattiperiode nå..
Tror ikke det blir noen krise i det hele tatt!!
Han får syltetøy også.
Altfor mye hysteri om mat til barna synes jeg!