Er mat dyrt?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Synes du mat er dyrt i Norge?
Bruker dere mye penger på mat i mnd?

Vi bruker under 15% av brutto lønn på mat ser jeg

Ja, eg syns det er dyrt, og desverre er sunn mat dyrast, noko som eg syns er skikkeleg håplaust.

Me brukar ca 4000-5000 kr mnd på mat, og er fire personar, da handlar me ein god del på tilbud:)

Syns det er dyrere enn jeg skulle ønske!! Vi prøver alt vi kan å holde budsjett på toppen 1000kr i uka og det er vanskelig!! Vi skriver handleøister og må ofte forandre middager og tenke over hvilke pålegg vi skal ha og hvilken frukt vi velger Pga pris.

Maten i Norge er kjempe dyrt synes jeg. Men så er jeg veldig glad i mat jeg da.

Er ikke dyrt i forhold til inntekt.
Regnestykket mitt er ikke ferdig enda på hvor mye vi bruker, men rundt 2000-2500 i mnd :)

Sammenlignet med f.eks Irland så er Norge billigere både på mat og bolig i forhold til inntekt

Last edited:
Ja!
Vi bruker ca.7-8000kr i mnd på mat. Da handler vi én gang i uka, men vi kjøper det vi vil ha, uten å tenke for mye på tilbud etc.

Vil gjerne prøve å komme ned på 1000kr i uka. Er 3 stk.

Dyrt nok hvertfall, syns det går utrolig mye penger til mat!

Ja, jeg syns mat er dyrt selv i forhold til inntekt. Alt er generelt dyrt her i Norge, og vi betaler jo mye skatt. Skulle ønske sunn mat var billigere! :)

Ja det er dyrt. Vi spiser godt å sunt, men blir ofte på tilbud å det må planlegges nøye for å få det til å gå opp.

Synes sunne matvarer har en mye dyrere pris enn jeg liker i forhold til mer usunn mat.

Nei, jeg syns ikke mat er dyrt.

Ja, jeg syns mat er dyrt selv i forhold til inntekt. Alt er generelt dyrt her i Norge, og vi betaler jo mye skatt. Skulle ønske sunn mat var billigere! :)
Jeg syns sunn mat er billigere jeg.

Jeg syns sunn mat er billigere jeg.

Det er jo ikke tilfelle.. Fisk, grønnsaker og godt kjøtt (uten tilsatt for mye salt ol) koster jo mer enn en Grandiosa. Veldig mye usunn mat får man kjøpt for en billig penge, der de grove alternativene er mye dyrere, eks spaghetti (vanlig/fullkorn) lomper (vanlig/spelt) loff koster vel som regel 1/3 av prisen på et grovbrød..

Jeg synes vi bruker mye penger på mat, men i forhold til inntekt synes jeg vel egentlig ikke det er så ille. Planlegging er jo alfaomega (jeg må bare slutte å endre på matlisten 1-2 ganger i uken ;))

Det er jo ikke tilfelle.. Fisk, grønnsaker og godt kjøtt (uten tilsatt for mye salt ol) koster jo mer enn en Grandiosa. Veldig mye usunn mat får man kjøpt for en billig penge, der de grove alternativene er mye dyrere, eks spaghetti (vanlig/fullkorn) lomper (vanlig/spelt) loff koster vel som regel 1/3 av prisen på et grovbrød..

Jeg synes vi bruker mye penger på mat, men i forhold til inntekt synes jeg vel egentlig ikke det er så ille. Planlegging er jo alfaomega (jeg må bare slutte å endre på matlisten 1-2 ganger i uken ;))
Men en familie blir jo ikke mett av en grandiose? Frosne grønnsaker får vi nesten kastet etter oss. Frode fisk er jo kjempe billig. .

Nei ikke så veldig. Syns sunn mat kunne vært billigere, og frukt og grønt skulle vært billigere. Vi bruker mye penger på mat. Hvertfall 6000kr, så må nok starte med budsjett og middagslister.

*kremt. Frossen fisk*

Maten er ikke dyr i forhold til inntekt, men jeg er prisbevisst når jeg handler! Får gjerne slektninger som bor nærme grensen til å kjøpe med litt kjøtt når de kommer på besøk samt at jeg gjerne handler inn litt ekstra dersom jeg kommer over gode tilbud på varer vi bruker ofte! Pleier også å kjøpe datovarer om jeg kommer over det!

I forhold til hva?

Sammenlignet med lønnsnivået er det hverken dyrt eller billig, sammenlignet med priser i andre land er det svært dyrt. Sammenlignet med lønnsnivået i andre land og deres matutgifter er det ikke så veldig gale.

Men det er mye annet som er veldig dyrt i Norge, og da blir det automatisk til at maten føles ganske dyr også.

Sunnmat skulle vært billigere. Rene kjøttprodukter, økologiske grønnsaker, frukt osv.

Back
Topp