Er mat dyrt?

Syns ikke det er så skrekkelig dyrt, men er enig i at prisnivået på sunn vs usunn mat er ganske håpløst.

Jeg vet ikke helt om jeg syns mat er så dyrt. Tror heller det er hvordan du legger opp handlingen og utnyttelsen av maten du kjøper. Her handler jeg en gang i uken, setter opp ukes meny hver søndag og handler på mandag. Jeg handlet for ca 900kr i dag og det dekker maten hele uken for 2 voksne og ei på 1 år:) og da spiser vi det vi har lyst på;)

Med god planlegging så synes jeg det faktisk ikke blir så dyrt- også er det greit å få med seg tilbud- der har vi spart en del. Men vi har også Sverige som nærmeste nabo, så tar i hvertfall tur over 1 gang pr. Mnd for å handle mat. ;)

Sunn mat er ikke så dyrt som alle skal ha det til. Se f.Eks på grønnsakene i frysedisken, kjempe billig, også får du mye for pengene. Også first price laksefileer koster rundt 40 kr for 4 stykker om jeg ikke husker feil.. Man må bare planlegge ting bedre og selvfølgelig handle på riktig butikk!! Er det noe som er dyrt her i landet så er det jo frossen pizza.. Noe som er bra. Du kan lage endel sunn mat for pengene en frossen pizza koster :D

Syns ikke det er billig hvertfall, men så skal det sies at jeg foretrekker å kjøpe ferske råvarer, kjøtt, fisk og spesielt frukt og grønt, og det går mye av alt med 4stk i hus. Tror vi fort bruker 6000 i mnd på mat

Mat har gått veldig opp i pris i det siste. Men det er ikke dyrt ift inntekt sammenlignet med andre land, eller Norge for 60 år siden...

Ja, jeg synes mat er dyrt her i Norge. Ikke alle av oss har god inntekt og matvareprisene har steget mye i løpet av det siste halvannet året. Det merker jeg godt i hvert fall. Er alene med barnet mitt og ufør (den årlige økningen i uførepensjonen følger ikke prisstigningen heller, så reelt sett går man ned i inntekt år for år). Spiser sunt og lager det meste fra bunnen av. Handler på de rimeligste butikkene og på tilbud når det er aktuelt. Likevel spiser matbudsjettet en mye, mye større andel enn 15 % av min inntekt, gitt ;).

Sunn mat er ikke så dyrt som alle skal ha det til. Se f.Eks på grønnsakene i frysedisken, kjempe billig, også får du mye for pengene. Også first price laksefileer koster rundt 40 kr for 4 stykker om jeg ikke husker feil.. Man må bare planlegge ting bedre og selvfølgelig handle på riktig butikk!! Er det noe som er dyrt her i landet så er det jo frossen pizza.. Noe som er bra. Du kan lage endel sunn mat for pengene en frossen pizza koster :D

Jeg er ikke redd for å bruke billigproduktene og first price laksen er super. Men der synes jeg også det stopper litt.. Torsken deres verken ser eller smaker bra :( Frossen blomkål, brokkoli og gulrøtter er jeg ikke veldig glad i, da jeg synes det blir fryktelig vassent i forhold til ferske varer.

Kjøpte inn varer i går, og da var pølsene det billigste middagsalternativet i kurven.. Kjøttet og fisken kostet mer og var de billigste alternativene i butikken (salg/ billigprodukter)

Nå skal ikke jeg gå inn på noen voldsom diskusjon om matprisene, da jeg synes de er helt ok så lenge man planlegger. Men for de som ikke har noe særlig å rutte med, synes jeg det er trist at de mindre sunne alternativene alltid skal være så mye billigere. Pizza var et (av 4) eks jeg viste til, og er som regel alltid på tilbud - 4 Grandiosa for 100 lappen. Da kan jeg jo forstå at det i noen husholdninger ikke blir spist så mye sunn mat..

Nei synes ikke det er dyrt i forhold til inntekt nei:) bruker ikke mye av lønn på mat:p

Jeg syns det er veldig dyrt! Vi er to voksne og 3 barn, yngste må ha melkefritt og glutenfritt kosthold. Vi handler for 7-8 000 i mnd, og det er ca 35% av det vi har utbetalt tilsammen.

Under 10% av inntekten går til mat, så kan ikke akkurat si at det er så dyrt nei.

Nei, det gjør man ikke. Er jo mat man kan kjøpe på helsekost og utvalgte butikker, det er bare mye dyrere enn vanlig mat.

Jeg jobbet med en som hadde glutenintoleranse for noen få år siden, og de fikk ihvertfall en viss sum i mnd for å dekke ekstra matutgifter.

Jeg jobbet med en som hadde glutenintoleranse for noen få år siden, og de fikk ihvertfall en viss sum i mnd for å dekke ekstra matutgifter.
De jeg kjenner med barn som har det samme har ikke fått det. Jeg har søsken som var både melk og gluten allergisk og vi fikk ikke ekstra for den maten. Hvorfor det er forskjell vet jeg ikke.

De jeg kjenner med barn som har det samme har ikke fått det. Jeg har søsken som var både melk og gluten allergisk og vi fikk ikke ekstra for den maten. Hvorfor det er forskjell vet jeg ikke.

Nei det kan man jo lure på:confused: burde jo være likt for alle. Jeg har ikke satt meg veldig inn i det selv, men vet bare at dette barnet fikk.

Ved intoleranse så får man ingen støtte, ved prøver som er bevist ved blodprøver og andre undersøkelser så får man dekket dette.
Det er svært få barn som slår ut ved prøver og det er slik at de fleste vokser det av seg. Så ingen støtte dessverre.
Bortsett fra mme som du får på blåresept :)

Back
Topp