Er lystgassen tilbake på Ahus?

Hva slags bivirkninger da? Det er svært liten risiko forbundet med epidural, og bivirkninger av det er ikke spesielt vanlig. Det er ikke farlig å ta.
Jeg begynte på.et tidspunkt å snakke om epidural, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg på forhånd for nei til det. Men da jeg snakket med jordmor om det under fødsel så sa hun at om jeg skulle ha det, var hun nødt til å informere meg om mulige konsekvenser. De kan jo stikke feil/for langt inn. Det skjer selvfølgelig meget sjeldent men KAN absolutt skje. Da kan du få ekstrem hodepine etterpå. I tillegg kan du miste følelsen/følelse av nummenhet der nede og I beina.. jeg syns dette I seg selv var skremmende. Da hu til slutt sa at I svært svært få tilfeller har noen blitt lamme, da slo jeg det helt fra meg. Selv om hun presiserte at det er SVÆRT sjeldent! Jeg ble alikevel jævlig skremt. Så gikk fødselen fort, og da var det uansett ikke mer å tenke på..
 
Å herlighet det må man vel få mene noe om selv? Du kan ikke bestemme hva andre skal få mene eller føle rundt det.. om jeg føler det sånn så Gjør jeg Desverre det. Betyr jo ikke at det ikke ordner seg.
Selvfølgelig kan du mene at det er kjipt at de ikke har lystgass, har på ingen måte bestemt at du ikke får mene noe om det. Men sånn er det da... Det er liksom ikke så mye man får gjort med det. Jeg tenker uansett at det å være fastlåst på hva slags type smertelindring man vil ha, er dumt i utgangspunktet, da man som sagt aldri kan forutse hvordan ting blir.
 
Selvfølgelig kan du mene at det er kjipt at de ikke har lystgass, har på ingen måte bestemt at du ikke får mene noe om det. Men sånn er det da... Det er liksom ikke så mye man får gjort med det. Jeg tenker uansett at det å være fastlåst på hva slags type smertelindring man vil ha, er dumt i utgangspunktet, da man som sagt aldri kan forutse hvordan ting blir.
Nei du bare virket veldig negativ til at jeg blande annet reagerte sånn på det.. men ok. Jeg var liksom så innmari innstilt på det, da jeg ikke føler det er noe annet som er noen erstatning til det. Og.andre smertestillende medikamenter er for meg helt utelukket. Så da må jeg omstille meg på en fødsel med smertelindring som er uten noen form for medisin.
 
Helt sant! Jeg klarte meg med kun lystgass sist, men aner ikke hvordan denne fødselen blir! Den hjalp meg veldig med å puste riktig. Siden det er det eneste jeg har erfaring med fra før så er det det jeg ser for meg. Men hvem veit. Kanskje denne fødselen blir tøffere? Jeg utelukker ingenting. (men er takknemlig for at de tilbyr det samme som fungerte så godt sist :) Det føles trygt)
Det skjønner jeg. Men dersom de ikke hadde hatt lystgass der du skal føde, så hadde det ikke vært så mye å gjøre med det. Jeg hadde en veldig smertefull og traumatisk fødsel sist, og fikk epidural som fungerte fint i timene før siste del av fødselen. Jeg har allikevel ikke låst meg på at jeg absolutt skal ha epidural denne gangen - fordi jeg for det første ikke vil bli skuffet hvis jeg ikke rekker det, og for det andre fordi ingen fødsler er like og det er vanskelig å si på forhånd hvordan det vil bli.

Jeg tenker iallfall det er en fordel å ha være åpen for ulike scenarioer. Syns denne artikkelen om nettopp dette var veldig fin

http://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/lurt-a-bestemme-seg-for-epidural-pa-forhand/
 
Det skjønner jeg. Men dersom de ikke hadde hatt lystgass der du skal føde, så hadde det ikke vært så mye å gjøre med det. Jeg hadde en veldig smertefull og traumatisk fødsel sist, og fikk epidural som fungerte fint i timene før siste del av fødselen. Jeg har allikevel ikke låst meg på at jeg absolutt skal ha epidural denne gangen - fordi jeg for det første ikke vil bli skuffet hvis jeg ikke rekker det, og for det andre fordi ingen fødsler er like og det er vanskelig å si på forhånd hvordan det vil bli.

Jeg tenker iallfall det er en fordel å ha være åpen for ulike scenarioer. Syns denne artikkelen om nettopp dette var veldig fin

http://www.babyverden.no/blogg/Jordmorbloggen/lurt-a-bestemme-seg-for-epidural-pa-forhand/
Sist hadde jeg den innstillingen at jeg håpet jeg klarte det uten epidural, men at jeg ikke skulle ta det som et nederlag om jeg trengte det. Jeg har bare så sykt sprøyteskrekk, så tanken på å ha en slange i ryggen gjør jeg kvalm [emoji14] Taim vill shåw!
 
Nei du bare virket veldig negativ til at jeg blande annet reagerte sånn på det.. men ok. Jeg var liksom så innmari innstilt på det, da jeg ikke føler det er noe annet som er noen erstatning til det. Og.andre smertestillende medikamenter er for meg helt utelukket. Så da må jeg omstille meg på en fødsel med smertelindring som er uten noen form for medisin.
Men hvorfor er andre typer smertelindring utelukket da? :-/
 
Sist hadde jeg den innstillingen at jeg håpet jeg klarte det uten epidural, men at jeg ikke skulle ta det som et nederlag om jeg trengte det. Jeg har bare så sykt sprøyteskrekk, så tanken på å ha en slange i ryggen gjør jeg kvalm [emoji14] Taim vill shåw!
Jeg kan love deg at den sprøyta bryr du deg svært lite om hvis du skulle trenge den. Jeg kan ikke huske at det gjorde vondt å få epidural engang. Ikke sammenlignet med de riene jeg hadde... Og så ser man jo heller ikke at de setter det. Så det tror jeg går veldig fint hvis du skulle trenge det :)
 
Men hvorfor er andre typer smertelindring utelukket da? :-/
FordI det tydeligvis ikke er så mye annet å velge mellom. Morfin sprøyter er utelukket for meg, da det er vanlig at det går utover baby I magen, spesielt om det skulle vise seg at fødselen tar litt ti. Og det vet man jo aldrI. . :-/ epidural/spinal bedøvelse er også utelukket da jeg syns bivirkningene er skremmende å tenke på. Jeg har overhodet ikke sprøyte fobi/skrekk så det er ikke det som spiller noen rolle sånn sett. . Og så har jeg hørt om noe sånn lokal bedøvelse som kan settes nedentil, men det er ikke der jeg føler behov for smertelindring mest (ihvertfall som jeg husker fra sist fødsel), det er liksom I åpnings fasen da riene herjer I kroppen. Kommer vel antakeligvis til å prøve de vannsprøytene I ryggen, og/eller mulig ligge I badekar. Gjorde det sist på begynnelsen og følte jo forsåvidt at det hjalp litt:)
 
Jeg kan love deg at den sprøyta bryr du deg svært lite om hvis du skulle trenge den. Jeg kan ikke huske at det gjorde vondt å få epidural engang. Ikke sammenlignet med de riene jeg hadde... Og så ser man jo heller ikke at de setter det. Så det tror jeg går veldig fint hvis du skulle trenge det :)
Jeg tenker det jeg også :) Det var helt forj*vlig vondt sist, men fødselen var jo såpass effektiv at jeg rakk ikke å bli totalt utslitt :) Jeg kunne jo ikke få epidural heller da jeg ikke rakk det.
 
KØDDER DERE?! Seriøst! Jeg MÅ ha lystgass!! Hva ellers skal jeg bruke liksom? ! Noen som har tips. . ????
det var det eneste jeg brukte sist gang og det hjalp.meg veldig mentalt også.. det er jo ikke noe som er tilsvarende, er det vel??

Ved første fødsel var dette også eneste smertelindring jeg hadde. Jeg syntes det var veldig fint, blant annet for å ha fokus på noe og for å puste jevnt igjennom riene. Da dette ikke var noe alternativ denne gangen, brukte jeg ikke noen form for smertelindring, men jeg følte samtidig at erfaringen fra sist hadde gjort meg mer bevisst på pustingen gjennom riene. Jordmor som fulgte meg under svangerskapet tipset meg om å eventuelt be om oksygen, da de ofte så at det hjalp den fødende med å holde fokus på pusten :)
 
Leste nettopp om disse saltvanns greiene inne på siden til ahus..der står det at det gjør intenst vondt å ta de...vel...vil ikke ha mer vondt en nødvendig..står også at det de bruker mest er morfinsprøyter,noen med erfaring med det?? Trodde det ikke ble brukt så mye jeg
Jeg fikk morfin tidlig i forløpet sist. De gir nok ikke morfin mot slutten da baby kan bli veldig sløv av det. Morfin har en respirasjonshemmende bivirkning, og det kan gjøre at baby trenger starthjelp etter fødsel. Men som smertelindring tidlig er det greit nok.
 
Ikke for å ta motet fra dere damer.. Men fra oktober har det gått rykter om at lystgassen er tilbake. Jeg fødte i desember og den var ikke kommet tilbake da. Jeg snakket med en av jordmødrene som sitter i lystgass komiteen. Hun fortalte at jordmødrene ville ha tilbake lystgassen de også og at de jobbet for harde livet med å finne masker som var bra nok..

Jeg husker jeg fikk veldig panikk når jeg fikk vite lystgassen var borte, men jeg klarte meg veldig fint allikevel :)

Lykke til med siste innspurt nå! :)
 
Til info:
Lystgassen er tilbake på Ahus ved to rom!:) jeg fikk da jeg fødte igår! Takk gud for den lystgassen:p da vet dere til de som skulle trenge eller lurer;)
 
Til info:
Lystgassen er tilbake på Ahus ved to rom!:) jeg fikk da jeg fødte igår! Takk gud for den lystgassen:p da vet dere til de som skulle trenge eller lurer;)
Oj, så bra at du fikk det da! De hadde ikke lystgass for 9 dager siden :p
 
De hadde heldigvis lystgass i Kristiansand enda, så dere får ta dere en tur til dyreparken rundt termin. ;)
Ellers prøvde jeg steriltvannspapler forrige fødsel. ALDRI mer, det var verre enn fødselen i seg selv. Hadde blåmerker i korsryggen i 3 mnd etterpå etter dem. Vepsestikk my ass. Ikke hjalp de noe merkverdig heller.
 
Til info:
Lystgassen er tilbake på Ahus ved to rom!:) jeg fikk da jeg fødte igår! Takk gud for den lystgassen:p da vet dere til de som skulle trenge eller lurer;)
Var du på tun A eller B?

Jeg var på tun B for to uker siden og de hadde ikke lystgass der.
 
Var du på tun A eller B?

Jeg var på tun B for to uker siden og de hadde ikke lystgass der.
Jeg var på begge tunene 11. (flytta pga misfarget fostervann), da sa de at de ikke hadde det noen steder og at det sannsynligvis var langt unna :p
 
Back
Topp