Er lystgassen tilbake på Ahus?

Ellyfant

Betatt av forumet
Noen som vet? Var på fødselsforberedende kurs der i februar, og da sa de at den forhåpentligvis skulle komme tilbake i mars. Hvertfall på noen av fødestuene :)
 
Den er kun på en av fødestuene, så liten sannsynlighet for å få dette ;)
 
Sniker fra februar.
Fødte der for litt over 3 uker siden og nei dessverre :(
De har sagt forhåpentligvis i laaaaang tid..
 
KØDDER DERE?! Seriøst! Jeg MÅ ha lystgass!! Hva ellers skal jeg bruke liksom? ! Noen som har tips. . ????
det var det eneste jeg brukte sist gang og det hjalp.meg veldig mentalt også.. det er jo ikke noe som er tilsvarende, er det vel??
 
Er ikke lystgassen tatt bort fra de fleste sykehusene da? Lurer på om de har den på st.olavs jeg
 
De har den i Skien såvidt jeg veit. Gudsjelov...!!! Jeg skal ha lystgass!! Men har også hørt at at den fjernes fra flere og flere sykehus :O
 
Har ihvertfall ikke hørt noe om at Ahus har planer om å permanent fjerne den. Men den blir jo innimellom tatt bort pga for høyt utslipp der.. Jævlig dumt! Burde Vært en bedre ordning. Må være forberedt på å føde uten noe smertelindring jeg da:-( det er liksom ingen andre alternativer.. kanskje teste ut sånn saltvannpampler eller hva det heter. Noen som har prøvd??
 
Har ihvertfall ikke hørt noe om at Ahus har planer om å permanent fjerne den. Men den blir jo innimellom tatt bort pga for høyt utslipp der.. Jævlig dumt! Burde Vært en bedre ordning. Må være forberedt på å føde uten noe smertelindring jeg da:-( det er liksom ingen andre alternativer.. kanskje teste ut sånn saltvannpampler eller hva det heter. Noen som har prøvd??
Jeg og har tenkt på de saltvannspaplene. Har generelt mye vondt i korsryggen, så kan se for meg at i fødsel vil det bli ekstra ille. Men samtidig tenker jeg at man må ta det litt som det kommer. Lytte til råd fra jordmor og stole på henne :) sier sikkert ja takk til alt jeg blir forespurt :p
 
Jeg og har tenkt på de saltvannspaplene. Har generelt mye vondt i korsryggen, så kan se for meg at i fødsel vil det bli ekstra ille. Men samtidig tenker jeg at man må ta det litt som det kommer. Lytte til råd fra jordmor og stole på henne :) sier sikkert ja takk til alt jeg blir forespurt :p
Rettelse: steriltvannspapler er det jo, ikke saltvann. Er visst derfor det gjør så grådig vondt å ta det, siden vi ikke har sterilt vann i kroppen fra før..
 
Er ikke lystgassen tatt bort fra de fleste sykehusene da? Lurer på om de har den på st.olavs jeg

Nei, den ble tatt bort i fra St olavs også. Ingen av sykehusene i midt Norge har lystgass. St Olav, Kristiansund,Molde, Volda, Ålesund.....ingen har den lenger. Så ingen sjanse for meg å få det nei. Synd at de ikke kan tilby det syns jeg. Leste at det har med jordmødrenes arbeidsmiljø å gjøre og kan jo tildels forstå det......
 
Leste nettopp om disse saltvanns greiene inne på siden til ahus..der står det at det gjør intenst vondt å ta de...vel...vil ikke ha mer vondt en nødvendig..står også at det de bruker mest er morfinsprøyter,noen med erfaring med det?? Trodde det ikke ble brukt så mye jeg
 
Leste nettopp om disse saltvanns greiene inne på siden til ahus..der står det at det gjør intenst vondt å ta de...vel...vil ikke ha mer vondt en nødvendig..står også at det de bruker mest er morfinsprøyter,noen med erfaring med det?? Trodde det ikke ble brukt så mye jeg
Jeg prøvde de saltvanns greiene sist, men sa stopp etter en sprøyte. Det svei veeeldig, men er ikke så vondt. Var bare at jeg ikke orket det da:) men denne gangen tar jeg det siden de ikke har lystgass. Gjør bare vondt I 20 sek..
morfin har jeg ikke prøvd da det vistnok skal gå utover baby og baby kan bli sløv og måtte få motgift.
 
På fødselsforberedende kurs sa de og at over 60% av førstegangsfødende på ahus får epidural. Synes det hørtes så mye ut. Trodde ikke det var såå vanlig. men da kan det jo hende det blir det på meg da ;-)
 
På fødselsforberedende kurs sa de og at over 60% av førstegangsfødende på ahus får epidural. Synes det hørtes så mye ut. Trodde ikke det var såå vanlig. men da kan det jo hende det blir det på meg da ;-)
Oi det var mye! Jeg turte rett og slett ikke da jeg fikk høre om de mulige bivirkningene. Men nå hadde ikke jeg så lang fødsel sist, satser på det dennegangen og. Hadde jeg hatt timesvis med smertehelvete som mange også har hadde kanskje visa vært en annen her :p
 
Oi det var mye! Jeg turte rett og slett ikke da jeg fikk høre om de mulige bivirkningene. Men nå hadde ikke jeg så lang fødsel sist, satser på det dennegangen og. Hadde jeg hatt timesvis med smertehelvete som mange også har hadde kanskje visa vært en annen her :p
Hva slags bivirkninger da? Det er svært liten risiko forbundet med epidural, og bivirkninger av det er ikke spesielt vanlig. Det er ikke farlig å ta.
 
Har de ikke lystgass så har de ikke det. De aller fleste sykehus har ikke det lenger, og mange planlegger å fjerne det. Så hvorfor man skal gå rundt og irritere seg over noe man ikke får gjort noe med ser jeg ikke helt poenget med. Å være fastlåst på hva slags smertelindring man ønsker seg er ikke særlig smart i utgangspunktet, da ting sjeldent blir som man planlegger eller ser for seg.
 
Har de ikke lystgass så har de ikke det. De aller fleste sykehus har ikke det lenger, og mange planlegger å fjerne det. Så hvorfor man skal gå rundt og irritere seg over noe man ikke får gjort noe med ser jeg ikke helt poenget med. Å være fastlåst på hva slags smertelindring man ønsker seg er ikke særlig smart i utgangspunktet, da ting sjeldent blir som man planlegger eller ser for seg.
Helt sant! Jeg klarte meg med kun lystgass sist, men aner ikke hvordan denne fødselen blir! Den hjalp meg veldig med å puste riktig. Siden det er det eneste jeg har erfaring med fra før så er det det jeg ser for meg. Men hvem veit. Kanskje denne fødselen blir tøffere? Jeg utelukker ingenting. (men er takknemlig for at de tilbyr det samme som fungerte så godt sist :) Det føles trygt)
 
Last edited:
Å herlighet det må man vel få mene noe om selv? Du kan ikke bestemme hva andre skal få mene eller føle rundt det.. om jeg føler det sånn så Gjør jeg Desverre det. Betyr jo ikke at det ikke ordner seg.
 
Back
Topp