Er jeg urimelig??

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Pappaen til sambo fyller 60 år på søndag.
Det er vist tydeligvis noe veldig stort.[X(]
Det er altså sånn at vi er nå i enn litt vannskelig økonomisk situasjon. Vi eier to hus som vi betaler lån på, strøm og andre avgifter. To biler osv.
Nå er det også jul og det er nesten 10000 ut i bare julegaver. Vi har nesten ikke penger igjen.
Så ringer sambo meg å sier at jeg kunne velge mellom to summer som vi skulle gi til pappaen hans i 60 års gave. 5000 eller 1500[:-]
Skjønte ikke helt det store hoppe, men akkuratt nå er 1500 alt for mye for oss.
Vi pleier å gi 300 så jeg tenkte vi kunne dobble den summen[X(]
Jeg var vist bare teit. Jeg tenker litt fremover også, ja vi fikk bra lønn, men hadde vært fint å hatt litt i januar også, med tanke på at det er ikke lønn før 15 januar. Det er lenge til.
Blir litt lei meg, når han ikke klarer å se dette selv. Her sliter jeg med å få det til å gå i hop, så skal vi ta enn ekstra utgift på 1500 kroner nå i desember, det er masse penger det.
Er jeg bare urimelig og teit?
Pappaen min fyller 60 år om en månedstid og jeg tenkte han skulle få rundt 500 av meg jeg... Er det ikke tanken som teller da, ikke summen??
Måtte bare tømme meg litt jeg.
Og bare kom med deres ærlige meninger, jeg er ikke vandt med slike summer på en bursdag..

Jeg hadde ikke gitt mer enn det jeg hadde hatt råd til[;)]
Hadde iallefall ikke gitt så mye som 1500 kr....

Jeg hadde heller kjøpt noe istedet for å gi penger jeg da.
Trenger han penger liksom?

Nei det synes jeg ikke. Man gir etter hva man har råd til mener jeg [:)]

Er det vanlig å gi SÅ mye til foreldre ? Akkurat som om de sikkert ikke har nok fra før. Tror nok heller han ville satt pris på en gave med omtanke, ikke "summen".. 

60 er jo et "rundt tall", litt mer spesielt da[:)] spørs jo også litt på hva han hadde tenkt å kjøpe? men har dere ikke råd, så har dere ikke det[:)]

Jeg syns samboeren din er teit.
Er jo bare å fortelle han at det ikke er aktuelt, dere skal ha mat i januar og.

ORIGINAL: siljegulli

Jeg hadde heller kjøpt noe istedet for å gi penger jeg da.
Trenger han penger liksom?

Det er søskna til sambo som spleiser på gave, så han får noe de skal kjøpe. Ikke penger.

kan jo ikke gi mer enn dere har[:)]
jeg regner med dere skulle kjøpe noe mannen din har bestemt seg for for de pengesummene, ettersom det var så spesifike tall? eller var det å gi penger?

hvis det betyr mye for mannen din, kanskje dere kan kutte litt på julegavekostnadene? -synes 10000 der hørtes fryktelig mye ut jeg[&:]

hva me d og kjøpe lerret på clas olson og fingermaling på flaske fra brio og la barna lage et bilde hver gi i gave istede for penger

de har jo som regel penger å dill når der godt voksene. minner fra barnebarn er jo toppers og er jo litt mer hjerte varme i en slik gave også:)

er ikke $ som er viktig men <3

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Dere kan jo ikke gi mer enn dere har råd til, og det må vel samboeren din også skjønne. Hvis det er mest din gjerrighet som er problemet så kan jeg skjønne ham. Umulig for meg å si, uansett, siden jeg ikke har noen innsikt i deres økonomi.

Jeg er overhode ikke gjerrrig!! Skulle gitt han hele verden om jeg kunne. Men synes dette var enn elendig tid å komme med slike bursdags gaver, akkuratt nå før jul.
Hadde vi hatt mulighet til å fått handlet julegaver før så hadde det vært greit, men vi har rett og slett ikke råd.
Vår økonomi er slik at vi har 5,5 mill i gjeld akkuratt nå. Og vi er ikke millionærer.....

ORIGINAL: Minibille

kan jo ikke gi mer enn dere har[:)]
jeg regner med dere skulle kjøpe noe mannen din har bestemt seg for for de pengesummene, ettersom det var så spesifike tall? eller var det å gi penger?

hvis det betyr mye for mannen din, kanskje dere kan kutte litt på julegavekostnadene? -synes 10000 der hørtes fryktelig mye ut jeg[&:]

10000 er veldig mye,men jeg kan ikke kutte mer, dette er kunn nærmeste familie. Min er liten så meste parten går til han side.
Og vi gir kunn 300 pr person[X(]
Det er noe søskna hans har bestemt, jeg er ikke med der tydeligvis. For jeg fikk bare velge de summene. Så gjerrige meg måtte da ta minste summen[:(]

ORIGINAL: 2Himalaga

hva me d og kjøpe lerret på clas olson og fingermaling på flaske fra brio og la barna lage et bilde hver gi i gave istede for penger

de har jo som regel penger å dill når der godt voksene. minner fra barnebarn er jo toppers og er jo litt mer hjerte varme i en slik gave også:)

Åååå.. for ett fantastisk forslag det er slike gaver min familie setter pris på[:)]
Passer ikke hos sambos familie desverre.

ORIGINAL: søteste

Åååå.. for ett fantastisk forslag det er slike gaver min familie setter pris på[:)]

d er jo trist [8|]

hva med ting dere kan selge eller pant flasker el.forå lette påtrykke? eller at gubben tar noen ekstra timer på jobb før neste lønning slik at d veier opp litt bedre?

ORIGINAL: søteste

d er jo trist [8|]

hva med ting dere kan selge eller pant flasker el.forå lette påtrykke? eller at gubben tar noen ekstra timer på jobb før neste lønning slik at d veier opp litt bedre?

Ja, synes det. Jeg lager ett album til de for to år siden med masse bilder av alle barnebarna,med fot avtrykk og håndavtrykk og masse bilder, det ble stuet langt bort og aldri blitt sett på engang. 3 mnd brukte jeg på dette. Så hjemmelaget gaver kommer aldri jeg til å gi igjen. [:(]
Sambo og jeg jobber masse overtid for å klare oss i denne situasjonen vi har kommet i, håper vi får solgt snart, da løser alt seg.
Problemet er at vår lønn henger tre mnd. Så om han jobber overtid nå får vi god lønn i mars, men det hjelper ikke stort i januar da.
Men alltis kjekt med penger i mars også[:D]
Vi må bare finne enn løsning på dette, for han har bestemt seg.
Han forstår tydeligvis ikke hvordan situasjonen vår er. Så nå har jeg bedt han om å sette seg godt inn i økonomien vår og se om han klarer å finne pengene...
Takker for masse gode råd.
Dere er gode å ha her på babyverden, dere får meg ofte til å tenke litt utenfor boksen[:D]

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Dere kan jo ikke gi mer enn dere har råd til, og det må vel samboeren din også skjønne. Hvis det er mest din gjerrighet som er problemet så kan jeg skjønne ham. Umulig for meg å si, uansett, siden jeg ikke har noen innsikt i deres økonomi.

må nesten si meg enig.. men så kjedelig det er å gi penger til en som er 60 da... hva med å finne på noe annet?? noe kanskje barnet/a kan være med på om de er gamle nok...

Ehm 1500 eller 5000 til sin egen far?!?! Synes det var litt vel drøyt?! Hadde faren min fått penger av meg, spessielt så mye hadde han nektet å ta imot!! De setter mye mer pris på bilder av barnebarn å en tegning o.l Litt mer personlig å synes jeg da... I år får alle en malt kopp med navnet sitt på av 2åringen f.eks [:D]

Men nei du er ikke urimelig!! Ser heller ikke på 60 som en så stor dag? Hadde holdt men en flakse vin/likør eller noe:)

sambos pappa fikk vintersko til 1100 fra oss og svigerbrors familie til 65 årsdagen sin, svigermor fikk rørospedd til 60årsdagen sin av oss og svigerbrors fam.
Syns 5-600kr er nok nå i juestria! DET skjønner dem!

nei, du er ikke teit eller urimelig...
Men syns dere bruker urimelig mye penger på julegaver, til at dere har så dårlig råd som du sier. Vet det ikke har noe med saken å gjøre. Men er tilhenger av å ikke blakke seg på julegaver og bursdagsgaver.

har lest hele tråden nå, og ser jo at det er vanskelig for dere å kutte ned på utgifter til julegaver.
Krysser fingrene for at mannen din ser at det blir for mye for dere å gi så mye akkurat nå.
Og at det økonomiske løser seg etterhvert.

Vi gir for ca 1500,- til foreldre til runde tall og syns ikke det er noe for mye. Vi har ikke så god råd vi heller. Jeg er student så vi lever på 1 inntekt + studielån, men vi vet jo om både bursdager og jul lenge i forveien så vi setter av penger til det hver mnd =)

Back
Topp